Gå til innhold

Utsett Vista-aktiveringen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Men hva er poenget med å utsette aktiveringen?

 

En fordel som slår meg, er at man da kan bytte så mye hardware som man bare vil inntil Vista er aktivert. I alle fall slik jeg tolker Runez i Microsoft Norge - han sa noe sånn som at man kan vente med å aktivere til hardwaren var installert og virket... Med OEM-lisens har man en begrensning på hvor mye man kan bytte før man må reaktivere, og etter reaktivering mister man rettigheten til support.

 

Dette kan derfor være en fordel dersom man planlegger å bytte hardware senere i samme kvartal, da man vil få dette byttet inn før "første aktiveringssyklus".

 

Det kan rett og slett utsette første reaktivering.

 

.t

Lenke til kommentar
Men hva er poenget med å utsette aktiveringen?

Jeg gjør selv akkurat dette på en maskin nå fordi jeg vil teste om Vista fungerer fint på den før jeg bruker opp lisensnøkkelen min på den maskina. Du kan se på perioden frem til aktivering som prøveperiode a la shareware. Fungerer det ikke bra nok så fjerner jeg Vistaen. Jeg slet litt i går med å finne harddiskene (Raid0), så slet jeg med å få brukt den partisjonen som var satt av, dialogbokser som dukket dobbelt opp, manglende drivere til TV-kort, blåtann, WLAN, en USB-hub som ikke virket og hadde en mystisk kræsj på slutten av kvelden som jeg ikke fikk startet opp igjen fra. Jeg orket ikke feilsøke noe mer i går siden det var på tide å legge seg. Får se hva jeg finner ut i kveld. Finner jeg ikke ut av det så bruker jeg ikke lisensnøkkelen.

 

En annen fordel er at man kan teste ut ulike versjoner av Vista før man bestemmer seg for hvilken versjon man skal gidde å kjøpe. F.eks kjørte jeg en liten testrunde med MediaCenter i Vista Ultimate i går, samt det sjakkspillet som kun Ultimate-kjøperene får. Hvis jeg ikke trenger slike ting så kan jeg enkelt benytte en billigere lisensnøkkel til å aktivere med.

 

Er det ikke slik at noen av Vista sine funksjoner er deaktivert frem til aktiveringen?

7975237[/snapback]

Nei. Vista fungerer 100% i 1 måned uten aktivering og uten å taste inn produktnøkkel. Etter det vil funksjonaliteten dale. Denne aktiveringesutsettelsen vil forlenge perioden før siste frist for aktivering i 1 måned av gangen, inntil 3 ganger. Det tolker jeg til at Vista vil fungere 100% i inntil 4 måneder uten aktivering og uten reinnstallasjon.

Lenke til kommentar
så med andre ord kan en lage til en windows partisjon med de programmene en bruker, ta image av dette, for så å legge dette imaget inn hver 4 mnd?

7975406[/snapback]

Det høres slik ut ja, men må si jeg ikke ser poenget med å utsette aktivering i uendeligheter. At man ønsker mer enn 1 mnd synes jeg er OK, som Simen og andre her sier det svarer det seg ikke å aktivere før man har "bestemt" seg, særlig dersom man sitter på OEM versjonen.

Lenke til kommentar
så med andre ord kan en lage til en windows partisjon med de programmene en bruker, ta image av dette, for så å legge dette imaget inn hver 4 mnd?

7975406[/snapback]

 

Ikke at jeg har prøvd dette... men det går vel ikke? med mindre du også stiller tilbake klokken hver 4. mnd :-)

7975434[/snapback]

Ja, det er mulig man må kjøre en reinstall, for det er vel kanskje første innstalleringstidspunkt som er utslagsgivende og ikke antall "brukte" utsettelser..

Lenke til kommentar
så med andre ord kan en lage til en windows partisjon med de programmene en bruker, ta image av dette, for så å legge dette imaget inn hver 4 mnd?

7975406[/snapback]

 

Ikke at jeg har prøvd dette... men det går vel ikke? med mindre du også stiller tilbake klokken hver 4. mnd :-)

7975434[/snapback]

Ja, det er mulig man må kjøre en reinstall, for det er vel kanskje første innstalleringstidspunkt som er utslagsgivende og ikke antall "brukte" utsettelser..

7975456[/snapback]

 

Om det er første dato som er avgjørende kan jo alle få seg gratis windows vista.

 

Si du legger inn vista med alt du trenger av programmer, legger inn oppdateringer og gjør de innstillingene du vil ha og tar image.

 

Så utsetter en i 4 mnd før en legger inn image igjen.

 

Dersom det nå er første dato som er gjeldende så vil en få inn et image som er 4 mnd gammel, men med begrenset funksjonalitet. Eneste som da trengs å gjøres er jo å utsette aktiveringen, og vista er igjen komplett med full funksjonalitet.

Lenke til kommentar
så med andre ord kan en lage til en windows partisjon med de programmene en bruker, ta image av dette, for så å legge dette imaget inn hver 4 mnd?

7975406[/snapback]

Det tror jeg ikke vil fungere.

 

Om man innstallerer Vista uten å aktivere, slår av maskina og slår den på igjen 3 måneder og 29 dager senere så vil man bare oppdage at aktiveringen ikke er utsatt og Vista har fått sterkt redusert funksjonalitet.

