Gå til innhold

Pentium 4 500-serien får 64-bit


Anbefalte innlegg

Det vriker som de prøver å selge unna de kjernene som opprinnelig var tiltenkt 600-serien, men som hadde noe defekt L2 cache. Da slår de bare av halve L2 cachen og kaller de "den nye" 500-serien.

Er det vel det samme som amd har drevet med lenge, er det ikke så . :hmm:

Ikke missforstå, det er bare bra for alle parter og miljøet at både intel, AMD, ATi, Nvidia og mange andre gjør dette. Det hadde vært for galt om de dyre brikkene som krever svært mye ressurser å lage skulle gå i søpla når de kan brukes til noe fornuftig.

 

Siden de er litt reduserte brikker så må de selvfølgelig selges til litt redusert pris.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Siden de er litt reduserte brikker så må de selvfølgelig selges til litt redusert pris.

Tja, det skulle ikke forundre meg stort om Intel likevel selger disse til full pris ettersom det er slik de pleier å gjøre det. Ønsket om økt profitt går nok langt foran hensynet til miljøet eller andre ting der i gården, det bør det vel herske liten tvil om? ;)

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Siden de er litt reduserte brikker så må de selvfølgelig selges til litt redusert pris.

Tja, det skulle ikke forundre meg stort om Intel selger disse til full pris som vanlig fra den kanten. Ønsket om økt profitt går nok langt foran hensynet til miljøet der i gården, det bør det herske liten tvil om.

Vær så snill.. spar oss for denslags synsing, uten kilder og kun med mål om å provosere.

 

 

Edit: At du redigerer innlegget ditt tyder ihvertfall på at du skjønner at du går over streken... Det tyder på at det i det minste er et håp og at du lærte noe.

Endret av mad_arab
Lenke til kommentar
Siden de er litt reduserte brikker så må de selvfølgelig selges til litt redusert pris.

Tja, det skulle ikke forundre meg stort om Intel likevel selger disse til full pris ettersom det er slik de pleier å gjøre det. Ønsket om økt profitt går nok langt foran hensynet til miljøet eller andre ting der i gården, det bør det vel herske liten tvil om?

Vær så snill.. spar oss for denslags synsing, uten kilder og kun med mål om å provosere.

Dette er ikke synsing, Intel er jo som kjent en stor miljøsynder som du kan lese mer om her:

http://www.faceintel.com/corrales.htm

 

Slik hensynsløs drift der jaget etter høyest mulig profitt går foran alle andre hensyn provoserer iallefall dem som er glad i miljøet, deriblant meg. Derfor har jeg også liten tro på at Intel kommer til å selge denne nye 500-serien til redusert pris.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Hva i granskauen har dette med 500-serien å gjøre? At du graver frem noe fra arkivet ditt nå betyr på ingen måte at utsagnet ditt over ikke var ment for å provosere. Snarere tvert imot. Det ser ikke ut til at du har lært noe likevel. Du trekker alltid inn negative ting om Intel - selv om relevansen er null. Du "er så glad i miljøet" - hahahaha. Jepp, og derfor tar du det opp i denne tråden som har NULL med miljøet å gjøre?

 

Du får provosere noen andre enn meg, jeg er ferdig med denne tråden takket være deg.

 

Over og ut.

Endret av mad_arab
Lenke til kommentar

Jeg synes "strømbeskjeden" beskriver Centrino bedre enn "strømgjerrig", men man kan jo se det forskjellig. "Beskjeden" er at den ikke tar mer strøm enn nødvendig, mens "gjerrig" er at den ikke bruker mer strøm enn nødvendig, men "gjerrig" kan også bety at den ikke "gir bort" mer strøm enn nødvendig... og "beskjeden" er også "beskjed" i bestemt form. Æh, offtopic. :D

Lenke til kommentar
Slik hensynsløs drift der jaget etter høyest mulig profitt går foran alle andre hensyn provoserer iallefall dem som er glad i miljøet, deriblant meg.

 

Da er det jo fint at de i følge deg har startet med gjennvinning i stedet for å kassere:

Det er tydelig at Intel sliter med et stort overskuddslager av Prescott-kjerner, så dette kan jo representere enda en utmerket anledning til å kvitte seg med lagerbeholdningen

 

:thumbup:

Lenke til kommentar
Slik hensynsløs drift der jaget etter høyest mulig profitt går foran alle andre hensyn provoserer iallefall dem som er glad i miljøet, deriblant meg.

 

Da er det jo fint at de i følge deg har startet med gjennvinning i stedet for å kassere:

Det er tydelig at Intel sliter med et stort overskuddslager av Prescott-kjerner, så dette kan jo representere enda en utmerket anledning til å kvitte seg med lagerbeholdningen

 

:thumbup:

Sant nok, men jeg har som sagt ingen tro på at Intel gjør dette ut av andre hensyn enn ønsket om økt profitt. Det virker forøvrig som Intel resirkulerer masse silikon også, ettersom de dumper så mye billig flashminne på markedet for tiden, men den diskusjonen får vi ta en annen gang :cool:

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Eneste fordel er vel at vi får P4 570 (3.8 GHz) med EM64T :p

Og at folk kan oppgradere til 64-bit med sine nåværende HK/brikkesett.

Faktisk, så er det det :thumbup:

 

Men da kunne de også lagt 1Mb til så hadde det blitt en cpu til gamle hk og en til nye hk, så blipper det å være forskjell!

