Gå til innhold

Terabyte-disker i løpet av 2007


Anbefalte innlegg

Hva er det du ble så irritert for nå da Biffo? Denne posten er for tilbakemeldinger og spørsmål til artikkelen "Terabyte-disker i løpet av 2007", og det meste i denne posten har handlet om akkurat det.

hm. som et siste apropos så må jeg vel si at hvis man ser på antall innlegg om denne artikkelen (ca. 35 stk) så er ca. halvparten av typen "dette var bra", "dette er gammelt nytt", "det er mulig at det er gammelt nytt, men ikke for meg", "synes utviklingen går for fort", "synes utviklingen går for sakte", "påpeker feil i artikkel", "påpeker feil i 1000/1024 fortolkningene", påpeker at flashen var dårlig", "er ENIG i at flashen var dårlig", "er enige med de som er enige om at flashen var dårlig og at disken sikkert blir for dyr"....

 

Det eneste som vel har hatt et snev å være interessant er innlegget fra Simen1 om artige ideer for å få diskene til å gå raskere.

 

Og å lese 30 innlegg med søppel for å finne det ene som har noe verdi, se det gidder jeg ikke lenger... Har vel tenkt på det en stund, men dette var tråden som virkelig fikk meg skikkelig pissed!!

 

AAARRRGGG!

 

Håper kontoen min er slettet i morgen så slipper jeg å skrive flere svar, da dette jo heller ikke bidrar til å øke kvaliteten på forumet i det hele tatt, annet enn for at man kanskje kan bidra til positiv tenkning for å forbedre forumet. Slik det er nå så forvitrer det nemlig bort.

 

Biffo

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
enda diggere å få en 1TB harddisk korrupt dersom man ikke har blueray dvd brenner som backup som brenner 100GB plater som flasser av etter 2 måneder.

Hvis du har 1 TB med viktige data trenger du jo 1 TB backup enten du har lagret det på en disk eller flere mindre disker, så sant du ikke kjører en RAID-løsning.

Lenke til kommentar
Utviklingen går videre på ett punkt iallefall : lagringsplass. Hva med ytelse? Hva hjelper det om du har en 10 Ghz CPU når harddisken er en flaskehals? CPU'ene er såpass raske i dag at det er harddisken som bestemmer hvor raskt spill og programmer lastes. Skulle ønske harddisk produsentene brukte mer energi på å lage raskere harddisker!

Nei, motsatt... eller spesialisering. Jeg vil ha 5400/4200 RPM mammut disker med mange plater. Jeg regner med at den økte lagringstettheten vil sørge for at skrive/lese hastighetene av sekvensielle data vil være omtrent det samme som på dagens disker. (30-40 MB/s, eller 250-350 Mbps)

 

Og så vil jeg ha 10-30 GB "SCSI" disker med høy RPM, lav latecy og et stort flashbuffer for rask tilgang til små filer. En fordel hadde vært om hovedkort også kommer med et par SAS plugger slik at jeg også kan velge "business"-disker uten å betale dyrt.

 

Lastetid i spill og programmer kan RAM ta seg av.

Lenke til kommentar
enda diggere å få en 1TB harddisk korrupt dersom man ikke har blueray dvd brenner som backup som brenner 100GB plater som flasser av etter 2 måneder.

Hvis du har 1 TB med viktige data trenger du jo 1 TB backup enten du har lagret det på en disk eller flere mindre disker, så sant du ikke kjører en RAID-løsning.

Ja, jeg er enig, det er alltid noen som kommer med det "da mister man jo mer data"-argumentet, men det har jeg aldri forstått.

