Gå til innhold

Strømpriser (Er det kostbart med PC??)


Anbefalte innlegg

Quote:


OK, vis hva du kan: Regn ut reaktiv, aktiv og tilsynelatende effekt for en krets med 230 volt, og 1 ampere, effektivverdier. Strømmen ligger 1/4 periode bak spenningen. Angi hele tiden hva som er svar på hva, sammen med tilhørende enheter.


Dette er et eksempel av den simpleste sorten. Hvis du ikke klarer å regne ut dette, så forventer jeg at du holder kjeft eller sier at du ikke peiling på vekselstrøm.


 

Skjønner du virkelig ingenting? Hva slags effekt man regner ut har INGEN relevans W og VA er samme enhet, effekt har enheten W (eller VA, J/S eller hva enn annet du vil omforme det til) UANSETT.

 

La meg stille deg et spørsmål er du enig i at VA og W er samme enhet? I såfall har vi ingenting å krangle om. Hvis du er uenig så har vekselsstrøm-uttregninger ingenting med saken å gjøre, det er enheter vi diskuterer her. Ikke prøv å gjør som honda, forsøke å styre diskusjonen vekk fra det opprinnelige temaet over på noe du har mer peiling på.

 

AtW

 

[ Denne Melding var redigert av: ATWindsor på 2002-12-13 14:19 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-12-13 14:26, skrev Hondaen:

Hehe.. det svaret sier jo litt om denne karen. Lurer på hvor gammel han er, 14-15 år ?


=)


 

Hehe vittig Honda, Hvis hvordan det har relevans for VA vs W diskusjonen du så er jeg fornøyd. Dere har jo tilgode å komme med relevante argument istedet for å drukne det hele i en eksersis om hvordan man regner vekselstrøm.

 

AtW

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-13 14:17, skrev ATWindsor:


La meg stille deg et spørsmål er du enig i at VA og W er samme enhet?


Spørs hva du mener med "samme enhet". Hvis du bryter det ned til SI-enheter så er de like. Hele poenget her er at vi snakker om vekselstrømsystemer. Da brukes de i forskjellige sammenhenger, og er følgelig ikke ekvivalente. Selv om de forsatt er bygd opp av samme SI-enheter.

 

skitt og du er trassig!

 

Nytt forsøk:

Betrakt det reelle tallet 1.

Betrakt det imaginære tallet 1.

Er disse like, ekvivalente, har samme enhet?

Lenke til kommentar

Quote:


Spørs hva du mener med "samme enhet". Hvis du bryter det ned til SI-enheter så er de like. Hele poenget her er at vi snakker om vekselstrømsystemer. Da brukes de i forskjellige sammenhenger, og er følgelig ikke ekvivalente. Selv om de forsatt er bygd opp av samme SI-enheter.


 

Ja og hva så? Det er fortsatt samme enhet (les:effekt), at de bruker to måter å skrive samme enhet på hindrer for enkelhets skyld ikke at det er den samme enheten.

 

Og hva mener du med "ikke ekvivalente", mener du at i visse tilfeller så er ikke 100 VA det samme som 100W?

 

 

Quote:


Nytt forsøk:

Betrakt det reelle tallet 1.

Betrakt det imaginære tallet 1.

Er disse like, ekvivalente, har samme enhet?



 

Litt usikker på hva du mener her, mener du 1 i ett imaginært og et reelt tallsystem eller mener du tallet (1+0i) og tallet (0+1i)

 

AtW

 

[ Denne Melding var redigert av: ATWindsor på 2002-12-13 14:39 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Nytt forsøk:

Betrakt det reelle tallet 1.

Betrakt det imaginære tallet 1.

Er disse like, ekvivalente, har samme enhet?


 

Svar:

De er like, de er ekvivalente og har samme verdi. :smile:

 

Jeg har helt klart min egen oppfattning på denne problemstillingen som diskusjonen har gått over i.

