Gå til innhold

Strømpriser (Er det kostbart med PC??)


Anbefalte innlegg

Jeg lurer på følgende:

 

med dagens strømpriser kunne det vært interressant å få vite hvor mye det koster å ha en PC stående på?...timeprisen

 

Jeg har selv en 350W stømforsyning, men det er vel ikke sånn at den trekker det hele tiden, er ikke det max effekt?

 

Jeg har også en 22" skjerm...noen ideer?

 

Hadde vært fint om noen kunne gi meg noen ideer...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

PC'n min (1/2 år gammel brukbar sak) bruker rundt 100W i snitt. (Målt med amperemeter og ganget med spenninga som er målt til ca 230v) Skjermen (17") bruker vel ca 80W.

 

Kostnad, timepris: 0 kr!

 

Hvorfor? Fordi 180W inn (elektrisk) til PC'n = 180W ut i form av varme. (Referanse: fysiske lover og at ingnting av energien blir lagret og en neglisjerbar andel blir til andre energiformer som lys, lyd, vibrasjoner osv).

 

Men det var ikke hele forklaringen. Hvorfor koster 180W varme 0 kr? Fordi jeg har termostat-styrt temperatur hjemme. Hva skjer hvis jeg slår av PC'n? Da må varmeovnene i snitt levere 180W ekstra for å holde samme temperatur.

 

Det koster meg altså ikke noe ekstra å ha på en 180W PC i stedet for 180W med ovner.

-----------------------------------------

-----------------------------------------

NB. Unntakene fra beregningen min er de få dagene i året som det er så varmt at man må aktivt må kjøle leiligheta med åpne vinduer etc. Beregningen gjelder heller ikke om ovnene dine ikke er termostatstyrte og inne-temperaturen vil være lavere uten PC'n på, enn med PC'n på. I disse tilfellene kan du beregne en kraftpris i desemper på ca 80 øre/kWh alt inkludert.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-04 18:34, skrev pifler:

Du sier med andre ord at PC'en gir fra seg like mye varme som et 180 W varmeelement?
:grin:


Meir eller mindre ja.

 

Ei lita historie frå NTNU. Etter ski VM i 97 tok NTNU over ein del brakker som dei satte opp som modulhus og brukte til datasal. Dei stua vel 4 maskiner med CRT-skjerm inn i kvar brakke. I overkant varmt og dårleg luft var det no der jamnleg. Men så med eit nytt budsjett fekk dei råd til å kjøpe LCD-skjermar. Vel og bra sidan dei sparre ein del plass i dei små brakkene. Men problemet var at no vart det nesten for kaldt der om vinteren.

Eg veit ikkje om dei no har oppgradert varmeanlegget eller omd et fortsatt er kaldt, men det er det sikkert nokon datastudenter på VM-brakka som kan oppklare?

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-04 18:25, skrev Simen1:


Kostnad, timepris: 0 kr!


Hvorfor? Fordi 180W inn (elektrisk) til PC'n = 180W ut i form av varme. (Referanse: fysiske lover og at ingnting av energien blir lagret og en neglisjerbar andel blir til andre energiformer som lys, lyd, vibrasjoner osv).



 

 

Dette har jeg meget hardt for å tro!

Det du egentlig sier, det er bare å bruke å strøm, for vi får det igjen iform av varme?

 

Med litt sunn fornuft skal det gåan å resonere seg fram til en "normal" forklaring.

 

Altså, det er bare å fyre opp tv, stereo, og alt som er i huset for vi får det igjen iform av varme.

Rart at ingen har tenkt på det før!

 

Jeg vet at varme er et "avfall" i slike fysiske lover og regler, og går med på at noe av effekten blir gitt "tilbake" iform av varme.

Men ikke alt!! Noe av energien brukes til andre ting, som lyd all mulig fandenskap...

 

Ingen som har peiling her da?

