Gå til innhold

Terabyte-disker i løpet av 2007


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

OMG! Dette er virkelig gammelt nytt, og da mener jeg virkelig gammelt nytt. Dette la Hitachi frem i mars.

Anyway: det er spennende nytt. Mener å huske Hitachi mente de kunne klare å lagre 20 ganger mer data med den teknikken. I teorien skal det altså muligjøre harddisker på 10TB (20 x 500GB som er toppmodellen til Hitachi idag).

Lenke til kommentar
OMG! Dette er virkelig gammelt nytt, og da mener jeg virkelig gammelt nytt. Dette la Hitachi frem i mars.

Anyway: det er spennende nytt. Mener å huske Hitachi mente de kunne klare å lagre 20 ganger mer data med den teknikken. I teorien skal det altså muligjøre harddisker på 10TB (20 x 500GB som er toppmodellen til Hitachi idag).

Ja, da begynner det ihvertfall å likne på noe. 1 TB om to år? Kan ikke akkurat si det er sjokkerende imponerende, er job are dobbelt så stort som det du får i dag.

 

AtW

Lenke til kommentar

Utviklingen går videre på ett punkt iallefall : lagringsplass. Hva med ytelse? Hva hjelper det om du har en 10 Ghz CPU når harddisken er en flaskehals? CPU'ene er såpass raske i dag at det er harddisken som bestemmer hvor raskt spill og programmer lastes. Skulle ønske harddisk produsentene brukte mer energi på å lage raskere harddisker!

Lenke til kommentar
Okey, den flash-animasjonen var TRAGISK! skikkelig skremmende av Hitachi å legge ut noe sånt!

Falsh-animasjonen var jo kul. Eneste jeg misliker er at de bruker "antall sanger" istedet for antall GB. Snart tar veld et over markedet. "200.000-sangers harddisk til dalgs, 1200 kr.". Ellers er jeg enig med andre her, 1 tb om to år er sakte, for sakte.

 

AtW

Lenke til kommentar
Og helt alvorlig, at dere kaller dette for en nyhet? Snart kommer vel at "nyheten" at berlinmuren falt.

Enig.. Det er mange måneder siden jeg så den morsomme flash-animasjonen til Hitachi, og det er over et år siden Seagate lanserte sin første disk med denne teknologien (Barracuda 7200.7 200GB). Den gangen lovte Seagate opp til 200 GB/plate med denne teknologien. (På den tiden gjorde den nevnte disken gjennombrudd med hele 100 GB/plate.)

 

En annen ting er at lagringskapasiteten på 1TB i 2007 ikke er særlig revulosjonerende. Den er tross alt bare en rolig evulusjon fra i dag.

 

Jeg regner forresten emd at Hitachi blir først ute med en TB-disk siden de har tradisjon for å bruke opp til hele 5 plater i sine største disker mens konkurrentene bare har tradisjon for å bruke opp til 3 plater i sine disker. Så når f.eks Samsung og maxtor når 3x200GB=600GB så når Hitachi 5x200GB=1000GB. Seagate har tradisjon for å ligge litt forran på lagringskapasitet så fra den kanten ser vi kanskje 3x250GB=750GB på samme tid. WD har vist seg å henge litt etter (gårsdagens nyheter) så de kanskje kommer med 3x167GB=500GB på samme tid.

 

Diskene blir, som noen nevnte her, sikkert dyre i starten. Trolig like dyre som dagens toppmodeller (rundt 3000kr).

Lenke til kommentar

500 GB har vel vært ute en stund (i hvertfall på papiret), så en dobling på over 2 år er ikke akkurat noe å skryte av. Jeg tror nok noen kommer Hitachi i forskjøpet i løpet av 2006. Harddiskøkning generelt gått mye tregere enn jeg hadde trodd. Jeg trodde faktisk i 2002 at vi ville ha terabyte-disker i 2004...

Lenke til kommentar

Datatettheten gjør at man stadig kan lage mindre disker. Dette er en utvikling man tar imot.

Der er fortsatt mer å gjøre for å øke hastigheten og sikkerheten. Der bør for eksempel vært delt søkearmer, og påloddet RAIDkontroller sånn at man kunne kjøre RAID intærnt i disken. Der er plater nok til det nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...