Gå til innhold

Kulturo: Dreper pirater musikk?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vil påstå at mykje av det dei seier er sant. Plateselskapene trengs ikkje lenger! Det er faktisk mogleg får musikere idag og distribuere sin musikk ut i verda igjennom andre kanaler enn dei tradisjonelle plateselskapa. Eg har stor tru på ein framtid der musikk blir mykje billegare enn det er idag og ein laster ned eit album for 1-5 dollar avhengig av kvalitet osv.

 

AllofMp3, pirater osv, har faktisk vist at me er inne i ein tid der det er faktisk oss forbrukere som har fått meir makt. Om piratkopiering blei heilt umogleg så vil eg faktisk tru at det totale platesalget vil gå kraftig nedover etterkvart. Rett og slett fordi det blir ein altfor dyr hobby.

 

Kva er kostnaden for eit band frå å produsere eit album i kjelleren til å selge det over eit eiget eller anna nettsted? Og då tenker eg ikkje på totalkostnaden for det nødvendige utstyret. Husk og at musikken kan selges i mange tiår framover før det blir public domain.

Lenke til kommentar

Distribusjon av CDer er utrolig dyrt og miljøfientlig sammenlignet med distribusjon over nettet. Det er rett og slett et unødvendig ledd som alle krefter utenom platebransjen vil ha bort. Platebransjen har sabotert den naturlige utviklingen i lang tid.

 

Kopiering av CDer på en eller annen fabrikk er både ressurskrevende, arbeidskrevende, dyrt og miljøfientlig. Dette er unødvendigheter man kan unngå fullstendig om musikken distribueres digitalt over nettet. Platebransjen tviholder på de antikvariske kopieringsmetodene fordi de ikke har lyst til å si opp ansatte på disse fabrikkene og fordi det sitter fabrikksjefer rundt om kring og er redd for den feite lønna si. Sjefene, fabrikkene og de ansatte er snyltere på samfunnet. De er unødvendige, uønskede, mijøfientlige, samfunnsfientlige og forbrukerfientlige. Bort med dem.

 

Distribusjon av musikk over nettet er langt bedre. Plateselskapene har hatt noen elendige forsøk på å tilby sterkt amputert musikk i form av dårlig lydkvalitet og DRM-infeksjoner på nett, men dette er for lite og for sent. Folk er lei av å bli behandlet som kriminelle og umoralske. Folket vil bare ha et effektivt distribusjonsystem, god lydkvalitet og ingen brukervennlighetssperringer i form av DRM.

 

Den eneste veien å gå er å selge DRM-fri musikk med høy lydkvalitet over nettet. Plateselskapene må selvfølgelig også tilpasse seg markedslovene og prise produktene sine etter tilbud og etterspørsel. Man trenger ikke lang tid til for å analysere og ta tempen på markedet før man forstår at prisene må reduseres drastisk. Det fine for plateselskapenes del er at utgiftene deres også vil reduseres drastisk om de bare slutter med de antikvariske og sterkt fordyrende kopi- og distribusjons-metodene sine.

Lenke til kommentar

Diskusjonen om piratkopiering er en ting, men måten platebransjen overvåker og anmelder fildere på er det mest horrible jeg har opplevd når det gjelder brudd på personvern. Hvordan de i alle helveter har klart å få gjennomslag for det hos myndighetene kan man bare spekulere i. Jeg luker korrupsjon lang vei, og det er jævlig straffbart! For meg er personvern ekstremt mye mere viktig enn opphavsrettigheter. Håper det er det for dere også.

Lenke til kommentar
Distribusjon av CDer er utrolig dyrt og miljøfientlig sammenlignet med distribusjon over nettet. Det er rett og slett et unødvendig ledd som alle krefter utenom platebransjen vil ha bort. Platebransjen har sabotert den naturlige utviklingen i lang tid.

 

Kopiering av CDer på en eller annen fabrikk er både ressurskrevende, arbeidskrevende, dyrt og miljøfientlig. Dette er unødvendigheter man kan unngå fullstendig om musikken distribueres digitalt over nettet. Platebransjen tviholder på de antikvariske kopieringsmetodene fordi de ikke har lyst til å si opp ansatte på disse fabrikkene og fordi det sitter fabrikksjefer rundt om kring og er redd for den feite lønna si. Sjefene, fabrikkene og de ansatte er snyltere på samfunnet. De er unødvendige, uønskede, mijøfientlige, samfunnsfientlige og forbrukerfientlige. Bort med dem.

