Gå til innhold

Pentium 4 500-serien får 64-bit


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva blir da forskjellen mellom en 500 serie og en 600 serie? Ja ser det er 1MB mot 2MB cache f.eks + noen ekstra instruksjoner.

Det vriker som de prøver å selge unna de kjernene som opprinnelig var tiltenkt 600-serien, men som hadde noe defekt L2 cache. Da slår de bare av halve L2 cachen og kaller de "den nye" 500-serien. For at det skal gi noen mening for kunder å kjøpe den nye 500-serien så må de prise denne lavere enn 600-serien.

 

Jeg regner med det ikke blir lenge til Celeron også får 64bit. Og da følger vel AMD opp med 64bit for Sempron.

Lenke til kommentar
Nok et unyttig produkt... DETTE er vel noe for Elkjøp. "Den nyeste teknologien".  :p

500 serien er jo helt grei det. Altså du sier det er "unyttig" med denne prossesoren? Du får jeg mer for like mye peng, ser ikke helt den mørke siden av dette. Kan jo ikke si annet enn at dette er svært bra.

 

Hvis noen får en 500 serie CPU på Elkjøp så er jo det konge. Mye bedre enn Cel D 3,X Ghx / 3100+ Sempson eller hur?

 

snorreh: Konge nyheter du har, vinn vinn. Vi får prossesorer som yter bedre enn før, og koster det samme, og at Intel også tjener penger så de kan forsette å produsere nyere og berdre prossesorer. :!:

Endret av Macfan
Lenke til kommentar
Det er tydelig at Intel sliter med et stort overskuddslager av Prescott-kjerner, så dette kan jo representere enda en utmerket anledning til å kvitte seg med lagerbeholdningen og likevel tjene gode penger.

men må de ikke modifisere disse for å gi 64-bit støtte? Det høres relativt dyrt ut. Nå har det vel blitt sagt at P4 har hatt instruksjoner for 64-bit i lengre tid, men at de ikke har blitt aktiverte før nå, så det er muligens enklere enn jeg tror :)

 

Sef tjener de penger, ser ikke noe galt i det...

Lenke til kommentar
500 serien er jo helt grei det. Altså du sier det er "unyttig" med denne prossesoren? Du får jeg mer for like mye peng, ser ikke helt den mørke siden av dette. Kan jo ikke si annet enn at dette er svært bra.

 

Hvis noen får en 500 serie CPU på Elkjøp så er jo det konge. Mye bedre enn Cel D 3,X Ghx / 3100+ Sempson eller hur?

Jeg gir meg. :D

 

Men tenk om noen som fra før har 6xx-prosessorer i ferdigmaskinene begynner å lansere 5xxj-maskiner som "nyeste teknologi"... :tease:

Lenke til kommentar

"Okei, jeg her helt lost i de forskjellige seriene med Pentium CPU'er..."

 

sitter litt med den følelsen nå (regner meg som litt oppegående ellers). Tenk da på den vanlige person som ikke har peil på Data/CPU'er...

Mer forvirring for sluttbruker :/

 

Men jeg forstår jo at Intel må kvitte seg med CPU'er som ikke står til 600 serien også da...

Lenke til kommentar

Det er jo akkurat dette Intel er best til, nemlig å selge gammel teknologi til ny pris.

 

Se bare hva de har gjort med Centrino-opplegget sitt. De tok en gammel P6-kjerne, moddet den litt og vips så hadde de et "nytt" produkt, altså Pentium-M "Banias" og "Dothan" henholdsvis. Om ikke det var nok så tok Intel også noen gamle P4-brikkesett, i855 "Tulloch" og i915 "Grantsdale", som de moddet litt og vips så hadde de brikkesettene "Montara" og "Alviso" henholdsvis.

 

Dobbelprosessor Pentium-M "Yonah" skal visst også få samme behandlingen, og det "nye" brikkesettet "Callistoga" for denne kommende prosessoren blir egentlig bare en moddet versjon av i945 "Glenwood"-brikkesettet for Pentium-D.

 

Intel: "Same shit, new wrapping" ? :whistle:

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Eneste fordel er vel at vi får P4 570 (3.8 GHz) med EM64T :p

Og at folk kan oppgradere til 64-bit med sine nåværende HK/brikkesett.

Faktisk, så er det det :thumbup:

 

Men da kunne de også lagt 1Mb til så hadde det blitt en cpu til gamle hk og en til nye hk, så blipper det å være forskjell!

Lenke til kommentar
Det er jo akkurat dette Intel er best til, nemlig å selge gammel teknologi til ny pris.

 

Se bare hva de har gjort med Centrino-opplegget sitt. De tok en gammel P6-kjerne, modifisert den litt og vips hadde de et "nytt" produkt, altså Pentium-M "Banias" og "Dothan" henholdsvis. Om ikke det var nok så tok Intel også noen gamle P4-brikkesett, i855 "Tulloch" og i915 "Grantsdale", som de moddet litt og vips hadde de brikkesettene "Montara" og "Alviso" henholdsvis.

 

Dobbelprosessor Pentium-M "Yonah" skal visst også få samme behandlingen, og det "nye" brikkesettet "Callistoga" for denne kommende prosessoren blir egentlig bare en moddet versjon av i955 "Lakeport"-brikkesettet for Pentium-D.

 

Intel: "Same shit, new wrapping" ? :whistle:

Du slår alle rekorder...

