Gå til innhold

Nokia lager mobil med tre tastaturer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er allerede en telefon som har fysisk nummer i tillegg til qwerty. Husker ikke hva telefonen het siden det var av type som ikke er vanlig i Norge.

 

Uansett så ser jeg ikke vitsen med det der når jeg ser hvor godt qwerty tastaturet funker på touchskjermen til KU990-en min. Touch er nok fremtiden vil jeg tro :D

Lenke til kommentar

Jeg for min del syntes dette kan virke spennende. Kanskje ikke så nyskapende da, menmen.

 

Hvis man ser på tastaturt(tastaturene) som en del av telefonen og selve hoveddisplayet som en annen del. Så syntes jeg det kunne vært stilig, om ikke innoativt, at tastatur delen baserte seg på en multitouch teknologi. Slik at det ikke var fysiske knapper, men et helt nytt display under selve hoveddesplayet. Dette kunne tilpasse seg etter hvilke vei du trakk det ut på, enten som qwerty tastatatur, tall, eller media taster.

 

Mulig det ikke hadde vært særlig behagelig å bruke, men kunne vært et spennende konsept(stilig?).

Lenke til kommentar

Hva med å lage en telefon som har et digert display helt ut til alle kantene og så levere den med et løst skjermlokk som har innebygget trådløst tastatur på innsiden. Et sånt tastatur trenger neppe store batterikapasiteten og kan sikkert lages veldig tynt (1-2 mm). Da kan man skrive på tastaturet uten å måtte holde oppe telefonen med fingrene. Spesielt nyttig om man har en tung telefon og vil skrive mye og bruke flest mulig fingre til skrivingen. Det kan også ha nyttige anvendelser som fjernstyrt utløser til mobilkameraet og fjernstyring til avspilling av video/bilder på TV dersom man kobler telefonen til TVen.

Lenke til kommentar
Høres ikke dumt ut. Mon tro om det kunne gått an å skreve med de to tastaturene samtidig? Det det hadde vært gøy å prøvd, om dette ble virkelighet.

 

Herregud så usannsynlig unyttig :p Hvem trenger vel å skrive med to tastaturer på en gang? Tipper også de låser den, slik at den kun kan skyves i en retning på en gang.

 

Igjen må jeg få frem at dette virker tåpelig. Hvem har nå bruk for 3 tastaturer da, som i tillegg er gjemt ALLE som en!? Hvorfor ikke gå for en fullgod touchskjerm, og ha hele telefonen fast? :p Dette blir virkelig for dumt.

 

Ser også av tegningene at den er "tredelt" som jo en logisk når alt skal skyves... Spørsmålet er heller hvor skal de gjøre av teknologien? Redd for at dette blir en stor telefon, eller en med lite state-of-the-art teknologi, annet enn tastaturene da.

Lenke til kommentar
Høres ikke dumt ut. Mon tro om det kunne gått an å skreve med de to tastaturene samtidig? Det det hadde vært gøy å prøvd, om dette ble virkelighet.

 

Herregud så usannsynlig unyttig :p Hvem trenger vel å skrive med to tastaturer på en gang? Tipper også de låser den, slik at den kun kan skyves i en retning på en gang.

 

Igjen må jeg få frem at dette virker tåpelig. Hvem har nå bruk for 3 tastaturer da, som i tillegg er gjemt ALLE som en!? Hvorfor ikke gå for en fullgod touchskjerm, og ha hele telefonen fast? :p Dette blir virkelig for dumt.

 

Ser også av tegningene at den er "tredelt" som jo en logisk når alt skal skyves... Spørsmålet er heller hvor skal de gjøre av teknologien? Redd for at dette blir en stor telefon, eller en med lite state-of-the-art teknologi, annet enn tastaturene da.

 

Tss... Hvis du ser på N95 så ser du at den nederste delen er tykkest, her ligger alt av teknologi. Den øverste delen inneholder mikrofon, knapper, skjerm og kamera(!). Jeg trur virkelig ikke at et ekstra lag med qwerty tastatur ville brukt opp noe mer enn et par milimeter i høyden. Med tanke på at brikkesettene bare blir mindre og mindre så trur jeg nok at denne telefonen ikke blir noe voldsomt mer tykkere enn N95, dog kanskje litt lengre/høyere grunnet qwerty tastatur.

 

Man kan jo selvfølgelig diskutere nødvendigheten med tre tastaturer, men personlig synes jeg det er en god idé med qwerty, keypad og dedikerte multimedia taster. qwerty tastatur på touch screen er jo selvfølgelig en løsning. Men jeg synes uansett at kommende touch telefoner fra nokia skal beholde keypad og media tastene fra N95, og jeg regner med at de kommer til å gjøre det siden de satser hardt på multimedia og den nye n-gage plattformen (spille spill med on-screen qwerty?).

 

At nokia ikke trenger å tenke på at skjermene skal brukes som tastatur i tillegg gjør at de lettere kan bruke mindre skjermer som igjen fører til lengre batterilevetid.

