Gå til innhold

Strømpriser (Er det kostbart med PC??)


Anbefalte innlegg

Quote:


En innrømmelse fra deg på at utregning jeg presanterte først likevell ikke er feil, men inneholder bare en ubetydelig skrivefeil i en benevning. Den innrømmelsen kom i form av en brunost, men det er godt nokk for meg(jeg liker brunost). Resten av innholdet i den posten vet du(som forstått av g-35 metoden) var ett gitt overslag og ett eksempel på hvordan det kunne regnes ut. Det skrev jeg entydig i selve posten også.


 

Det var en rar konklusjon.. tar du slike konklusjoner ute i trafikken også ? hehe :D

 

Quote:


Nå er dette avklart, for svaret ditt på den aktuelle posten har vært drivkraften(ja, jeg ble provosert av siste avsnittet ditt i den posten din). Jeg tror personlig jeg holder på min forklaring av måling av forbruk av effekten(helt til jeg vet sikkert hvordan e-verket beregner forbruket i måleren...en rett jeg for min egendel kan ta i ett demokrati). Kanskje feil, men jeg holder på denne retten likevell
;)
Jeg regner bare med at forbruk av elektroner(ved tilsynelatende effekt på primærsiden) som ikke blir utnyttet, havner på forbrukerens regning og ikke er en form for goodwill fra e-verket(denne strømmen(AC) er jo målbar og vises som en middelverdi i ett multimeter).


 

Nei kom igjen... middelverdi av en vekselspenning ? Den er 0 ( null, zero.) det er effektivverdien ( forhåpentligvis ) du måler. Hvis du enda er i tvil om effektfaktoren skal taes med. Ring til ditt lokale e-verk eller spør naboen som er elektriker ellernoe..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg satt og regnet litt på strømforbruket hjemme. EN 10 min. dusj koster ca 8 kr !!! Er ikke det sykt mye? Jeg fylte opp en 10 l bøtte på 30 sek, dermed vet jeg at den bruker 20 liter per minutt. Resten vet jeg: Varmekapasiteten til vann = 75J/(K*mol) Molmassen til vann er 18 gram/mol, 1kWh = 3,6MJ. Kaldvannet varmes opp fra 5 til 40C. 1kWh koster 1 kr. Det aller meste av varme-energien går jo også rett i avløpet og ut av huset. Tenk på hva det koster når man summerer alle dusjene for alle i leiligheta i et helt år. Fy f. så dyrt!

 

[ Denne Melding var redigert av: Simen1 på 2002-12-12 12:47 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-12 13:51, skrev Lufen:

hvor mye strøm ram bruker er ikke intresant

det som er viktig er hvor mye strøm psu bruker siden den gir strøm til alt inni pcen

finn først ut hvor mange kW bruker

og så skjermen


 

Jorden kaller! Grunnen til at folka ville vite hvor mye strøm RAM'en bruker var for å regne ut hvor mye strøm PSU trekker (eller effekt den forbruker til å forsyne enhetene). Men man trenger jo å vite

hvilken HD som er i maskinen også. Skjermkortet bruker vel tilnærmet null siden det ikke har noen signaler å sende videre.

Freesco kan man forresten kjøre direkte fra floppy..

Men jeg er enig, det som er interessant er jo såklart effektforbruket til PSU. Men ikke alle har multimeter, antagligvis derfor han spurte her i forumet.

og BTW: han hadde ikke skjerm. Maskinen sto uten noe tilkoblet.

Lenke til kommentar

Quote:

Sub-Lock skrev: Skjermkortet bruker vel tilnærmet null siden det ikke har noen signaler å sende videre.


[ironi]

Må skjermkortet sende signaler vidre for å bruke strøm? Hvor kommer da all varmeenergien fra? Den varmen som hovedsaklig kommmer fra GPU'en og føres over til luft via en kjøleribbe der luften blir presset forbi? Bare "oppstår" varmeenergien i skjermkortet?

[/ironi]

 

[ Denne Melding var redigert av: Simen1 på 2002-12-12 15:45 ]

Lenke til kommentar

I leiligheten til en jeg kjenner sto vinduet i stua åpent fra midt i mars til sommeren (da flyttet han), og det eneste han varmet med var en Athlon XP 1500 og en p3 750. Det var godt og varmt hele tiden.

 

Her i huset jeg bor bryr vi oss ikke så mye om strømprisen, ettersom oljefyren er satt i gang, og jeg dusjer ikke, fordi jeg har gym hver tirsdag.

