Gå til innhold

Problemfiler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Genial guide, men hva med en test av de forskjellige programmene og raten av vellykkede gjennopprettninger ?

6366922[/snapback]

Kanskje litt av problemet med å få til det, er det å med vilje kunne lage filer som er vanskelige å slette. Det går sikkert hvis du har god innsikt i ting, men det krever nok en del ekstra innsats. Hvis noen skulle vite akkurat hvordan en gjør slikt, så kunne de ha delt dette med seg her.

Endret av G
Lenke til kommentar
Genial guide, men hva med en test av de forskjellige programmene og raten av vellykkede gjennopprettninger ?

6366922[/snapback]

Kanskje litt av problemet med å få til det, er det å med vilje kunne lage filer som er vanskelige å slette. Det går sikkert hvis du har god innsikt i ting, men det krever nok en del ekstra innsats. Hvis noen skulle vite akkurat hvordan en gjør slikt, så kunne de ha delt dette med seg her.

6367061[/snapback]

 

Jeg siktet kun til filgjennoppretting, ikke sletting av filer.

Lenke til kommentar

hehe... jeg slet med å få slettet en mappe, og ingen av de punktene som var nevnt i artikkelen funket, også så jeg unlocker, og tror du ikke jeg hadde det fra før? og jeg visste ikke hva det skulle brukes til engang, men nå vet jeg at det, og jeg vet at det funker også :D hipp hurra... har irritert meg i flere måneder

Lenke til kommentar
Genial guide, men hva med en test av de forskjellige programmene og raten av vellykkede gjennopprettninger ?

6366922[/snapback]

Kanskje litt av problemet med å få til det, er det å med vilje kunne lage filer som er vanskelige å slette. Det går sikkert hvis du har god innsikt i ting, men det krever nok en del ekstra innsats. Hvis noen skulle vite akkurat hvordan en gjør slikt, så kunne de ha delt dette med seg her.

6367061[/snapback]

 

Jeg siktet kun til filgjennoppretting, ikke sletting av filer.

6367601[/snapback]

Filgjenoppretting av filer som ennå er inntakte er ikke særlig utfordrende. Vil tro at de fleste seriøse programmer glatt klarer dette. Du ser at filer som er slettet, men ennå ikke har fått overskriving kan gjennopprettes. De er kun fjernet fra tabellen, og denne kalles gjerne filallokeringstabell. I den tabellen blir en slettet fil kun tatt ut, men ikke fjernet fysisk fra platen. Til og med for mange år siden når FAT ble brukt, og MS-DOS var operativssystem kunne filer gjennopprettes. Da ble du gjerne spurt om å finne en første bokstav til filnavnet, mens resten av filnavnet gjenoppstod ved gjenopprettingen. Noe så "elementært" burde alle program kunne takle. Det er straks mer interessant når filer i tillegg har blitt delvis overskrevet, og du på død og liv trenger å redde mest mulig av informasjon fra den aktuelle filen.

 

Slike utfordringer kan det være verre å lage bra støtte for i et program. Ikke bare trenger du å kunne hente data ut fra harddisken, men du skal behandle de skadete data på en fornuftig måte. Du kan ikke alltid forvente å kunne lese dataene med det programmet som filen ble laget i, etterpå. Det kan hende spesielle programmer designet for oppgaven må tas i bruk. Navn på slike programmer hadde vært nyttig for noen. Håper noen kan gi oss navn på programmer som fortjener å nevnes til slike oppgaver.

 

Det å skulle lage skader på filer er kanskje mer basert på tilfeldigheter enn målrettet innsats. Hvis du skulle ha en skadet disk, så er det ikke sikkert at program nummer 2 i rekken av tester får samme utgangspunkt å arbeide på (etter at program 1 har fått "herjet" med disken). Du kan ikke klone selve skaden på disken, kun de skadete data'ene.

 

Ellers vil vel programmer som er vanskelige å fjerne fra et system være et mer operativssystem relatert tema. Noe artikkelen forsøker å ta fatt i.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et annet svært bra program for filoppretting er getdataback for ntfs.

 

Dette har jeg brukt ved to anledninger. Den ene av dem var etter at jeg hadde forsøkt dualboot med linux (fedora) og windows, og hele greien hengte seg når bootloaderen (GNU?) skulle starte. Uansett hva jeg prøvde med både windows og linux-CDer så gikk det ikke an å gje nopprette status quo som tidligere. Tok man og plugget vekk disken kunne man installere på en av de andre diskene, men med en gang operativsystemdisken (med både en linux og en windows partisjon) ble plugget inn fikk man samme problematikken. Løsningen ble å formatere windowspartisjonen for så å få vekk mbr-en og dermed bootloaderen. Desverre måtte man innstallere windows over dette igjen, og da ble en del av diskplassen tatt opp. Med getdataback klarte jeg faktisk å redde ut størsteparten av filene, selv om noen av bildefilene mine var blitt skadet av overskrivingen.

 

Et annet tilfelle var ved en senere anledning. JEg hadde nettopp kjøpt meg en ny Seagate-disk og hadde lagt over en hel del data der, inkludert flere av radioprogrammene jeg hadde laget. HDDhealth klagde over at Raw Read Error Rate vekslet mellom 50 og 55 (med alle tall innimellom der), og plutselig, når jeg skulle inn på disken var den "tom". Faen tenkte jeg, siden jeg hadde mye bra egenprodusert materiale innpå den. Ut av ren og skjær desperasjon formaterte jeg disken om igjen, og testet om getdataback kunne hente ut filene. Til min store overraskelse kunne den dette, og jeg fikk dermed tilbake alle filene min, uten noen skader. Naturligvis har jeg lagt vekk seagate-disken i håp om at det skal være noe jeg trenger den midlertidig for, men uansett.

 

Desverre er ikke getdataback gratis, men uansett er det veldig fint å ha om uhellet nå skulle vært ute.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Kan nevne. at Elkjøp driver sammarbeid med Ibas om datagjennoppretting. Stort sett alle Elkjøp butikker har en maskin ulevert av ibas som har evnen til å gjennopprette filer som er slettet eller formatert.

 

De tar 1295,- for harddisk og 590,- for minnekort/minnepenner.

 

Ellers en veldig fin guide, jeg sliter ikke selv med at jeg sletter ting. Men sliter av og til med å få slettet filer :)

Lenke til kommentar

Kan være verd å nevne, men jeg hadde problemer med et piratkopiert spill (ja, jeg vet det er fyfy, men jeg ville teste det før jeg eventuelt kjøpte det. Det var ikke verd pengene syntes jeg etter å ha testa det) som ikke ville avinstalleres eller la seg slette om jeg prøvde å slette hele mappa. Da fikk jeg beskjed om at jeg ikke hadde tillatelse. Det lot seg derimot slette om jeg slettet en og en fil... Litt mer jobb, men verd det for å bli kvitt driten

Endret av L4r5
Lenke til kommentar

Litt informasjon om hvilke av disse programmene som kan gjennopprette fra ødelagte RAID osv hadde også vært fint. Det er iblant litt for enkelt å få sletta software-raid partisjoner under windows. :p Og å gjennoprette data fra slike partisjoner er ikke like enkelt som å gjennopprette data fra en enkelt disk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...