Gå til innhold

Syv års fengsel for piratvirksomhet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva gjorde denne siden? Solgte han piratversjoner, eller var det et trorrent-søk eller liknende?

 

AtW

6847029[/snapback]

 

Nei, han solgte faktisk piratversjoner. Såvidt jeg husker så forsøkte han å "lovliggjøre" det ved å si at du måtte ha en gyldig lisens for å kunne kjøpe en "backup" av programmet fra ham. Retten var tydeligvis ikke helt enig der, hehe :!:

 

EDIT: Ah...1 minutt for sent ute :whistle:

Endret av Jungel
Lenke til kommentar

Skal han klare å dekke opp det her så må han jo bli kriminell når han kommer ut av buret. Blir dette som tyskland etter første Verdenskrig? dvs. HARDT økonomisk straffet, og kommer tilbake med en ny smell mot samfunnet...

 

Blir spennende i tiden fremmover, blir sikkert mer sånn som dette...

Endret av vargaz
Lenke til kommentar

Jeg får ikke tallene i artikkelen helt til å stemme. 1200kr i måneden er jo ingenting. Hvis man i det hele tatt skal klare å betale ned et beløp på 35millioner så snakker vi heller om noe sånt som 60000 i måneden og da er det ingen renter. Men jeg vil tro at 35millioner er et litt fiktivt beløp som amerikanske rettsystemet ofte jobber med. På lik linje med at folk får 475års betinget fenksel for at de aldri noen gang skal kunne slippe ut på prøve. Så setter man et erstatningskrav på 35millioner for å indikere at dette er noe du skal slite med hele livet. Og da er jo egentlig 1200kr i måneden latterlig.

Lenke til kommentar
Jeg får ikke tallene i artikkelen helt til å stemme. 1200kr i måneden er jo ingenting. Hvis man i det hele tatt skal klare å betale ned et beløp på 35millioner så snakker vi heller om noe sånt som 60000 i måneden og da er det ingen renter. Men jeg vil tro at 35millioner er et litt fiktivt beløp som amerikanske rettsystemet ofte jobber med. På lik linje med at folk får 475års betinget fenksel for at de aldri noen gang skal kunne slippe ut på prøve. Så setter man et erstatningskrav på 35millioner for å indikere at dette er noe du skal slite med hele livet. Og da er jo egentlig 1200kr i måneden latterlig.

6847126[/snapback]

 

Litt amerikanske tilstander ja. Du får 600 milliarder i bot og begynner å betale nå med 50 kr i mnd. I tillegg dømmes du til 64 livstidsstraffer.

Lenke til kommentar

Sånn i utgangspunktet så kan man da installere software fra hva som helst av medie (piratkopiert eller ikke), så lenge man har en gyldig lisens? Det er jo egentlig lisensen man betaler for i bunn og grunn, ikke mediet som inneholder softwaren. Men at noen faktisk selger slikt er selvsagt bare teit. Men det er ingenting i veien for å låne Windows CD'en til naboen dersom du selv har en gyldig lisens, men rota bort CD'en.

Lenke til kommentar
At det i USA ofte er latterlig høye erstatningskrav er jeg enig i, men denne saken er ikke et godt eksempel på det. Her er det ikke spesielt vanskelig å gi et rimelig anslag for skadene som er påført.

6847257[/snapback]

 

 

Ikke? Så du ser at alle som har kjøpt av han (jeg vil anta han solgte til reduserte priser) ville kjøpt fullversjonen av det "ekte" selskapet hvis de ikke hadde kjøpt av han?

 

Lettere å illustrere med musikknedlastning, men det samme poenget gjelder for programvare.

 

 

Hvis du laster ned 10 000 album fra nett, har du da påført plateselskapene et tap på rundt 1 000 000 kroner? (100kr pr album) Jeg er ikke enig at du har det, for du hadde neppe hatt råd til å kjøpe album for 1 000 000 kroner i utgangspunktet.

 

Det å se på verdien av det man har lastet ned er ikke nøyaktig det samme som bedriftene har "tapt" på salg.

 

 

Digger for så vidt sangen "Don't download this song" av Weird Al Yankovic.

Lenke til kommentar

Ille at noen tjener seg rike på salg av ulovlig software , men bra at verstingene blir tatt. Dog er nok straffen for slikt litt ute av proporsjoner. Hva er grunnen til at mannen må i fengsel i 7 år egentlig? På hvilken måte utgjør mannen en fare for samfunnet slik at han faktisk må låses bort??

Lenke til kommentar

Synes det er merkelig at mange folk synes det er så ok at han får så høy straff.

Synes det viser litt om verdier i samfunnet når noen får 7år får å selge noe piratkopiert programvare mens andre får 2 år får å voldta 5 åringer (eksempel.)

Synes passende straff kunne være et par mnd i fengsel og bot tilsvarende en årslønn eller 2.

 

Hvis det var slik at når man lurte noen for 20 minn skulle man få 7års fengsel ville Bill Gates sitte inne på 1000 dobbelt lifstid for at han lurte IBM i sin tid.

 

Foresten, jeg er ikke for selging av piratkopiert programmvare.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...