Gå til innhold

Reisebrev fra Assembly, del 2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Knatten: Siden du tydeligvis satt i musikk-juryene, kan du da vennligst forklare hvordan 7-8 av de 11 bidrag som ble spilt var tilnærmet like? Gitar og piano-klimpring i sakte tempo? To "film-score-like"-låter, en funk-lignende sak og ingenting mer? Hvor var variasjonen? Hvor var låtene som vi andre forventet oss å høre etter å ha lest følgende definisjon av musikk-konkurransen på www.assembly.org:

 

The Instrumental music compo is the place for more synthesizer oriented, "computerized" music, that doesn't use human vocals. The tunes are more like the tracked music of 1980s and 1990s, but clearly recognizable as more modern due to use modern and often also professional-class tools. Certain tracker formats are still accepted to the Instrumental music compo.

 

For de som følger med på musikkcompos rundt på parties så kan jeg neppe være alene om å synes at nesten ingen av bidragene passet inn under denne definisjonen. Musikk-konkurransen på Assembly i år var rett og slett skuffende over all forventning, i alle fall i forhold til i fjor.

Lenke til kommentar
Knatten: Siden du tydeligvis satt i musikk-juryene, kan du da vennligst forklare hvordan 7-8 av de 11 bidrag som ble spilt var tilnærmet like? Gitar og piano-klimpring i sakte tempo? To "film-score-like"-låter, en funk-lignende sak og ingenting mer? Hvor var variasjonen? Hvor var låtene som vi andre forventet oss å høre etter å ha lest følgende definisjon av musikk-konkurransen på www.assembly.org:

 

The Instrumental music compo is the place for more synthesizer oriented, "computerized" music, that doesn't use human vocals. The tunes are more like the tracked music of 1980s and 1990s, but clearly recognizable as more modern due to use modern and often also professional-class tools. Certain tracker formats are still accepted to the Instrumental music compo.

 

For de som følger med på musikkcompos rundt på parties så kan jeg neppe være alene om å synes at nesten ingen av bidragene passet inn under denne definisjonen. Musikk-konkurransen på Assembly i år var rett og slett skuffende over all forventning, i alle fall i forhold til i fjor.

Som reisefølge med Knatten her... Jeg må faktisk si at jeg er litt uenig med deg i meningene dine om låtene som ble spilt. Helt klart kan ikke alle være like bra, men må si at en del av de Instrumental-låtene var sinnsykt bra. Det jeg kanskje er enig i er at det ble litt mye "chill"-out-varianter i låtene, kanskje ikke så enormt mange forskjellige genre, men syntes kvaliteten på låtene var meget bra.

 

Så kan jo hende det er litt smak og behag hva som passer for den enkelte lytter...? :):yes:

Lenke til kommentar
Knatten: Siden du tydeligvis satt i musikk-juryene, kan du da vennligst forklare hvordan 7-8 av de 11 bidrag som ble spilt var tilnærmet like? Gitar og piano-klimpring i sakte tempo?

(...)

 

For de som følger med på musikkcompos rundt på parties så kan jeg neppe være alene om å synes at nesten ingen av bidragene passet inn under denne definisjonen. Musikk-konkurransen på Assembly i år var rett og slett skuffende over all forventning, i alle fall i forhold til i fjor.

Jeg tror du har misforstått poenget med instrumentalmusic-compoen. Poenget er å romme musikk uten vokal, ikke å tvinge folk inn i en spesiell sjanger. Det du quoter er ikke regler for hvordan en sang må tvinges inn i smale rammer, men en beskrivelse av hva slags musikk som pleier å slippes der. I fjor var det mye mer elektronisk trance-aktig musikk der, og mange i juryen var overrasket over hvor lite slik musikk som ble sluppet i år, både i instrumental- og frestyle-compoene. Finske demoscenere jeg har snakket med kan fortelle meg at trance overhodet ikke er stort for tiden i den finske demoscenen. Det er vel også bare naturlig at musikkstilen utvikler seg når man får tilgang til mer avansert verktøy.

 

Dersom du er interessert i å finne reglene for instrumentalmusic-compoen, finnes de her: http://www.assembly.org/compos/music/instr...music?showAll=1

 

Vi i juryen hørte gjennom 54 forskjellige biddrag, og de syv personene i juryen gav biddragene poeng utfra en rekke mest mulig objektive kriterier. Vår oppgave er ikke å velge ut mest mulig forskjellige låter, eller å foretrekke en sjanger over en annen.

 

Det er synd at du ble skuffet over årets compo, men det er det desverre ikke så mye jeg får gjort noe med. Jeg er overbevist om at juryen som bestod av to norske og fem finske scenere gjorde en god jobb. Neste år regner jeg med å delta selv igjen (etter et fravær fra scenen på fire år), og da vil jeg tro du slipper både gitarer og saktegående musikk.

Lenke til kommentar

Knatten: Jeg er selvsagt fullstendig klar over at teksten på Assembly-siden ikke er noe "regelsett", jeg mener bare at variasjonen i år var grusomt dårlig.

 

Jeg skjønner godt argumentene for at trance-musikk ikke er spesielt "inn", og er helt enig med deg der. Det jeg ikke er enig i er at en konkurranse med over halvparten av bidragene var chilloutlåter ikke er en spesielt jevn konkurranse. Lett å høre at det var en overvekt over finske scenere i juryen i alle fall. :)

 

Tør jeg forresten spørre hvorfor dere skulle spille nøyaktig 11 låter? Ville det ikke vært mer naturlig med 10 eller 15?

