Gå til innhold

Strømpriser (Er det kostbart med PC??)


Anbefalte innlegg

Quote:


Den 2002-12-04 20:06, skrev penhead:

Det hører forresten med til historien at hvis du har et stort serverrom med mange PCer å håndtere, kan du fort komme i situasjon der du må bruke strøm til avkjøling av rommet enn til selve serverene. Derfor er det en viktig del av planleggingen av store serverrom at du bruker CPUer som avgir lite energi og er efftiktive (i forhold til kraft per watt).


 

Det er jo riktig det.. Men det har med økonomi å gjøre, og da er det egentlig CPU-kraft per kubik som teller. lagerlokalene er dyrere enn energien som brukes til å fyre maskinen og kvitte seg med varmen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-12-04 20:21, skrev spn:

Er det virkelig ingen som har hatt 2FY/3FY på videregående her?? Alle som har gjennomgått disse kursene med karakter høyere eller lik 2 burde ha kjennskap til energibevaringsprinsippet. All strøm som går med i en PC vil, som nevnt tidligere, gå over til andre energiformer. I tilfellet PC er disse energiformene varme, lys og vibrasjoner (inkludert lyd). Så ingen av de 180W maskina di bruker vil "gå tapt", på en kald dag da rommet uansett må varmes så vil godt som all energien gå over til varme til syvende og sist. Dere nevner at lys og lyd går tapt? Hva skjer når lyset treffer det vakre ansiktet ditt? Jo, litt blir til nettopp varme, litt reflekteres. Dette gjelder også lyden. Lyd og lys som treffer vegger bli varme. Alt blir tilslutt varme, altså mere bevegelse i molekylene. Det eneste som går tapt av strøm i en PC er lyset som reflekterer i vegger og skap til det omsider forsvinner ut vinduet og lyd som greier å slippe ut av huset.

For folk som fyrer med ved og olje blir jo regnestykket litt annerledes enn for de med elektrisk fyring. Ved er jo billigere enn strøm...


mvh Espen Thøring



 

Joa, har hatt 2FY og driver med 3FY. Siden jeg hadde 6'er i 2Fy, så må jeg nok si meg enig med deg;D

(hmmm... kan noen si meg hvorfor jeg "bare" har 3'er nå i 3FY?)

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-07 12:44, skrev streeter:

jeg har et regnestykke til dere...

p133

150 w psu

ingen hd eller cd-rom

ingen skjerm, tastatur eller mus...

står på 24/7, hva koster det?


 

Står den på døgnet rundt i en måned (sier en måned er 30 dager), da har man: P=W/t -> W = P*t = 150W*2592000s = 3,889*10^8 J.

3,889*10^8 J/3,6*10^6 = 108,03 KWh.

Setter prisen per KWh til kr 0,80: 0,80*108,03 KWh = 86,42 kr. (Forutsatt at PSU-en har en effekt på 150 W konstant).

 

_________________

Abit KR7A-Raid

AMD Ahtlon XP 1900+

512 MB DDR RAM

MAXTOR DiamondMax Plus D740X, 60GB

WD120GB SE

Creative Audigy Player

Chieftec Dragon Big Tower m/dør Blå

Gainward Geforce 4 Ti 4600 750 XP

WinXP Pro, BKK 8Mbit/8Mbit

 

[ Denne Melding var redigert av: Ganjaman på 2002-12-07 15:05 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-04, spurte streeter:

p133

150 w psu

ingen hd eller cd-rom

ingen skjerm, tastatur eller mus...

står på 24/7, hva koster det?


 

Blir ikke nøyaktig siden du ikke oppgir bl.a mengde RAM.

Jeg annslår til godt under 0.1KWh på den maskinen.

Du kan regne slik:

 

(0.1KW/h * 24 timer(h) * 365 dager)= 876KW/h

876KW/h * (kraftpris + statsavgiter + nettleiepris prKW/h)

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-07 15:16, skrev eiga:


Blir ikke nøyaktig siden du ikke oppgir bl.a mengde RAM.

Jeg annslår til godt under 0.1KWh på den maskinen.

Du kan regne slik:


(0.1KW/h * 24 timer(h) * 365 dager)= 876KW/h

876KW/h * (kraftpris + statsavgiter + nettleiepris prKW/h)



 

Som RAM hadde hatt så enormt mye å si da ? :D tvilsomt..

 

Eneste måten å få det nøyaktig på, er å måle tilført spenning, strøm og effektfaktor.

 

Regnestykket over gidder jeg ikke rette engang, regner med de fleste av dere ser feilen.

 

Hvorfor skal absolutt alle svare, selv om de ikke har peiling hva det går i ?

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-07 15:03, skrev Ganjaman:

Quote:


Den 2002-12-07 12:44, skrev streeter:

jeg har et regnestykke til dere...

p133

150 w psu

ingen hd eller cd-rom

ingen skjerm, tastatur eller mus...

står på 24/7, hva koster det?