Endret av Skinney
Lenke til kommentar
Med tanke på at brikkesettene bare blir mindre og mindre så trur jeg nok at denne telefonen ikke blir noe voldsomt mer tykkere enn N95, dog kanskje litt lengre/høyere grunnet qwerty tastatur.

 

...

 

og jeg regner med at de kommer til å gjøre det siden de satser hardt på multimedia og den nye n-gage plattformen (spille spill med on-screen qwerty?).

 

At nokia ikke trenger å tenke på at skjermene skal brukes som tastatur i tillegg gjør at de lettere kan bruke mindre skjermer som igjen fører til lengre batterilevetid.

 

Tss selv... :p Desto mer flate som går med til skyving, desto mindre kan man bruke til teknologi. Man kan ikke dra i brikkesett :p Dessuten må man jo ha mye lenge kabler, da disse skal strekkes i alle retninger, og slippe å havne i veien for noe. Alt tar plass, selv om det ikke er snakk om mye kabler. Man trenger en kort i hver av de tre hoveddelene, og alle må kunne kommunisere med hverandre.

 

Joda, det er nok fornuftig å tenke at de vil beholde et eksternt tastatur i tillegg til skjermen. Selv syns jeg dette er tåpelig, men noen må vel være så barnslige å spille på telefonen :p (hvis det er noen andre som føler seg tråkket på, dette er direkte ment mot Skinney/Robin :p)

 

Dette var jo rett og slett ett tåpelig argument. Du påstår rett og slett at du prioriterer batterilevetig foran skjermstørrelse :p Og det kommer fra han som gikk for N95 foran N82, pga skjermstørrelsen hovedsaklig :p At de ikke skal bruke skjermen som tastatur kommer også fra han som gleder seg som en unge til å se Nokias touch telefoner? :p

 

Tynt ^^

Lenke til kommentar
Med tanke på at brikkesettene bare blir mindre og mindre så trur jeg nok at denne telefonen ikke blir noe voldsomt mer tykkere enn N95, dog kanskje litt lengre/høyere grunnet qwerty tastatur.

 

...

 

og jeg regner med at de kommer til å gjøre det siden de satser hardt på multimedia og den nye n-gage plattformen (spille spill med on-screen qwerty?).

 

At nokia ikke trenger å tenke på at skjermene skal brukes som tastatur i tillegg gjør at de lettere kan bruke mindre skjermer som igjen fører til lengre batterilevetid.

 

Tss selv... :p Desto mer flate som går med til skyving, desto mindre kan man bruke til teknologi. Man kan ikke dra i brikkesett :p Dessuten må man jo ha mye lenge kabler, da disse skal strekkes i alle retninger, og slippe å havne i veien for noe. Alt tar plass, selv om det ikke er snakk om mye kabler. Man trenger en kort i hver av de tre hoveddelene, og alle må kunne kommunisere med hverandre.

 

Joda, det er nok fornuftig å tenke at de vil beholde et eksternt tastatur i tillegg til skjermen. Selv syns jeg dette er tåpelig, men noen må vel være så barnslige å spille på telefonen :p (hvis det er noen andre som føler seg tråkket på, dette er direkte ment mot Skinney/Robin :p)

 

Dette var jo rett og slett ett tåpelig argument. Du påstår rett og slett at du prioriterer batterilevetig foran skjermstørrelse :p Og det kommer fra han som gikk for N95 foran N82, pga skjermstørrelsen hovedsaklig :p At de ikke skal bruke skjermen som tastatur kommer også fra han som gleder seg som en unge til å se Nokias touch telefoner? :p

 

Tynt ^^

 

Som jeg sier over frøken Mixy (følte jeg måtte slå barnslig tilbake etter at du mobba meg for å spille på telefonen, Fifa 07 er faktisk veldig kult å spille på toget!) så trener ikke touch-skjerm nødvendigvis bety at du MÅ bruke skjermen som tastatur. Ved å fjerne den nødvendigheten så trenger du ikke så stor skjerm og der igjen sparer du batteriet. Med tanke på N95's 2.6" skjerm så trenger jeg virkelig ikke en større skjerm til å se bilder eller filmer på, spesielt når det går utover batteriet.

 

Og når det gjelder kablinga, hva vet vel jeg. Kanskje alle kablene samles i et midtpunkt i telefonen og går derifra som én samlet kabel til neste lag? Da blir det jo fortsatt kun "én" kabel mellom lagene og disse må jo ikke være direkte koblet sammen. Tastaturet har jo ingenting å gjøre med skjermen å gjøre. Men nå har jeg som sagt ikke peiling, for alt jeg vet kan det være et verre kabelrot i telefonen enn under skrivebordet mitt (og det er et jævla rot). Men jeg vil ikke tro at tastaturet vil gjøre noe mer enn å legge til én ekstra kabel i forhold til feks. N95 så jeg ser virkelig ikke problemet, hvis sistnevnte telefon kan skyves i to retninger, så tror jeg ikke en ekstra retning vil gjøre noen forskjell. Da tviler jeg også sterkt på at Nokia hadde søkt på patenten (dette ser jo ikke akkurat ut som en billigtelefon, men en mulig arvtager til N95 eller E90).

