Gå til innhold

RYKTE: Fortsetter kjernekrigen mot Intel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

AMDs 7nm mot Intels 10nm blir interessant!

For en gang skyld vil de være ganske like.

 

PS! Det er ingen industristandard på hvordan man "måler" prosessteknologi dessverre, så ganske vanskelig å sammenligne de forskjellige prosessene uten å gå inn i tekniske detaljer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan vil denne yte mot fremtidige i7 9700k?

Lurer også på om bios oppdatering er nok, tror x470 chipset er nødvendig ikke første ryzen gen?

 

Nei AMD har sagt at AM4 skal brukes til 2020 så første gen hovedkort vil kunne brukes. Det blir helt sikkert en nyhet eller to som du ikke får tilgang til som det allerede er med x370 vs x470 men tester har vist at dette ikke har veldig mye å si pdd.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Men hvor mye ROM har UEFI bios i x370? 64 MB? For er ganske utrolig AMD har laget så mye plass i bios?

For god mulig det kommer bios oppdateringer men tror x570 gir bedre ytelse i så fall. Er vel alltid hakepunkt med eldre hovedkort.

Vet før med bulldozeren så overklokket ikke cpuen like bra med gammelt chipset.

 

Blir gøy i fremtiden Threadripper får 64\32 kjerner? Hvis den ikke blir lagt død?

For vi venter på DDR5 ram.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Jeg er ikke vanligvis så ivrig på å lese IT-avisen, men nylig så har også jeg merket meg at Tek.no redaksjonen er litt overivrige brukere av IT-avisen.

 

Flere artikler har først vært funnet av IT-avisen, for så å bli presentert senere hos Tek.no (gjelder denne artikkelen her også)

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enda en kvalitetsartikkel skrevet av Anders Smedsrud..
 

 

 

Det var AMD som ga oss den første 6- og 8-kjernede prosessoren i forbrukermarkedet med sin Ryzen-serie, etter at vi hadde fått hele syv generasjoner med firekjernede prosessorer fra Intel.

Nå må jeg nesten minne tek om at AMD har hatt en 8 kjerners cpu på markedet siden 2011 https://www.tek.no/artikler/amd-fx-8150/103094

SINDRE ELDØY  skrev da som konklusjon om Amd sin 8 kjerners cpu  :
 

 

 

Prisen til AMD FX-8150 starter i skrivende stund i underkant av 1800 kroner. Dette synes vi er litt for dyrt, med tanke på at konkurrenten Intel Core i5 2500K er priset til rett over 1500 kroner. Ønsker en et AMD-system og bruker programmer som drar nytte av mange kjerner er FX-8150 en god prosessor, men Intels 2500K-modell gir jevnt over mer ytelse for pengene.
Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Enda en kvalitetsartikkel skrevet av Anders Smedsrud..

 

 

 Det var AMD som ga oss den første 6- og 8-kjernede prosessoren i forbrukermarkedet med sin Ryzen-serie, etter at vi hadde fått hele syv generasjoner med firekjernede prosessorer fra Intel.

Nå må jeg nesten minne tek om at AMD har hatt en 8 kjerners cpu på markedet siden 2011 https://www.tek.no/artikler/amd-fx-8150/103094

 

SINDRE ELDØY  skrev da som konklusjon om Amd sin 8 kjerners cpu  :

 

 

 Prisen til AMD FX-8150 starter i skrivende stund i underkant av 1800 kroner. Dette synes vi er litt for dyrt, med tanke på at konkurrenten Intel Core i5 2500K er priset til rett over 1500 kroner. Ønsker en et AMD-system og bruker programmer som drar nytte av mange kjerner er FX-8150 en god prosessor, men Intels 2500K-modell gir jevnt over mer ytelse for pengene.

6 kjerner hadde de allerede med phenon 2 eller hva den het, thuban 45nm (ekte 6 kjerner uten delte cores.)

Lenke til kommentar

 

Enda en kvalitetsartikkel skrevet av Anders Smedsrud..

 

 

 Det var AMD som ga oss den første 6- og 8-kjernede prosessoren i forbrukermarkedet med sin Ryzen-serie, etter at vi hadde fått hele syv generasjoner med firekjernede prosessorer fra Intel.

Nå må jeg nesten minne tek om at AMD har hatt en 8 kjerners cpu på markedet siden 2011 https://www.tek.no/artikler/amd-fx-8150/103094

 

SINDRE ELDØY  skrev da som konklusjon om Amd sin 8 kjerners cpu  :

 

 

 Prisen til AMD FX-8150 starter i skrivende stund i underkant av 1800 kroner. Dette synes vi er litt for dyrt, med tanke på at konkurrenten Intel Core i5 2500K er priset til rett over 1500 kroner. Ønsker en et AMD-system og bruker programmer som drar nytte av mange kjerner er FX-8150 en god prosessor, men Intels 2500K-modell gir jevnt over mer ytelse for pengene.

6 kjerner hadde de allerede med phenon 2 eller hva den het, thuban 45nm (ekte 6 kjerner uten delte cores.)

Phenom II X6, kjører fremdeles Phenom II X6 1100T BE i maskina :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Greit nokk at AMD støtter AM4 til 2020, men personlig håper eg dei endrer festemekanismen til kjøleren eller lanserer ein heilt ny sokkel før det. Å drive og kødde på med bakplater som sitter laust festa på hovedkortet er ufattelig tungvindt sammenligna med Intel sine fester. I tillegg er skruehåla på AM4 og ganske langt frå kverandre. Det stjeler ein del areal frå hovedkortet som kunne vert brukt til andre ting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Enda en kvalitetsartikkel skrevet av Anders Smedsrud..

