Gå til innhold

Fremtiden til dSLR med crop-format


Anbefalte innlegg

Nå har Nikon bitt i det sure eplet og lansert et kamera med fullformat sensor, Canon EOS 5D begynner å bli edruelig i pris, og det går rykter om FF fra Sony. Det er med dette i bakhodet at jeg sitter og funderer på crop-formatets fremtid.

 

Teknologien går jo stadig fremover og vi kan forvente at FF vil jo fortsette å dette i pris. Kommer vi til et stadie hvor produsentene dropper crop og kun satser på FF.

 

Eller har crop såpass fordeler at de vil overleve? Olympus mener tydeligvis det.

 

Tom

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror crop-sensorer vil koeksistere med fullformat i uoverskuelig fremtid, selv om de fleste proffer, hobbyfotografer og entusiaster muligens vil gå for fullformat når det blir billigere.

 

Du vil alltid ha mulighet til å lage mindre og billigere kameraer med tilsvarende mindre optikk på en mindre bildesensor, og når støyegenskapene også blir stadig bedre så har crop-kameraer mye for seg.

For folk flest er et lite og lett kamera mer viktig enn fantastisk bildekvalitet på ISO 3200 og lav dybdeskarphet.

Lenke til kommentar

Crop sin store fordel er pris.

 

Fullformat har haugevis med fordeler (bedre høy-iso, mindre DoF etc), så dersom prisen på fullformat faller nok så vil crop forsvinne - og folk vil sitte med masse objektiver de ikke kan bruke.

 

Og ja, om fullformat blir rimelig nok så frykter jeg hva som vil skje med four-thirds. Den eneste unike fordelen med four-thirds vil da være størrelse..

Lenke til kommentar
Crop sin store fordel er pris.

Fullformat har haugevis med fordeler (bedre høy-iso, mindre DoF etc), så dersom prisen på fullformat faller nok så vil crop forsvinne - og folk vil sitte med masse objektiver de ikke kan bruke.

Og ja, om fullformat blir rimelig nok så frykter jeg hva som vil skje med four-thirds. Den eneste unike fordelen med four-thirds vil da være størrelse..

Er nok ikke helt enig der... ... en fordel for 4/3 er faktisk mer DOF... ikke alle synes at en snever DOF er supert. Er jo bare å ha åpent nok objektiv det. 35-100mm f/2 (70-200 f/2) vil fungere fint tenker jeg... særlig når andre produsenter tilbyr 70-200 f/2,8.

 

Mange av fordelene/ulempene med FF vs. crop kommer an på øyet som ser. Vil ikke avskrive noe som helst faktisk. Hvorfor bruke FF når en kan bruke mellomformat? (get it?)

Lenke til kommentar

hmm.. noen av de ivrigste brukerne av enorm dybdeskarphet er jo landskapsfotografer... men FourThirds er vel ikke akkurat en utpreget landskapsfotograferingsmaskin. Og det kommer sikkert ikke til å ta lang tid før hvermannsen innser hvor overlegent storformat er i bildekvalitet- så har vi hele kverna rullende igjen..

Endret av Schnoodleboy
Lenke til kommentar

Det kan høres ut som en del her tror at crop-format er bare et midlertidig fenomen.

 

Ut ifra teknologisk synspunkt blir nok FF billig nok; men har ikke størrelse en del å si også? Crop-kameraer og optikk er lettere og mer håndterlig. Sigma 50-150mm kontra 70-200mm er et godt eksempel på det.

 

Grunnen til at jeg startet diskusjonen er at jeg skal ha nytt kamerahus til sommeren; og valget står i utgangspunktet mellom 40D og 5D ettersom jeg har Canon allerede (Kommer til å beholde 350D som reserve). Men prisforskjellen er ganske stor, og jeg skulle gjerne ha mer opptikk også. Crop-optikk er jo billigere enn FF; også fra Canon. (eks. EF-S 10-22mm er billigere enn 16-35mm). I dag er det ikke et problem i og med at 40D og 5D er gode hus og begge dekker mine behov. Men problemet kan komme når det huset skal erstattes; hvis det da ikke finnes crop lenger; så kan jeg plutselig sitte med masse ubrukelig optikk hvis jeg velger feil.

 

Tom

Lenke til kommentar
Det kan høres ut som en del her tror at crop-format er bare et midlertidig fenomen.