 

Distribusjon av musikk over nettet er langt bedre. Plateselskapene har hatt noen elendige forsøk på å tilby sterkt amputert musikk i form av dårlig lydkvalitet og DRM-infeksjoner på nett, men dette er for lite og for sent. Folk er lei av å bli behandlet som kriminelle og umoralske. Folket vil bare ha et effektivt distribusjonsystem, god lydkvalitet og ingen brukervennlighetssperringer i form av DRM.

 

Den eneste veien å gå er å selge DRM-fri musikk med høy lydkvalitet over nettet. Plateselskapene må selvfølgelig også tilpasse seg markedslovene og prise produktene sine etter tilbud og etterspørsel. Man trenger ikke lang tid til for å analysere og ta tempen på markedet før man forstår at prisene må reduseres drastisk. Det fine for plateselskapenes del er at utgiftene deres også vil reduseres drastisk om de bare slutter med de antikvariske og sterkt fordyrende kopi- og distribusjons-metodene sine.

7899397[/snapback]

 

Helt enig.

 

Dog butikker som selger cd'er trenger ikke å dø ut, men i steden så kan de selge kompilasjoner som er laget direkte for kundene.

 

Mange som gjerne betaler litt ekstra for å få en cd / minnebrikke / hd med flere utrolige bra sanger, som for eksempel klassiske lovsongs etc...

Lenke til kommentar

Jævla idioter!

 

-Majoriteten av band og artister har ikke tid, resurser, know-how eller nettverk til og kunne drive drift, promotering, distribusjon etc av plateselskap på egenhånd.

 

-Nedlasting HAR redusert antall salg av CD'er siden majoriteten av forbrukere velger og gå for det billigste alternativet.

 

-Lavere platesalg har gitt lavere intekter for plateselskapene og ikke "har noen annen utvei" en å tilby artistene lavere royalties% av plateselskapet. Ca 16% royalties er vanlig. Mange band og artister som kansje kunne solgt mer og fått bedre kontrakter men tjener såpass lite at mange ikke "har råd" til å prioritere karrieren i så stor grad man skulle ønske.

 

Alle snakker om at nedlasting ikke skader plateselskapene, men hva med artistene da folkens, de som er helt nederst på den kapitalistiske rangstiden i musikkbranjen?

 

Fakta faen er at nedlasting hindrer karrieren til artister og utfolde seg. Har dere tenkt over hvor mange artister/band som "kunne" blitt til noe men som men som aldri ble til noe pga nedlastningen som har gjort det så hard og overleve i bransjen?

Det er mange om beinet, og det beinet har blitt mye tynnere de siste 10 årene siden det må mer "effort" til for et plateselskap og gi ut en artist om dagen.

 

Tre ting kan realisere en artist (i prioritert rekkefølge):

 

Viktigst: Midler

Nest viktigst: Flaks

Minst viktig: Talent

 

...gjett hvilke at disse tingene nedlasting har redusert kraftig?

 

Folk vil gjerne ha bra musikk og høre på sammtidig som de aktivt forhindrer utgivelsen av det. Grauthuer!

Endret av blackcom
Lenke til kommentar
Jævla idioter!

 

 

Jo takk skal du ha.

 

Jeg er enig med deg i en ting og det er at artister har begrensede resurser til markedsføring.

 

Å gi ut musikken på nett kan neppe kalles særlig resurskrevende og enda lettere hadde det vært dersom platebransjen la opp til det.

 

Jeg tror nok at en vel så viktig grunn til at artister ikke slipper til hos plateselskapene i dag er at markedsføringen har blitt så kostbar. Det er nå obligatorisk med tv og radio-reklame. Dette har gitt store ekstrakostnader i markedsføringen av musikk. Det ironiske er jo at plateselskapene igjen er nærmest fraværende på internet. De kunne hatt en stor stall av lavbudsjett-artister markedsført og solgt gjennom nettet for prisen av en påkostet release. Men det nekter de altså å gjøre.

Så alt i alt så må jeg si idiotien fortsatt ligger hos en stivbeint bransje som bruker alle midler for fortsette som før.

Lenke til kommentar
Jævla idioter!

