Gå til innhold

Fremtiden til dSLR med crop-format


Anbefalte innlegg

Det er mulig du har rett, og det er også mulig jeg tar totalt feil, men likevel er dette kun ren gjetting. Ingen kan spå fremtiden. ;) Jeg sier kun det jeg tror. :)

Tror; det man i kirka...

 

Du har rett om at det å spå om fremtiden; det er ikke lett. Det som blir spennende å se er hva slags kamera-modeller som Canon lanserer i år. Jeg skulle gjerne hatt en 40Ds - dvs en 40D, men med FF sensor, og til D300 pris. Men den kommer nok ikke før om et til to år.

 

Tom

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
Det er utvilsomt betryggende for oss Nikonbrukere at de bruker samme fatning på alle kameraene.

 

Samtidig er det vel lite trolig at du blir den siste i verden som skifter fra crop til fullformat, så du vil alltid ha mulighet til å selge objektivene videre om enn til noe lavere pris.

Valget mellom 5D og 40D koker vel ned til hva du trenger mest. 5D har best bildekvalitet, men 40D er vel best på stort sett alt det andre.

 

Intresang diskusjon dette som det kunne vøre artig å blåse liv i igjen siden det er kommet/kommer en del nye kamera.

Tenker da på feks 50D og 6D, her vil vel da 6D ha best bildekvalitet og sannsyneligvis bli en god del raskere enn 5D, vil det da ikke være lurt å gå for en 6D istedenfor en 50D .

Jeg sitter på gjerdet og teller knapper fordi jeg skal ha nytt kamera .

Lenke til kommentar

Jeg tviler på at 6D/5DMkII/7D/3D/9D (eller hva de kaller den) blir raskere enn 50D. Ettersom ryktene sier 21MP; så er det 25% mer data å skyfle rundt. Og 50D har Digit IV, så det vil jo FF utgaven også ha (neppe 2 stk i det prisleiet).

 

Og 6.3fps kontra 6.5fps er ikke noe du merker.

 

Tom

Lenke til kommentar
Jeg tviler på at 6D/5DMkII/7D/3D/9D (eller hva de kaller den) blir raskere enn 50D. Ettersom ryktene sier 21MP; så er det 25% mer data å skyfle rundt. Og 50D har Digit IV, så det vil jo FF utgaven også ha (neppe 2 stk i det prisleiet).

 

Og 6.3fps kontra 6.5fps er ikke noe du merker.

 

Tom

 

Hva tenker du på her?

 

5D har vel 3 bilder/sek

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Hva tenker du på her?

bps = Bilder per sekund (i serie)

 

edit: 5DmkII blir nok raskere enn 5D. Ryktene sier som sagt 6.5bps

 

Tom

 

Så da blir den altså raskere enn 50D ,samt at den rt FF og sansyneligvis da har bedre bildekvalitet, hva vil du/dere si taler for mot en 5Dmkll kontra 50D ?

6.3fps kontra 6.5fps er som en fis i en orkan; totalt irrellevant. Sansynligvis vil 50D kunne ta flere bilder før hastigheten synker pga. av mindre bildefiler.

 

Ettersom du tar en del bilder av fugler og ville dyr, så vil jeg si at 50D bør friste mer; dette fordi du får en fordel i brennvidden på tele pga. crop. Hadde du drevet med mye landskapsfotografering eller produktfotografering i studio, så vil jeg si at en 5DmkII hadde vært mer vettugt.

 

Tom

Lenke til kommentar
6.3fps kontra 6.5fps er som en fis i en orkan

 

Ja det er jeg klar over så det betyr lite,dog er det en kraftig forbedring kontra dagens 5D, tanken min ang 5Dmkll istedenfor en 50D er at da ville jeg beholde min 30D sammens med 5Dmkll og bruke den som nå til fugler/dyr og bruke FF til natur/landskap/portrett som jeg tar minst like mange bilder av :hmm:

Lenke til kommentar
6.3fps kontra 6.5fps er som en fis i en orkan

 

Ja det er jeg klar over så det betyr lite,dog er det en kraftig forbedring kontra dagens 5D, tanken min ang 5Dmkll istedenfor en 50D er at da ville jeg beholde min 30D sammens med 5Dmkll og bruke den som nå til fugler/dyr og bruke FF til natur/landskap/portrett som jeg tar minst like mange bilder av :hmm:

Det e en tanke. Men da må du vel ha noe passende glass også. 24mm f/1.4, 35mm f/1.4, 50mm f/1.2 og 85mm f/1.2? Blir veldig dyrt ...

 

Tom

Lenke til kommentar
6.3fps kontra 6.5fps er som en fis i en orkan

 

Ja det er jeg klar over så det betyr lite,dog er det en kraftig forbedring kontra dagens 5D, tanken min ang 5Dmkll istedenfor en 50D er at da ville jeg beholde min 30D sammens med 5Dmkll og bruke den som nå til fugler/dyr og bruke FF til natur/landskap/portrett som jeg tar minst like mange bilder av :hmm:

Det e en tanke. Men da må du vel ha noe passende glass også. 24mm f/1.4, 35mm f/1.4, 50mm f/1.2 og 85mm f/1.2? Blir veldig dyrt ...

 

Tom

 

Jepp skal jeg kjøpe FF så blir det nok behov for litt ekstra der ja,dog blir jeg uansett å kjøpe meg noe sikkelig glass til portrett/landskapsfotografering uansett hvilken modell jeg faller ned på, men uansett blir totalprisen vesentlig høyere ved overgang til FF .

