Gå til innhold

Nissan slipper nye detaljer om den nye Leaf-varianten med større batteri


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Denne bilen behøver nok mer aggressiv prising enn man først så for seg. Skal den være konkurransedyktig bør prisen ligge nærmere 300 000 enn 350 000 kr for en godt utstyrt modell. Samtidig bør nok 40 kwt-modellen ned i pris. Men man skal selvfølgelig ikke undervurdere det faktum at Nissan er en av få som faktisk klarer å levere biler innen rimelig tid.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Denne bilen behøver nok mer aggressiv prising enn man først så for seg. Skal den være konkurransedyktig bør prisen ligge nærmere 300 000 enn 350 000 kr for en godt utstyrt modell. Samtidig bør nok 40 kwt-modellen ned i pris. Men man skal selvfølgelig ikke undervurdere det faktum at Nissan er en av få som faktisk klarer å levere biler innen rimelig tid.

 

Folk annonserer den brukte opelen sin med 60-batteri for 400'+, og i diskusjonstråder karakteriseres de som er kritiske til den høye, kall det svartebørsprisen, som helt uvitende om at det faktisk er billig. Og bilene blir, utrolig nok, angivelig solgt Så Nissan kan trygt ta 350 000 for sin nye Leaf, sannsynligvis mer.

Lenke til kommentar

 

Vil den nye WLTP målemetoden ha innvirkninger på kalkulert rekkevidde? 400 km rekkevudde med 64 kWh?

 

WLTP er sammenlignbart med EPA.

Det er definitivt ikke riktig. Nærmest enhver bil som har blitt testet etter begge standardene så langt har langt høyere WLTP-rekkevidde. Hyundai Kona har f.eks 482 km etter WLTP og 402 etter EPA. Jaguar i-Pace 480 km etter WLTP og estimert 386 km EPA-rekkevidde.

 

Jeg vil si at WLTP ligger omtrent midt mellom NEDC og EPA, og for de fleste fortsatt er noe optimistisk eller krever perfekte sommerforhold.

Lenke til kommentar

 

Denne bilen behøver nok mer aggressiv prising enn man først så for seg. Skal den være konkurransedyktig bør prisen ligge nærmere 300 000 enn 350 000 kr for en godt utstyrt modell. Samtidig bør nok 40 kwt-modellen ned i pris. Men man skal selvfølgelig ikke undervurdere det faktum at Nissan er en av få som faktisk klarer å levere biler innen rimelig tid.

 

Folk annonserer den brukte opelen sin med 60-batteri for 400'+, og i diskusjonstråder karakteriseres de som er kritiske til den høye, kall det svartebørsprisen, som helt uvitende om at det faktisk er billig. Og bilene blir, utrolig nok, angivelig solgt Så Nissan kan trygt ta 350 000 for sin nye Leaf, sannsynligvis mer.

Selv om folk annonserer for 400 000+ betyr ikke at de får solgt, ligger endel usolgte ampera e på finn men ja er tilbud og etterspørsel som styrer og ampera e er fortsatt den som gir mest rekkevidde per kr, ligger en del bolt på finn og billigste der koster 339 000.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Vil den nye WLTP målemetoden ha innvirkninger på kalkulert rekkevidde? 400 km rekkevudde med 64 kWh?

 

WLTP er sammenlignbart med EPA.

Det er definitivt ikke riktig. Nærmest enhver bil som har blitt testet etter begge standardene så langt har langt høyere WLTP-rekkevidde. Hyundai Kona har f.eks 482 km etter WLTP og 402 etter EPA. Jaguar i-Pace 480 km etter WLTP og estimert 386 km EPA-rekkevidde.

 

Jeg vil si at WLTP ligger omtrent midt mellom NEDC og EPA, og for de fleste fortsatt er noe optimistisk eller krever perfekte sommerforhold.

Det stemmer. Feks så angir EPA rekkevidden på TMS 75D et snittforbruk på ca 193Wt/km. På sommerføre og norsk landevei er det ingen problem å ha vesentlig lavere forbruk enn dette, gjerne 160-170. På vinteren i 20 blå vil forbruket kanskje ligge på rundt 220-230 på samme strekningen (ikke varmepumpe). Evnt WLTP tall for samme bil ville sikkert ligge på absolutt best case, kanskje 160Wt/km. Skjønner ikke hvorfor EU ikke bare kunne lagt seg på samme nivå som USA her.

Lenke til kommentar

Nissan bruker vel også LG Chem, samme leverandør av batteri som Hyundai, Ampera-E osv. Hyundai har iallefall lang ventetid på nye biler, usikker på om dette gjelder for Nissan og, blir muligens vanskelig å få tak i nok batteri?

 

Googlet litt og 40kwt er vel nissans eget batteri mens 60kwt blir lg chem.

Lenke til kommentar

Det er definitivt ikke riktig. Nærmest enhver bil som har blitt testet etter begge standardene så langt har langt høyere WLTP-rekkevidde. Hyundai Kona har f.eks 482 km etter WLTP og 402 etter EPA. Jaguar i-Pace 480 km etter WLTP og estimert 386 km EPA-rekkevidde.

 

Jeg vil si at WLTP ligger omtrent midt mellom NEDC og EPA, og for de fleste fortsatt er noe optimistisk eller krever perfekte sommerforhold.

Hmm, snodig. Opel Ampera-E får 383 km etter EPA og 380 km etter WLTP. Så det ser ut til at det er veldig avhengig av bil da testene forskjellig "luker ut" egenskaper fra bilen.

 

At forskjellen var så stor på visse tester visste jeg ikke, anser meg selv som korrigert.

 

Kan også nevne at Teslas tall ikke alltid er til å stole på da de har en tendens til å frivillig redusere rekkeviddeestimatet på ulike modeller.

Endret av AdNauseam
Lenke til kommentar

Ja tenkte på den nye men var kanskje litt upresis. 60kwt batteriet får da heldigvis aktiv kjøling, mens det forrige kun er en skalert opp utgave av 1. gen batteriet.

 

Har du sett offisiell info på at den får aktiv kjøling? Ville satt stor pris på link, om du har. Det vil nemlig gjøre bilen langt mere interessant enn 40 kWh-utgaven som mangler dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...