 

Tror jeg lar være å kaste meg inn i diskusjonen....:smile:

Lenke til kommentar

Quote:


La meg stille deg et spørsmål er du enig i at VA og W er samme enhet? I såfall har vi ingenting å krangle om. Hvis du er uenig så har vekselsstrøm-uttregninger ingenting med saken å gjøre, det er enheter vi diskuterer her. Ikke prøv å gjør som honda, forsøke å styre diskusjonen vekk fra det opprinnelige temaet over på noe du har mer peiling på.



 

 

Hva problemet ditt egentlig ? Enheter ? W og VA er to forskjellige enheter, det sier seg jo selv:

 

Størrelse Enhet

P W

S VA

Q VAr

 

Dette er internasjonale SI betegelser, hentet fra teknisk formelsamling.

Lenke til kommentar

Quote:


Hva problemet ditt egentlig ? Enheter ? W og VA er to forskjellige enheter, det sier seg jo selv:


Størrelse Enhet

P W

S VA

Q VAr


Dette er internasjonale SI betegelser, hentet fra teknisk formelsamling.


 

Si-enheter ja, det er glimmrende, det er det jeg har prøvd å få deg til å forstå hele tiden. La oss holde oss til grunn-enhetene. (m, kg, s, A, K, mol og cd hvis du ikke vet det).

 

W=J/s, J=(Kg*m^2)/s^2, dette gir at Watt i grunnenheter blir (kg*m^2)/s^3 enig?

 

V=J/C C=As og J=(Kg*m^2)/s^2, J/C blir da (kg*m^2)/(s^3*A), hvis vi da ganger dette med A (V*A husker du) får vi (kg*m^2)/s^3 enig?

 

her synes jeg en liten QED er på sin plass.

 

Ser du hvor enkelt det er å unngå forvirring med litt riktig bruk av SI-systemet?

 

AtW

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-13 15:05, skrev ATWindsor:


Si-enheter ja, det er glimmrende, det er det jeg har prøvd å få deg til å forstå hele tiden. La oss holde oss til grunn-enhetene. (m, kg, s, A, K, mol og cd hvis du ikke vet det).


W=J/s, J=(Kg*m^2)/s^2, dette gir at Watt i grunnenheter blir (kg*m^2)/s^3 enig?


V=J/C C=As og J=(Kg*m^2)/s^2, J/C blir da (kg*m^2)/(s^3*A), hvis vi da ganger dette med A (V*A husker du) får vi (kg*m^2)/s^3 enig?


her synes jeg en liten QED er på sin plass.


Ser du hvor enkelt det er å unngå forvirring med litt riktig bruk av SI-systemet?


AtW


 

Og poenget ditt er ?

 

Har DU prøvd å fått meg til å forstå bruken av SI enhetene ? Feiler deg da din forbanna cp, det er jo du som sier VA og W er samme enhet. Du virker jo helt forvirret, er du stein ellernoe ?

Lenke til kommentar

Quote:



Og poenget ditt er ?


Har DU prøvd å fått meg til å forstå bruken av SI enhetene ? Feiler deg da din forbanna cp, det er jo du som sier VA og W er samme enhet. Du virker jo helt forvirret, er du stein ellernoe ?


 

Hmm poenget mitt var jo at jeg brøt ned både VA og W til grunnenhetene i SI-systemet og fikk (trommevirvel) NØYAKTIG DET SAMME, men det må jo bety at VA og W er (shock horror) SAMME ENHET. Hvis du virkelig ikke forstår at det er relevant så er du på dypt vann.

 

AtW

Lenke til kommentar

Quote:



Hmm poenget mitt var jo at jeg brøt ned både VA og W til grunnenhetene i SI-systemet og fikk (trommevirvel) NØYAKTIG DET SAMME, men det må jo bety at VA og W er (shock horror) SAMME ENHET. Hvis du virkelig ikke forstår at det er relevant så er du på dypt vann.


AtW


 

Den nedbrytingen din er bare pisspreik med alt annet du har kommet med fra ende til annen.

 

Enhet for S er VA og enhet for P er W. Selv om får samme utfall i noen utregninger betyr ikke dermed at W=VA. En grunn til at den internasjonale komiteen ( SI ) valgte å innføre VA og W u know..

