Gå til innhold

Kredittkort — Råd om valg og bruk!


Roberto

Anbefalte innlegg

Virker umulig å få platinum kort med andre ord.

 

Hvis man har noen i familien med platinumkort og rimelig sterk økonomi, vil dette kunne gjøre kravene for f.eks meg litt lettere i og med at resten av familien er gode kunder av banken, eller er sånne ting 100% individuelt og fordeler kan ikke fåes på grunnlag av familieøkonomi eller lignende? Siden du skriver at det ikke er ufravikelig...?

 

Takk for svar forresten:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Virker umulig å få platinum kort med andre ord.

 

Hvis man har noen i familien med platinumkort og rimelig sterk økonomi, vil dette kunne gjøre kravene for f.eks meg litt lettere i og med at resten av familien er gode kunder av banken, eller er sånne ting 100% individuelt og fordeler kan ikke fåes på grunnlag av familieøkonomi eller lignende? Siden du skriver at det ikke er ufravikelig...?

 

Takk for svar forresten:)

9216413[/snapback]

Kravene i Fokus Bank er at du har en brutto inntekt på kr 700.000 eller at du kan plassere kr 500.000. Ikke akkurat overveldende krav i forhold til andre banker. I motsetning til amerikanske tilstander, er det uvanlig å gi slike kort til barn av kunder. Derimot har man "ektefellekort" til da ektefelle/samboer. Slike kort fungerer bare som et ekstra sugerør i glasset. Man tærer altså på samme kreditt- og bruksgrense. Det er faktisk også umulig å skille varekjøp fra hverandre på kontoutskriften når de er gjort med to forskjellige kort. Ingen god løsning med andre ord.

 

Som Robbie nevner, så gjøres det også unntak på kravene i Fokus. Som regel gjelder dette unge kunder med potensiale for å bli gode kunder.

Lenke til kommentar
Ble svindlet via Mastercard her om dagen.

Siste regning viser ellevill handling rundt om i USA.

Fikk selfølgelig ringt inn og stoppet kortet.

 

Jeg slipper vel å betale?

9286137[/snapback]

 

Du må sende inn klage til kortselskapet - og så få sperret kortet. Så får du skrive en klagesak til dem. De vil ta det fra der og behandle saken opp mot Mastercard, og normalt slipper du vel unna.

Endret av Christian86
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg bruker noe som heter Din Bank, de leverer kun VISA Classic, men de leverer med chip (I Danmark tar de nesten bare chip nå). Eneste kostnadene er VISA gebyret på 250kr per år, ellers så har de en fin rente på 4.60% som er veldig bra, Din Bank er en del av Sparebanken Øst systemet, så det er nok ikke noe tull, for meg så har dette fungert veldig bra, og for foreldrene mine. Din Bank har vel de beste rentene, koster minst og funker fint, så kan annbefales! :thumbup:

 

~ Mortis360

Lenke til kommentar

Sjekket med Europay kundeservice om kravene for å bli oppgradert til Eurocard Platinum. Overraskende nok var de villige til å snakke om det.

 

Følgende blir tatt hensyn til (i riktig rekkefølge):

 

Forbruk på kortet. 120k i gjennomsnittlig årlig forbruk var "litt for lite" Tipper det avgjørende tallet er 150k.

Betalingshistorikk samt historikk i Europay (hvor lenge man har vært kunde etc)

Forbruk på kortet i utlandet var spesiellt positivt

 

Krav til inntekt ble ikke engang nevnt.

 

Så vidt jeg skjønte har en kundebehandler muligheten til å innvilge Platinum der og da (om du kvalifiserer).

 

Videre spurte jeg om krav til forbruk etter at man først har fått (platinum) kortet. Her var det ingen spesielle krav, men i ekstremtilfellene der forbruket nærmet seg null, kunne man miste kortet igjen.

 

Vurderer for øvrig å kansellere mitt Eurocard. Synes generellt sett at kundeservicen hos DnBNor (kort) er vesentlig bedre. Ser at mange av dere andre deler den oppfatningen :dontgetit:

Lenke til kommentar
Dropp Eurocard! Velg heller AmEx, aldri hatt problemer - men når jeg først har trengt et nytt kort har jeg hatt det innen noen få timer. ;)

9487052[/snapback]

Enig!

 

Men uansett ineressant å se hvordan utsteder tenker når det gjelder oppgradering. Tipper det ikke er så veldig ulikt hos andre utstedere.

 

Jeg opplevde masse rot hos Europay allerede den gangen jeg søkte om kortet. Tror det tok ca to mnd og tre-fire hendvendelser/purringer før det endelig dukket opp i posten (behandlingstiden var oppgitt til to uker). Så jeg var egentlig drittlei kortet allerede før jeg hadde fått det.

 

Har allerede AmEx green, men dette er et corporate kort. Kjempefornøyd med det!

 

Burde vel skaffe meg et AmEx privat også, og kvitte meg med Eurocardet.

Endret av ThaDude
Lenke til kommentar

Er det noen andre land i Europa som mangler amex platinum i porteføljen?

 

Har inntrykk av at amex centurion er utbredt i store deler av Europa nå, sverige og finland inkludert... Amex platinum er vel en selvfølge i de aller fleste land. Selv Amex Latvia har platinum ( og en mye bedre hjemmeside enn amex norge.... sjekk ut hjemmesiden til amex finland, sverige, spania, osv..proffere)

 

Så mangler vi til og med platinum her i Norge. Er ikke dette veldig rart?

Endret av stue
Lenke til kommentar

Det er flere land i Europa som fortsatt ikke tilbyr AmEx Platinum. Kan nevne Bosnia, Kypros (Hellas), Hellas, Slovenia og selvfølgelig Norge.

 

AmEx Gold Card i Norge tilbyr til en viss grad noen av de samme fordelene som Platinum Card gjør, f.eks. Concierge Service, men ikke på langt nær alle fordelene.

 

Har selv forsøkt å få et klart svar på hvorfor AmEx/DnB NOR ikke lanserer Platinum Card, men får bare til svar at de vurderer dette fortløpende. Når jeg tenker meg om har jeg vel også fått svaret at markedet er for lite. Når jeg så poengterer at AmEx i New Zealnd har Platinum Card og at det bor færre mennesker der enn i Norge får jeg ikke noe bedre svar.

 

Det bor heller ikke SÅ mange flere mennesker i Danmark og Finland, men Platinum Card har de lansert der også.

 

Er det noen andre her på diskusjonssidene som har fått ut noe bedre svar fra AmEx/DnB NOR?

Lenke til kommentar

Det bor jo ikke mer enn 2 millioner mennesker i Latvia, men de har en mye finere hjemmeside, og amex platinum.

 

Når finland med 5 millioner har både platinum og nivået over, nemlig centurion, så kan man begynne å tenke.

 

Kanskje amex norge har for få kunder, men de kan jo forbedre mye ( hjemmesiden blant annet).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...