Noen som vet hvor den forrige tråden er blitt av? fant den ikke....

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-04 18:25, skrev Simen1:

PC'n min (1/2 år gammel brukbar sak) bruker rundt 100W i snitt. (Målt med amperemeter og ganget med spenninga som er målt til ca 230v) Skjermen (17") bruker vel ca 80W.


Kostnad, timepris: 0 kr!


Hvorfor? Fordi 180W inn (elektrisk) til PC'n = 180W ut i form av varme. (Referanse: fysiske lover og at ingnting av energien blir lagret og en neglisjerbar andel blir til andre energiformer som lys, lyd, vibrasjoner osv).


Men det var ikke hele forklaringen. Hvorfor koster 180W varme 0 kr? Fordi jeg har termostat-styrt temperatur hjemme. Hva skjer hvis jeg slår av PC'n? Da må varmeovnene i snitt levere 180W ekstra for å holde samme temperatur.


Det koster meg altså ikke noe ekstra å ha på en 180W PC i stedet for 180W med ovner.

-----------------------------------------

-----------------------------------------

NB. Unntakene fra beregningen min er de få dagene i året som det er så varmt at man må aktivt må kjøle leiligheta med åpne vinduer etc. Beregningen gjelder heller ikke om ovnene dine ikke er termostatstyrte og inne-temperaturen vil være lavere uten PC'n på, enn med PC'n på. I disse tilfellene kan du beregne en kraftpris i desemper på ca 80 øre/kWh alt inkludert.


 

Det er nok ikke helt riktig det. En 180W PC leverer ikke like mye varme som et 180W ovn(!) Du har sikkert lagt merke til hvordan noen ovner varmer mer enn andre, selv om wattstyrken skulle tilsi det motsatte.

 

D er nok ikke SÅ lett, nei :wink:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-04 19:36, skrev JoaJoa:

Dette har jeg meget hardt for å tro!

Det du egentlig sier, det er bare å bruke å strøm, for vi får det igjen iform av varme?


Med litt sunn fornuft skal det gåan å resonere seg fram til en "normal" forklaring.


Altså, det er bare å fyre opp tv, stereo, og alt som er i huset for vi får det igjen iform av varme.

Rart at ingen har tenkt på det før!


Jeg vet at varme er et "avfall" i slike fysiske lover og regler, og går med på at noe av effekten blir gitt "tilbake" iform av varme.

Men ikke alt!! Noe av energien brukes til andre ting, som lyd all mulig fandenskap...


Ingen som har peiling her da?

Noen som vet hvor den forrige tråden er blitt av? fant den ikke....


 

Du glemmer at Stereoanlegget gir fra seg lyd, TV'n gir fra seg lys, osv. En PC gir fra seg minimalt med slikt, og altså desto mer varme.

Lenke til kommentar

Det er sant. Energi forsvinner ikke, den kan bare legges inn i andre former. Dette burde jo alle som har grunnskolen vite :smile:

 

Den ekstra (bevegelses)energien vi bruker til kjøling avleder bare varmen (via vifter etc) bort fra prosessoren.

 

Stereoanlegg og TV-skjermer stiller i en annen kategori fordi energien blir omgjort til lys og lyd, ikke varme, selv om det kommer overskuddsvarme også fra dem.

 

Utganseffekten av energien du setter inn i en PC eller skjerm er nok lavere enn det du kan få fra en varmeovn, ettersom mye av energien blir "fanget" (i feks kabinettet) eller går til lys (skjerm) eller bevegelse (vifter, som igjen avleder varme). Ergo er det billigere å ha en ovn enn en PC på rommet, selv om gevinsten nok ikke blir mer enn noen få watt...

 

Men det svinnet veies vel opp av gleden med å spille quake til klokken to om morgenen - da merker du heller ikke at du sitter i et rom med -20 grader :grin:

 

penhead

Lenke til kommentar

Energi kan ikke oppstå eller forsvinne; Newton

 

Dersom energien finnes seg i form av strøm, blir bare en liten del av denne energien omformet til lys og lyd(faktisk så lite at man nesten kan se bort fra den mengden). Meste parten av energien vil omdannes til varme.