 

Står den på døgnet rundt i en måned (sier en måned er 30 dager), da har man: P=W/t -> W = P*t = 150W*2592000s = 3,889*10^8 J.

3,889*10^8 J/3,6*10^6 = 108,03 KWh.

Setter prisen per KWh til kr 0,80: 0,80*108,03 KWh = 86,42 kr. (Forutsatt at PSU-en har en effekt på 150 W konstant).

 

_________________

Abit KR7A-Raid

AMD Ahtlon XP 1900+

512 MB DDR RAM

MAXTOR DiamondMax Plus D740X, 60GB

WD120GB SE

Creative Audigy Player

Chieftec Dragon Big Tower m/dør Blå

Gainward Geforce 4 Ti 4600 750 XP

WinXP Pro, BKK 8Mbit/8Mbit

 

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Ganjaman på 2002-12-07 15:05 ]</font>

 

Noe den vel neppe har? cpu loaden er ca 0,1... (router)

Lenke til kommentar

Quote:


Hondaen påsto:

Som RAM hadde hatt så enormt mye å si da ?
:grin:
tvilsomt..


 

Vis oss en link på hvor mye EDO og SDRAM bruker av effekt, får du lar fingerne løpe over tastaturet. Jeg vet hva slike brikker forbruker.

 

Quote:


Eneste måten å få det nøyaktig på, er å måle tilført spenning, strøm og effektfaktor.


 

Skal du først gjøre dette, må det gjøres riktig:

man måler spenning og ampere på primærsiden, voila total effekt nøyaktig. Hvorfor blander du inn effektfaktoren? den har ingenting med totalt forbruk å gjøre.

 

Quote:


Regnestykket over gidder jeg ikke rette engang, regner med de fleste av dere ser feilen.


 

Vennligs gjør det

 

Quote:


Hvorfor skal absolutt alle svare, selv om de ikke har peiling hva det går i ?


Hvorfor svarer du da?

Lenke til kommentar

jeg gjør akkurat det samme som PantZman.

 

Har 1 pc med 2 CRT-skjermer på rommet,og et surroundforsterker som avgir en del varme.

Vinduet står oppe 24/7.

Regulerer varmen ved å åpne og lukke vinduet.

Nå om vinteren er det sjelden jeg har det åpent, men det hender faktisk.

Om sommeren MÅ det stå oppe, ellers blir det nesten problemer å puste. :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-07 12:44, skrev streeter:

jeg har et regnestykke til dere...

p133

150 w psu

ingen hd eller cd-rom

ingen skjerm, tastatur eller mus...

står på 24/7, hva koster det?


Altså kun PSU, HK og CPU.. CPU'en bruker ca 11W max og 4W typsik HK bruker sikkert noe av det samme siden det har større flate og ikke noen kjøleribber. Ram og innebygde lydkort skjermkort bruker nesten ingenting (la oss si 2W) og PSU'en leverer disse typisk ca 10W, med la oss si 50% virkningsgrad. Da bruker PC'n 20W konstant. Totalt koster dette 0,02kW * 24h/døgn * 365 døgn/år * ca 1kr/kWh = 175kr/år.

 

Så trekker du fra kostnaden for strømmen til ovnene som slipper å levere de 20 Wattene til oppvarming i 10 av 12 måneder i året. Da blir kostnaden 175kr/år * (12mnd-10mnd)/12mnd= 30kr/år

Lenke til kommentar

Angående strømforbruket til RAM. Nå nevnte ikke streeter ant. MB RAM, men det er lite trolig at det er mer enn 128 MB, sannsynligvis 32 eller 64 MB. Tviler på at RAM'en her bruker mer en 3-4 Watt. (64 MB)

 

tomshardware.com hadde for en tid tilbake en test av PSU'er. Der var strømforbruket til en 128 MB DDR-DIMM oppgitt til 10 Watt.

http://www6.tomshardware.com/howto/02q4/02...upplies-02.html

Og det er sannsynligvis 2100 eller 2700 RAM

I disse dager da folk begynner å få 512 MB 3200 RAM i maskinene sine, blir det faktisk en del.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-07 15:59, skrev eiga:

Vis oss en link på hvor mye EDO og SDRAM bruker av effekt, får du lar fingerne løpe over tastaturet. Jeg vet hva slike brikker forbruker.


 

Lite vits å vite hva brikkene bruker, når du gjetter vilt hva dennne datamaskinen bruker av effekt.. da er feilmarginen din så stor at regnestykkene dine har liten hensikt og dermed ubrukelig.

 

Quote:


Skal du først gjøre dette, må det gjøres riktig:

man måler spenning og ampere på primærsiden, voila total effekt nøyaktig. Hvorfor blander du inn effektfaktoren? den har ingenting med totalt forbruk å gjøre.