 

Et praktisk eksempel som gruser den *****lide tankegangen din:

 

Koble en asynkronmotor på en kurs. Mål strøm og spenning med et multimeter. Gang sammen disse to tallene. Ta turen ut i sikringskapet og les av effekten som motoren trekker på måleren.

 

Får du samme tall ? nei, det er pga faseforskyvningen mellom strøm og spenning som du har hørt 100 ganger før.

 

Kom igjen, gi meg mer av den CP logikken din, det er jo morro å gruse de patetiske påstandene dine.

Lenke til kommentar

Quote:



Et praktisk eksempel som gruser den *****lide tankegangen din:


Koble en asynkronmotor på en kurs. Mål strøm og spenning med et multimeter. Gang sammen disse to tallene. Ta turen ut i sikringskapet og les av effekten som motoren trekker på måleren.


Får du samme tall ? nei, det er pga faseforskyvningen mellom strøm og spenning som du har hørt 100 ganger før.


Kom igjen, gi meg mer av den CP logikken din, det er jo morro å gruse de patetiske påstandene dine.


 

Men horror for en djevlesk godt eksempel på hvordan jeg tar feil, la meg se, jeg har en Verdi for strøm og en verdi for spenning, og hvis jeg ganger disse sammen direkte så får jeg ikke den reelle effekten.

 

La oss si at vi for halve effekten for enkelhets skyld.

 

0.5*10V*10A = 50 Watt

 

Enig i dette?

 

Hvrdan er det da vi kommer fra Volt og Amper over til Watt? Magi? Nei det er fordi VA=W.

 

0,5*10V*10A = 50 VA.

 

Går du i barnhagen eller? Skjønner du virkelig ikke at bare fordi en enhet heter Voltampere så er ikke den eneste måten å få den enheten å gange sammen verdien av volt og ampere uten å gjøre noe mer.

 

om formelen Effekt= U*I gjelder for nevnte tilfellet har INGENTING å si, ser du virkelig ikke det?

 

AtW

Lenke til kommentar

Quote:


En grunn til at den internasjonale komiteen ( SI ) valgte å innføre VA og W u know..



 

Hmm vi har jo både begrepet kilo og 1000, må jo være enn grunn til det, må jo være at det ikke er det samme.

 

Hvis du vil gjøre om VA til en annen enhet hva vil du gjøre det om til da? Eller tror du at den ikke kan gjøres om?

 

AtW

Lenke til kommentar

Må blande meg litt inn likevell(noe jeg lurer sterkt på)...

 

På bakgrunn av dine uttalelser, kan du forklare litt nærmere om dette:

 

Quote:


Hondaen:

Koble en asynkronmotor på en kurs.
Mål strøm og spenning med et multimeter
. Gang sammen disse to tallene. Ta turen ut i sikringskapet og les av effekten som motoren trekker på måleren.


Får du samme tall ? nei
, det er pga faseforskyvningen mellom strøm og spenning som du har hørt 100 ganger før.


 

Quote:


Hondaen:

I = P/U * cos phi = 500/230 * 0,75 =
1.6304A


Hadde du målt strømmen til denne psu med et multimeter,
så hadde du målt 1.6304A.
Hadde du målt tilført spenning til denne psu så hadde du målt 230V.

(Edit i QUOTE: tok frihet til å rette opp).


 

Blir det en forskjell mellom en asynkronmotor og en transformator(med tanke på effktfaktoren), eller har du gjort en liten feil her?

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-13 15:49, skrev ATWindsor:

Men horror for en djevlesk godt eksempel på hvordan jeg tar feil, la meg se, jeg har en Verdi for strøm og en verdi for spenning, og hvis jeg ganger disse sammen direkte så får jeg ikke den reelle effekten.


La oss si at vi for halve effekten for enkelhets skyld.


0.5*10V*10A = 50 Watt


Enig i dette?


 

Jepp.