:grin:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-12 16:24, skrev JohndoeMAKT:

jeg dusjer ikke, fordi jeg har gym hver tirsdag.

:D


 

 

Urk...VASK DEG! ( tissefanten og ja ).

 

Så du lukter hest og sur k*k for å spare noen kroner ?

 

Nei faan heller.. gidd ikke ofre livskvalitet for småpenger. Leste om en familiefar som stengte av halve huset for å spare litt på strømmen og ungene måtte gå med raggsokker og stilongs for ikke fryse inne. Ganske smålig. Får da være måte på..

Lenke til kommentar

Quote:


Blir ikke nøyaktig siden du ikke oppgir bl.a mengde RAM.

Jeg annslår til godt under 0.1KWh på den maskinen.

Du kan regne slik:


(0.1KW/h * 24 timer(h) * 365 dager)= 876KW/h

876KW/h * (kraftpris + statsavgiter + nettleiepris prKW/h)



 

Må støtte honda her, regnestykket ditt har ikke bare "en liten skrivefeil" det er forrvirrende og helt galt satt opp. Først anslår du 0.1 KWh i forbruk på dataen, siden du ikke oppgir over hvor lang tid så må jeg bare annta at du mener kilowatt, (evtentuelt 0,1 kilowattimer per time, les 0,1 kilowatt).

 

Og som du allerede vet så er enheten kwh (dette forutsetter at tallet 0,1 har enheten kilowatt da).

 

På generell basis vil jeg si at jeg ikke liker kilowattime-betegnelsen siden den skaper forvirring hos folk. La oss holde oss til Joule sier nå jeg. (1 kwh = 3.6MJ)

 

AtW

 

Edit: Misforsto posten, trodde du mente at bare rammen dro 100 watt. rettet på det.

 

[ Denne Melding var redigert av: ATWindsor på 2002-12-12 16:54 ]

Lenke til kommentar

Enig med hondaen (igjen). JohndoeMAKT trenger en dusj! Minner meg om en inder som bodde på Moholt studentby sammen med en jeg kjenner. Han hadde badet i Ganges (og var dermed "renset") så han "kunne ikke" vaske andre kroppsdeler enn hender og føtter. Han hadde ikke vasket seg på 18 år !!! Folk hold på å brekke seg når han gikk forbi eller åpnet døren til rommet sitt. De vurderte lenge å "kidnappe" fyren for tvangsspyling i dusjen. Heldigvis fikk de etter mye om og men studentsamskipnaden til å flytte han til en annen leilighet der det bare var 3 indere + en norsk. Han norske flyttet gladelig over til de andre norske.

 

At familiefedre stenger halve huset og pakker ungene inn i klær innendørs vitner jo mer om at familien hadde ekstremt dårlig råd og kanskje alternativet var å flytte til en billigere plass.. (hadde sikkert vært best for ungene)

 

Hvis faren hadde råd burde han heller isolere huset bedre og/eller investere i andre enøk-tiltak.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-12 16:24, skrev JohndoeMAKT:

I leiligheten til en jeg kjenner sto vinduet i stua åpent fra midt i mars til sommeren (da flyttet han), og det eneste han varmet med var en Athlon XP 1500 og en p3 750. Det var godt og varmt hele tiden.


Her i huset jeg bor bryr vi oss ikke så mye om strømprisen, ettersom oljefyren er satt i gang, og jeg dusjer ikke, fordi jeg har gym hver tirsdag.

:grin:


 

Dusjer du ikke andre dager enn Tirsdager?

Da har vi noe til felles.

Dusjen min er ødelagt, så jeg får ikke dusjet hjemme. Jeg må gå i svømmehall for å dusje, dette gjør jeg annenhver Onsdag!

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-12 18:25, skrev Aderlig:

Er det ingen som har et wattmeter, og som kan ta seg bryet med å måle "effekten" til PCen?

Får det vel ikke mer presist enn det.


Eller bruke et vanlig multimeter til å måle spenning i stikkontakten og strømmen PC'n bruker (må koble det til riktig da men) Noen UPS'er har også slike målere innebygd.

 

Jeg målte i hvertfall min PC for noen mnd siden og fikk verdiene: 230v og 0,51A. Altså 115W. Det er en Athlon XP1800+@2000+, to harddisker, to cd-drev, varmt skjermkort (eldre type) + + +. Skjermen glemte jeg å måle mens jeg holdt på.

