Gå til innhold

Big bang-test i Sveits/Frankrike


Anbefalte innlegg

Men er det ikke litt småskummelt og skape små Bigbang'er? Har noe lignende blitt gjort før?

8747920[/snapback]

Jeg vet ikke om dette er første gangen de prøver. Men jeg synes ikke det er skummelt. Jeg leste en plass at de to partiklene som kolliderer utløser en energi som er så stor at det kan sammenlinges med smerten av et myggstikk dersom det hadde vært mulig å få til sammenstøtet på huden. Det høres kanskje ikke så voldsomt ut, men tenk på at en mygg veier omtrent 0,002 gram (i følge wikipedia) og at denne vekten er er nok til å inneholde 100000000000000000000 (=10^20) karbonatomer. Tenk om alle de atomene to mygg tilsvarer hadde kollidert tilsvarende. DA hadde det virkelig blitt smell. Dette illustrerer litt av energitettheten det er snakk om.

 

"Forskere gjenskaper Guds underverk - big bang"

8752044[/snapback]

Det irriterte meg at de skulle blande inn religiøst pissprat oppi noe så seriøst som grunnforskning på dette nivået. Det blir litt som om Jens Stoltenberg og Kofi Annan skulle hatt en samtale om prompelyder midt oppi en fredskonferanse.

 

Det er vitenskapen som har © på Big bang. De religiøse kan bare pelle seg hjem til den 7-dagers skapelsen sin. :p

 

Det er vel ikke umulig at de skaper et Big Bang på størrelsen som det som skapte universet, for vi vet jo ikke hva som forårsaket det da den gangen.

8759348[/snapback]

... noen tente på lunta :p

 

Men seriøst: At vi ikke vet årsaken spiller ingen rolle. Da Big Bang skal ha skjedd tror man at det var mye materie og antimaterie som rett og slett utslettet hverandre. Bare noen få prosent av massen "overlevde" og ble til det universet vi ser i dag. Det kjente universet inneholder omtrent 1,5*10^79 atomer som i sin tur har flere elementærpartikler hver. Her skal bare 2 av disse kollidere. Dermed er det vanvittig mye mindre masse og energi i et slikt sammenstøt. Som jeg skrev tidligere tilsvarer det omtrent smerten av et myggstikk om det hadde skjedd på huden.

 

Redigert: Angående faren for å skape et sort hull som sluker jorda: Det er pølsevev som sikkert Se og Hør kunne diktet opp. Forskerne har for lenge siden funnet ut at sorte hull må ha en viss størrelse for å være stabile. Sorte hull på størrelse med noen atomer vil over hodet ikke være stabil og vil fordampe av seg selv. Hvis jeg ikke husker feil så måtte det en masse på størrelse med jorda til for å gjøre hullet såpass stabilt at det kan "overleve" uten å fordampe. Men da kun dersom det får en jevn tilstrømning av masse fra omgivelsene. Stopper tilstrømninga så vil det sakte men sikkert fordampe. (Fordampningsprosessen foregår med "tunnelingeffekten" for de som er litt inne på kvantemekanikk)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Smeagoldfish: Elektriske kretser er uhyre raske til å oppfatte ørsmå ladningsvariasjoner. F.eks har prosessoren i maskina du sitter ved en responstid på millioner av transistorene som er nede i 0,0000000001 sekund (0,1ns). Det går an å konstruere små kretser ennå raskere. Så lenge det kan detekteres ladnigner som spruter ut fra smellet innenfor et tidsintervall som er i den størrelseorden så går det an å detektere det. Men det er likevel en del prosesser som er for raske til å kunne måles.

Lenke til kommentar
Tenk om alle de atomene to mygg tilsvarer hadde kollidert tilsvarende. DA hadde det virkelig blitt smell. Dette illustrerer litt av energitettheten det er snakk om.

Det er bare en måte å finne ut det på. *begynner å planlegge byggingen av verdens første myggaksellerator*.

 

Ellers... glimrende post, simen1. :)

Lenke til kommentar

Simen1, er en ting jeg har lurt på en stund. Hvordan vet du så mye? Du svarer jo på nesten alt av spørsmål i "Snedige ting du lurer på" og du har alltid en og annen post i trådene i Teknologi & Vitenskap der du har poster som ramser opp det meste om emnet.

 

OT: Høres veldig interessant ut, må følge med videre på dette. :)

Lenke til kommentar
Hahaha :D Lo godt når jeg så det innlegget :D

 

Men kyosho, det er vel en liten mulighet for at det faktisk KAN skje (tenker på at et mikroskopisk svart hull synker til jordens indre og spiser oss opp fra innsiden for å si det sånn)

 

Det er jo veldig mye vi ikke vet om svarte hull generelt.