 

Quote:


Hvrdan er det da vi kommer fra Volt og Amper over til Watt? Magi? Nei det er fordi VA=W.


0,5*10V*10A = 50 VA.


 

0,5 ? Hvor får du 0,5 ifra ? Du skal ikke ta med effektfaktoren når du regner synseffekten. Er det så forbanna vanskelig å forstå ?

 

Se i formelsamlingen din VA = U * I, P = U * I * cos phi.

 

Skjønner du hva dette innebærer ? Klarer cphjernen din å begripe forskjellen ?

 

Forklar dette da:

 

Jeg kobler opp en stor transformator her og måler 230 volt over den med multimetreret og det går 10A i ledningene.

 

Da trekker den 230 * 10 = 2300W eller 2300VA mener du ?

 

Måleren ute i sikringskapet viser bare et forbruk på 1000W. Hvorfor dette ?

 

Du kan ikke påstå VA = W i dette tilfellet.. :grin:

Lenke til kommentar

Quote:




Jeg kobler opp en stor transformator her og måler 230 volt over den med multimetreret og det går 10A i ledningene.


Da trekker den 230 * 10 = 2300W eller 2300VA mener du ?


Måleren ute i sikringskapet viser bare et forbruk på 1000W. Hvorfor dette ?


Du kan ikke påstå VA = W i dette tilfellet..
:grin:


 

La meg sitere Nolsson & Riedel "Electric Circuts" s 422

 

"Dimensionally, complex power is the same as average or reactive power. However to distinguish complex power from either average or reactive power, we use volt-amps (VA)"

 

Poenget er at VA er det samme som W, men man bruker det for å vise hvilken effekt man snakker om. Vi kunne like gjerne ha brukt indekser på W for det feks W© og W®.

 

Til ditt eksempel, det er to forskejllige regnestykker, i det første blir svaret lik 2300VA =2300W, i det andre blir svaret 1000W = 1000 VA, det faktum at det er to forskjellige formel, og det vanlige er å bruke VA i den ene og W i den andre, gjør ikke at det er forskjellige enheter.

 

AtW

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-13 16:23, skrev ATWindsor:

La meg sitere Nolsson & Riedel "Electric Circuts" s 422


 

Se figur 10.9 på side 423.. der kan du lære noe..

 

Quote:


"Dimensionally, complex power is the same as average or reactive power. However to distinguish complex power from either average or reactive power, we use volt-amps (VA)"


 

Ja ? skjønner du hva som står der ? vet du hva complex power, average power go reactive power er for noe ?

 

Quote:


Poenget er at VA er det samme som W, men man bruker det for å vise hvilken effekt man snakker om. Vi kunne like gjerne ha brukt indekser på W for det feks W© og W®.


 

Poenget med VA er å fortelle at et tall står for tilsynelatende effekt, VA er IKKE det samme som W. Du har jo boken foran deg nå, kanskje en ide å lese i den ?

 

Quote:


Til ditt eksempel, det er to forskejllige regnestykker, i det første blir svaret lik 2300VA =2300W, i det andre blir svaret 1000W = 1000 VA, det faktum at det er to forskjellige formel, og det vanlige er å bruke VA i den ene og W i den andre, gjør ikke at det er forskjellige enheter.


 

Det er IKKE to forskjellige regnestykker. Prøv koble opp en stor transformator selv og mål, dette er HELT elementær elektroteknikk. Selv en guttunge på gk elektro kan fortelle deg dette.

 

Den transformatoren har lav effektfaktor på 0,43.

 

P = 230 * 10 * 0,43 = 1000W.

 

Det er det måleren i sikringskapet måler.

 

Multimeteret ditt viser 10A, og spenningen 230V...

 

Trafoen trekker 10 * 230 = 2300VA, synseffekt.

 

Hva blir den reaktive effekten, klarer du regne det ut ? Hvorfor står det store kondensatorbatteri på koblingsstasjoner... fordi de er så kule å se på ?

 

Hva skal vi med cos phi når VA = W ? hehe... for gøy ?

 

 

Nei skitt.. du sliter :grin:

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...