 

AtW

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hehe. Jeg ventet på at det skulle komme frem en svett gammal fyr og forklare med en monotom stemme, men istedetfor kom den animasjonen. Det var jo bare genialt og helt uventet... :!:

 

De kunne laget en disk som dekket to 3.5" plasser, så hadde de sikkert fått plass til ti plater inni der, pga. at lokket på bunn på den evt. øverste hdd'en og lokket på toppen på den nederste bruker litt plass. Eller bare gått tilbake til 5.25" hdd'ene som fantes før i tiden... :p Med 10000 RPM på de harddiskene ville det sikkert vært umulig å velte kabinettet fordi gyroeffekten fra harddisken hadde holdt den oppe (ikke bokstavelig ment)... :D Praktisk på LAN.

Endret av jonpet55
Lenke til kommentar
Hva er det du ble så irritert for nå da Biffo? Denne posten er for tilbakemeldinger og spørsmål til artikkelen "Terabyte-disker i løpet av 2007", og det meste i denne posten har handlet om akkurat det.

hm. som et siste apropos så må jeg vel si at hvis man ser på antall innlegg om denne artikkelen (ca. 35 stk) så er ca. halvparten av typen "dette var bra", "dette er gammelt nytt", "det er mulig at det er gammelt nytt, men ikke for meg", "synes utviklingen går for fort", "synes utviklingen går for sakte", "påpeker feil i artikkel", "påpeker feil i 1000/1024 fortolkningene", påpeker at flashen var dårlig", "er ENIG i at flashen var dårlig", "er enige med de som er enige om at flashen var dårlig og at disken sikkert blir for dyr"....

 

Det eneste som vel har hatt et snev å være interessant er innlegget fra Simen1 om artige ideer for å få diskene til å gå raskere.

 

Og å lese 30 innlegg med søppel for å finne det ene som har noe verdi, se det gidder jeg ikke lenger... Har vel tenkt på det en stund, men dette var tråden som virkelig fikk meg skikkelig pissed!!

 

AAARRRGGG!

 

Håper kontoen min er slettet i morgen så slipper jeg å skrive flere svar, da dette jo heller ikke bidrar til å øke kvaliteten på forumet i det hele tatt, annet enn for at man kanskje kan bidra til positiv tenkning for å forbedre forumet. Slik det er nå så forvitrer det nemlig bort.

 

Biffo

Du kan ikke vente annet "biffo".

Størsteparten av innleggene kommer fra fjortiser som ikke har annet å bruke dagen sin på enn å gi teite kommentarer.

Hvorfor, kanskje fordi de ikke har noe bedre eller mer meningsfyllt å bruke tiden sin (din?) på? Kanskje intelligensen ikke er bedre? Eller er det kult å uttale seg om alt man egentlig ikke har grei på?

Det gjenstår å se om HWB blir bedre, eller om det også blir invadert av drittunger med behov for å uttrykke/markere seg.

Enig med deg, min konto slettes nok snart, ORKER IKKE MER SMILIES!

 

Terje

Lenke til kommentar
Du kan ikke vente annet "biffo".

Størsteparten av innleggene kommer fra fjortiser som ikke har annet å bruke dagen sin på enn å gi teite kommentarer.

Hvorfor, kanskje fordi de ikke har noe bedre eller mer meningsfyllt å bruke tiden sin (din?) på? Kanskje intelligensen ikke er bedre? Eller er det kult å uttale seg om alt man egentlig ikke har grei på?

Det gjenstår å se om HWB blir bedre, eller om det også blir invadert av drittunger med behov for å uttrykke/markere seg.

Enig med deg, min konto slettes nok snart, ORKER IKKE MER SMILIES!

 

Terje

Alderen på brukerne av hardware.no er helt uvesentlig. Hva som er vesentlig, er at mange kommer med idiotiske kommentarer, akkurat som du nettopp gjorde. Denne posten er for tilbakemeldinger eller spørsmål til artikkelen, ikke for å ergre seg over "fjortisser med lavt intelligensnivå".

 

Alle som ikke har noe konstruktivt å komme med, inkludert deg tema95, behøver ikke å poste.

Lenke til kommentar
Du kan ikke vente annet "biffo".