 

Ut ifra teknologisk synspunkt blir nok FF billig nok; men har ikke størrelse en del å si også? Crop-kameraer og optikk er lettere og mer håndterlig. Sigma 50-150mm kontra 70-200mm er et godt eksempel på det.

Jeg tror ikke crop-format blir borte, skikkelig optikk til fullformat er som du sier stort og dermed også dyrt. Det som kan tenkes, er at man går mot mindre brikker til crop-format, selv om jeg aldri kan tenke meg at Canon hopper på 4/3, er det ikke utenkelig når sensorteknologien blir enda bedre at de også faller for fristelsen til å lage mindre kameraer, enda rimeligere. Det er ikke lenge siden de "siste" innstegsmodellene til analog SLR forsvant fra markedet, til priser rundt 1000-lappen. Jeg tror at DSLR også skal ytterligere ned i pris, kanskje ned mot 2000 kr for de rimeligste modellene. Da er det veldig fristende å minske sensoren for å redusere på kostnadene, selv en sensor med 2-3x cropfaktor er stor sammenliknet med kompaktkameraer, og vil ha bedre støyegenskaper. I tillegg åpner det for skikkelige superzoomer, å lage et 9-180mm objektiv er ikke umulig, og med 3x cropfaktor på sensoren vil det være et OK alternativ til superzoomer som Panasonic FZ50 og Fujifilm S9600, samt 18x-variantene. At man har mulighet til å sette på bedre optikk er heller ikke dumt, dersom man trenger det til ett spesielt område.

 

Grunnen til at jeg startet diskusjonen er at jeg skal ha nytt kamerahus til sommeren; og valget står i utgangspunktet mellom 40D og 5D ettersom jeg har Canon allerede (Kommer til å beholde 350D som reserve). Men prisforskjellen er ganske stor, og jeg skulle gjerne ha mer opptikk også. Crop-optikk er jo billigere enn FF; også fra Canon. (eks. EF-S 10-22mm er billigere enn 16-35mm). I dag er det ikke et problem i og med at 40D og 5D er gode hus og begge dekker mine behov. Men problemet kan komme når det huset skal erstattes; hvis det da ikke finnes crop lenger; så kan jeg plutselig sitte med masse ubrukelig optikk hvis jeg velger feil.
Det kommer nok til å eksistere begge deler ganske lenge. Men det er ikke utenkelig at utvalget av snadderoptikk vil være mindre for crop-format. Så lenge det er mulig å sette optikk til FF på crop-kameraer er ikke dette noe problem i det hele og store, men hvis Canon finner ut at de skal beholde EF-S-fatningen til crop, men lage en ny fatning til FF, vil man få et problem. Selvfølgelig vil EF-optikk rase i pris hvis så skulle skje, men man er likevel trolig bundet av bruktmarkedet.

 

Samtidig er nok risikoen for at det vil skje, ikke veldig stor. Jeg ville i hvert fall ikke brydd meg, for vi aner ingenting om hva slags tidsperspektiv Canon har for sine fatninger. Det er nylig lansert mye snadderoptikk til EF-fatningen, så at den blir borte med det første, tror jeg ikke. At det vil være en utvikling og at noe vil bli borte, er ikke til å komme bort fra. Jeg tror nok at det er dagens cropkameraer som er "taperen", og at Olympus/Panasonic/Leica ligger "foran" i cropverdenen, og muligens vil kunne beholde sitt system lengst, men det påvirker ikke mine investeringer. Jeg ville nok valgt fullformat hvis jeg var i din situasjon, mest fordi det ville føles som den beste oppgraderingen. Selv har jeg en D70s i dag, og selv om jeg ikke vet når den må erstattes, ser jeg for meg en fullformat Nikon som kamera senere, om ikke neste gang, så etter der. Likevel ville jeg ikke nøle med å kjøpe DX-optikk, for jeg vet at den vil bli verdsatt om så på bruktmarkedet lenge nok...

Lenke til kommentar
[ Jeg ville nok valgt fullformat hvis jeg var i din situasjon, mest fordi det ville føles som den beste oppgraderingen. Selv har jeg en D70s i dag, og selv om jeg ikke vet når den må erstattes, ser jeg for meg en fullformat Nikon som kamera senere, om ikke neste gang, så etter der. Likevel ville jeg ikke nøle med å kjøpe DX-optikk, for jeg vet at den vil bli verdsatt om så på bruktmarkedet lenge nok...

