Gå til innhold

TEST: Stortest av minnepinner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har bestilt en Corsair Voyager 1GB og legger nå merke til at festet for nøkkelring er på selve minnepinnen. Blir interessant å se hele nøkkelknippet henge fra monitoren. :) - Å ha festet på lokket kan i så måte virke smaretere slik som OCZ Rally2, men forutsetter da at lokket sitter dønn fast, for skal man først miste noe så er det jo bedre at lokket forsvinner en selve minnepinnen.

 

Pris bør vel også taes med i betraktning da det er stor variasjon i priser på disse minnepinnene som er testet her. Kingston Datatraveler Secure 2GB koster ikke mindre enn 789 kr hos den billigste i hw.no prisguiden. Mens f.eks. Crucial Gizmo Overdrive koster bar 325 kr!

 

Kjøpte Corsair Voyager mest fordi den tåler veldig mye noe som er viktig siden den skal dingle på nøkkelknippet mye. Har hørt om folk som har ved uhell vasket den i vaskemaskinen uten at den har tatt skade av det. :)

Lenke til kommentar

skulle bare mangle at det dyreste produktet var best. synes det er rart dere ikke tar særlig hensyn til pris når dere kårer vinner. ville sagt at apacer sin er

en bedre vinner. det er tross alt ikke mange som vil gi 800kr for en minnepinne.

Endret av KRAFortune
Lenke til kommentar
Har bestilt en Corsair Voyager 1GB og legger nå merke til at festet for nøkkelring er på selve minnepinnen. Blir interessant å se hele nøkkelknippet henge fra monitoren. :)

Pris bør vel også taes med i betraktning. Mens f.eks. Crucial Gizmo Overdrive koster bar 325 kr!

 

Kjøpte Corsair Voyager mest fordi den tåler veldig mye noe som er viktig siden den skal dingle på nøkkelknippet mye. Har hørt om folk som har ved uhell vasket den i vaskemaskinen uten at den har tatt skade av det. :)

7456066[/snapback]

En dings for nøkkelknippet koster da ikke stort mer enn hundrelappen... :D

Lenke til kommentar

Skulle ønske dere denne gangen stappet disse pinnene inn i Vista, slik at vi kunne få vite hvem av dem som fungerte som ReadyBoost minneutvidelse med Vista.

 

Har sett det er en del forvirring rundt dette, og hos meg får jeg ikke brukt min nye 1GB pinne som ReadyBoost, mens den gamle 256MB TwinMos fungerer utmerket.

 

Kanskje litt tidlig og snakke om Vista kompabillitet, men håper dette er noe dere kan vurdere å ta med neste gang det skal testes slike pinner :)

Lenke til kommentar
Skulle ønske dere denne gangen stappet disse pinnene inn i Vista, slik at vi kunne få vite hvem av dem som fungerte som ReadyBoost minneutvidelse med Vista.

 

Har sett det er en del forvirring rundt dette, og hos meg får jeg ikke brukt min nye 1GB pinne som ReadyBoost, mens den gamle 256MB TwinMos fungerer utmerket.

 

Kanskje litt tidlig og snakke om Vista kompabillitet, men håper dette er noe dere kan vurdere å ta med neste gang det skal testes slike pinner :)

7456592[/snapback]

 

Er det noen som har sett tester som viser at dette har noe for seg, jeg kan ikke helt skjønne at noe som er tregere enn en kjapp harddisk skal kunne ha noe positiv effekt på hastigheten.

Lenke til kommentar
Skulle ønske dere denne gangen stappet disse pinnene inn i Vista, slik at vi kunne få vite hvem av dem som fungerte som ReadyBoost minneutvidelse med Vista.

 

Har sett det er en del forvirring rundt dette, og hos meg får jeg ikke brukt min nye 1GB pinne som ReadyBoost, mens den gamle 256MB TwinMos fungerer utmerket.

 

Kanskje litt tidlig og snakke om Vista kompabillitet, men håper dette er noe dere kan vurdere å ta med neste gang det skal testes slike pinner :)

7456592[/snapback]

 

Er det noen som har sett tester som viser at dette har noe for seg, jeg kan ikke helt skjønne at noe som er tregere enn en kjapp harddisk skal kunne ha noe positiv effekt på hastigheten.

7461355[/snapback]

Ja det stemmer nok at en minne pinne er trege enn en harddisk når det gjelder overførelses hastighet, minne pinnene på sin side har rask tilgangstid. dvs tiden det tar for hardisken/minnepinnen å finne dataen den leter etter. selv om det tar lengre tid å kopiere ting fra minnepinne - harddisk enn fra harddisk til harddisk vil fremdeles minnepinnen finne dataene mye raskere enn hardisken kan uansett. når windows skal bruke den som Swap disk, vil windows legge core og annet på den og det vil skje forholdsvis små endringer av data på minnepinnen etter at windows har lastet inn "swap" informasjon på minnepinnen. så det vil si at det mere går på hvor mange søk på disken det går på, og derfor vil minne pinner gi en betraktlig bedre ytelse som swap disk enn en harddisk noensinne ville gjøre, derfor har de utnyttet mulighetene i vista. hvis du ser på brikkene som sitter på en ram brikke og brikkene som sitter på en flash minne pinne, vil du se at de er skremmende like, vil si at ram brikkene er en del hakk raskere men samme teknologi ligger i begge delene .

