Gå til innhold

Britisk politi vil ha bakdør i Vista


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kom til å tenke på et annet dilemma:

 

Hvis du formaterer og installerer Vista på harddisken din på et hovedkort med TPM-brikke. Vil du da hvis du kobler harddisken til et annet hovedkort (sett at hardware er identisk) få trøbbel med tilgang til å starte opp Vista? Altså, er det slik at hvert hovedkort har unik TPM-"nøkkel" ?

 

Kom bare til å tenke tanken på hvis hovedkortet ditt ryker, og ting henger sammen på en slik måte jeg beskrev ovenfor. Da sitter du med skjegget i postkassene. ;)

Lenke til kommentar
Det har jo vært bakdører i alle de siste versjonene av Windows, så den vil nok være der i Vista også! Om britisk politi får bruke den er et annet spørsmål:

http://www.heise.de/tp/r4/artikel/5/5263/1.html

5613604[/snapback]

Ja bakdører har det vert. Det er én av grunnene til at Windows er så usikkert. Hvis M$ lager én til, så vil osten få enda et hull. Desverre er det mange som benytter seg av slike bakdører.
Lenke til kommentar
"BitLocker skal kunne forhindre endring av data på disken mens Windows ikke kjører" -> disken eller partisjonen? Dersom det er snakk om disken blir det komisk med dualboot, så jeg tror neppe det er snakk om hele harddisken, men kun de partisjonene som er laget av vista

5614074[/snapback]

 

Uansett kan vel slå av dette? Fatter ikek at de orker, det er jo bare å kryptere det på en annen måte, alle med litt peiling på data gjør vel det unasett om de vil ah noe sikkert?

 

AtW

Lenke til kommentar

Intressant spørsmål, skal vi la myndighetene kunne åpne en bakdør i Windows sånn at det blir lettere å forhindre terroraksjoner og sånn at oppklaringsprosenten i kriminalsaker går opp, noe som Politiet og sikkerhetsmyndighetene har vært kritisert for i lang tid.

Eller skal vi la personligheten seire og ta opp kampen mot overvåking?

Endret av JonT
Lenke til kommentar
Intressant spørsmål, skal vi la myndighetene kunne åpne en bakdør i Windows sånn at det blir lettere å forhindre terroraksjoner og sånn at oppklaringsprosenten i kriminalsaker går opp, noe som Politiet og sikkerhetsmyndighetene har vært kritisert for i lang tid.

Eller skal vi la personligheten seire og ta opp kampen mot overvåking?

5614734[/snapback]

 

Terrorister kommer neppe til å bli så preget av dette? Synes det berer preg av det samme som mange sånn saker, nemlig at om du er profesjonell kriminill så kommer du lett rundt det.

 

AtW

Lenke til kommentar

Måtte jo komme det her å. Off, jeg er så piss lei. Kan ikke Microsoft finne på noe som er litt bra. Nå ber det jo Hackere om å hacke Windows Vista. Kommer til å ta maks 1 uke før en hacker har klart å finne denne bakdøren og da ruller ballen. Det er faktisk ikke for ingenting at jeg ikke kommer til å bruke Vista å heller holde meg til Windows 2000 Pro Eng.*Rister på hodet*. Windows Vista får 2 brannmurer og en Microsoftlaga Bakdør. Fanken hvor er microsoft henn da? De er iallefall ikke på vår jord.

Lenke til kommentar
BitLocker-teknologien vil benytte seg av TPM-brikken (Trusted Platform Module) som kommer på mange nye hovedkort. BitLocker skal kunne forhindre endring av data på disken mens Windows ikke kjører, og skal kunne stoppe ondsinnede programmer fra å installeres på datamaskinen. TPM-systemet er delvis utviklet for å kunne stoppe forbrukere fra å ulovlig laste ned film og musikk.

 

Jess, jeg hiver gladelig min egen frihet ut gjennom vinduet og selger sjelen min for at RIAA og MPAA skal fylle lommene sine. :)

 

[/sarkasme]

 

Bitlocker skal hindre endringer på disken mens windows ikke kjører. Ergo vil du bli nødt til å reinstallere hvis du vil flytte disken over på en annen maskin, det vil umuliggjøre at linux kan lese av disken, IBAS får plutselig store problemer med å redde dataene dine.

 

Kryptering er vel og bra for de paranoide av oss, men det er alt for store problemer med det til at jeg vil bruke det. Husker en gang jeg satte på kryptering av filsystemet, og jeg mast hele partisjonen fordi jeg måtte reinstallere windows på en annen partisjon. windows klarte da seff ikke å finne igjen krypteringsnøkkelen, og alt av data gikk i dass. Great. :roll:

Lenke til kommentar
Måtte jo komme det her å. Off, jeg er så piss lei. Kan ikke Microsoft finne på noe som er litt bra. Nå ber det jo Hackere om å hacke Windows Vista. Kommer til å ta maks 1 uke før en hacker har klart å finne denne bakdøren og da ruller ballen. Det er faktisk ikke for ingenting at jeg ikke kommer til å bruke Vista å heller holde meg til Windows 2000 Pro Eng.*Rister på hodet*. Windows Vista får 2 brannmurer og en Microsoftlaga Bakdør. Fanken hvor er microsoft henn da? De er iallefall ikke på vår jord.

Si meg, leste du artikkelen, eller bare så du ordene "windows" og "bakdør" og fikk en umiddelbar trang til å slenge usaklig dritt om MS?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...