 

Og helt til slutt må jeg bare forsvare mitt kjøp av N95 framfor N82. Prøv å overlev på en ussel 6210 som skrur seg av når den vil mens du venter på en telefon som a) ikke er blitt annonsert eller bekreftet av Nokia b) Mest sannsynlig ikke blir billig siden den inneholder de samme funksjonene som N95 i tillegg til blitz, større batteri og dobbelt så mye minne (Du så jo utsalgsprisen på N95 da den var ny, rundt 6000kr?). Nei, vi tar heller en brukt N95 til 3900kr enn å leve i usikkerhet.

 

Kos deg med svaret Fredrick, og sov godt ;)

Lenke til kommentar

Tar ett avsnitt om gangen :p

 

Fifa suger, batterilevetid er oppskrytt (lader selv om natta, så er aldri noe problem med batteri), touch skjerm betyr ikke at man skal taste på den nei, men hva ellers skal man ofre fettflekkene for? Joda, drag'n drop er jo gøy i lengden :p Og hvorfor skal ikke en stor touch skjerm brukes som tastatur lurer nå jeg på. Du sier at 2.6" er stort nok til å se på bilder. Så hvorfor må du opp i 26" for å se på filmer fra 1 meters avstand? :p

 

Jeg snakker ikke om at tastaturet i seg selv betyr mer kabling. det er tredelingen av telefonen jeg snakker om. Når det gjelder kabelen i seg selv er heller ikke jeg noen ekspert, men all logikk og erfaring sier meg at den ligner på en syltynn IDE kabel. Dette fordi det er gunstig å skyve (vil ikke krølle seg eller noe), og passer fint ellers. Det å samle all dataoverføring i en kabel ser jeg ingen grunn til. Tastaturet har ikke noe med skjermen å gjøre sier du også...? :p Alt henger jo sammen, jeg liker å se hva jeg skriver i alle fall.

 

Din usikkerhet skal ikke få forsvare Nokia :p Var forresten ikke utsalgsprisen over 6000 i de fleste butikker?

 

QUICKEDIT: Fortsatt mest redd for slarkinga som jeg tror ville ha dukket opp i en slik modell.

Endret av Mixy
Lenke til kommentar
Tar ett avsnitt om gangen :p

 

Fifa suger, batterilevetid er oppskrytt (lader selv om natta, så er aldri noe problem med batteri), touch skjerm betyr ikke at man skal taste på den nei, men hva ellers skal man ofre fettflekkene for? Joda, drag'n drop er jo gøy i lengden :p Og hvorfor skal ikke en stor touch skjerm brukes som tastatur lurer nå jeg på. Du sier at 2.6" er stort nok til å se på bilder. Så hvorfor må du opp i 26" for å se på filmer fra 1 meters avstand? :p

 

Jeg snakker ikke om at tastaturet i seg selv betyr mer kabling. det er tredelingen av telefonen jeg snakker om. Når det gjelder kabelen i seg selv er heller ikke jeg noen ekspert, men all logikk og erfaring sier meg at den ligner på en syltynn IDE kabel. Dette fordi det er gunstig å skyve (vil ikke krølle seg eller noe), og passer fint ellers. Det å samle all dataoverføring i en kabel ser jeg ingen grunn til. Tastaturet har ikke noe med skjermen å gjøre sier du også...? :p Alt henger jo sammen, jeg liker å se hva jeg skriver i alle fall.

 

Din usikkerhet skal ikke få forsvare Nokia :p Var forresten ikke utsalgsprisen over 6000 i de fleste butikker?

 

QUICKEDIT: Fortsatt mest redd for slarkinga som jeg tror ville ha dukket opp i en slik modell.

 

Fifa eier, men jo batterilevetid er oppskrytt, lader selv annenhver natt, men er en del som klager på det så tenkte det var greit å ta med. Og det er stor forskjell på skjerm til film og bilde titting når du er i farta og tv/pc-skjerm til gutterommet med xbox 360 og pc :p

 

Kablinga gidder jeg ikke å svare på lenger da vi ikke har peiling i det hele tatt. Bortsett fra at tastaturet ikke trenger å være kobla til skjermen. Kobler du tastaturet ditt til data skjermen kanskje, eller er det PC-en?

 

Utsalgsprisen var vel nærmere 7000kr i starten tror jeg, men gikk raskt ned igjen når tilgjengeligheten ble bedre.

 

Og ja, enig i at det kan bli en del slark, spesielt med plastbruken til Nokia. Men sparer den debatten til det eventuelt kommer en telefon på markedet først.

Lenke til kommentar

X360 var ikke med i bilde.. PC trenger man ikke 26", faktisk er 22" helt perfekt, supplementert av en gammel 17" er jo rett og slett alt man trenger. At du gir opp ditt batterilevetid argument er rett og slett litt festlig :p

 

Og du har ingen kabel fra skjermen til PC-en (eller motsatt da). De må kommunisere fortsatt.

 

Antakelig får vi aldri se denne telefonen i live heldigvis. Og du har ikke rettighetene til å bruke ord du lærte igår allerede :p

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...