 

-Majoriteten av band og artister har ikke tid, resurser, know-how eller nettverk til og kunne drive drift, promotering, distribusjon etc av plateselskap på egenhånd.

 

-Nedlasting HAR redusert antall salg av CD'er siden majoriteten av forbrukere velger og gå for det billigste alternativet.

 

-Lavere platesalg har gitt lavere intekter for plateselskapene og ikke "har noen annen utvei" en å tilby artistene lavere royalties% av plateselskapet. Ca 16% royalties er vanlig. Mange band og artister som kansje kunne solgt mer og fått bedre kontrakter men tjener såpass lite at mange ikke "har råd" til å prioritere karrieren i så stor grad man skulle ønske.

 

Alle snakker om at nedlasting ikke skader plateselskapene, men hva med artistene da folkens, de som er helt nederst på den kapitalistiske rangstiden i musikkbranjen?

 

Fakta faen er at nedlasting hindrer karrieren til artister og utfolde seg. Har dere tenkt over hvor mange artister/band som "kunne" blitt til noe men som men som aldri ble til noe pga nedlastningen som har gjort det så hard og overleve i bransjen?

Det er mange om beinet, og det beinet har blitt mye tynnere de siste 10 årene siden det må mer "effort" til for et plateselskap og gi ut en artist om dagen.

 

Tre ting kan realisere en artist (i prioritert rekkefølge):

 

Viktigst: Midler

Nest viktigst: Flaks

Minst viktig: Talent

 

...gjett hvilke at disse tingene nedlasting har redusert kraftig?

 

Folk vil gjerne ha bra musikk og høre på sammtidig som de aktivt forhindrer utgivelsen av det. Grauthuer!

7899845[/snapback]

 

 

fakta faen er at artister tjener penger på konserter og effektsalg.

 

fakta faen er at det ikke koster allverden å produsere en plate. har vært med på tre prosesser selv.

 

fakta faen er at plateselskap tjener mer penger enn de fleste verbalt kan uttale, noe som overhodet ikke kan forsvares med tanke på andre situasjoner i verden. nei jeg er ikke venstrevridd.

 

idiot kan du være selv med ditt retarderte innlegg

Lenke til kommentar

Myspace og flere andre sider legger opp til en enkel måte for å markedsføre ukjente band.

 

Har div venner som er i band, som har fått lagd plate, og markedsfører den selv. Så ikke kom her og si det er umulig. Piratkopiering hjelper gjerne disse til å bli markedsført mer også, jo flere som hører musikken, jo flere kan tenke seg å komme på konsert, og jo mer vil det bli snakket om musikken.

 

Såklart er dette begrenset til de som faktisk lager noe bra, platebransjen pumper ut ufattelig mye dritt som de forventer selger i millioner hver gang. På tide de skjønner at folk ikke kjøper en cd bare pga 1 sang lengre, da henter de heller sangen på nett, evt kjøper dne på nett.

 

Det å starte innlegget sitt med "jævla idioter" er heller ikke noen god vei for å bli tatt seriøst, omtrent som måten de store aktørene i platebransjen oppfører seg med angrep på personvern mm på også. Vil overraske meg endel om det ikke finnes endel folk som er kjøpt og betalt for å gi dem tilatelse til dette.

 

Skremmende, i stedet for å fokusere på å fremme musikken og hvordan folk kjøper musikk, prøver de å tvinge folk til å kun få lov til å kjøpe hele cder til overpris, og alle som ikke følger deres regler skal saksøkes. Et eksempel er filmer lagd ingame i f.eks world of warcraft, der div plateselskap anmeldte en side med filmer fordi de mente at folk lastet ned filmene for å høre på musikken, og ikke filmen i seg selv.

Lenke til kommentar
-Nedlasting HAR redusert antall salg av CD'er siden majoriteten av forbrukere velger og gå for det billigste alternativet.

7899845[/snapback]

Velkommen etter. Markedskreftene fungerer altså. Men det er nok flere ting enn bare pris som har fått nedlasting mer populært. Tilgjengelighet, muligheter til å forhåndslytte, mulighet til å anskaffe seg kun de sangene man vil ha, mulighet for å velge musikkvideoen i stedet for bare musikken, osv er faktorer som platebransjen ikke kan tilby på samme måte via fysiske butikker.

