Gå til innhold

Mat for minnehungrige


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Merk at du må kjøre et 64-bit operativsystem for å dra nytte av minnemengde over ca 3 GB.

 

Noen 32-bits server system greier å dra nytte av over ca. 3 GB. Mener på at Windows 2003 Server Enterprise greier opp til 32GB. I 32-bits sammenheng. Så det at man må kjøre 64-bits blir jo litt feil.

Lenke til kommentar

"The emergence of the 64-bit architecture effectively increases the memory ceiling to 264 addresses, equivalent to 17,179,869,184 gigabytes or 16 exabytes of RAM." -Wikipedia

 

Men M$ har satt sine begrensninger til de forskjellige 64bit versjonene.

Home Basic: 8GB

Home Premium: 16GB

Business, Enterprise and Ultimate: 128GB

Lenke til kommentar
Merk at du må kjøre et 64-bit operativsystem for å dra nytte av minnemengde over ca 3 GB.
Noen 32-bits server system greier å dra nytte av over ca. 3 GB. Mener på at Windows 2003 Server Enterprise greier opp til 32GB. I 32-bits sammenheng. Så det at man må kjøre 64-bits blir jo litt feil.

PAE er en stygg hack med elendig OS-støtte, elendig programstøtte og elendig ytelse. PAE er heller ikke noe for privatpersoner som det tydelig er siktet inn på i denne artikkelen. Jeg synes derfor det er helt riktig å se bort i fra den sære og ekstremt lite brukte PAE-hacken. Folk bør glemme at PAE finnes nå som vi har 64bit lett tilgjengelig med godt utvalg av OS, god programstøtte og god ytelse.

 

vista 64 virker mye mer responsivt med 8 gb minne =) merka forskjell fra 4 gb.. kjappere inn og ut av prog og spill.. multitasking er myye kjappere

Det sier jo litt om Vista...

 

____________________

 

Selv har jeg planer om å fylle opp med 8GB når jeg kjøper nytt hovedkort snart. Rett og slett fordi det er så billig og jeg kan opprette ramdisk i minnet og kjøre OS og programmer fra det.

Lenke til kommentar
Merk at du må kjøre et 64-bit operativsystem for å dra nytte av minnemengde over ca 3 GB.

 

Noen 32-bits server system greier å dra nytte av over ca. 3 GB. Mener på at Windows 2003 Server Enterprise greier opp til 32GB. I 32-bits sammenheng. Så det at man må kjøre 64-bits blir jo litt feil.

Men den teknologien, som jeg ikke kommer pa hva heter, er ikke noe god. Sa det er best uten, eller med 64-bit.

Lenke til kommentar
Men M$ har satt sine begrensninger til de forskjellige 64bit versjonene.

Home Basic: 8GB

Home Premium: 16GB

Business, Enterprise and Ultimate: 128GB

 

Var ikke "begrensning" i Windows jeg hadde i tankene, men på hardware.

 

Eksempel link: her

 

"Supports up to 8GB memory size (with DDR2 800, memory only up to 4GB)"

 

Som vi ser støtter dette hovedkortet 8GB i utgangspunktet, men ikke 8GB med 800MHz ram. Dvs. skal man kjøre 8GB må man benytte 533MHz eller 667MHz brikker.

 

Hvor utbredt dette er har jeg ikke undersøkt, men man bør kanskje ha det i bakhodet.

 

Edit: Nå var forsåvidt dette et annet "problem" enn det med 7,x minnemengde begrensning som jeg nevnte. Skal se om jeg finner infoen om dette også.

Endret av Mekanicus
Lenke til kommentar
Som vi ser støtter dette hovedkortet 8GB i utgangspunktet, men ikke 8GB med 800MHz ram. Dvs. skal man kjøre 8GB må man benytte 533MHz eller 667MHz brikker.

Man kan godt bruke 8GB DDR2-800 i et hovedkort som støtter f.eks 8GB DDR2-667. Hovedkortet vil automatisk underklokke brikkene til riktig hastighet. Ram tar ikke skade av eller har problemer med underklokking.

Lenke til kommentar
Hva er vitsen, for en "normal" person?

Den var det noen som sa om 640K en gang også ;)

 

Sa ikke han også dette med tanke på fremtiden? Gigax sitt utspill var kanskje mer myntet på dagens situasjon.

 

 

Uansett, jeg tror de fleste med 4 GB med minne heller burde se på andre aspekter av datamaskinen sin før de oppgraderer til f. eks 8 GB. Har du 4 GB i dag så er det større sjanse for at skjermkort eller prosessor er flaskehalsen. Minne på skjermkort er vel egentlig på vei til å også bli noe "man aldri kan få nok av" (som så mange sier om systemminne).

Lenke til kommentar
vista 64 virker mye mer responsivt med 8 gb minne =) merka forskjell fra 4 gb.. kjappere inn og ut av prog og spill.. multitasking er myye kjappere

Det sier jo litt om Vista...

 

 

Tja, det er vel teknisk sett en litt kjapp og ikke helt riktig koklusjonen. Velger å tolke den i negativ rettning når det gjelder Vista. Det at et OS får en opplevd ytelsesøkning når man går fra 4 til 8GB er vel ikke noe mer negativt enn det motsatte? Windows XP (64 bit) vil bare sitte der og se på alt det ledige minne uten å bruke det til noe som helst. Da sier det seg selv at et OS som benytter alt det ledige minnet som cache fort kan virke litt kvikkere.

Lenke til kommentar
Uansett, jeg tror de fleste med 4 GB med minne heller burde se på andre aspekter av datamaskinen sin før de oppgraderer til f. eks 8 GB. Har du 4 GB i dag så er det større sjanse for at skjermkort eller prosessor er flaskehalsen. Minne på skjermkort er vel egentlig på vei til å også bli noe "man aldri kan få nok av" (som så mange sier om systemminne).

 

 

nå er det ikke alle som har spill som hovedområde heller da.. mye innenfor CAD\3D osv. som nyter godt av mye ram. kjører man 64 bit Vista og bruker 3dsmax 64 bit, så er vel 4 gig nærmest minimum hvis man skal ha scener det er litt greie på, hehe.

Endret av hardrock_ram
Lenke til kommentar
Merk at du må kjøre et 64-bit operativsystem for å dra nytte av minnemengde over ca 3 GB.

 

Noen 32-bits server system greier å dra nytte av over ca. 3 GB. Mener på at Windows 2003 Server Enterprise greier opp til 32GB. I 32-bits sammenheng. Så det at man må kjøre 64-bits blir jo litt feil.

Men den teknologien, som jeg ikke kommer pa hva heter, er ikke noe god. Sa det er best uten, eller med 64-bit.

 

Joa. Om den er god eller ikke har nada å si. Poenget var at det støtter det. Noe artikkelen påpekte at ikke gikk :p

 

EDIT: Det var bare ment som flisespikkeri. Man kunne skrevet: "de fleste 32-bits OS støtter ikke mer enn ca. 3GB". Ikke at _ingen_ støttet det og at man MÅ ha 64-bits. Det blir feil :)

Endret av CaZpeR
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...