 

Håper dette svarer på spørsmålet ditt

Lenke til kommentar
Skulle ønske dere denne gangen stappet disse pinnene inn i Vista, slik at vi kunne få vite hvem av dem som fungerte som ReadyBoost minneutvidelse med Vista.

 

Har sett det er en del forvirring rundt dette, og hos meg får jeg ikke brukt min nye 1GB pinne som ReadyBoost, mens den gamle 256MB TwinMos fungerer utmerket.

 

Kanskje litt tidlig og snakke om Vista kompabillitet, men håper dette er noe dere kan vurdere å ta med neste gang det skal testes slike pinner :)

7456592[/snapback]

 

Er det noen som har sett tester som viser at dette har noe for seg, jeg kan ikke helt skjønne at noe som er tregere enn en kjapp harddisk skal kunne ha noe positiv effekt på hastigheten.

7461355[/snapback]

Jeg må bare si at jeg sitter med samme skepsis til dette selv. Jeg bruker det på min laptop bare for testingens skyld. Og det jeg merker så langt er vel ærlig talt bare placeboeffekten (tro kan flytte fjell) og hadde sansyneligvis ikke merket forskjell om jeg tok feil, og satte inn Bluetooth dongelen i steden for minnebrikken... :p

 

Men jeg har 1GB minne, og "pinnen" er bare på 256MB. Skal man gjøre seg opp en mer seriøs mening om dette vil jeg tro at det var bedre med feks 512MB minne i maskinen i utgangspunktet, og deretter feks 1GB pinne.

Etter hva jeg har fått med meg er det ikke lese/skrivehastighet som er problematisk når det gjelder kompabillitet, men responstid. Tror det er derfor en del med raske pinner, likevel ikke får de til å virke med ReadyBoost. Og jeg kan ikke se at det er oppgitt noe sånt på de pinnene jeg har sett, og derfor syns jeg det hadde vært interessant om det var med i denne testen. (Til tross for at jeg ikke er overbevist om den reelle effekten av dette ;) )

 

Edit, ser at lurifaks85 har redegjort litt rundt dette mens jeg svarte :)

Endret av pcp160
Lenke til kommentar
Ja det stemmer nok at en minne pinne er trege enn en harddisk når det gjelder overførelses hastighet, minne pinnene på sin side har rask tilgangstid. dvs tiden det tar for hardisken/minnepinnen å finne dataen den leter etter. selv om det tar lengre tid å kopiere ting fra minnepinne - harddisk enn fra harddisk til harddisk vil fremdeles minnepinnen finne dataene mye raskere enn hardisken kan uansett. når windows skal bruke den som Swap disk, vil windows legge core og annet på den og det vil skje forholdsvis små endringer av data på minnepinnen etter at windows har lastet inn "swap" informasjon på minnepinnen. så det vil si at det mere går på hvor mange søk på disken det går på, og derfor vil minne pinner gi en betraktlig bedre ytelse som swap disk enn en harddisk noensinne ville gjøre, derfor har de utnyttet mulighetene i vista. hvis du ser på brikkene som sitter på en ram brikke og brikkene som sitter på en flash minne pinne, vil du se at de er skremmende like, vil si at ram brikkene er en del hakk raskere men samme teknologi ligger i begge delene .

 

Håper dette svarer på spørsmålet ditt

7461514[/snapback]

Har lest test (mener det var her på hw) der flere minnepinner hadde tregere tilgangstider enn det en harddisk har. Og på dem som var kjappere så var det ikke store forskjellen uansett. Og viss man ser på tilgangstidene på vanlig RAM, så er den så mye kjappere enn både harddisker og minnepinner at jeg fremdeles lurer veldig på hva man egentlig skal tjene på dette.

 

Edit: Kjørte en test på min egen sandisk cruzer, og der fikk jeg lavere tilgangstiden enn testen klarte å vise. Får leite litt og se om jeg finner noe mer info om dette.

 

Edit2: Etter å ha lest litt rundt på nettet, så har jeg funnet ut at folk har delte erfaringer med redyboost. Noen mener dem merker stor forskjell mens andre ikke merker stort. Mye av grunnet til det er nok at viss du har over en gig med RAM så merker man ikke så mye til den uansett, men med 512 så er det vist stor forskjell. Så konklusjonen blir at det er ikke noe poeng i før du går tom for RAM. Logisk nok egentlig.

 

Når det gjelder søketid på minnepinner så varierer det veldig som denne testen viser. Minnepinner ligger uansett langt unna det vanlig RAM klarer. Dette bekrefter også det Microsoft selv sier om saken, minnepinner er ikke ment som en minneutvidelse, men som en ekstra raskt harddisk når det gjelder overføring av små filer.

Endret av Lucifer24
Lenke til kommentar

For den veldig prisbevisste som vil ha en minnepenn midt på treet i hastighet vil jeg anbfale Verbatim minnepenn. Har kjøpt en Verbatim Store'n'Go 1 GB rød minnepenn, med ok spesifikasjoner. Den er verd prisen på 149 kr hos Lefdal.

 

PS! Elkjøp bruker å heve prisene sine på småprodukter hver desember, så den kan sikkert være noe dyrere nå. siden Lefdal er samme kjede fikler dem trolig med prisen på samme måte (?).

 

Eller som Elkjøp selgeren sa "vi har ikke hevet prisene i desember, vi har bare ikke samme tilbud da".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...