Lenke til kommentar
Jepp skal jeg kjøpe FF så blir det nok behov for litt ekstra der ja,dog blir jeg uansett å kjøpe meg noe sikkelig glass til portrett/landskapsfotografering uansett hvilken modell jeg faller ned på, men uansett blir totalprisen vesentlig høyere ved overgang til FF .
Det er primært kostnadene som har gjort at jeg holder meg unna FF foreløpig. Nå har jeg en del fast-optikk som er FF (EF 24mm f/2.8, EF 28mm f/2.8, EF35mm f/2, Sigma m f/2.8 Macro og EF 85mm f/1.8); så jeg trenger strengt tatt bare huset i første omgang. Muligens sammen med en 50mm f/1.4. Jeg synes L optikken koster mer enn det smaker i dette segmentet.

 

Tom

Lenke til kommentar

Får jeg foreslå en 50D + en brukt 5D.

 

Både i pose og sekk. Joda nye 5D blir raskere og bedre, men til allround foto er 5D topp. Trenger du ytelse er jo 50D kapabel så det holder.

Den største akilleshelen med 5D er kanskje AF hastigheten, ikke bilder per sek. Bildekvaliteten er jo som kjent legendarisk, så det skal i alle fall ikke stå på dét.

Lenke til kommentar

Til de som mener at FF er framtiden:

Tenker dere da først og fremst på at "jo større sensor jo bedre", eller at nettopp 35mm film-formatet har fordeler mhp perspektiv, objektiver, innlærte brennvidder etc?

 

Grunnen til at jeg spør er fordi det stopper jo ikke nødvendigvis på akkurat FF. 1.3x crop og mellomformat er jo begge potensielle slagere "en eller annen gang i framtiden" når store sensorer og tilsvarende optikk blir fryktelig mye billigere enn i dag.

 

-k

Lenke til kommentar
Tenker dere da først og fremst på at "jo større sensor jo bedre", eller at nettopp 35mm film-formatet har fordeler mhp perspektiv, objektiver, innlærte brennvidder etc?
Det er nok mye 135-formatet som har disse fordelene (35mm _kan_ jo faktisk ha større filmrute enn 135, bl.a. har jo 126-film 28x28mm filmrute på samme filmbredde - med én perforeringskant).

 

Men det er helt klart at 135 har sine fordeler, fordi du får et levelig kompromiss mellom ekstremt lyssterk optikk og fysisk størrelse. Så vidt jeg vet har ikke noen av mellomformatene f/1.4-f/1.2-optikk i det hele tatt, og selv om du får det til crop, gir det ikke de samme fordelene med tanke på lysfølsomhet (jeg tenker da til nattfotografering og nordlys etc). At man er godt vant til å tenke eksponering og dybdeskarphet med 135 og at det sitter i fingrene hos mange er selvfølgelig en viktig påvirkningskraft.

 

Personlig tror jeg kanskje cropformatene vil i større og større grad komme inn i micro-systemer som mFT og det nye til Samsung, mens fullformat blir i større grad forbeholdt entusiaster og "ordentlig" DSLR. I tillegg vil nok noen, deriblant Olympus, satse på DSLR med mindre sensor enn 135, dels fordi de ikke har noe annet, men også fordi det er entusiaster som ser fordelene i større dybdeskarphet og mindre sensor også. Bl.a. kunne undertegnede godt tenkt seg et E-3 eller en etterfølger med 14-35 f/2, eller aller helst 12-35 f/2 SWD :-) Canon og Nikon-systemer med 24-70 f/2.8 må tross alt ha dobbelt så lang lukkertid for å oppnå samme eksponering, ja et ISO-trinn, men da mister man jo litt av fordelene, særlig nattestid.

Lenke til kommentar

Spesielt når du tar i betraktning at det 2,8-objektivet ofte ikke har antishake. Det får du jo uansett med FT av nyere dato (sett bort fra enkelte modeller). Jeg synes du skriver endel klokt her, og at andre også driver litt "kaldt blod i årene"-argumentasjon her.

 

Selv tror jeg at FF/FX kommer til å spise endel av markedet for de spesielt seriøse amatørene, men den store STORE majoritet kommer nok ikke til å bry seg om slike spissegenskaper.

Lenke til kommentar
Selv tror jeg at FF/FX kommer til å spise endel av markedet for de spesielt seriøse amatørene, men den store STORE majoritet kommer nok ikke til å bry seg om slike spissegenskaper.
Det er nok sant, men jeg tror også at den store majoriteten vil gå for mFT o.l. systemer - altså ikke SLR i det hele tatt.
Lenke til kommentar

Vet lite om hva som vil skje, men slik situasjonen er nå, kan man like gjerne utnytte formatene for det de er verdt. Tenker at det blir både FF og crop i veska fremover. 50mm blir da også 80mm. 100mm kan brukes som 160mm osv. Det blir fort lettere å ta med to hus, om man bare komponerer optikken sin i forhold.

Lenke til kommentar
Vet lite om hva som vil skje, men slik situasjonen er nå, kan man like gjerne utnytte formatene for det de er verdt. Tenker at det blir både FF og crop i veska fremover. 50mm blir da også 80mm. 100mm kan brukes som 160mm osv. Det blir fort lettere å ta med to hus, om man bare komponerer optikken sin i forhold.

 

Det er jeg enig i,ikke bare blir det lettere men også rimeligere iallefall om en snakker kvalitetsobjektiv og det gjør en gjerne her i denne sammenheng.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...