Gå til innhold

Vista og barnesykdommer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det med bildene var morsomt kom frem. Ikke det at jeg har opplevd noen problemer med mitt Canon Ixus og overføring av bilder. Har ikke prøvd å overføre tilbake til kamera etter redigering.

 

Men jeg skulle tagge alle bildene, slik at det blir lettere å lete igjennom dem. Det som da skjedde var at bildene fikk en *.tmp fil hengende etter seg. Dette fant jeg som utrolig irriterende, og mappen var full av slike filer.

 

Ikke noe problem for de som aldri er i mappen uansett, eller som tror at dette er normalt, men sletter man disse, så sletter man også informasjonen som nettopp ble skrevet til bilde.

 

Ellers fungerer Vista ypperlig for meg!

Lenke til kommentar

Litt rart at såpass alvorlige barnesykdommer fortsatt er til stede med tanke på hvor lang tid et av verdens største og ressursterke IT-firmaer har brukt på å utvikle dette operativsystemet?

 

De burde i alle fall ha testet ut fotogalleriet bedre før lanseringen, det er jo bare latterlig dersom folk faktisk mister feriebildene sine fordi operativsystemet ødelegger dem. :nei:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-nw52MweC

En "morsom" feil er at Vista ikke støtter Microsoft Smart Battery, et system som ble brukt av Acer og Toshiba bla. en stund. Det medfører at f.eks. jeg, med en Acer 3202 maskin, ikke får opp noe batteristatus ikon eller har støtte for Mobility Center med alle de hendige funksjoner som hører med.

 

En titt på MSDN forumet viser at veldig mange sliter med det samme, og problemet har vært kjent siden første beta, men det er ennå ikke fikset...

 

Ironisk at Microsoft ikke klarer å lage drivere/støtte til et av sine egne systemer...

 

Ang. programmer: Hvis man slår av UAC (User Account Control), så vil de fleste programmer fungere, så lenge de ikke avhenger av en driver eller protokoll som Vista ikke har støtte for.

Endret av Slettet-nw52MweC
Lenke til kommentar

Alt jeg har gjort på min Vista buisness fungerer som det skal. Hadde litt problem med blescreen med lyd driverne til nvidia, men da jeg la inn realtek sine har jeg ikke hatt noe problemer med det..

 

Et program jeg har problemer med er EaseEclipse, som er et programmering program..

Det vil ikke starte opp, får bare feil melding. Men utover dette har jeg ikke noen problemer med spill, program osv.

 

 

Update!

 

Eclipse fungerer, men easyEclipse fungerer ikke :) Så da er egentlig alt ok.!

Endret av NeXz
Lenke til kommentar

tror jammen jeg venter gitt... dette er ikke uventet i det hele tatt for min del... dessverre har kompleksiteten av mange produkter nå økt så voldsomt at kundene tar smellen med å være 'testere' for produsentene etter en betaperiode...

 

jo mer komplekse produktene er, jo mer barnesykdommer er det... og jo lenger tid tar det før produktet er stabilt, selv etter markedsslipp

Lenke til kommentar
Litt rart at såpass alvorlige barnesykdommer fortsatt er til stede med tanke på hvor lang tid et av verdens største og ressursterke IT-firmaer har brukt på å utvikle dette operativsystemet?

 

De burde i alle fall ha testet ut fotogalleriet bedre før lanseringen, det er jo bare latterlig dersom folk faktisk mister feriebildene sine fordi operativsystemet ødelegger dem. :nei:

7956157[/snapback]

Det som ikke kommer like godt frem er om det er MS som har gjort en feil eller om det er kameraprodusentene som ikke har kommet opp med drivere til Vista. Det er utvilsomt mye barnesykdommer på et slik massivt OS som Vistda har blitt, men jeg tror nok de får ufortjent mye pepper for ting som egentlig skyldes andre aktører..

Bare se hvor elendig driverstøtte f.eks nVidia og ATI har til Vista, de burde klart bedre.

Lenke til kommentar
Alltid like flott med skrivefeil i overskriftene:
Windows Vista er et ferskt operativsystem og ikke alt går helt på skinner enda.