 

Løsningen er som sagt enkel:

1. Innse at markedskreftene, tilbud og etterspørsel gjelder misikkbransjen også.

2. Innføre moderne salgsløsninger som endrer balansen i tilbudet. En balanse som vil gjøre etterspørselen etter lovlig høyere til tross for det faktum at det konkurrerer mot piratkopier.

Lenke til kommentar
Jævla idioter!

 

 

Jo takk skal du ha.

 

Jeg er enig med deg i en ting og det er at artister har begrensede resurser til markedsføring.

 

Å gi ut musikken på nett kan neppe kalles særlig resurskrevende og enda lettere hadde det vært dersom platebransjen la opp til det.

 

Jeg tror nok at en vel så viktig grunn til at artister ikke slipper til hos plateselskapene i dag er at markedsføringen har blitt så kostbar. Det er nå obligatorisk med tv og radio-reklame. Dette har gitt store ekstrakostnader i markedsføringen av musikk. Det ironiske er jo at plateselskapene igjen er nærmest fraværende på internet. De kunne hatt en stor stall av lavbudsjett-artister markedsført og solgt gjennom nettet for prisen av en påkostet release. Men det nekter de altså å gjøre.

Så alt i alt så må jeg si idiotien fortsatt ligger hos en stivbeint bransje som bruker alle midler for fortsette som før.

7900008[/snapback]

 

 

 

Bare noen små kommentarer: Det er null problem for en artist å slippe musikken på nettet, og det er det heller ikke nå, men allikevel ser vi hvor få band som faktisk blir kjent gjennom nettet. Hva er grunnen til det? Det er fordi man trenger cred, mye hard jobbing og oppmerksomhet (+flaks) for å lykkes. Hvem som helst kan legge ut en sang på urørt, men man kan ikke nødvendigvis leve av musikken av den grunn. Man må ha ganske mange penger å satse på å dra på turne osv. for å bli kjent.

 

For det andre; at det er nærmest obligatorisk med TV- og radioreklame er bare tull. Hvor mange plater reklameres det for på TV hver uke i Norge? Omtrent to titler, i snitt. Hvor mange titler som selger relativt godt (over 5000) kommer det ut i Norge i uka? I snitt minst ti. Er det da obligatorisk med TV-reklamer? Nei, det er kun obligatorisk for plater som er vanskelig salgbare gjennom vanlige kanaler (som f.eks. oppmerksomhet i media), slik som compilations. Hvordan inviterer du Absolute Music på Skavlan?

 

I platebransjen er det faktisk et eget begrep med Skavlan-effekten; for en artist er det mye mer verdt å få spille på Først og Sist enn all verdens TV-reklame. Se bare på Richard Hawley som solgte shitloads med plater før jul for litt over ett år siden; INGEN hadde hørt om han, før han plutselig dukket opp på Skavlan, og BOOM! der røk alle de tre soloplatene hans opp på salgslistene. Det var først etter det man begynte med TV-reklamer for platen; man må vite at noe er salgbart og selger greit, før man tør kaste seg utpå med TV-reklamer, som tross alt er ekstremt kostbart.

 

Greit nok at Internett er en grei distribusjonskanal, men man må ikke tro at internett og ProTools er alt man trenger for å gi ut musikk.

Lenke til kommentar

CDer er vel blitt for dyre i forhold til hva forbrukerne føler at de får igjen for det. Det platebransjen er nødt å gjøre er å lage nye tjenester, gjerne på internett, som skaper en merverdi for folk flest.

 

De kan få en del gode ideer fra spillindustrien der mange spill gir deg mulighet å spille lokalt med piratversjon, men den ekstra opplevelsen man får på internett fører til at flere kjøper spilllet. Må må med andre ord skape en merverdi for de som velger å betale for produktet.

 

Piratkopiering vil aldri forsvinne, men man kan redusere omfanget ved å være innovativ. Da mener jeg selvsagt ikke forbrukerfiendlige kopisperrer og latterlige bruksbetingelser.

Lenke til kommentar

Du har et par bra poeng valentino, spesielt med tanke på drm, da kopisperren er mer til hinder for de som kjøper ting lovlig, enn de som kopierer pirat, da de som kopierer via piratsider, uansett går utenom drm.

 

Det eneste de faktisk oppnår med drm, er å drive flere til å bli pirater, da plutselig fungerer ikke cden du har kjøpt i pcen eller i bilen.

