Gå til innhold

Ny Ratchet & Clank-video gir oss det lengste blikket vi har fått på et PlayStation 5-spill til nå


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Magnus Rydningen skrev (38 minutter siden):

Ja det er viktig å fremheve den største fordelen du har som du kan vise frem. Lastetid på de nye konsollene vil gruse det meste på PC da spill vil bygges for det og PS5 har jo en enorm fordel der (Selv om Xbox SX og er en enorm forbedring fra før)

Dette vet vi strengt tatt lite om.

I november (desember, who knows) vil det nok dukke opp en del videoer som sammenligner lastetid mellom de nye konsollene og SSD på PC. Jeg blir overrasket om PS5 er banebrytende her.

Lenke til kommentar

 

Donkey Kong skrev (11 timer siden):

Litt spesielt at lastetid fra SSD er det store trekkplasteret til en ny konsoll.

Absolutt ingen trekkplaster. Det handler ikkje kun om GPU, eller "lastetider". Lite vits med kraftig GPU om spelet er laget for å hente enorme filer med 4k teksturer, og ikkje klarer å flytte dei raskt nok til GPU. 

Derimot om ein eliminerer flaskehalser mellom SSD og GPU, kan ein flytte større, meir detaljerte teksturer og lydfiler, og få ein meir detaljert og lydmessig imponerende miljø som blir gjengitt i GPU.

Ein ser jo forskjellen der mtp teksturene til Halo Infinite, kontra Ratchet and Clank.

Endret av Pallehysa
  • Liker 4
Lenke til kommentar
17 minutes ago, Donkey Kong said:

Dette vet vi strengt tatt lite om.

I november (desember, who knows) vil det nok dukke opp en del videoer som sammenligner lastetid mellom de nye konsollene og SSD på PC. Jeg blir overrasket om PS5 er banebrytende her.

Maskinvaren har eksistert lenge, men alle spillmotorer til nå har vært skrevet for å også kjøre på HDD, også på PC. Dermed har spilldesignet vært tilpasset HDD. Eksempelvis, Shadow of the Tomb Raider har disse små passasjene mellom levels hvor Lara sakte klemmer seg mellom to vegger. Dette er en teknikk for å laste inn assets i bakgrunnen mens man begrenser bevegelsfriheten til spilleren. Det har ingenting å si om du har en lynkjapp SSD og spiller SotTR på PC, spillmotoren er bygd rundt denne teknikken for å skjule lasting. Med SSD som standard for spillmotoren kan man plutselig droppe slike "triks" helt og holdent(forhåpentligvis).

Edit: Poenget er at alle vinner på dette, også PC-spillere.

Endret av Croc Man
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Donkey Kong skrev (13 minutter siden):

I november (desember, who knows) vil det nok dukke opp en del videoer som sammenligner lastetid mellom de nye konsollene og SSD på PC. Jeg blir overrasket om PS5 er banebrytende her.

Igjen. Det handler ikkje kun om lastetider. Det handler om utvikling av spel, som drar nytte av minimalt med flaskehalser, og dermed kan lage spel med større og meir detaljerte teksturer.

At det blir store forskjellen mellom lastetidene på for eksempel AC Valhalla, på SX, PC og PS5 blir det nok ikkje. 

Men samtidig vil utviklere kunne lage spel til PS5, som PC og SX ikkje vil kunne kjøre. Fordi dei rett og slett ikkje er raske nok til å hente og flytte store og detaljerte teksturer mellom komponentene. Det er der PS5 har "trekkplasteret" sitt.

But 12 tflops.. But 20 megapixels..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Pallehysa skrev (8 minutter siden):

Men samtidig vil utviklere kunne lage spel til PS5, som PC og SX ikkje vil kunne kjøre. Fordi dei rett og slett ikkje er raske nok til å hente og flytte store og detaljerte teksturer mellom komponentene. Det er der PS5 har "trekkplasteret" sitt.

Det er dette som er budskapet i Sonys markedsføring, ja. Men om, og eventuelt i hvilken grad, PS5 har en fordel her som fremkommer i praksis vet vi ikke. Heller ikke om denne eventuelle fordelen kan veie opp for svakere maskinkraft, som vi vet PS5 har.

Lenke til kommentar
Donkey Kong skrev (Akkurat nå):

Det er dette som er budskapet i Sonys markedsføring, ja. Men om, og eventuelt i hvilken grad, PS5 har en fordel her som fremkommer i praksis vet vi ikke. Heller ikke om denne eventuelle fordelen kan veie opp for svakere maskinkraft, som vi vet PS5 har.

Praksisen er Halo Infinite sine teksturer, kontra Ratchet and Clank. Der har du det i praksis. Samtidig såg du sikkert Unreal Engine 5, som kjørte på PS5. Og det er nok ikkje tilfeldig. Om du såg på kor detaljerte teksturene var i demoen. Lastetid på "assets" var nok nøkkelen for å få gjengitt så detaljerte teksturer i GPU.

