Gå til innhold

Big bang-test i Sveits/Frankrike


Anbefalte innlegg

Etter som jeg har forstått lages det jo nye partikkler da det smellet vil skje i accelleratoren. Er ikke det litt skummelt å lage nye partikler "kunstig"?

Så langt har det ikke vært skummelt i det hele tatt i alle fall. Vi har gjort det i mange år nå ved Fermilab og CERN og flere andre steder der de har partikkelakseleratorer. Det er ikke noe nytt i og for seg bare bedre teknologi og mer kraft så vi kanskje kan forklare enda litt mer på det nivået. Jeg heier i alle fall på at de skal finne Higgsbosonet, wee!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes dette er litt skummelt.

Fysikerene hos CERN regner med at LHC vil lage mikroskopiske svarte hull.

I følge Hawkings teori vil hullet være for lite til å samle masse,

slik at de vil "fordampe" via Hawkings stråling.

Så vidt jeg vet har ingen bevist at Hawkings stråling eksisterer? :ohmy:

Endret av Pc Lynet
Lenke til kommentar

Mikroskopiske sorte hull oppstår visst i atmosfæren stadig vekk når kosmisk stråling (protoner, stort sett) fra langtvekkistan et sted der ute krasjer med partikler i den øvre atmosfæren. Hadde mikroskopiske sorte hull vært stabile, og ikke evaporert, hadde vi ikke vært her i dag.

Lenke til kommentar
Etter som jeg har forstått lages det jo nye partikkler da det smellet vil skje i accelleratoren. Er ikke det litt skummelt å lage nye partikler "kunstig"?

Ikke lages nye i den forstand, men større partikler vil splittes og bli til mange mindre partikler. Det blir på samme måte som det skjer ellers i naturen/universet, så det er ikke kunstig på andre måter enn at vi nå kan sette i gang og observere reaksjonen selv i LHC, fremfor å skulle lete med telemikroskop på atmosfæren etter de samme reaksjonene.

Lenke til kommentar

TrondH86: Det lages nye partikler jo. Energien man har puttet inn i partiklene man kolliderer omgjøres til nye partikler, og det kan fort bli ganske mange av dem også. F.eks. er hvileenergien (dvs. massen) til et proton ca. 1 GeV, mens LHC vil akselerere protoner opp til en kinetisk energi på 7 TeV, altså ca. 7000 ganger større enn hvileenergien. Da sier det seg selv at man kan sitte igjen med mange flere partikler etter kollisjonen enn man hadde før.

Lenke til kommentar
TrondH86: Det lages nye partikler jo. Energien man har puttet inn i partiklene man kolliderer omgjøres til nye partikler, og det kan fort bli ganske mange av dem også. F.eks. er hvileenergien (dvs. massen) til et proton ca. 1 GeV, mens LHC vil akselerere protoner opp til en kinetisk energi på 7 TeV, altså ca. 7000 ganger større enn hvileenergien. Da sier det seg selv at man kan sitte igjen med mange flere partikler etter kollisjonen enn man hadde før.

My bad. :thumbup:

Lenke til kommentar

Den kinetiske energien til partiklene vil til en viss grad gå over til masse i de nye partiklene, så massen før og etter kollisjonen er ikke den samme. Den totale _energien_ er den samme (husk at masse og energi bare er to sider av samme sak, E=mc^2).

 

Ta f.eks. LEP, som kolliderte protoner og elektroner sammen. Disse partiklene har veldig lav masse, men man kan få ut mange (og tyngre) partikler når man kolliderer dem med høy energi.

Lenke til kommentar

Det vet jeg faktisk ikke, det var et litt interessant spørsmål.

 

Men hvis du ser på fusjonsprosesser i stjerner (f.eks. sola) så konverterer man masse til energi, så dette går begge veier i forskjellige naturlige prosesser. Men om en av prosessene (masse->energi eller energi->masse) er i overvekt vet jeg ikke.

 

Edit: det var svar til Håvard. Men jeg vet ikke svaret på ditt spørsmål heller Trond :p. De forskjellige partiklene vil henfalle til nye partikler etter hvert, og i noen slike prosesser kan det vel være fotoner (altså ren energi) involvert, men jeg tror mesteparten av massen vil være bevart i overskuelig framtid etter en slik kollisjon, men jeg er på litt usikker grunn her nå.

Endret av dravisher
Lenke til kommentar
TrondH86: Det lages nye partikler jo. Energien man har puttet inn i partiklene man kolliderer omgjøres til nye partikler, og det kan fort bli ganske mange av dem også. F.eks. er hvileenergien (dvs. massen) til et proton ca. 1 GeV, mens LHC vil akselerere protoner opp til en kinetisk energi på 7 TeV, altså ca. 7000 ganger større enn hvileenergien. Da sier det seg selv at man kan sitte igjen med mange flere partikler etter kollisjonen enn man hadde før.

 

Man koliderer to og to protoner (og etterhvert tunge kjerner -> høyere energier er mulig da de ikke synkotronstråler så mye...), hvor hver av dem har 7 TeV => 14 TeV pr kollisjon!

 

dessverre er det skjelden at HELE protonet kolliderer, så man får ikke ut all energien. Derfor man snakker om å bygge en ny elektron-positron-akselerator - men denne gangen en (skikkelig skikkelig skikkelig diiiiiiger) lineærakselerator.

Lenke til kommentar

Ja klart, kan jo ikke stoppe med LHC :p. Jeg regner med det enda er usikkert om man får til et slikt prosjekt med det første, det er jo ikke akkurat billig å bygge disse store akseleratorene. Men spør du meg så er dette kanskje det mest spennende menneskeheten kan bedrive tiden med, så vi får vel håpe de skarve milliardene av dollar som trengs blir bevilget :)

 

Edit: Ifølge wikipedia vil ikke ILC (International Linear Collider) oppnå høyere energi enn LHC, selv når man tar med det at det er enkeltkvarker som kolliderer i LHC, ikke hele protonet. Visstnok blir nøyaktigheten høyere siden kollisjoner mellom elektroner og positroner er enklere enn kollisjonene i LHC.

Endret av dravisher
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...