 

For det første, 64bit 500-modeller har vært her lenge, så dette er ikke noe "nytt". Men det ser ikke ut som du leser innleggene i tråden før du svarer - da hadde du sett hva jeg skrev over.

 

For det andre, at en produsent tar en eldre modell og forbedrer den og selger den med nytt navn - det gjelder over halvparten av alle skjermkort/cpu osv i hw markedet. Hva var Palomino over Thunderbird f.eks? Sorry, men det du skriver nå er det reneste svada.

Lenke til kommentar
Se bare hva de har gjort med Centrino-opplegget sitt. De tok en gammel P6-kjerne, modifisert den litt og vips hadde de et "nytt" produkt, altså Pentium-M "Banias" og "Dothan" henholdsvis. Om ikke det var nok så tok Intel også noen gamle P4-brikkesett, i855 "Tulloch" og i915 "Grantsdale", som de moddet litt og vips hadde de brikkesettene "Montara" og "Alviso" henholdsvis.

Nå var P6-kjernen et stykke ingeniørkunst. Pentium Pro var overlegen alt annet av x86-prosessorer da den kom, og P6 ble brukt helt opp til PIII. Det er større forskjell på PIII og P4 enn det er mellom Pentium Pro og PIII. Så hvorfor ikke bruke noe som fungerer bra som en base for noe nytt? Man trenger ikke finne opp hjulet på nytt hele tiden når man kan basere ny teknologi på noe som fungerer. Det samme gjelder chipset. Intel er kjent for sine utmerkede chipset. Ser ikke noe galt i gjenbruk hvis resultatet blir bra. Pentium M og Centrino innledet en ny epoke for bærbare maskiner, grunnet de kraftige, strømgjerrige prosessorene og chipsettene. Skal man ha en strømgjerrig, men samtidig kraftig laptop i dag, kommer man ikke utenom Pentium M og Centrino uansett hvordan man vrir og vender på det.

Lenke til kommentar
Se bare hva de har gjort med Centrino-opplegget sitt.  De tok en gammel P6-kjerne, modifisert den litt og vips hadde de et "nytt" produkt, altså Pentium-M "Banias" og "Dothan" henholdsvis.  Om ikke det var nok så tok Intel også noen gamle P4-brikkesett, i855 "Tulloch" og i915 "Grantsdale", som de moddet litt og vips hadde de brikkesettene "Montara" og "Alviso" henholdsvis.

Nå var P6-kjernen et stykke ingeniørkunst. Pentium Pro var overlegen alt annet av x86-prosessorer da den kom, og P6 ble brukt helt opp til PIII. Det er større forskjell på PIII og P4 enn det er mellom Pentium Pro og PIII. Så hvorfor ikke bruke noe som fungerer bra som en base for noe nytt?

Sant nok, for P6-designet var meget bra da det kom og konkurrerte ut det aller meste på pris/ytelse. Frem til P3 så var det lite som kunne måle seg med denne arkitekturen, men så kom K7-designet ("QuantiSpeed") fra AMD som var enda bedre igjen og alt endret seg dramatisk nesten over natten. Siden den gang så har Intel kjørt seg inn på et blindspor med P7-designet ("NetBurst"), og med K8 og K9 så har AMD bare dratt videre i fra. Jeg håper at Intel kommer seg ut av hengemyra de har satt seg oppi og kommer med et helt nytt design snart, for ellers kan det bli skikkelig flaut for dem når AMD kommer med K10 allerede til neste år.

 

Det jeg altså prøver å si er at selv om Intel historisk sett har vist at de kan lage gode design, slik P6 er et glimrende eksempel på, så begynner det å bli en stund siden nå og det er derfor på høy tid at de også begynner å tenke nytt fremfor å resirkulere gammel teknologi i det uendelige. "Look at AMD" sier bare jeg :cool:

 

Man trenger ikke finne opp hjulet på nytt hele tiden når man kan basere ny teknologi på noe som fungerer. Det samme gjelder chipset. Intel er kjent for sine utmerkede chipset. Ser ikke noe galt i gjenbruk hvis resultatet blir bra. Pentium M og Centrino innledet en ny epoke for bærbare maskiner, grunnet de kraftige, strømgjerrige prosessorene og chipsettene. Skal man ha en strømgjerrig, men samtidig kraftig laptop i dag, kommer man ikke utenom Pentium M og Centrino uansett hvordan man vrir og vender på det.

Det er ikke det som var poenget mitt heller, men bare at Intel markedsfører dette som noe helt nytt og revolusjonerende når det vitterlig ikke er det. Slikt kaller jeg villedende markedsføring iallefall, men jeg vet heldigvis bedre så jeg lar meg derfor ikke lure :cool:

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Det er tydelig at Intel sliter med et stort overskuddslager av Prescott-kjerner, så dette kan jo representere enda en utmerket anledning til å kvitte seg med lagerbeholdningen og likevel tjene gode penger.

Om så er tilfellet er det jo genialt, ikke sandt?? For det meste handler vel om å tjene penger.

Når det så gjelder

Det vriker som de prøver å selge unna de kjernene som opprinnelig var tiltenkt 600-serien, men som hadde noe defekt L2 cache. Da slår de bare av halve L2 cachen og kaller de "den nye" 500-serien.

Er det vel det samme som amd har drevet med lenge, er det ikke så . :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...