Gå til innhold

RYKTE: Fuchsia OS kan erstatte Android


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hele forretningsmodellen er myntet på å flytte (utsette) inntjeningen vekk fra programvarekostnader man må betale på forhånd over til innsamling av data og dirigering av oppmerksomhet.

 

Når dette (i de fleste tilfeller) danner frivillig monopol ville det vært både tåpelig og ta seg betalt.

 

Inngangsbilletten betales allerede i form av maskinvare den er knyttet til, så man er i aller høyeste grad investert på det planet (mentalt) også.

Lenke til kommentar

Jeg lurer på om ikke Fuchsia OS skal inn på Google Home-segmentet. I så fall kan vi forutsi at enheten skal være fokusert rundt tjenester og ikke rundt lokalt installerte apper.

Altså langt mer usynlig/transparent enn en mobiltelefon i dag. Det vil si, når du kjøper to Fuchsia-telefoner og installerer en tjeneste på nummer to, har du den tilgjengelig på begge. I stedet for at du skal være en Google-bruker på telefonen, en Amazon-bruker på Echo'en og en Microsoft-bruker på PCen, er det et enormt sterkt økonomisk incentiv til at du skal være en Google-bruker når du bruker telefonen, og nøyaktig den samme Google-brukeren når du snakker til din Google Home, PC'en eller bilstereoen.

Hvis du har en talestyrt brødrister og sier "Ok Google, play Barbie Girl", skal den nærmeste enheten - brødristeren - fortelle din cloud-løsning hvor du er, ut fra det vite at de nærmeste høyttalerne er rett utenfor kjøkkenet, og strømme Aqua fra Google Music til deg. Dette i motsetning til hvordan det fungerer på enhetsspesifikke operativsystemer der en Android-brødrister ville sagt "Du har ikke installert en app for avspilling av musikk", og "Denne appen er ikke kompatibel med din enhet".

Med et nytt, tjenestesentrert OS vil hver enhet ha et Core OS (lite og kjapt, så kan det kanskje også brukes til IoT) med modulære påbyggingsklosser. Google Home har ikke skjerm, men er stemmestyrt. Modul for stemmestyring, modul for visuelt grensesnitt. Man skal kunne bruke begge eller ingen. Amazons Echo Show har stemmestyring og skjerm, men OSet mangler mye på skjermen. Det vil nok ikke Fuchsia OS gjøre. Men hvis det er dette OSet som skal inn i smarthjem-segmentet er jeg er ganske sikker på at OSet ikke kommer til å være avhengig av en hjemmeskjerm med apper og ikoner. Det er ikke Google Home i dag, det er ikke Amazon Echo (eller Echo Show for den saks skyld), og det vil ikke fungere for IoT.

Avhengig av om man bruker stemmestyring, touch eller konsoll på en enhet, kan man så knytte til nye moduler i tjenestelaget, og det er tjenestelaget man tjener penger i. Abonnementer, tjenester, strømming, cloud. Bort med lokalt innhold.

En definerende egenskap i smarthjem-segmentet er sterkere kontroll av tjenestene. Operativsystemet definerer hvilke tjenesteleverandører du får velge f.eks. musikk fra. Det er langt vanskeligere å slippe til som leverandør av musikktjenester til Google Home / Amazon Echo enn Android, hvis jeg ikke tar feil.

Det ender nok opp med bøter fra EU, men dette totalmarkedet er så mye større enn high end mobilmarkedet, at det er helt sikkert de vil teste opp grensene. Om et tiår handler alt om tjenester og enhetsspesifikke lokalt installerte apps er ikke lengre greia. Google kan få sine 30% av 40-kroners apps som selges én gang, eller de kan få en andel av et abonnement som må fornyes hver måned. Adobe har vist veien her. Det er mye mer penger i abonnementer.

Spennende å se hvor åpent utvalget av tjenester blir når tre-fire av de store aktørene konkurrerer, Google Home, Amazon/Alexa, Microsoft og Apple vil nok alle ønske å kontrollere abonnementstrømmen på musikk-strømming, video-strømming, nyhetsabonnementer og ikke minst boligalarm-abonnementer.

Oisann. Sorry for rambling-lengden.

Endret av tommyb
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Mao. total stemmeovervåkning i heimen :p

 

En hver kontrollerende myndighets våte drøm.

 

Hvis det er noen trøst, så er det fint lite de trenger å overvåke deg og meg for. Vi har allerede posta alle tankene våre her, og vi enkeltmennesker betyr så ufattelig lite for myndighetene, sammenlignet med f.eks. rettet politisk reklame mot velgersegmenter på Facebook. 