Har sikkert noe med pris å gjøre, Cache er vel en av de tingene som øker størrelsen på kjernen mest? For oss hjemmebyggere betyr ikke ~100kr mye, men for større produsenter er det sikkert av større betydning. Dessuten kan man vel også spørre seg selv hva som skjer med Celeron på sikt, jeg mener nå som Pentium D(800 serien) er på vei... kanskje 500 serien er planlagt å bli en billigserie?

Endret av kindings
Lenke til kommentar
Hva i granskauen har dette med 500-serien å gjøre? At du graver frem noe fra arkivet ditt nå betyr på ingen måte at utsagnet ditt over ikke var ment for å provosere. Snarere tvert imot. Det ser ikke ut til at du har lært noe likevel. Du trekker alltid inn negative ting om Intel - selv om relevansen er null. Du "er så glad i miljøet" - hahahaha. Jepp, og derfor tar du det opp i denne tråden som har NULL med miljøet å gjøre?

 

Du får provosere noen andre enn meg, jeg er ferdig med denne tråden takket være deg.

 

Over og ut.

ditto.

Hva kampen for miljøet og at Pentium 4 500-serien får 64-bit klare såfall ikke jeg og forstå.

 

Dette kunne vært en fin diskusjon, det er jo klart at du har mye kunskap. Men det er heller den fanboy instillingen din som ødeleger denne diskusjonen, og mange tideligere diskusjoner.

 

Siste ord fra meg såfall, i denne tråden.

Lenke til kommentar
Slik hensynsløs drift der jaget etter høyest mulig profitt går foran alle andre hensyn provoserer iallefall dem som er glad i miljøet, deriblant meg.

 

Da er det jo fint at de i følge deg har startet med gjennvinning i stedet for å kassere:

Det er tydelig at Intel sliter med et stort overskuddslager av Prescott-kjerner, så dette kan jo representere enda en utmerket anledning til å kvitte seg med lagerbeholdningen

 

:thumbup:

Sant nok, men jeg har som sagt ingen tro på at Intel gjør dette ut av andre hensyn enn ønsket om økt profitt. Det virker forøvrig som Intel resirkulerer masse silikon også, ettersom de dumper så mye billig flashminne på markedet for tiden, men den diskusjonen får vi ta en annen gang :cool:

Så når amd gjør dette så er det kun med tanke på miljøet :D de trenger jo ikke tenke profitt de da :D

Sånt sludder og vås, både Intel og amd tenker først og fremst profitt, noe som er spesielt viktig for amd etter tallene å bedømme .

Blir bare for dumt og useriøst å vinkle dette til at det kun gjelder den ene :thumbdown:

Lenke til kommentar

Forstår ikke hvorfor man diskuterer miljø her, silisium er i seg selv ikke skadelig for miljøet(annet enn i finkornet form da det kan fremkalle silikose). Selve produksjonen er vel heller ikke særlig forurensende, dersom man ikke tar energiforbruket i produksjonen med i betrakningen, men dette er vel ganske likt for begge produsentene.. Om noe bør 30cm diskene til Intel gjøre produksjonen mer effektiv og energibesparende enn 20cm disk produksjonen til AMD?

 

Uansett, tror jeg neppe miljøspørsmålet kommer i veien for profitt for noen av dem.

Endret av kindings
Lenke til kommentar

Det er i hvertfall godt vi har myndigheter som retter rammevilkårene for hvor miljøbelastende industri kan være. Jeg tror ikke AMD og intel har noen stor forskjell i miljøbelastning per solgte tilsvarende produkt. Silisium i seg selv er ikke noen miljøfare, men prosessene som brukes for å lage elektronikk bruker ekstreme mengder energi og så noe miljøvennlig er ikke akkurat noen av partene. Derfor synes jeg det er flott at de kan utnytte kjerner som har en minimal defekt, men som fint kan brukes, ved å enkelt slå av delene av brikken som har defekten.

 

Når det gjelder miljø og profitt så er det heldigvis en kobling der. Myndighetene og samfunnet pålegger bedrifter miljøgebyrer for utslipp av diverse saker, og miljøbøter for overtredelser. Dette gjør igjen at industrien ser profitt i det å mulde seg innenfor miljørammene og til og med en gullerot om lavere avgifter jo lenger under kvotene man holder seg. Politisk sett synes jeg dette er en glimrende måte å beskatte samfunnet og industrien på. Jeg skulle gjerne sett at samtlige myndigheter verden over gikk inn et samarbeid om samstyrte miljøskatter og miljøbøter. Det gjør at det ikke bare er å snike seg unna ved å flytte bedriften.

Lenke til kommentar
Derfor synes jeg det er flott at de kan utnytte kjerner som har en minimal defekt, men som fint kan brukes, ved å enkelt slå av delene av brikken som har defekten.

Eller som her for hele kjernen:

The 65nm dual-core desktop processor, code-named Presler and due in early 2006, will pack 2MB of L2 cache but should be much cheaper to manufacture. Not only will the chips be much smaller thanks to the die shrink, but Intel also intends to package together two separate pieces of silicon to make one dual-core processor. This approach should bring much higher yields, because two "good" cores need not be cut from the same place in the wafer, and a "bad" core doesn't necessarily torpedo the one next door. As much as we dislike Intel's shared system bus, this is a smart way to make chips, and it probably wouldn't be possible with AMD's dual-core design.

Kilde: The Tech Report

Lenke til kommentar
Hvordan skjekke om man har f.eks en 64bit utgave av 500 serien? CPU ID fra Intel programmet?

Sjekk Tomshardware-linken jeg postet over.

Jeg mener uten å fysisk inspisere prosessoren. Gidder ikke ta av kjølevifte. Det må vel finnes ett program som kan gi meg svar på om min 3,4Ghz 550 LGA775 er 64bit eller ikke :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...