Enda = brukes om grad (enda lenger, enda mer)

Ennå = brukes om tid

7956351[/snapback]

 

Enda adv (norr enn þá 'enda på det tidspunkt')

1 tidsadv: fremdeles på det tidspunktet, så sent som, ennå de er e- ikke kommet / da bodde de e- i Bergen / da var han e- ung / vi har e- ikke sett noe til dem

 

 

Cwn

Lenke til kommentar

Ser at nettavisen Dinside.no skriver at salget av Vista ligger hele 59 prosent under det XP gjorde i sin tid like lenge etter lansering...

 

Selv har jeg brukt Vista fast en stund, og syns alt i alt det fungerer bra. Men det er jo ikke alle prgrammer som virker, og jeg får sporadisk feil. Akkurat nå skulle jeg feks åpne bilder mapppen for å se de siste bildenen jeg overførte fra kamera. Så forsvant alt, med meldingen "Explorer har sluttet å virke -Windows leter etter løsninger"...

 

Jeg anbefaler ingen venner og kjente å gå til innkjøp av Vista. Overgangen vil jo komme av seg selv over tid, men foreløpig er det etter mitt syn mest for de spesielt interesserte.

 

Tror ikke mange "vanlige mannen i gata" ser helt hva som gjør Vista verdt investeringen.

Lenke til kommentar

Jeg installerte Vista Business først og kjørte alt jeg prøvde helt fint i 14 dager.

Har operativsystemet på RAID1 (Promise fasttrack kort) som ikke er støttet av Vista, så jeg brukte XP-driver uten problemer.

 

Da jeg oppgraderte den til Vista Ultimate, så kopierte Vista først inn alle updates og masse fra DVD-en. Fikk beskjed om at Daemontools og raidkontroller IKKE var støttet, så jeg putta inn disketten med driver for XP og re-bootet som jeg fikk beskjed om. Fikk da beskjed om KRITISK feil med mirror! Måtte gjenoppbygge hele raiden før jeg fikk fortsette.

Derfra installerte Ultimate greit.

Da jeg kom inn i Vista, så hylte Daemontools om at den kunne ikke starte, så jeg avinstallerte den og re-installerte den.

Resultat: BLÅSKJERM!

Restart: BLÅSKJERM!

Restart: BLÅSKJERM!

 

Måtte inn og hente opp system restore for å komme inn i Windows igjen.

I tillegg fikk jeg ikke Pinnacle Studio (for videoredigering) til å fungere på Ultimate (den funket på Business med en update). Har ikke fått tak i den nyeste versjonen som vist nok skal støtte Vista...

SysTools har en tendens til å krasje, selv med siste update.

 

Ellers har jeg ingen problemer å kjøre CS:S eller Civ4.

I counterstrike (innebygde stresstest) fikk jeg gjennomsnitt på 120fps i XP og 114 i Vista.

Har ikke fått tid å teste så mye annet da jeg bare har kjørt Ultimate i 5-6 dager nå.

Lenke til kommentar
Ser at nettavisen Dinside.no skriver at salget av Vista ligger hele 59 prosent under det XP gjorde i sin tid like lenge etter lansering...

7956476[/snapback]

 

Det er vel egentlig ikke så rart. På den tiden da vista kom brukte vel folk flest mølet win 98/me. Xp fungerer jo forsåvidt greit og jeg tror det er mange som ikke ser poengt i å oppgradere.

 

Jeg fikk Vista buinsinss editon på skolen, men har ingen planer om å legge det inn før de har fått rettet opp slike feil. Etter første servicepakken vil jeg vurdere det på nytt :)

Lenke til kommentar

Utseendemessig er det jo et lekkert os. Men det har foreløpig alt for mange barnesykdommer.

 

Har en kopi av home premium 64bit som jeg bruker på en Inspirion 9400.

 

Skjermkortdrivere er ikke å oppdrive, selv om det finnes laptopvideo2go så har ikke disse gitt meg noen ytelsesøkning.

 

Inntil det finnes skikkelig skjermkortdrivere, så holder jeg meg til xp :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...