Gå til innhold

preinstallert OEM - tilbakebetaling av windows lisens


Anbefalte innlegg

Hei folkens.

 

Tenker å gå rett på sak her: Er det noen som har erfaringer med å kreve tilbake penger for Windows-lisens etter kjøp av PC med ferdiginstallert windows?

 

Skulle gjerne ha kjøpt en laptop minus 800kr (eller hva nå selve lisensen måtte ligge på) hos en forhandler. Må vel kanskje gå til rettsak elns. for å få gjennomslag for noe slikt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

In September 2016, the Court of Justice of the European Union ruled that "the sale of a computer equipped with pre-installed software does not in itself constitute an unfair commercial practice within the meaning of Directive 2005/29 when such an offer is not contrary to the requirements of professional diligence and does not distort the economic behaviour of consumers." The Court also ruled that Directive 2005/29 does not require OEMs to include a separate price for an operating system license.

 

Så det er helt opp til hver enkelt PC-produsent om de ønsker å selge PC'er uten OS eller refundere OS-kostnadene på anmodning fra kunden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takk for oppklarende henvisning, nebrewfoz.

 

Da er altså problemstillinga slik at verdien/prisen på oem-lisensen kan være hemmeligholdt fra produsentens side, slik at forbrukeren dermed ikke har mulighet til å rette noen krav basert på et kjent beløp.

 

Da kan det jo ende opp på en måte slik PROuser henviser til. Brukeren gjetter et beløp, si en tusenlapp i avslag, og produsenten sier femtilapp (om og hvis og bare hvis brukeren i det hele tatt skulle komme noen vei i første omgang) - og da står brukeren der med lua i hånden og takker ja til femtilappen - mens at oem-lisensen kanskje har en reéll verdi på >600kr , hva vet vel jeg?

Lenke til kommentar

hehe, setter pris på svar og betraktninger, men å sammenlikne med pizza - det synes jeg er ute å kjøre, på mer enn én måte.

 

Har bygd en del maskiner opp gjennom årene, så problemstillinga begrenser seg naturligvis til laptopper - burde jo selvsagt ha nevnt dette i førsteposten.

Endret av geir__hk
Lenke til kommentar

Tviler sterkt på at du får gjennom dette på noen måte da lisensen er en del av produktet du kjøper. Du kan f.eks ikke sende tilbake skjermen eller harddisken og kreve tilbake penger for det heller.

Lisensen er en del av det du kjøper på lik linje med alt annet som er med.

 

Det er generellt sett ikke mulig å tilpasse produkter man kjøper i særlig stor grad, med mindre det reklameres for at det kan tilpasses.

Lenke til kommentar

Takk for betraktningen, aklla. Det var egentlig svaret jeg fryktet, men som likevel var ventet.

 

Ved nærmere ettertanke om pizza-sammenlikninga, la oss nå snu litt på flisa (åherregud klare bare ikke motstå trollmating nå) :

På de aller fleste piza-sjapper så kan jeg spørre pent om å bytte om mellom to ingredienser, f.ex kan jeg si til ekspeditør at jeg ønsker f.ex kylling istedetfor pepperoni - og på de fleste steder blir det ikke tatt ekstra betalt for endringa.

Om jeg overfører konseptet til pc-bransjen, så skulle det jo ha vært sånn at jeg ber om å få kjøpe en laptop - men ønsker å bytte windows-lisensen inn mot en pc-modell med bedre spesifikasjoner / uten windows, for samme prisen :dremel:

Lenke til kommentar

En pizza på peppes er jo ett spesiallaget og håndlaget produkt spesifikt til deg.

En laptop er serieprodusert på fabrikk.

 

Så, en grandis på rema er også ett serieprodusert produkt fra fabrikk og dermed mer sammenlignbart.

Prøv å send tilbake osten og krev pengene tilbake ;)

 

Evt få noen til å spesiallage en laptop ut fra dine ønsker, produsert spesifikt til deg, så kan du sikkert få uten lisens :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Multicom selger bærbare uten windows.