 

 

 Det var AMD som ga oss den første 6- og 8-kjernede prosessoren i forbrukermarkedet med sin Ryzen-serie, etter at vi hadde fått hele syv generasjoner med firekjernede prosessorer fra Intel.

Nå må jeg nesten minne tek om at AMD har hatt en 8 kjerners cpu på markedet siden 2011 https://www.tek.no/artikler/amd-fx-8150/103094

 

SINDRE ELDØY  skrev da som konklusjon om Amd sin 8 kjerners cpu  :

 

 

 Prisen til AMD FX-8150 starter i skrivende stund i underkant av 1800 kroner. Dette synes vi er litt for dyrt, med tanke på at konkurrenten Intel Core i5 2500K er priset til rett over 1500 kroner. Ønsker en et AMD-system og bruker programmer som drar nytte av mange kjerner er FX-8150 en god prosessor, men Intels 2500K-modell gir jevnt over mer ytelse for pengene.

6 kjerner hadde de allerede med phenon 2 eller hva den het, thuban 45nm (ekte 6 kjerner uten delte cores.)

Phenom II X6, kjører fremdeles Phenom II X6 1100T BE i maskina :)

Tja og nei. Kjernene i den arkitekturen var ikkje helt uavhengige av kverandre. So ja den hadde 8 kjerner, men dei var ikkje sammenlignbare med 8 Intel eller Ryzen kjerner. Når det er sagt er eg forsovidt enig med deg i at det i artikkelen burde stå budsjettsegmentet kontra forbrukersegmentet. LGA 2011 sokkelen, kanskje i større grad tidligere, er jo fortsatt retta mot forburkera sjølv om prosessorane koster meir.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tja og nei. Kjernene i den arkitekturen var ikkje helt uavhengige av kverandre. So ja den hadde 8 kjerner, men dei var ikkje sammenlignbare med 8 Intel eller Ryzen kjerner. Når det er sagt er eg forsovidt enig med deg i at det i artikkelen burde stå budsjettsegmentet kontra forbrukersegmentet. LGA 2011 sokkelen, kanskje i større grad tidligere, er jo fortsatt retta mot forburkera sjølv om prosessorane koster meir.

 

Det er jo forsåvidt litt forskjell på 2011 og dagens Cpu'er som ble lansert i 2017 og 2018, hadde man implementert noe av dagens design eller tatt bedre valg ved bruk av L3 Cache og FPU hadde vi trolig ikke engang diskutert om det var en kjerne eller to kjerner i hver "modul". Personlig støtter jeg de fleste som mener at Bulldozer er mer 4 kjerners cpu pga handikappene designvalg medførte enn en reel 8 kjerners, men den dag i dag er det faktisk artig å se at den kan fortsatt henge med når kjernene blir brukt riktig.

 

Tatt fra Wikipedia : 

 

 

 

In terms of hardware complexity and functionality, the Bulldozer CMT module is equal to a dual-core processor in its integer power, and to either a single-core processor or a dual core in its floating-point power, depending on whether the code is saturated in floating point instructions in both threads running on the same CMT module, and whether the FPU is performing 128-bit or 256-bit floating point operations. The reason for this is that for each two integer cores, there is a floating-point unit consisting of a pair of 128-bit FMAC execution units.

Men uansett så har jo Smedsrud bommet kraftig på noen konkrete områder i artikkelen som tyder på at han enten har hastverk eller null kunnskap Amd sine cpu'er (eller gidder ikke google seg opp på den kunnskapen ) , men siden han som regel ikke liker tilbakemeldingene han har fått fra meg så tviler jeg sterkt på at han kommer til å gjøre noe med dette.

 

 

Når det gjelder antall kjerner i de eventuelt nye Cpu'ene til Amd håper jeg at de også får økt ytelsen per Mhz en god del slik at vi ikke får en cpu der det kun er antall kjerner som er forskjellen men også ytelse per Mhz og kanskje om man virkelig er optimistisk likt strømforbruk (eller lavere ) ved krymping som 2xxx generasjonen selv med 16 kjerner...

Lenke til kommentar

Multitasking? Videoredigering.

Selv syns jeg 1700 er ok i gaming eller litt multitasking men den er ikke super fremtidsrettet.

Postitive må være cpuen kan oppgraderes med bios oppgradering.

 

Skulle kjøpt ryzen 7 3700  til 6000 kr i dag hvis den hadde vært solgt som 65 watt 32 tråder 16 kjerner 4 ghz stock frekvens. Kan overklokkes til 5 Ghz.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Har 1700 med 8 kjerner / 16 tråder/threads..

 

Det er ikke nok? Hva skal du med mer kraft? eller:

Kansje jeg en dag kan ta cities skylines med 16 kjerner klokket til 4 ghz med 60 fps all day long..

Det hadde kanskje vært litt mer morsomt når Datamaskinen i hjemmet har kunnet vært hovedmaskinen som kontrollerte de andre enhetene i hjemmet og har kunnet brukt flere av kjernene til å gjøre oppgaver som å ha kontroll på den automatiserte støvsugeren bare for å nevne noen muligheter.

Å streame fra pcen til nettbrettene hadde jo selvsagt også vært en mulighet og det er mange sånne oppgaver hvor flere kjerner kan brukes på en smart måte.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...