8753573[/snapback]

 

Nei, det er ingen sjangse for at det kan skje. Langt heftigere kollisjoner skjer hele tiden i atmosfæren, pga. kosmisk stråling, og det at du leser denne posten (og ikke er slukt av et sort hull) er i seg selv et bevis på at det ikke er farlig :)

 

jeg stoler ikke et sekund på disse amøbene. De vet jo ikke hva som kommer til å skje.

De sier de vil finne ut hva som skjedde etter big bang. Det er vel bare å se ut av vinduet herregud. Bruk heller pengene på å plante trær og hjelpe fattige barn.

8743538[/snapback]

 

Er det ikke det som er hele poenget da, finne ut hva som kommer til å skje? Det mest spennende hadde jo vært om det hadde vært noe totalt uforutsett, slik at vi kunne laget masse nye teorier :)

 

Forøvrig: Jorda blir ikke slukt. Dersom den kunne blitt det, ville det ha skjedd for lenge siden - det skjer langt heftigere hendelser omtrent kontinuerlig i atmosfæren, og det har det "alltid" gjort.

 

Men når det er sagt, ber jeg deg vennligst skru pc'n din pent av, og levere den til noen som kan gjøre seg bedre nytte av den (f.eks. "fattige barn i afrika"). Den er nemlig et produkt av noe så idiotisk som "forskning", som du tydligvis er motstander av. Videre kan du ta av deg alle klærne dine (som høyst sannsynlig er laget på en "vev" - et annet produkt av "forskning"), og sende disse med pc'n. Det er høyst sannsynlig plass inne i kabinettet.

 

Deretter kan du finne deg en trestokk, og flytte ut under ett tre i skogen. Bruk trestokken til å klubbe en kanin (eller noe) i hodet, slik at "ånden" flyr ut (at det er hjernen som sitter i hodet, og at det er denne som kontrollerer kroppen, er også noe vi vet pga. "forskning" og "nyskjerrighet", som du er motstander av. Dermed må du heller bruke "religion". Hmm. Det er også et produkt av folks trang til å forklare verden (nyskjerrighet). Finn på noe annet du, jeg gidder ikke...). Kle på deg dette skinnet. Lek huleboer. Bli spist av en bjørn (klør og tenner >> trestokk).

 

Evolusjonen går videre. Forhåpentligvis uten slike som deg...

 

*argh*

8750209[/snapback]

Nominerer dette til ukens innlegg. Bare så synd han som postet det første innlegget trolig ikke kommer tilbake og leser mer her inne.

8752006[/snapback]

 

Og jeg som var redd for å bli utestengt for personanngrep :p

8753459[/snapback]

Shit as nå ble det mye quoties.

 

Du behøver ikke tenke på å ha personangrepet meg, går fint:P

Hvorfor tror du jeg ikke kommer tilbake for å lese mer?

 

Jeg mente at å bruke 1800 millioner euro på en slik tunnel er litt unødvending når vi har så mye klimaproblemer som vi har i dag? Men det kan godt hende vi kan finne ut ting her som kan hjelpe oss med klimaproblemer. Det hadde vært flott!

 

Jeg er egentlig både for og i mot LHC, det er et paradoks.

 

Når jeg uttalte at vi heller kan gi pengene til fattige barn, mente jeg ikke at alt vi har i dag er ubrukelig og at jeg burde gå ut i skogen og drite i alt som er kommet av forskning. Min tankegang var: her bruker vi 1800millioner euro på noe som jeg tror kan fucke opp jorden, mens halve somalia sulter ihjel.

 

Se ut av vinduet replikken var for å vise dere hva som skjedde etter The Big Bang.

 

Du sier jeg burde gå ut i skogen, ja jeg elsker å være i skogen leve uten nymoderne ting selv om jeg bruker det daglig. Slå en kanin i hodet med en klubbe høres fristende ut. I sommer skal jeg faktisk leve i skogen som indianerne gjorde, seriøst.

Elsker det!

8753856[/snapback]

 

Godt det går bra! Var ikke strengt tatt et anngrep på deg (jeg kjenner deg ikke, og kan derfor ikke anngripe deg), men på innlegget ditt.