Lenke til kommentar

Hehe.. troll finnes i mange former og fasonger. Men Internett troll er de verste. takk til blackcom for et kvalitets innlegg :whistle:

 

Jeg tror nedlasting av musikk har bidratt til et større mangfold enn tidligere. Jeg tror også at mindre band som aldri hadde fått en kontrakt på et stort plateselskap har sjansen til å gjøre seg kjent via internett. De tjener kanskje ikke like mye som hvis de hadde fått lansert platen sin på et stort selskap og blitt promotert på MTV. Men er musikken bra så har de fremdeles muligheten til å bli like store som Metallica og Beatles.

 

Men tiden hvor plateselskaper dikterer hva som er populært og hva som skal selge er nok forbi. På tide å utvikle seg videre, og se mulighetene som internett gir i stede for å bare se det negative ved internett. Kanskje plateselskapene skal begynne å se muligheter for å gjøre andre ting enn å basere hele inntektskilden sin på salg av CD plater og musikk med kopisperrer. Kanskje de skal prøve å gjøre business på andre måter enn bare salg av musikk. Jeg gidder ikke å begynne å spekulere i hva plateselskapene burde gjøre for å skape andre produkter enn musikk, men det å saksøke kundene og påstå at potensielle kunder er kriminelle er nok ikke veien å gå.

 

Men jeg håper vi får et skifte i den bransjen. Og jeg er ikke akkurat veldig bekymret for at det ikke kommer til å fortsette å dukke opp nye band og bra musikk. Hvor mange plateselskap fantes det forresten for 200 år siden? Hadde de ikke musikk for 200 år siden når de ikke hadde plateselskaper? Er det slik at plateselskapene er de eneste som klarer å produsere bra band? Trenger vi egentlig plateselskapene i det heletatt, eller burde de innse at deres tid er forbi og bare legge ned?

 

Det finnes en mengde med yrker og bransjer som tidligere eksisterte som ikke lenger finnes. Dette er på grunn av evolusjon og markedsendringer. Er ikke markedet interessert i et produkt i sin nåværende form så slutter de å kjøpe det. Piratkopiering kommer på grunn av at det er en etterspørsel etter musikk i digital form uten det fysiske biproduktet(CD plate). Siden bransjen var for sent ute med å tilby den vare de etterspurte så mistet de det markedet til andre(pirater) som kopierte musikken og la den ut på nett.

 

Allofmp3 er musikkforretningen slik platebransjen burde laget den. Jeg betaler heller 12-20 kroner for en plate som jeg får i 192kbps AAC MP4 filer, enn å laste det ned som 128kbps MP3. Grunnen er at jeg kan velge selv hvor bra kvalitet jeg ønsker å ha på musikken, og betale deretter. Hadde platebransjen vært tidlig ute og latt meg kjøpe musikk slik jeg gjør på Allofmp3 så hadde jeg heller benyttet det alternativet en å gjøre det "ulovlig". Grunnen til at jeg skriver "ulovlig" her er fordi Allofmp3 er lovlig i russland, og dermed også lovlig for meg å kjøpe musikk hos. Akkurat som det er lovlig i USA med iTunes Store, og jeg kan kjøpe musikk hos dem også.

 

Hadde platebransjen vært litt lure så hadde de prøvd å snu den negative trenden til noe positivt ved å kjøpe opp Allofmp3 og overta driften. Tilby samme produktene til samme prisen. Kanskje til og med tilby et enda større utvalg en det finnes der nå. Hadde ikke det vært fantastisk. Hadde ikke du kjøpt musikk hos Allofmp3 om du fikk velge hvilken kvalitet du ville ha den i, betale 12-20 kr for et album, få lov å spille av musikken på den type spillere du ønsket og alt dette samtidig som du støttet disse fattige artistene?

 

Jaja.. det er ikke alltid det er greit å være for store og lite tilpasningsdyktig. Det fikk hvertfall dinosaurene smertelig erfare. Og vi har nok noen "dinosaurer" i 2007 også. Men slik det ser ut nå så står også de for fall. Så vi får se hva fremtiden bringer. Kanskje blir det økt kreativitet blant musikere og mer mangfold. Uansett så tror jeg ikke at noen kommer til å savne platekarteller i deres nåværende form.

Endret av NoWiSee
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...