Gå til innhold

Guide: Dualboot


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En enklere måte, Windows OS først, så Linux/Unix som vist på side fem og seks.

 

Hvorfor Windows OS først, istedet for Linux/Unux? Fordi da slipper du å reinstallere Grub/Lilo.

 

  1. Boot Windows alternativ OS-CD/DVD, installer og gjør ditt behov.
  2. Boot så ønsket Linux/Unix-distro og installer. Grub vil installeres og trenger ikke noe videre konfigurasjon. Restart.
  3. Du er nå ferdig, og slipper å lese igjennom åtte sider med tekst.

Endret av Onyx
Lenke til kommentar
Fin guide, har i lengre tid tenkt på å kjøre dualboot med Vista og Ubuntu så denne kom i rett tid :-)

 

Hvordan vil det bli hvis man har 2 fysiske disker, der Vista rusler på primærdisk i dag? Har tenkt å installere Ubuntu på fysisk disk nr. 2

Dersom du vil bruka GRUB som oppstartslastar bør du installere det på den harddisken maskina startar frå. Du kan sikkert velgja å starta frå disk 2 i BIOS'en, eventuelt kobla om inne i maskina.

 

Når du køyrer installasjonen av Ubuntu kan du velgja å installera GRUB til MBR(Master boot record) på den første harddisken, installasjonprogrammet bør finna Windows og leggja det til i menyen til GRUB automatisk.

Lenke til kommentar

Genial guide : D Skal prøve å få XP + Vista så fort jeg får tak i begge.

 

Men lurte på en ting, hvordan er det med filene på harddiskene, blir de liggendes på akkurat samme sted? Og hvordan er det med driverne? Må de innstalleres dobbelt? Blir det liksom som å ha 2 PC-er, bare at de deler harddisk?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9018234
morsomt å se at windows har lært seg å endre størrelse på partisjoner i vista.

 

men jeg gjetter meg til at den fortsatt tråkker over MBR som en elefant på alkohol...

 

haha :!: ! Tror nok det samme.

Lenke til kommentar

god dag :>

 

jeg har et problem, jeg har fulgt guiden om windows xp + ubuntu, men jeg har et problem når jeg booter.

etter jeg har installert alt, med bare xp og ubuntu på PC-en, får jeg en feilmelding når jeg booter som sier "Error Loading Operating System" eller no sånt, og den stopper der.

den eneste måten jeg kan få boota på, er å putte inn ubuntu CD-en, boote den, og velge "boot from first harddisk" (nederst), og DA får jeg opp den menyen der jeg kan velge OS.

 

det jeg trenger hjelp til er å fjerne den feilmeldingen :) som kommer hver gang jeg ikke ber PC-en om å _bare_ boote fra cd. (ESC -> CDROM)

 

takk for alle svar!

Lenke til kommentar
Genial guide : D Skal prøve å få XP + Vista så fort jeg får tak i begge.

 

Men lurte på en ting, hvordan er det med filene på harddiskene, blir de liggendes på akkurat samme sted? Og hvordan er det med driverne? Må de innstalleres dobbelt? Blir det liksom som å ha 2 PC-er, bare at de deler harddisk?

Du må installera dei forskjellege operativsystema på forskjellege partisjonar, det blir i praksis det samme som å installere dei på forskjellege harddiskar. Du må installere eventuelle drivarar 1 gong for kvart operativsystem. Du kan sikkert laga ein eigen partisjon for filane dine, slik at du har tilgang til musikk, bilder, filmar m.m uavhengig av kva operativsystem du bruker.

 

Eg har sjølv ein eigen harddisk montert som /home der eg har alle filane mine, det er sikkert mogleg å få til noko liknande i Windows.

Endret av Kian_Alvane
Lenke til kommentar

god dag :>

 

jeg har et problem, jeg har fulgt guiden om windows xp + ubuntu, men jeg har et problem når jeg booter.

etter jeg har installert alt, med bare xp og ubuntu på PC-en, får jeg en feilmelding når jeg booter som sier "Error Loading Operating System" eller no sånt, og den stopper der.

den eneste måten jeg kan få boota på, er å putte inn ubuntu CD-en, boote den, og velge "boot from first harddisk" (nederst), og DA får jeg opp den menyen der jeg kan velge OS.

 

det jeg trenger hjelp til er å fjerne den feilmeldingen :) som kommer hver gang jeg ikke ber PC-en om å _bare_ boote fra cd. (ESC -> CDROM)

 

takk for alle svar!

Sett inn Windows XP-CDen og boot.

 

- Start opp ''Recovery Console.''

- Velg Windows (vanligvis taster du bare 1, og så enter).

- Skriv ''fixmbr'', så skriver du ''fixboot''.

- Skriv ''exit'' for å avslutte.

 

Nå har du overskrevet master boot record og booter kun Windows. Sett inn Ubuntu Live-CDen og installer Grub for å kunne boote begge systemene. Da kan du gjerne velge ''Repair previous installation'' via Ubuntu Live-CDen. ;)

Endret av Onyx
Lenke til kommentar
god dag :>

 

jeg har et problem, jeg har fulgt guiden om windows xp + ubuntu, men jeg har et problem når jeg booter.

etter jeg har installert alt, med bare xp og ubuntu på PC-en, får jeg en feilmelding når jeg booter som sier "Error Loading Operating System" eller no sånt, og den stopper der.

den eneste måten jeg kan få boota på, er å putte inn ubuntu CD-en, boote den, og velge "boot from first harddisk" (nederst), og DA får jeg opp den menyen der jeg kan velge OS.

 

det jeg trenger hjelp til er å fjerne den feilmeldingen :) som kommer hver gang jeg ikke ber PC-en om å _bare_ boote fra cd. (ESC -> CDROM)

 

takk for alle svar!

Du kan sikkert spørja om det problemet her. Det er sikkert fleire som har opplevd noko liknande og som kan hjelpa deg der.

 

Ellers så kan det vera lurt å gi litt meir informasjon om systemet ditt, antall harddiskar og partisjonar, innhold i menu.lst (vanlegvis /boot/grub/menu.lst) O.S.V.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...