 

Klimaproblemer - vel kanskje finner vi ut noe som om 60-70 år kan gi oss bedre modeller av kjernereaksjoner, slik at vi kan bygge bedre atomkraftverk? T.T.T. (ting-tar-tid). Men realistisk sett: Vi aner ikke hva som kommer til å komme ut av det. Kanskje er det ikke Higgs i seg selv som kommer til å ha de største samfunnsmessige konsekvensene, men en sideteknologi som blir utviklet for å få forsøket til å gå (ref. WWW, teflon, mm. ...) - f.eks. er de i gang med å utvikle en teknologi for å sømløst utnytte dataresurser der dataene er lagret og ressursene er tilgjengelig... Et slags supercluster :)

 

Vel, den var uansett ikke helt smart SisteBert (det forige innlegget ditt her)

 

For det første, så er det veldig mange artikler osv. som forteller og beviser at det ikke er farlig. og for det andre er dette alt for stort til at vi bare kan legge det fra oss. Slik jeg har forstått dette, så er det alt for mye bi kan lære. Vi kan bl.a. finne Higgs bosonet.

 

 

Forresten, det såkalte "Gravitonet", eller den teoretiske partikkelen som "er" tyngdekraften. Er den funnet, eller er det kommet noen nye teorier som beviser dens eksistens eller lignende?

8753924[/snapback]

Sorry at jeg ikke er smart da herregud as.

Sorry for at jeg ikke er romfartsnerd og kan alt om kromohomosoner alt faenskap fra jordan.

Sorry for at jeg prøver å si noe i det heletatt!

8753936[/snapback]

 

Eh, what?

 

Romfartsnerd? Komohomosoner? Jordan?

 

Kom gjerne med innspill og innlegg, det er bra. Men av og til er det greit å lese litt også.

 

Og... Ja. Er en del her som er MEGET teknologioptimistiske (jeg er selv en av dem), og kan mye om det. De har en tendens til å bli sure om noen stiller seg i veien for det. Det må du gjerne gjøre, men da må man ha skikkelige argumenter. Ellers så kommer flammekasteren fort fram...

 

Forøvrig: Arroganse tjener ingen, uansett hvilken "side" man står på. (og ja, jeg vet jeg mange ganger selv har gått i den "snørrhovne" fella. Slikt skjer, av og til...)

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

haha jeg bare tenker hele tiden.

 

- det er noen ting mennesker aldri skulle tuklet med. plutselig ser jeg hele døra mi blir borte i et sort hull. så drar hullet meg med. og hade.

 

 

har hørt det ikke skjer. men jeg mener, vi kan vel ikke være helt sikre??

Lenke til kommentar

Gjentar meg selv for N'te (N --> uendelig) gang her nå:

 

Vi ynkelige små mennesker synes kanskje LHC er heftig digert og kraftig. Vi synes til og med at den akselererer opp partikler så de går skikkelig, skikkelig, skikkelig fort.

 

Men igjen er vi noen ynkelige små krek, og hva vi kan stille opp med er lite i forhold til hva naturen selv greier å varte opp med. Universet i særskilthet.

 

Kosmiske fenomener klarer nemlig å akselerere opp partikler til sinnsykt mye høyere energier, energier vi bare kan glemme å drømme om (tenk "akselerator på størrelse med solsystemet"). Enkelt-elementærpartikler mer energi på størrelse med en baseball (LHC: mygg) i full fart. Vi har målt en del av disse, de er ikke ekstremt vanlige (dvs. du får ikke en om dagen i en vanlig detektor, men du får - i et vilkårlig ikke-alt-for-stort volum - en del i året.

 

Likevel så står vi fremdeles på jorda!

 

Så jeg tar det helt med ro, og håper at togproblemene løser seg, slik at jeg kommer meg på flyet til Geneve i morgen tidlig :)

Lenke til kommentar
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Så jeg tar det helt med ro, og håper at togproblemene løser seg, slik at jeg kommer meg på flyet til Geneve i morgen tidlig :)

 

Kult, tar du kurset til Farid? :)

 

Ja. Er du UiO (eller kanskje UiB)-student?

 

Masterstudent på UiO. Er blant den lille minoriteten på astro. En av de andre studentene på lesesalen skal også på "klassetur" til Geneve og tar kurset til Farid, så derfor jeg lurte. :)

Lenke til kommentar
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Så jeg tar det helt med ro, og håper at togproblemene løser seg, slik at jeg kommer meg på flyet til Geneve i morgen tidlig :)

 

Kult, tar du kurset til Farid? :)

 

Ja. Er du UiO (eller kanskje UiB)-student?

 

Masterstudent på UiO. Er blant den lille minoriteten på astro. En av de andre studentene på lesesalen skal også på "klassetur" til Geneve og tar kurset til Farid, så derfor jeg lurte. :)

 

Ah, men dere er jo ikke så få da (i alle fall gjør dere mye av dere :) )

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...