 

Jeg lurer også litt på hvordan selve vurderingen fant sted - fikk dere høre alle låtene og så gi karakter etterpå eller ga dere karakterer etter hver låt? Hvis dette var tilfellet vil i så fall de som spilles helt først få et meget ufordelaktig utgangspunkt, da jeg vet at jeg personlig ville ha "holdt litt" på de virkelig gode karakterene, siden jeg ikke visste hva som kom senere.

Lenke til kommentar

Jeg var ikke med å velge ut det nøyaktige antallet. Hvert jurymedlem anbefaler et antall til finalen, og så velger man ca. snittet av dette. Grunnen til at de valgte akkurat 11 var sansynligvis at tiendeplassen var delt etter juryens avstemning. Jeg vet hvertfall at vi valgte ni låter i en av de andre compoene av denne grunnen.

 

Vurderingen foregikk slik: Vi spilte en og en låt, og gav karakterer etter hver låt. I tillegg var det felt på skjemaet til å ta notater, og for å unngå akkurat det du snakker om stod det ofte "tre/fire" og slikt i kommenatarene mine til de første låtene. Jeg lot også de første låtene legge lista for hvor strengt jeg stemte videre.

Lenke til kommentar

Jeg ser nå at alle bidragene ligger på scene.org også. Til og med de som ikke kvalifiserte seg. For en hyggelig ting å gjøre mot de som kanskje hadde lyst til å delta med låta si på et annet party. Vanlig praksis på de partyene jeg har vært på har alltid vært å la være å spre det som ikke kvalifiserer seg.

 

Ser også at de har released samtlige grafikkbidrag, både signerte og usignerte, med skissebilder og kommentarer fra de forskjellige grafikerne.

 

For en heidundrende idiotisk ting å gjøre.

 

knatten: Hvis du har noen kontakt med compo-crewet på Assembly fortsatt så bør du kanskje vurdere å stikke en tur oppom dem og få dem til å gjøre noe med dette, før en bråte rasende scenere begynner å bråke.

Lenke til kommentar

Jeg syntes det er dritt-kult med demo-scene, men jeg har aldri klart aa folge med saa mye i de siste aarene. Jeg for min del er vokst opp med Future Crew og det jeg klart aa faa tilgang til gjennom BBS'er paa Sorlandet og Kristiansand rundt 94-96aarene...

 

Av de demoer som har kommet opp i de seinere aarene saa har jeg egentlig ikke blit saa vanvittig imponert, men det er mulig jeg ikke har klart aa komme over de rette demoene aa laste ned.

 

Er det noen der ute som eventuelt kan legge ut en link til en demo som er BRA? og som funke runder Windows?

 

Skal jeg vere erlig, det jeg har sett i det siste 6mnd av demoer saa har jeg altid kun sett abstrakt lignende demoer, med grafikk som svirrer rundt og ikke ligner grisen. Det er kun enting som er imponerende med det og det er hvor flinke de er til aa programmere grafikken, f.eks i java-motoren osv.

 

Er det virkelig ingen som lager demoer som FC laget i sinn tid? Hvis man ser tilbake paa demo-tiden rundt begynnelsen av 90-tallet og kanskje opp til 95-aarene, saa var det jo vanvittig imponerende aa se demoer fra FC, ihvartfall naar man tenker paa de maskinene som var paa den tiden, og det var ikek mye tess det vard med 3d i grafikk kortene......

 

Vel kall meg gammle dag, men jeg digger fremdeles FC...Lager de fremdeles noe demoer, lol :)

 

Frankie

Singapore

Lenke til kommentar

FtZ-: "Rebirth" er en Amiga 4k, og dessuten ble den diskvalifisert fordi musikken var rippet.

 

frank_jarle: Det spørs hvilke type demoer du liker da, men "we cell" fra årets Assembly var svinaktig rå (selv om det stort sett er particle-triks), men om du er på utkikk etter demoer som har litt mer "story" som på midten av 90-tallet kan jeg anbefale ephidrena-demoer, ta en titt på www.pouet.net og plukk noen derfra - de fleste har en videocapture-versjon (ephidrena er en Amiga-gruppe). En del andre norske grupper lager også kule ting, som excess, outracks, spaceballs m.fl.

 

FC lager ikke demoer lengre nei, og det har de vel ikke gjort siden 95 såvidt jeg kan huske (med mindre du teller med FutureMark-produksjonene)

 

knatten: Vel, det har i alle fall vært en del klaging på irc (pouet.net, assemblytv, scene.org m.m) og jeg mener fortsatt det er prinsipielt galt av dem å slippe alt.

Endret av transistorbass
Lenke til kommentar
Sjekk spesielt vår favoritt "Rebirth", og husk at alt, musikken inkludert, er presset inn på 4 kB. Rebirth er laget for Amiga, og dersom du ikke har mulighet til å kjøre den, har de laget en .avi-film av den til deg her.

Noen som finner den avi-filen?

mvh Jan Ove

Lenke til kommentar

Alle 4K-introene er konvertert til .avi og kan finnes her. Angående Rebirth, så må jeg si at introen fortsatt er ubegripelig bra, selv om den ble disket. I min bok, er den fortsatt den uomtvistelige vinner av 4K-introen.

 

All programmering i Rebirth er "hjemmelaget", inklusiv software-synthesizeren. Det eneste som er stjålet er selve låta, og selv om den råkker og helt klart hevet nivået til introen ganske mange hakk, hadde ikke introen vært dårlig med en hvilken som helst annen låt. Jeg vil nesten påstå at den kunne vunnet uten musikk.

 

Det er allikevel ufattelig skuffende at noen så talentfulle folk som Push Entertainment gjør en så stor blemme. Jeg skulle gladelig laget en original låt til dem, for å si det slik. ;-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...