Gå til innhold

Kredittkort — Råd om valg og bruk!


Roberto

Anbefalte innlegg

Noen som har noe formening om hvor høyt forbruk man bør ha hos Amex for å få Amex Gold? Familiekort ble litt vanskelig da pappakortet var et Sveitsisk Corporate card.

 

 

Edit: Ser at jeg ligger på rundt 100.000NOK på dinerskortet mitt siste 12. Er jeg alt for langt unna? :)

Endret av Hefla
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har et forventet årsforbruk på mitt MC på 120k - men jeg forventer nok å starte med green.. Så er jeg dog atten også, og må nok kanskje bevise litt mer enn deg..

9174973[/snapback]

 

Har vel desverre litt å bevise jeg også som 23, student og uten jobb :)

 

Bør jeg gå rett til Amex søknadsbehandling/kundeservice eller bør jeg gå via finansrådgiveren min hos DnB?

Lenke til kommentar

Robbie mener vi bør gå rett til AmEx, og det kan nok stemme, ut fra egen erfaring med finansrådgiveren. Mitt årsforbruk på MC ligger nok et sted mellom 80-120K, og det mener jeg bør kunne overbevise AmEx. Ingenting er jo sikkert, så spennende hvis du prøver. Jeg kommer til å vente til jeg ihvertfall har et år med betalingshistorikk på DnB Mastercard...

Lenke til kommentar

Sånn lite apropos angående det å "bygge" seg opp forbruk for oppgradering: en kamerat av meg jobbet tidligere med slik kredittvurdering i DnBNor, og de ser ikke bare på hvor mye som brukes, men også til hva. Flytur og hotellopphold ser penere ut enn 10.000 i baren på Cosmo.

Lenke til kommentar

Her gjelder det jo mest i forhold til kredittvurdering, ikke oppgradering. Ved oppgradering er jeg nok enig med deg. Men her, hvor det skal overbevises om betalingsdyktighet og at du er en mulig god kunde for AmEx, gir de da F ihva du bruker det på. AmEx tjener ikke noe mer på deg om du bruker penger på hotell og fly enn på mat fra Ica.

Lenke til kommentar
Har nå fått mailadressen til direktøren i DnB NOR Kort for å sende ideer til produktforbedringer og andre generelle tilbakemeldinger vedr. American Express.

 

Har du fått noe svar?

Har du mulighet til å poste e-mailen du sendte her på forumet? (Evt. en redigert utgave.)

Lenke til kommentar

Nå har jeg hatt Amex Corporate i 2mnd, er rimelige fornøyd med det. Bruker det egentlig til alle mine innkjøp. Blir vel ca 4-6 flybill i måneden, i tillegg til alle innkjøp, fks bøker, cder, hotell, etc. Har ligget på rundt 10 lapper i mnd, Håper dette er nok til å oppgradere til Corp Gold når dette om tid og stunder kommer. Jeg er 22 så jeg er veldig fornøyd at jeg har blitt sjenket ett amexkort, har ennå tilgode å treffe noen på min alder som har det :)

 

--thomas

Lenke til kommentar
Nå har jeg hatt Amex Corporate i 2mnd, er rimelige fornøyd med det. Bruker det egentlig til alle mine innkjøp. Blir vel ca 4-6 flybill i måneden, i tillegg til alle innkjøp, fks bøker, cder, hotell, etc. Har ligget på rundt 10 lapper i mnd, Håper dette er nok til å oppgradere til Corp Gold når dette om tid og stunder kommer. Jeg er 22 så jeg er veldig fornøyd at jeg har blitt sjenket ett amexkort, har ennå tilgode å treffe noen på min alder som har det :)

 

--thomas

9178576[/snapback]

Corporate Gold er noe jeg håper også kommer i Norge snart. Har Corporate Plat. i USA... I Norge har vi et standard green corporate card - på tross av rundt 60K i måneden.
Lenke til kommentar

Er nu endelig tilbake i gamlelandet. :)

 

Mailen til AmEx sendes i morgen, kommer nok ikke til å lime den inn her - men vil skrive ned de viktigste punktene/spørsmålene. Dersom noen har flere ting de ønsker å vite kan dere gjerne sende meg en PM eller si i fra her. :)

 

Over til Green vs. Gull, da jeg fikk mitt AmEx Gold hadde man (dvs. AmEx/DnB NOR Kort) "estimert" et minimumsforbruk på 220.000 kr for 2007, mye kan derfor tyde på at 200K er en magisk grense? Det er for øvrig også sant at de ser på hva man bruker kortet til, mange transaksjoner innen "lifestyle" (som AmEx kaller det) - herunder hotell, restaurantbesøk, fly osv. er positivt mht til oppgradering til Gull. Dette bekreftet forresten tidligere i år, han sa noe sånt som "Hr Robbie, ja, jeg ser at du benytter kortet til de "riktige tingene" innen lifestyle". Morsom fyr. :)

 

Nå skal det også sies at AmEx ikke er som vanlige betalingskort (de ønsker ikke å være, i hvert fall). Man skal jo være "medlem" og ikke "kunde". Dette innbærer at det segmentet som AmEx ser på som potensielle medlemmer, bør være gode ambassadører for AmEx og hvem de ønsker som kunde, dvs. folk som gjerne slenger kortet på front desken til den lokale Four Seasons/Intercontinental/etc.

 

Det finnes en reklamefilm på YouTube som spiller på dette (overdrevet, men likevel):

Lenke til kommentar

Når jeg hører folk snakke om at Amex og lignende kort gir bedre service på hoteller, restauranter o.l, så sitter jeg igjen med et lite spørsmål... innebærer det at man viser frem kortet sitt når man ankommer feks en restaurant? Det virker utrolig unaturlig i mine øyne. Normalt er det vel vanlig å ta frem kortet etter måltidet for å betale.

Lenke til kommentar

Nei, man betaler med det kortet man ønsker selv.

 

En Concierge er simpelthen som en "assistent" (har sett at norske aviser har brukt "personlig sekretær") som kan hjelpe deg med reservasjoner av forskjellige typer. Typiske Concierge oppgaver kan være bordbestilling ved en restaurant som (i utgangspunktet) er "full", hotellreservasjoner, sende små gaver, sette deg på gjestelisten på utesteder, "umulig" oppgaver som skaffe billetter til fulle konserter etc. etc.

 

American Express samt banker som DnB NOR, Nordea og Fokus tilbyr Concierge tjenester. :)

Lenke til kommentar
Robbie mener vi bør gå rett til AmEx, og det kan nok stemme, ut fra egen erfaring med finansrådgiveren.

9176589[/snapback]

Kan være jeg tok feil likevel:

 

Sakset ut fra SAGA-heftet mitt:

 

"Som SAGA-medlem kan du også få American Express Gold til halv årspris og uten innmeldingsavgift. Ta kontakt med din investeringsrådgiver dersom du ønsker et slikt kort."

 

Virker som om DnB NOR ansatte har noe å si når man ønsker et AmEx, likevel. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...