Eks. https://www.multicom.no/business/multicom-xishan-n250gu-156-full-hd/cat-p/c100561/p10642038

 

Som mange alt har nevnt har fleste produsenter oem lisensavtaler med microsoft og masseproduserer windows pc-er for konsumentmarkedet Og for å være ærlig ville jeg ikke kastet bort min tid med alt bryet for et refund på noen hundrelapper for preinstallert software.

I business markedet har man lenge hatt disse mulighetene. Både Dell og HP leverer laptoper og pc-er uten windows da bedrifter skal tanke opp disse med enterprise lisens med egen kontor programvare/oppsett.

 

Antagelig får du også bærbare til rimeligere pris med windows preinstallert uansett om du shopper rundt og benytter deg av tilbud.

Endret av syar2003
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg tror syar2003 har oppsummert dette ganske bra. Men la oss da ta det siste, kverulantiske spørsmålet. Hvis man nå har kjøpt en laptop med Windows, så har man jo en gyldig lisens. Kunne man greie å selge denne lisensen videre (med/uten kreative inngrep)?

Uten at jeg kjenner til det juridiske, så ja.

Men, det er gjerne begrensninger hvor man kan bruke den, f.eks sperret på en produsent eller en produktserie. Noe usikker nøyaktig her, men det er ikke slik at den nødvendigvis kan brukes på en hvilken som helst pc.

Lenke til kommentar

En pizza på peppes er jo ett spesiallaget og håndlaget produkt spesifikt til deg.

En laptop er serieprodusert på fabrikk.

 

Så, en grandis på rema er også ett serieprodusert produkt fra fabrikk og dermed mer sammenlignbart.

Prøv å send tilbake osten og krev pengene tilbake ;)

 

Evt få noen til å spesiallage en laptop ut fra dine ønsker, produsert spesifikt til deg, så kan du sikkert få uten lisens :)

Poenget mitt var at han visste hva han kjøpte, kan ikke saksøke noen for å fjerne paprikaen etterpå da? Eller lever dere i en annen verden enn meg?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skulle gjerne ha kjøpt en laptop minus 800kr (eller hva nå selve lisensen måtte ligge på) hos en forhandler. Må vel kanskje gå til rettsak elns. for å få gjennomslag for noe slikt?

 

Sist jeg leste om dette var det noen som fikk tilbake drøyt 400 kroner. Hvilken pc (merke) dreier det seg om?

 

 

For interesserte følger en link til en artikkel om temaet "Hva pc-produsentene betaler for Windows":

 

https://arstechnica.com/information-technology/2009/09/microsoft-oems-pay-about-50-for-each-copy-of-windows/

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Takker for svar. Setter saken som løst - jeg var frem til nå ikke kjent med at det faktisk var mulig å bestille laptoper uten OS i Norge.

En annen liten baktanke med å sette saken løst er at jeg ikke ser for meg at det opprinnelige spørsmålet kan besvares på annen måte enn de svar dere allerede har gitt (igjen takk for gode svar).

 

diverse kommentarer til noen av postene over:

 

Sampson : 'windows refund day' skriver seg 20 år tilbake i tid, og fant vel dessuten sted i USA, som gjør det vanskelig å sammenlikne direkte opp mot markedet og forbrukerrettigheter i Norge i dag.

 

mobile999 : Hvilket merke? Vel, det ble visst Multicom nå.

 

LangtGjesp og aklla : Om en Windows-lisens er låst til en bestemt produktserie, vil det likevel bli tilnærmet umulig å få den solgt fra en forbruker til en annen, da en eventuelt potensiell kjøper uansett vil sitte på sin egen lisens. Ergo er lisensen verdiløs (sett fra bukeren som forsøker å selge den).

 

 

Det ble forresten ikke pizza til middag i dag ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...