Gå til innhold

Slimline DL-brenner fra Pioneer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Joda det finnes en redning for alle dere uten DVD-brenner på PC'n. Dere kan bruke hvilken som helst DVD-brenner i Slimline-formatet selv om produsenten sier at man trenger deres variant for at den skal passe. Produsentene har gjerne sin egen måte å koble disse inn i sine multibay-løsninger. Dvs. de putter vanlige slimline spillere inn i et "hus" som passer deres multibay. Dette "huset" inneholder en overgang fra vanlig ATA-tilkobling for bærbare til produsentens egen multibay-port. "huset" inneholder også en slags ramme rundt stasjonen som gjør at den passer med skruehull osv på selve PC'en. "huset" har også et eget deksel forran åpningen på slimlinespilleren som gjør at den stemmer over ens med farge og form så resten av den bærbare PC'en.

 

Hvis du har en gammel CD-rom i den bærbare så er det altså bare å ta denne ut, demontere "huset" rundt CD-spilleren, og bytte den ut med en slimline DVD-brenner, og sette den inn i PC'en igjen. Biosen finner alle slike spillere og Windows oppdager ny maskinvare og installerer driveren. Værre er det ikke.

 

Når det gjelder tilgjengelighet så søkte jeg nettopp på "slimline DVD" i prisguiden og fikk opp en rekke treff. Den billigste DVD-brenneren jeg fant i øyeblikket koster 868kr på efast.no .

Lenke til kommentar

Siemen, har du noen bilder evt. skjema over hvordan en standard ATA tilkobling ser ut på en slimline enhet?

 

laptopen min har en cd-brenner fra før, og jeg har åpnet maskinen flere ganger, så jeg vet hvordan den koblingen bakpå ser ut, så om jeg hadde ett bilde som viste hvordan standard ATA-kontakten bakpå ser ut så hadde jeg visst om den spilleren jeg har sitter i ett 'hus' eller ikke.

 

det som er, er det at spilleren i min maskin ser så 'liten' ut viss du forstår hva jeg mener. altså, det ser ikke ut som om spilleren sitter i noe ekstra 'hus' så jeg tror (merk, tror) maskinen min bruker en standard kontakt. jeg har lett rundt på nettet med google men jeg kan ikke si jeg har funnet noen bilder/skjemaer som viser hvordan standard ide-kontakten ser ut på bærbare, det er godt mulig jeg enten er blind eller leter på feil plass så litt hjelp hadde vært fint.. ;)

 

 

efikkan.

det er forsåvidt enkelt å bytte spiller i en laptop. på min så måtte jeg gjøre følgende for å ta ut spilleren.

1. fjerne dekselet ovenfor tastaturet. dette skal gjøres med å ta ett flatt skrujern under kanten og vippe opp.

2. skru løs tastaturet og bikke det opp.

3. løsne på to skruer plassert under tastaturet som holder fast spilleren.

4. gi spilleren ett lett trykk på baksiden av cd-spilleren og den glir ut.

 

montering, omvendt rekkefølge. tid, tja.. på min så trenger jeg ikke mer enn ca 5 minutt å ta ut og sette inn igjen spilleren. det kan ta litt lengre tid viss du ikke er vant med å mekke og håndtere små skruer, og evt. du må prøve deg fram for å finne metoden for å løsne spilleren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...