 

..nøyaktig ? Vet du hva effektfaktor er for noe ? latterlig.

 

Med mindre PSU har aktiv PFC, noe som er lite trolig siden det er en AT formfaktor PSU, så må selvfølgelig effektfaktoren taes med...: Cos phi pleier ligge på rundt 0,7-0,8 for disse psu`ene.

 

P = U * I * cos phi

 

Det er P, som er int. for oss. Ikke den tilsynelatende effekten ( U * I ). Nå vet ikke jeg hvilken bakgrunn du har, men dette er helt elementære beregninger, noe man lærer på grunnkurs elektro 1 semester.. Det er den aktive effekten du betaler for, ikke synseffekten.

 

 

Quote:


Vennligs gjør det


 

Okei.. la oss se hva du skrev:

 

"Den 2002-12-07 15:16, skrev eiga:

 

Jeg annslår til godt under 0.1KWh på den maskinen.

Du kan regne slik:

 

(0.1KW/h * 24 timer(h) * 365 dager)= 876KW/h

876KW/h * (kraftpris + statsavgiter + nettleiepris prKW/h)"

 

Kan du fortelle meg, hvilken datamaskin som bruker 876 kilowatt PER time ? ( 876KW/h ) Du mener kwh.. noe som er kw * h. Vesentlig forskjell på disse to.. skulle likt sett regnestykket ditt, når du regner ut forbruket for huset ditt :grin:

 

 

Quote:


Hvorfor svarer du da?


 

Fordi du kommer med villedene pisspreik.

Lenke til kommentar

Svar til Hondaen:

 

Om man fikk vite RAM/type, HK evt HD kunne jeg gjort Mayhem Soap tjenesten å regne ut et overslag av hva maskinen hans bruker av effekt. Stor feil i mitt overslag...kommer ikke det godt nokk fram av hva jeg skriver? bedre med noe extra for å illustrere hva maskinen bruker.

 

Effektfaktor: Jeg forbinder effektfaktor med virkningsgrad(hvor lite/stort tap man har mellom primær og sekundær side på transformatoren). Du viser med Cos-phi faseforskyvningen mellom spenning og strøm(tar jeg feil?). En transformator har vindinger(spole-effekt) som gir en slik forsyvning.

 

Med mine 'basic' kunnskaper tør jeg(som en lekmann) å stille deg overfor følgende problemstilling:

 

Er ikke PFC på f.eks PSU'er nettopp lagt til(ekstra kostnad ved produksjon) for at den skal kunne utnytte effekten man egentlig betaler for (mer effekt ut av det man betaler for)?. Var ikke dette tilfelle så hvorfor skulle man da betale ekstra for en PFC?

 

Jeg er ikke så særlig overbevist av din forklaring med PFC, men skal innrømme at den trekte min interesse når jeg leste det. Jeg vil enda holde fast på at det er P=U*I man betaler for i et tillfelle som dette.

 

Når det den utregninger hvor jeg har skrevet 876KW/h (og enhver person på dette forumet kan se at det gjelder for ett helt år, kanskje jeg skulle skrevet 876KWh pr år når jeg vet at du overvåker forumet).

 

Du burde holde deg for god til å slenge piss og pisspreik om andres meninger og konklusjoner(ordet piss er av ditt vokular).

 

Men, det er kanskje slik man oppfører seg hvor du kommer fra, hva vet jeg?

Har du vurdert å bruke kostruktiv kritikk og normale rettleser(noe jeg ikke føler at jeg har behov av i denne tråden).

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-07 22:25, skrev eiga:

Svar til Hondaen:


Om man fikk vite RAM/type, HK evt HD kunne jeg gjort Mayhem Soap tjenesten å regne ut et overslag av hva maskinen hans bruker av effekt. Stor feil i mitt overslag...kommer ikke det godt nokk fram av hva jeg skriver? bedre med noe extra for å illustrere hva maskinen bruker.


 

Personlig bruker jeg G35 metoden ( brunost ), den er ganske supernøyaktig og gir aldri feil.

 

Quote:


Effektfaktor: Jeg forbinder effektfaktor med virkningsgrad(hvor lite/stort tap man har mellom primær og sekundær side på transformatoren). Du viser med Cos-phi faseforskyvningen mellom spenning og strøm(tar jeg feil?). En transformator har vindinger(spole-effekt) som gir en slik forsyvning.


 

Du forbinder det ja.. første tilfellet jeg har hørt hvor folk blander virkningsgrad og effektfaktor om hverandre, du kommer ikke langt i arbeidslivet med den der. Spole-effekt ja.. du bør sette deg godt inn i G35 metoden.