 

Håper forøvrig at når alt skal pendles over på abonnementsbaserte strømmetjenester, så kløner Facebook det til og blir mindre viktig :o 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synd de går bort fra Linux. Håper i det minste de fortsetter med Java som programmeringsspråk til Appene. De har forlengs gått over til OpenJDK og skal da ikke ha noe mer problemer med Oracle.

 

De skulle heller ha beholdt linux og gått vekk fra Java, spør du meg. Og jeg jobber med java. Java suger for GUI.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal dette erstatte både PC operativsystem og mobil operativsystem? Eller skal KaiOS erstatte mobil operativsystem?

 

KaiOS med ca. 10 apper, har flere brukere enn Apple iOS allerede! Dette fordi Jio phone har blitt gitt gratis til størstedelen av Indias befolkning, og den kjører KaiOS. KaiOS bruker mye stemmestyring for det er ikke touch-skjerm på enhetene ennå og vil kanskje ikke bli det heller. JioPhone 1 har vært ute en stund med T9 tastatur og 15. august 2018 kommer en blackberry-lignende jiophone 2 med fysisk QWERTY tastatur. Dette er spennende, Jio er et konglomerat som driver med bredbånd, TV og mobil i india. Bare de når kritisk masse har de potensiale til å kjøre over android og ios som et løpsk tog. Dette kan bli en gamechanger hvis alle plutselig skal lage apper for KaiOS.

Lenke til kommentar

De skulle heller ha beholdt linux og gått vekk fra Java, spør du meg. Og jeg jobber med java. Java suger for GUI.

Java er utmerket for GUI. Swing er dog utdatert og den egner stort ikke lenger mot dagens alternativer fra .NET, HTML/Javascript, Qt, GTK.

Vi har en legacy applikasjon skrevet i Swing, men har nå gått over til å bruke JavaFX, som er særdeles bedre. Hvis man foretrekker å programmere i Java kontra .Net, Javascript, eller C++ så er JavaFX ypperlig til å utvikle desktop GUI appliakasjoner. Hvis man skal lage en webapplikasjon så kan det nok hende HTML5/Javascript er best egnet for frontend, mens Java da brukes til backend.

Endret av DJViking
Lenke til kommentar

Java er utmerket for GUI. Swing er dog utdatert og den egner stort ikke lenger mot dagens alternativer fra .NET, HTML/Javascript, Qt, GTK.

Vi har en legacy applikasjon skrevet i Swing, men har nå gått over til å bruke JavaFX, som er særdeles bedre. Hvis man foretrekker å programmere i Java kontra .Net, Javascript, eller C++ så er JavaFX ypperlig til å utvikle desktop GUI appliakasjoner. Hvis man skal lage en webapplikasjon så kan det nok hende HTML5/Javascript er best egnet for frontend, mens Java da brukes til backend.

 

Jeg snakker om Servlets. Herregud, jeg tør ikke tenke på hvordan det ville vært å bruke Swing...

Lenke til kommentar

Skal dette erstatte både PC operativsystem og mobil operativsystem? Eller skal KaiOS erstatte mobil operativsystem?

 

(...) KaiOS bruker mye stemmestyring for det er ikke touch-skjerm på enhetene ennå og vil kanskje ikke bli det heller. (...) Bare de når kritisk masse har de potensiale til å kjøre over android og ios som et løpsk tog. Dette kan bli en gamechanger hvis alle plutselig skal lage apper for KaiOS.

 

Spennende, dette har jeg ikke hørt om. Det mest interessante er at man får stemmestyring på billige enheter til å fungere og allerede leverer det. Som en arvtaker etter FirefoxOS er det nok halvveis til cloud-basert allerede. I framtiden spiller det nok ikke noen rolle hvor mange native apps det er. Forventer ingen internasjonal spredning, da. 

 

 

Jeg snakker om Servlets. Herregud, jeg tør ikke tenke på hvordan det ville vært å bruke Swing...

 

Swing... Uff. So 1997.

 

Vi er i 2018 nå, har allerede lagt bak oss responsive design og er på full fart over på Progressive Web Apps. Eller, det er i alle fall det Microsoft håper på, og jeg synes ikke det er dumt. Spørs om Google er interessert i at appene skal være så plattform-uavhengige da. Men PWA er heller ikke det ultimate målet, det er enda mer å hente på apper med offline modus. 

Lenke til kommentar

Jeg snakker om Servlets. Herregud, jeg tør ikke tenke på hvordan det ville vært å bruke Swing...