 

Om man tar et image av Vista-partisjonen første dagen og legger inn det imaget etter 3 måneder og 29 dager så får man akkurat samme problem. Legger man inn imaget etter 4, 6, 12 måneder eller mer vil akkurat det samme skje. Man får sterkt redusert funksjonalitet siden det ikke er aktivert.

 

Man kan sikkert prøve å unngå det ved å stille klokka i bios før man starter opp, men da må man huske å ikke koble seg til internett. På internett finnes klokker som Vista sjekker klokka mot. Om man ikke skal koble PCen til internett så må man likevel huske å ikke stille klokka til før det klokka var sist man brukte PCen. Finner Vista ut at det er sist brukt 1. juni og datoen nå er stillt inn til 1. februar så vil den avsløre forsøket. Det meste man kan lure den til er altså 4 måneders total brukstid hvis man registrerer tidspunkt og dato man slår av og stiller klokka i bios hver eneste gang og aldri kobler den til internett.

 

Ikke at jeg hadde giddet å holde på slik. Da kjører jeg heller et Windows XP om jeg har lisens til det, eller Linux, f.eks med fancy 3D-effekter på om jeg vil.

Lenke til kommentar
så med andre ord kan en lage til en windows partisjon med de programmene en bruker, ta image av dette, for så å legge dette imaget inn hver 4 mnd?

7975406[/snapback]

 

Ikke at jeg har prøvd dette... men det går vel ikke? med mindre du også stiller tilbake klokken hver 4. mnd :-)

7975434[/snapback]

Ja, det er mulig man må kjøre en reinstall, for det er vel kanskje første innstalleringstidspunkt som er utslagsgivende og ikke antall "brukte" utsettelser..

7975456[/snapback]

 

Om det er første dato som er avgjørende kan jo alle få seg gratis windows vista.

 

Si du legger inn vista med alt du trenger av programmer, legger inn oppdateringer og gjør de innstillingene du vil ha og tar image.

 

Så utsetter en i 4 mnd før en legger inn image igjen.

 

Dersom det nå er første dato som er gjeldende så vil en få inn et image som er 4 mnd gammel, men med begrenset funksjonalitet. Eneste som da trengs å gjøres er jo å utsette aktiveringen, og vista er igjen komplett med full funksjonalitet.

7975516[/snapback]

 

kan nok hende at de har tenkt litt grundig på misbruk av dette så den veien er nok for regne og være sperret... men en vet jo aldri.. kanskje det er lys i mørket ?

Lenke til kommentar
så med andre ord kan en lage til en windows partisjon med de programmene en bruker, ta image av dette, for så å legge dette imaget inn hver 4 mnd?

7975406[/snapback]

Det tror jeg ikke vil fungere.

 

Om man innstallerer Vista uten å aktivere, slår av maskina og slår den på igjen 3 måneder og 29 dager senere så vil man bare oppdage at aktiveringen ikke er utsatt og Vista har fått sterkt redusert funksjonalitet.

 

Om man tar et image av Vista-partisjonen første dagen og legger inn det imaget etter 3 måneder og 29 dager så får man akkurat samme problem. Legger man inn imaget etter 4, 6, 12 måneder eller mer vil akkurat det samme skje. Man får sterkt redusert funksjonalitet siden det ikke er aktivert.

 

Men om en gjør som du sier her, legger inn vista, slår av maskinen og starter den igjen etter 6 mnd, eventuelt legger inn imaget etter 6 mnd. Da vil det jo være en svært begrenset utgave av vista som starter opp, men om en nå legger inn kommandoen for for å utsette aktiveringen vil vel vista igjen være som fullversjon? Eller er det her snakk om en periode på max 4 mnd framfor 4 vilkårlige utsettelser?

 

Er forresten helt enig med deg i at å bruke xp videre er bedre enn alt styret som vil komme med endring av dato osv, men jeg spør i grunn bare av nysgjerrighet, for se om det faktisk er så enkelt å benytte seg av vista til tross for at en ikke har kjøpt lisens.

Lenke til kommentar
En annen fordel er at man kan teste ut ulike versjoner av Vista før man bestemmer seg for hvilken versjon man skal gidde å kjøpe. F.eks kjørte jeg en liten testrunde med MediaCenter i Vista Ultimate i går, samt det sjakkspillet som kun Ultimate-kjøperene får. Hvis jeg ikke trenger slike ting så kan jeg enkelt benytte en billigere lisensnøkkel til å aktivere med.

 

Hvor får man bare kjøpt lisensnøkler? Trodde disse fulgte med mediet programvaren ble levert på?

Lenke til kommentar

Det er da bare å legge inn timestop cracken så har man fin Vista i evig tid, bare å passe litt på updates, og la andre installere dem først. Fatter ikke hvorfor man skal lage så stort nummer ut av alt, det tar akkurat 8 minutter å fikse.

Endret av DreieR
Lenke til kommentar
Det er da bare å legge inn timestop cracken så har man fin Vista i evig tid, bare å passe litt på updates, og la andre installere dem først. Fatter ikke hvorfor man skal lage så stort nummer ut av alt, det tar akkurat 8 minutter å fikse.

7975678[/snapback]

 

Trodde ikke det var helt lovlig...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...