 

Kan bruke en lyspære som ett eksempel:

 

Lyspære på 60W = lys(2W) + varmestråling(58W).

Dersom lyset ikke forsvinner ut gjennom vinduet, vil energien fra lyset asorberes av veggen. M.a.o stemmer det som Simen1 sier ganske bra i praksis.

 

[ Denne Melding var redigert av: eiga på 2002-12-04 20:03 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-04 18:55, skrev pekle:

Quote:


Den 2002-12-04 18:34, skrev pifler:

Du sier med andre ord at PC'en gir fra seg like mye varme som et 180 W varmeelement?
:grin:


Meir eller mindre ja.

 

Ei lita historie frå NTNU. Etter ski VM i 97 tok NTNU over ein del brakker som dei satte opp som modulhus og brukte til datasal. Dei stua vel 4 maskiner med CRT-skjerm inn i kvar brakke. I overkant varmt og dårleg luft var det no der jamnleg. Men så med eit nytt budsjett fekk dei råd til å kjøpe LCD-skjermar. Vel og bra sidan dei sparre ein del plass i dei små brakkene. Men problemet var at no vart det nesten for kaldt der om vinteren.

Eg veit ikkje om dei no har oppgradert varmeanlegget eller omd et fortsatt er kaldt, men det er det sikkert nokon datastudenter på VM-brakka som kan oppklare?

Haha.. morsom historie. jeg visste ikke at det var der VM-brakka hadde fått navnet sitt fra! Ifjor var det ingen LCD-skjermer på VM-brakka. De hadde flytta ut de gamle Eizo-skjermene istedet. LCD-skjermene ble plassert på Rose-salen i IT-bygget. Det virker forøvrig som om VM-brakka ikke er i bruk av IDI lenger, da disse maskinene er flyttet til fragleberget (eller noe sånt i det nye bygget ut mot dødens dal). Jeg tror det er ISFiT som bruker den nå..

btw, jeg antar at du har gått på siving data.. har du fått jobb? :smile:

Lenke til kommentar

Det hører forresten med til historien at hvis du har et stort serverrom med mange PCer å håndtere, kan du fort komme i situasjon der du må bruke strøm til avkjøling av rommet enn til selve serverene. Derfor er det en viktig del av planleggingen av store serverrom at du bruker CPUer som avgir lite energi og er efftiktive (i forhold til kraft per watt).

Lenke til kommentar

Er det virkelig ingen som har hatt 2FY/3FY på videregående her?? Alle som har gjennomgått disse kursene med karakter høyere eller lik 2 burde ha kjennskap til energibevaringsprinsippet. All strøm som går med i en PC vil, som nevnt tidligere, gå over til andre energiformer. I tilfellet PC er disse energiformene varme, lys og vibrasjoner (inkludert lyd). Så ingen av de 180W maskina di bruker vil "gå tapt", på en kald dag da rommet uansett må varmes så vil godt som all energien gå over til varme til syvende og sist. Dere nevner at lys og lyd går tapt? Hva skjer når lyset treffer det vakre ansiktet ditt? Jo, litt blir til nettopp varme, litt reflekteres. Dette gjelder også lyden. Lyd og lys som treffer vegger bli varme. Alt blir tilslutt varme, altså mere bevegelse i molekylene. Det eneste som går tapt av strøm i en PC er lyset som reflekterer i vegger og skap til det omsider forsvinner ut vinduet og lyd som greier å slippe ut av huset.

For folk som fyrer med ved og olje blir jo regnestykket litt annerledes enn for de med elektrisk fyring. Ved er jo billigere enn strøm...

 

mvh Espen Thøring

Lenke til kommentar

Joa, dreit meg no fryktelig hær gitt..