 

Logaz: For noen urenslige folk dere er. (Håper du ikke har begynnt på puberteten for din del. Fra da av svetter og lukter man en del mer enn som barn...

Lenke til kommentar

Quote:


Må støtte honda her, regnestykket ditt har ikke bare "en liten skrivefeil" det er forrvirrende og helt galt satt opp. Først anslår du 0.1 KWh i forbruk på dataen, siden du ikke oppgir over hvor lang tid så må jeg bare annta at du mener kilowatt, (evtentuelt 0,1 kilowattimer per time, les 0,1 kilowatt).


Og som du allerede vet så er enheten kwh (dette forutsetter at tallet 0,1 har enheten kilowatt da).


 

Feilen er betegnelesen KW/h som er tenkt vist som Watt pr.time, noe jeg mener er en god beskrivelse av forbruket(over tiden i timer).

 

På samme måte oppgir man f.eks. Km/t(skulle mene at jeg kan oppgi forbruk av watt på samme måte). uansett blir jo svaret av utregningene riktig(forutsatt att forbruket er riktig beregnet).

 

Det att angivelsen KW/h befinner seg med videre i stykket er noe som kan kalles benevningsfølgefeil.

 

PS! jeg er klar over at dette ikke er en standard metode for å regne ut effekten, men det er etter min mening den enkleste regnemåten.

 

Quote:


På generell basis vil jeg si at jeg ikke liker kilowattime-betegnelsen siden den skaper forvirring hos folk. La oss holde oss til Joule sier nå jeg. (1 kwh = 3.6MJ)


 

Den kan jeg ikke stemme for.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-12 22:15, skrev Aderlig:

Simen1: Det du fikk ved å gange U*I blir jo VA, og ikke W. Selv om disse to er temmelig like, så er de jo ikke helt like.


Men 115 W, greit nok...



 

VA er nøyaktig det samme som W (V er W/A, (eller J/C)).

Så disse to er like, om tallet 115 ikke er riktig eller ikke er en annen diskusjon.

 

AtW

Lenke til kommentar

Min Permo GSV 3000 er en liten varmeovn i seg selv. Hvis du i tilegg tar med luften som strømmer ut av radiatorene mine som faktisk er meget varm(peltier).

 

Jeg har nå -10 grader utenfor og bruker INGEN form for oppvarming på mitt lille rom. Om sommeren er det et lite helvette. Har dog mye utstyr her inne, men men :smile:.

 

jaja, pc'en er vel ikke så dyr i drift uansett. Men den utvikler serdeles mye varme når det er snakk om vannavkjøling av f.eks peltier. Snakk om en kraftig luftstrøm med skikkelig varm luft. Cpu ligger på rundt 0 :smile:.

Lenke til kommentar

Quote:



Feilen er betegnelesen KW/h som er tenkt vist som Watt pr.time, noe jeg mener er en god beskrivelse av forbruket(over tiden i timer).


På samme måte oppgir man f.eks. Km/t(skulle mene at jeg kan oppgi forbruk av watt på samme måte). uansett blir jo svaret av utregningene riktig(forutsatt att forbruket er riktig beregnet).



 

Jeg tror du har misforstått watt-begrepet noe, analogien til km/t er god den, det er bare det at Watt er det samme som Joule per sekund så tiden er allerede innbakt i begrepet, med andre ord så er kW/h Joule per sekund per sekund.

 

Når man regner strekning så tar man å ganger km/t med tiden. kWh blir det samme, bare at man noe regner ut brukt energi.

 

AtW

Lenke til kommentar

Quote:


Jeg tror du har misforstått watt-begrepet noe, analogien til km/t er god den, det er bare det at Watt er det samme som Joule per sekund så tiden er allerede innbakt i begrepet, med andre ord så er kW/h Joule per sekund per sekund.


 

Tror jeg må rette deg litt her:

..med andre ord så er kW/h Joule per sekund per sekund..

 

K(1000)J/s/3600s = 3600000 J = 1 KWh

 

Så en post lenger opp hvor 3,6MJ var 1 KWh..tilfeldig? Jeg syntes det var stilige greier dette.. :smile:

 

<min mening>

Kall en stein for en stein, og overse benevninger.

Min erfaring er at benevninger ordner seg selv, og sagt med andre ord: La logikken være faktoren som styrer utregningen, og benevninger bare en evt kontroll på at man har tenkt riktig.

</min mening>

 

Edit: Rettet opp en bug

 

[ Denne Melding var redigert av: eiga på 2002-12-12 23:26 ]

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...