Størsteparten av innleggene kommer fra fjortiser som ikke har annet å bruke dagen sin på enn å gi teite kommentarer.

Hvorfor, kanskje fordi de ikke har noe bedre eller mer meningsfyllt å bruke tiden sin (din?) på? Kanskje intelligensen ikke er bedre? Eller er det kult å uttale seg om alt man egentlig ikke har grei på?

Det gjenstår å se om HWB blir bedre, eller om det også blir invadert av drittunger med behov for å uttrykke/markere seg.

Enig med deg, min konto slettes nok snart, ORKER IKKE MER SMILIES!

 

Terje

Alderen på brukerne av hardware.no er helt uvesentlig. Hva som er vesentlig, er at mange kommer med idiotiske kommentarer, akkurat som du nettopp gjorde. Denne posten er for tilbakemeldinger eller spørsmål til artikkelen, ikke for å ergre seg over "fjortisser med lavt intelligensnivå".

 

Alle som ikke har noe konstruktivt å komme med, inkludert deg tema95, behøver ikke å poste.

Bye, Bye!

 

:tease:

Lenke til kommentar

Etter et par tullete innlegg med avsporinger over her får jeg prøve å dra tråden tilbake til temaet.

 

De kunne laget en disk som dekket to 3.5" plasser, så hadde de sikkert fått plass til ti plater inni der, pga. at lokket på bunn på den evt. øverste hdd'en og lokket på toppen på den nederste bruker litt plass. Eller bare gått tilbake til 5.25" hdd'ene som fantes før i tiden...

Jeg tror det er gode grunner til at de har gått bort i fra disker med alt for mange plater det siste tiåret. Grunnen er nok at at mange plater betyr høyere risiko for diskkræsj, og at det dermed er tryggere å ha den samme lagringskapasiteten fordelt over f.eks 4 disker med 3 palter hver og satt opp i Raid5. Evt. 2 disker med 5 plater i JBOD. Disker med svært mange plater er også dyre og produsere og trolig også dyrere enn tilsvarende lagringskapasitet med færre plater og Raid. Samt at etterspørselen for så store og dyre disker trolig er for liten til at det lønner seg å lage en hel serie med slike. Da kan det være mer lønnsomt å bare lage noen ekstra disker på de produksjonslinjene som allerede er der. (Endring av produksjnslinjer for en liten serie eller nye produksjonslinjer er veldig dyrt)

 

Jeg åpnet for en stund siden en eldgammel SCSI-disk i full høyde med 11 plater inni. Spennende å se at det var så ekstremt mange plater der.

 

Men poenget ditt om 5,25" har jeg mer tro på. Gjerne 2-platers supertynne "flak" av noen disker. Gjerne så tynne at man får 2-3 stk inn i en vanlig 5,25" brønn. Da skulle jeg kjørt Raid 10 på alle brukerfilene mine. (i tillegg til en kjapp liten 3,5" til OSet) Bare til info: Hver 5,25" plate har plass til over dobbelt så mye som en 3,5" plate. Dvs. at 250GB per plate ligger godt innen rekkevidde med dagens teknologi, 300-350GB/plate i 2006. 4 stk smale 2-platers 5,25"-disker kan altså romme 2 Terrabyte med dagens teknologi og rundt 3 TB til neste år.

 

Prisen på 2-platers 5,25" disker er neppe noe annerledes enn for 2-platers 3,5" disker så da snakker vi om 2TB for ca 4.000kr i år.

 

Ulempen er selvfølgelig aksesstiden. (transferrate vil trolig bli bedre enn på 3,5" disker). Aksesstiden vil bli i gjennomsnitt rundt 20-25 ms, så dette er definitivt ikke disker man bruker i webservere, OS-disker, til database eller scratsh-disker. Dette blir nesten utelukkende til rene lagringsdisker (Backup, store filer på over 1MB osv)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...