 

Neste gang skal jeg holde kjeft når det diskuteres et tema jeg egentlig ikke har peiling på :razz:

 

 

Men det ble nevnt at også lyd og lys går over til varme før eller senere. Hva med en tv og andre elektriske atrikler i en kjeller uten vinduer?

 

Altså hvis en ikke har noen form for oppvarming, så kan en bare sette på tv (lyset går over til varme til slutt, ble det nevnt), og stereo'n (lyd, vibrasjoner gikk vel også over til varme helt til slutt). + en masse annet.

Sparer en masse penger på oppvarming da?

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-04 18:25, skrev Simen1:

PC'n min (1/2 år gammel brukbar sak) bruker rundt 100W i snitt. (Målt med amperemeter og ganget med spenninga som er målt til ca 230v) Skjermen (17") bruker vel ca 80W.


Kostnad, timepris: 0 kr!


Hvorfor? Fordi 180W inn (elektrisk) til PC'n = 180W ut i form av varme. (Referanse: fysiske lover og at ingnting av energien blir lagret og en neglisjerbar andel blir til andre energiformer som lys, lyd, vibrasjoner osv).


Men det var ikke hele forklaringen. Hvorfor koster 180W varme 0 kr? Fordi jeg har termostat-styrt temperatur hjemme. Hva skjer hvis jeg slår av PC'n? Da må varmeovnene i snitt levere 180W ekstra for å holde samme temperatur.


Det koster meg altså ikke noe ekstra å ha på en 180W PC i stedet for 180W med ovner.

-----------------------------------------

-----------------------------------------

NB. Unntakene fra beregningen min er de få dagene i året som det er så varmt at man må aktivt må kjøle leiligheta med åpne vinduer etc. Beregningen gjelder heller ikke om ovnene dine ikke er termostatstyrte og inne-temperaturen vil være lavere uten PC'n på, enn med PC'n på. I disse tilfellene kan du beregne en kraftpris i desemper på ca 80 øre/kWh alt inkludert.


 

 

Er enig med det du sier, men det er enda et unntak. Datamaskinen er heller ikke "termostatstyrt". Du trenger f.eks ikke ha det varmere enn 21 grader på rommet ditt. På mitt rom er det nå 24 grader, altså 3 grader høyere enn nødvendig, dette er energisløsing skal man tenke litt videre.

 

=)

Lenke til kommentar

WebWarrior: Resten av postene her er vel grundige nok til at du skjønner at det du sier er helt feil.

 

pifler: Ja!

 

HoVeSkOt, spn, pecle: Enig.

 

penhead: Mange sverger til serverrom med kraftige maskiner og dyr airconditioning + "tynne klienter" og LCD-skjermer men glemmer at de da må varme opp lokalet i tillegg fordi de "tynne klientene" ikke utvilker særlig med varme. Jeg synes det er sløsing med aktiv airconditioning når man faktisk trenger varmen i lokalene.

 

PantZman: Det er jo sløsing å ha vinduet oppe på den måten. Det er DU som er skyld i de høye el-prisene :razz:

 

JoaJoa, Aasgaard: Regn med at over 99% av energien som går til TV'n blir til varme. Bare hold hånda over TV'n og kjenn den varme lufta som kommer opp. Sammenlign det med hvor mye varme du kjenner at du får fra lyset fra skjermen eller fra vibrasjonene fra høytalerene. Da ser du at lys og lydenergien er neglisjerbar allerede før den reflekteres og absorberes av vegger osv. Men du sparer ikke strøm på å slå på TV'n, Stereoen, lys osv. Du bare lar disse apparatene bruke strømmen og oppvarme i stedet for ovnene.

 

Hondaen: Helt enig. Om man har ørten PC'er som lager "badstu" så er det like sløsing som å ha en ekte badstuovn til å lage samme høye temperatur og ingen PC'er.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...