Jeg ville ikke brukt Servlet selv heller, men jeg har ikke vært borti Servlet 3.0, mens Servlet 4.0 kom september i fjor.

Skulle jeg laget en webapplikasjon ville jeg brukt Spring Framework og WebMVC. Holder på med en applikasjon med Spring Boot og VueJS.

 

For desktop applikasjon med Java er det kun 3 alternativer så vidt jeg kjenner til. Swing, SWT og JavaFX.

Eclipse IDE er skrevet i SWT, mens IDEA IntelliJ er skrevet i Swing.

Jeg synes det er spennende og interessant å jobbe med JavaFX. Jobber nesten ikke lenger med Swing, annet enn å fikse bugs i vår legacy applikasjon. Fremtiden for Java GUI er JavaFX, altså for desktop GUI. Man kan benytte JavaFX også for webapplikasjon og Android, men det har jeg ikke prøvd selv ennå.

Endret av DJViking
Lenke til kommentar

Well, we can't all be as lucky as you :)

 

Jobber en del med Spring vi også, men dessverre er det Spring Web Flows som er kombinert med extJs til ett rammeverk med One Correct Way To Do Things tankegangen. 

Hvilket hadde vært greit, hvis noen visste hvordan det fungerte, men de som lagde det slutta kort tid etter at de laget jævelskapet.

 

De tingene vi lager som ikke trenger å være en del av monolitten fra hælvette lages i Spring Boot.

Endret av Shruggie
Lenke til kommentar

Swing... Uff. So 1997.

 

Vi er i 2018 nå, har allerede lagt bak oss responsive design og er på full fart over på Progressive Web Apps. Eller, det er i alle fall det Microsoft håper på, og jeg synes ikke det er dumt. Spørs om Google er interessert i at appene skal være så plattform-uavhengige da. Men PWA er heller ikke det ultimate målet, det er enda mer å hente på apper med offline modus.

wow. Responsive Design var jo det store og jeg ble rimelig skuffet av merarbeidet det gav meg, altfor for mye skrik og lite ull.

 

For mange webdesignere designer utifra et ukeblad-/layout-konsept istedenfor å fokusere på innholdet. Html misbrukes ved at det er vanskelig å gi faen i hvordan objektene plasseres iforhold til hverandre, så en er like langt igjen og bytter TLA for å kompensere for dets begrensinger.

 

Denne postingen ble skrevet i et lite boks som tar 1/3 av bredden til skjermen min - tydeligvis hardcodet til mobiltelefoner. For noe møkk.

Endret av threeeyes
Lenke til kommentar

wow. Responsive Design var jo det store og jeg ble rimelig skuffet av merarbeidet det gav meg, altfor for mye skrik og lite ull.

 

For mange webdesignere designer utifra et ukeblad-/layout-konsept istedenfor å fokusere på innholdet. Html misbrukes ved at det er vanskelig å gi faen i hvordan objektene plasseres iforhold til hverandre, så en er like langt igjen og bytter TLA for å kompensere for dets begrensinger.

 

Denne postingen ble skrevet i et lite boks som tar 1/3 av bredden til skjermen min - tydeligvis hardcodet til mobiltelefoner. For noe møkk.

 

Det kan godt hende at teorien bak responsive design er god, men implementasjonene har vært fryktelige. Motivasjonen har helt tydelig vært at mobiler er viktigere i framtiden enn folk med store skjermer. Hamburgerikon som er store nok til å inneholde hele den gamle tekstmenyen... 

Lenke til kommentar

Det kan godt hende at teorien bak responsive design er god, men implementasjonene har vært fryktelige. Motivasjonen har helt tydelig vært at mobiler er viktigere i framtiden enn folk med store skjermer. Hamburgerikon som er store nok til å inneholde hele den gamle tekstmenyen...

Grøss!

Jeg likte at en kunne tagge objekter som plasseres mht viktigheten, f.eks. lenker blir alltid på toppen hos mobilen, mens det kunne være til venstre hos storskjermer. Nå er det blitt slikt at lenker er alltid på toppen, gjerne gjemt bak et menyknapp øverst til høyre og det er et stort tomrom.

"dynamisk design", vet du!

 

 

Fæn, jeg må prøve å la være å bli så irritert, det er iallefall litt bedre nå enn for noen år siden, da det var trendy med store bakgrunnsbilder som byttes ut, eller statiskt/brukkent/bevegelig tekst,

det gjorde alt suppetreigt hos min webbrowser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...