Det er den konklusjonen jeg er i ferd med å trekke selv også. I og med at jeg ikke er en tele-freak, så er jo FF mer gunstig også. Men dere i Nikon leiren har en fordel; det ser ut som FX-kameraene kan bruke DX optikk i en dertil egnet modus - det føles litt tryggere på en måte.

 

Tom

Lenke til kommentar
Grunnen til at jeg startet diskusjonen er at jeg skal ha nytt kamerahus til sommeren; og valget står i utgangspunktet mellom 40D og 5D ettersom jeg har Canon allerede (Kommer til å beholde 350D som reserve). Men prisforskjellen er ganske stor, og jeg skulle gjerne ha mer opptikk også. Crop-optikk er jo billigere enn FF; også fra Canon. (eks. EF-S 10-22mm er billigere enn 16-35mm). I dag er det ikke et problem i og med at 40D og 5D er gode hus og begge dekker mine behov. Men problemet kan komme når det huset skal erstattes; hvis det da ikke finnes crop lenger; så kan jeg plutselig sitte med masse ubrukelig optikk hvis jeg velger feil.

 

Jeg sitter litt i samme situasjon og med samme timeframe. Derimot er det aktuelt for meg å gå over i Nikon leiren hvis der blir en god grunn til det (venter spent på tester av D300/D3), men i utgangspunktet er det stort set bare Canon kameraer og linser jeg har prøvd fra før.

 

Er ikke proff jeg, langt ifra :-), men likevel liker jeg 'å ha noe nær det beste å leke med', men et eller annet sted finnes jo også rimelighetens grense. Når man i noen tester med det blåtte øye enkelt ser mange detaljer som er blitt helt borte på bildet tatt med et cropformat kamera, så får man jo selvfølgelig lyst på FF. Ikke enkelt dette.. Kanskje man uanset bør ha en cropformat kamera til tidspunkter det størrelse og vekt har mer å si, og så bruke de samme linser.

 

Noen som har noen formening om der kommer en ny 5D innenfor et halvårs tid?

 

Eller noen som har forslag til kamera og linser for et budget på en 50-60K f.eks. ?

 

Etter å ha googlet litt ser det ut som noe kan være på gang: http://www.news.com/8301-13580_3-9822142-39.html

Endret av tigerdyr
Lenke til kommentar

Det er utvilsomt betryggende for oss Nikonbrukere at de bruker samme fatning på alle kameraene.

 

Samtidig er det vel lite trolig at du blir den siste i verden som skifter fra crop til fullformat, så du vil alltid ha mulighet til å selge objektivene videre om enn til noe lavere pris.

Valget mellom 5D og 40D koker vel ned til hva du trenger mest. 5D har best bildekvalitet, men 40D er vel best på stort sett alt det andre.

Lenke til kommentar
Jeg sitter litt i samme situasjon og med samme timeframe. Derimot er det aktuelt for meg å gå over i Nikon leiren hvis der blir en god grunn til det (venter spent på tester av D300/D3), men i utgangspunktet er det stort set bare Canon kameraer og linser jeg har prøvd fra før.

 

Er ikke proff jeg, langt ifra :-), men likevel liker jeg 'å ha noe nær det beste å leke med', men et eller annet sted finnes jo også rimelighetens grense. Når man i noen tester med det blåtte øye enkelt ser mange detaljer som er blitt helt borte på bildet tatt med et cropformat kamera, så får man jo selvfølgelig lyst på FF. Ikke enkelt dette.. Kanskje man uanset bør ha en cropformat kamera til tidspunkter det størrelse og vekt har mer å si, og så bruke de samme linser.

 

Noen som har noen formening om der kommer en ny 5D innenfor et halvårs tid?

 

Eller noen som har forslag til kamera og linser for et budget på en 50-60K f.eks. ?

Ryktene og Canon's generelle oppdateringstakt antyder en ny modell kommer over nyttår. Noen påstår enda tidligere; men jeg tipper at den kommer til PMA messa.

 

50-60K? Da har du råd til en 5D med EF 24-70 f/2.8L L og 70-200 f/2.8L IS, og fortsatt ha penger igjen.