 

Quote:


Med mine 'basic' kunnskaper tør jeg(som en lekmann) å stille deg overfor følgende problemstilling:


Er ikke PFC på f.eks PSU'er nettopp lagt til(ekstra kostnad ved produksjon) for at den skal kunne utnytte effekten man egentlig betaler for (mer effekt ut av det man betaler for)?. Var ikke dette tilfelle så hvorfor skulle man da betale ekstra for en PFC?


 

Er ekstra kostnad, ja. Ved bruk av PFC, så går den reaktive effekten Q ned, dermed går det mindre strøm i ledningene og effekttapet blir mindre. Er også lettere å dimmensjonere det elektriske anlegget ved større installasjoner, da den reaktive effekten er liten.

 

Quote:


Jeg er ikke så særlig overbevist av din forklaring med PFC, men skal innrømme at den trekte min interesse når jeg leste det.


 

Jeg har da ikke forklart hva PFC er..

 

Quote:


Jeg vil enda holde fast på at det er P=U*I man betaler for i et tillfelle som dette.


 

P = U * I gjelder kun for likestrøm og rent ohmske laster ved vekselstrøm........ U * I = VA, voltampere, i vårt tilfelle.. helt elementær elektroteknikk. Sjekk en formelsamling.

 

Quote:


Når det den utregninger hvor jeg har skrevet 876KW/h (og enhver person på dette forumet kan se at det gjelder for ett helt år, kanskje jeg skulle skrevet 876KWh pr år når jeg vet at du overvåker forumet).


 

Kanskje du skulle skrevet ? Du skrev jo feil, så hvorfor ikke skrive rett ? Slik er det inne på et diskusjonsforum vet du. Ser du en annen skrive noe feil, så regner jeg med du også poster et innlegg der du ytrer din mening. Det som er det geniale, med et diskusjonsforum..

 

Quote:


Du burde holde deg for god til å slenge piss og pisspreik om andres meninger og konklusjoner(ordet piss er av ditt vokular).


 

Når jeg ser et menneske påstå en ting bastant og samtidig ser at påstandene ikke har et snev av virkelighet, så forbeholder jeg meg retten av ytringsfrihet, til å kalle det vedkommende skrev for pisspreik. Det vi sloss mot Hitler for :grin: En gode i et demokratisk samfunn..

 

Quote:


Men, det er kanskje slik man oppfører seg hvor du kommer fra, hva vet jeg?

Har du vurdert å bruke kostruktiv kritikk og normale rettleser(noe jeg ikke føler at jeg har behov av i denne tråden).


 

Dette er i høyeste grad konstruktiv kritikk. Hadde jeg skrevet dette på silkepapir så hadde alt vært glemt i morgen, eller hur ? :wink:

Lenke til kommentar

Nå er ikke jeg ansatt i el-bransjen(heldigvis mener du kanskje?;)

 

Kanskje jeg skulle sette meg inn i formelsamlingen så

jeg vet helt sikkert hva jeg prater om, mulig det.

 

Når det er sagt, jeg er fornøyd, for nå har jeg

fått noe av deg:

 

En innrømmelse fra deg på at utregning jeg presanterte først likevell ikke er feil, men inneholder bare en ubetydelig skrivefeil i en benevning. Den innrømmelsen kom i form av en brunost, men det er godt nokk for meg(jeg liker brunost). Resten av innholdet i den posten vet du(som forstått av g-35 metoden) var ett gitt overslag og ett eksempel på hvordan det kunne regnes ut. Det skrev jeg entydig i selve posten også.

 

Nå er dette avklart, for svaret ditt på den aktuelle posten har vært drivkraften(ja, jeg ble provosert av siste avsnittet ditt i den posten din). Jeg tror personlig jeg holder på min forklaring av måling av forbruk av effekten(helt til jeg vet sikkert hvordan e-verket beregner forbruket i måleren...en rett jeg for min egendel kan ta i ett demokrati). Kanskje feil, men jeg holder på denne retten likevell ;) Jeg regner bare med at forbruk av elektroner(ved tilsynelatende effekt på primærsiden) som ikke blir utnyttet, havner på forbrukerens regning og ikke er en form for goodwill fra e-verket(denne strømmen(AC) er jo målbar og vises som en middelverdi i ett multimeter).

 

Glemt i morgen, nei, men om hundre år er alt glemt ;)

Lenke til kommentar

Det suuuuger så jævlig at strømprisen stiger langt opp i skyene!!!

 

Vi har basseng og vurderer nå og tømme det fordi det er så svindyrt med strøm til oppvarming...

 

Kan man noe for at man flytter inn i et hus som tilfeldigvis har svømmebaseng og at man (selfølgelig) har lyst til å bruke det?

 

Synes nesten det blir en sraff som går utover mange på feil måte...

 

Jaja, tar vel mitt siste bad denne neste uke eller noe :sad:

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...