"Svakere maskinkraft". Nei, du tar nok feil der. Om du vil påstå at eit kamera sin kraft er målt i megapixel, må du berre fortsette å vise kor lite du veit om kameraer. På samme måte som om du påstår at ein konsoll sin kraft er målt i Tflops.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
34 minutes ago, Pallehysa said:

Praksisen er Halo Infinite sine teksturer, kontra Ratchet and Clank. Der har du det i praksis. Samtidig såg du sikkert Unreal Engine 5, som kjørte på PS5. Og det er nok ikkje tilfeldig. Om du såg på kor detaljerte teksturene var i demoen. Lastetid på "assets" var nok nøkkelen for å få gjengitt så detaljerte teksturer i GPU.

"Svakere maskinkraft". Nei, du tar nok feil der. Om du vil påstå at eit kamera sin kraft er målt i megapixel, må du berre fortsette å vise kor lite du veit om kameraer. På samme måte som om du påstår at ein konsoll sin kraft er målt i Tflops.

Nå har vel Epic en fortid med å vise fram sine kommende spillmotorer på Playstation - de gjorde det samme med PS3 og PS4. Det kan vel være grunnen til de valgte PS5 for å vise fram UE5 - at de har samarbeidet før. Om PS5 er den eneste plattformen som kan kjøre demoen de viste vet vi rett og slett ikke - litt tidlig å si vil jeg tro.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Donkey Kong said:

Dette vet vi strengt tatt lite om.

I november (desember, who knows) vil det nok dukke opp en del videoer som sammenligner lastetid mellom de nye konsollene og SSD på PC. Jeg blir overrasket om PS5 er banebrytende her.

Da tror jeg nok du vil bli overrasket. PC har per i dag ikke disker som er raske nok til å konkurrere med det de påstår PS5 skal kunne klare, og de diskene som kommer i nærheten av å kunne klare det er svindyre og har ikke blitt prioritert for noen oppsett av gamingpcer jeg har sett. Det kan hende de klarer å sette sammen en PC som kan konkurrere med PS5 på dette området, men jeg har mine tvil og det vil uansett ikke være en PC de fleste har.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ism_InnleggNO skrev (2 minutter siden):

Da tror jeg nok du vil bli overrasket. PC har per i dag ikke disker som er raske nok til å konkurrere med det de påstår PS5 skal kunne klare, og de diskene som kommer i nærheten av å kunne klare det er svindyre og har ikke blitt prioritert for noen oppsett av gamingpcer jeg har sett. Det kan hende de klarer å sette sammen en PC som kan konkurrere med PS5 på dette området, men jeg har mine tvil og det vil uansett ikke være en PC de fleste har.

Samtidig som det ikkje har kun med lese og skrivehastigheiten på disken å gjere. PC pr dags dato har flaskehalser mellom SSDen og RAM, flaskehalser PS5 har så og sei har eliminert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Donkey Kong skrev (1 time siden):

Det har jeg ikke påstått. Men av det jeg har lest om CPU (omtrent samme CPU, men lavere klokkefrekvens på PS5) og GPU har PS5 svakere maskinkraft.

Vi får se i desember.

Ja GPUen er nok litt svakere. 15-17% svakere. CPUen er det kun ein marginal klokkefrekvens og variert clock på PS5 som er forskjellen. Usikker kordan forskjellene der blir i praksis, men blir ikkje overrasket om ytelsen er så og sei identisk. Då på tredjepart, cross platform spel.

Men har fortsatt til gode å sjå eit SX spel som ser like bra ut som Ratchet and Clank. Og det er uten at Sony har vist for mykje/ingenting av Horizon, GoW5, og andre first party utviklere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
saywhat skrev (1 time siden):

Nå har vel Epic en fortid med å vise fram sine kommende spillmotorer på Playstation - de gjorde det samme med PS3 og PS4. Det kan vel være grunnen til de valgte PS5 for å vise fram UE5 - at de har samarbeidet før. Om PS5 er den eneste plattformen som kan kjøre demoen de viste vet vi rett og slett ikke - litt tidlig å si vil jeg tro.

Vi veit at Epic skreiv om I/O subkode i UE5, basert på PS5 sin imponerende hastigheit. Eg har ikkje sagt at andre platformer ikkje kunne ha kjørt demoen. Men det er forskjell på å kunne laste inn 5gb med detaljerte teksturer når ein trenger det, og 2,5gb med mindre detaljerte teksturer på samme tid. Så det er absolutt ikkje sikkert at andre platformer kunne brukt samme kvalitet på teksturene.

Endret av Pallehysa
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...