 

Tom

Lenke til kommentar
Eller noen som har forslag til kamera og linser for et budget på en 50-60K f.eks. ?
Dette er OT, men hvis jeg skulle bruke rundt 60k på kamerautstyr, ville det utvilsomt bli en D3 med 24-70 og 70-200VR (er vel litt over, men dog). Ellers er ikke Canon 5D med Canon 24-105 f/4L IS, 70-200 f/4L IS og et par faste glass (f.eks. 50mm f/1.4, 100mm macro f/2.8 og 135mm f/2) og å forakte heller... Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar
Eller noen som har forslag til kamera og linser for et budget på en 50-60K f.eks. ?
Dette er OT, men hvis jeg skulle bruke rundt 60k på kamerautstyr, ville det utvilsomt bli en D3 med 24-70 og 70-200VR (er vel litt over, men dog). Ellers er ikke Canon 5D med Canon 24-105 f/4L IS, 70-200 f/4L IS og et par faste glass (f.eks. 50mm f/1.4, 100mm macro f/2.8 135mm f/2) og å forakte heller...

På en måte er det ikke helt OT - pris er jo også en viktig detalj. Hvor billig klarer man å komme igang med FF ? Finnes det OK og rimelige zoom objektiver man kan starte med og oppdatere etterhvert som man får råd ?

 

Tom

 

Edit: I mitt tilfelle, så vil en 5D med en 50mm f/1.4 være et greit startsted...

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
På en måte er det ikke helt OT - pris er jo også en viktig detalj. Hvor billig klarer man å komme igang med FF ? Finnes det OK og rimelige zoom objektiver man kan starte med og oppdatere etterhvert som man får råd ?

 

Edit: I mitt tilfelle, så vil en 5D med en 50mm f/1.4 være et greit startsted...

Enig. Ellers er Tamron 28-75 f/2.8 et knall-objektiv, og er regnet som "skarpt nok" til å brukes med hell på 5D, fås nytt for under 4000 kr, og vil være en helt fin start...
Lenke til kommentar

Jeg vet hvilket kamera jeg ville hatt med meg ut på tur (Canon 5D mot Olympus E-510) :-)

 

big-small.jpg

 

Forøvrig en interessant artikkel hos AnandTech: Buyers' Guide - SLR

(Sjekk artikkelen hvis ikke bildet dukker opp her.)

 

Olympus kommer jo godt ut.

 

Forresten så er ikke FourThirds et cropformat, det er like mye fullframe som EOS 5D, bare ikke samme størrelse når sammenliknet med det analoge 35 mm formatet.

post-43877-1196081683_thumb.gif

Endret av JensL
Lenke til kommentar

Jeg kan jo sitere en av toppsjefene i Canon, Chuck Westfall, som kanskje er den personen som kanskje er den (som uttaler seg på nett) som vet mest om Canons dSLR tekniske løsninger (og planer). En av få som vet og ikke synser.

 

"At the present time Canon has 35mm full-frame sensors, 1.3x sensors, and 1.6x sensors, a lineup of three different sizes. End users have various complaints about this, such as lenses behaving differently depending on the body, and difficulty switching between high-end and low-end bodies. Do you have any plans to consolidate your sensor offerings into either 1 or 2 sizes?

 

"We feel that the ability to use different sensor sizes is a strong point of digital cameras. Rather than consolidating into fewer sensor sizes, we feel that different sensor sizes offer various strong points to different users. For users who wish to make use of the full range of their EF lenses, full-frame sensors are best. For those searching for the fastest frame rates, 1.3x is best. For the most cost-sensitive users, the APS-C 1.6x size is ideal."

 

 

Back to Chuck again: In my opinion, this quote is much more in line with Canon's philosophy regarding the use of several sensor sizes. It echoes my response on the subject, which I posted on Rob Galbraith's Web site in September 2003:

 

 

"Canon's digital SLR design philosophy is to provide a range of camera models to cover clearly defined market segments. For the foreseeable future, this is going to involve a range of sensor sizes from APS-C (as in EOS Digital Rebel and 10D) through APS-H (as in EOS-1D) to full-frame (as in EOS-1Ds)."

 

 

My statement was true then and it remains true today. I have no intention of discussing Canon's future plans in detail, but it wouldn't surprise me to see us continue to manufacture several distinct sensor sizes, if that's what it takes to offer the best camera performance in each DSLR product category."

 

Mine gjettning er at 1D Mark III er det siste 1.3 crop kameraet fra Canon og at de da fortsetter med FF OG 1.6 crop fremover.

Endret av ragamuffin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...