Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Basebånd fikk 36 hits på google, smalbånd 546 og bredbånd 805.000.

 

Og i de få tilfellene jeg så på goggle var ikke basebånd brukt som det motsatte av bredbånd.

 

Om du skal ha et ord som beskriver det motsatte av bredbånd så er nok smalbånd bedre.

Endret av hanigjen
Lenke til kommentar

Fin guide! Her var det en god del detaljer jeg ikke visste fra før.

 

Som vanlig har jeg noen kommentarer: :p

 

Under "ulemper med ADSL" kunne jeg tenkt meg ett par punkter til:

  • Hvis man ikke har telefonlinje inn til huset fra før så blir det dyrt å legge det inn. Dette dekkes ikke av "innstallasjon med montør".
  • Telenor tvinger oss til å betale en ekstraavgift for en tjeneste vi ikke bruker: Analog telefon. Selv om linjene, infrastrukturen, ble betalt i sin tid av staten (=oss) (Da Telenor het Televerket og var statlig eid)

Også er det jo fint med norske ord:

  • Upstream = Oppstrøms
  • Downstream = Nedstrøms

Og en skriveleif:

DMT "Descrete Multitone" (DMT) er en metode for å separere DSL-dignaler.

Og en til:

"Sentral" er en telefonsentral som er plassert i nærheten av der du bor, og er en fobindelse mellom deg og leverandøren.
Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Man betaler ikke for analog telefon, men for leie og vedlikehold av linjene som ADSL bruker. Dette er "bakt" inn i abb. prisen for tlf. abb., har man ikke det, kommer det i tillegg.

 

Tilbake til "topic"

 

På abb siden ville jeg nok oppdatert de fleste prisene/hastighetene siden alle ISP'ene (ca.) kom med oppdatgeringer i mai/juni, ser ut som om det bare er NGT som har oppdatert. Samtidig er prisene på NGT forutsatt 2 års bindingstid, noe de andre ikke opererer med (sjekket bare Catch, Telenor og Tele2), burde kanskje vært nevnt?

Lenke til kommentar

Synes også Lyse med partnere fortjener å bli nevnt for sin fiber.

 

Fra Lyses Årsberetning:

Okt 2004: 16 000 bredbåndavtaler på plass - 14 000 på venteliste.

 

Satsningen på bredbånd har økt kraftig i 2005. Så Lyse vil ha en betydelig kundemasse i løpet av året.

Endret av filter69
Lenke til kommentar

Angående alternativet med radiobølger:

 

Nå kan det jo godt hende jeg har vært spesielt uheldig eller noe, men jeg har aldri vært borti en stabil internettoppkobling via radiolink. Det som i praksis skjedde i de to tilfellene hvor jeg var tilkoblet var er at jeg (og de andre brukerne på linjen) til stadighet opplevde ustabiliterer i form av pakketap og høy latency.

 

Som sagt, godt mulig jeg bare har vært ekstremt uheldig, men i begge tilfellene ble radiolinkene på sikt erstattet med kabelbasert nett, henholdsvis optisk fiber og ADSL. Det ene tilfellet var forøvrig forbindelsen mellom studentblokken jeg bodde på og høyskoleområdet, det andre var en internettløsning vi hadde på jobben.

 

Hvis det er mange andre som har opplevd liknende problemer med internett via radiobølger, bør nok "ustabilt" føres opp som en ulempe med denne teknologien i artikkelen.

Endret av Juke
Lenke til kommentar

En grei artikkel for oss på landsbyga;

Som ble (blir) ranet av Telenor når man bruker/brukte ISDN. Noe som burde være gratis når man ser på den lave hastigheten ... Og har nedbetalt telfonnettet mange ganger.

Som må bruke usikret radiolinje til en fjelltopp på andre siden av fjorden.

Som må drive underskriftskampanje for å få Telenor til å bygge ut ADSL.

Som må vente på ytterlige utbygging for å få den lovede 1000kbps....

Og hvor konkurentene har problemer med å få avtale med Telenor sånn at abonentene deres kan slippe til på linjene :nei:

Endret av sveinsel
Lenke til kommentar
På abb siden ville jeg nok oppdatert de fleste prisene/hastighetene siden alle ISP'ene (ca.) kom med oppdatgeringer i mai/juni, ser ut som om det bare er NGT som har oppdatert. Samtidig er prisene på NGT forutsatt 2 års bindingstid, noe de andre ikke opererer med (sjekket bare Catch, Telenor og Tele2), burde kanskje vært nevnt?

Tipper artikkelen ble påbegynt for en stund siden og prisene ble innhentet tidlig.

Lenke til kommentar
Forskjellen ligger i at telefonleverandøren konverterer digital informasjon til analogt, og modemet konverter dette tilbake til digital for din PC. DSL-teknologien bruker på sin side kun digitale signaler.
Nja, alt som går gjennom en kobbertråd er nå analogt. Og signalen et vanlig modem sender ut er nå ikke annet enn digital informasjon som er modulert på et lavt frekvensbånd.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...