Gå til innhold

– Nå produserer vi over 500 biler om dagen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Målet i desember var 20000 biler i måneden, må vel være et voksent etterslep 6,5 mnd senere?

 

Målet i desember var vel 2000 biler i måneden? Dersom det her fortsetter, så vil ingen huske at opprustningen av Teslas model 3 produksjon om noen år. 2000 biler i desember ble kanskje forsinket med 3 måneder? Hva er det i det store og hele?

 

Dersom de i sommer klarer å produsere 5000 biler i uka, så produserer de nesten like mange Model 3 på en måned som de produserer Model X og Model S kombinert i kvartalet.

 

Utrolig imponerende vekst av en fersk bil produsent synes nå jeg.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

 

Målet i desember var 20000 biler i måneden, må vel være et voksent etterslep 6,5 mnd senere?

Målet i desember var vel 2000 biler i måneden? Dersom det her fortsetter, så vil ingen huske at opprustningen av Teslas model 3 produksjon om noen år. 2000 biler i desember ble kanskje forsinket med 3 måneder? Hva er det i det store og hele?

 

Dersom de i sommer klarer å produsere 5000 biler i uka, så produserer de nesten like mange Model 3 på en måned som de produserer Model X og Model S kombinert i kvartalet.

 

Utrolig imponerende vekst av en fersk bil produsent synes nå jeg.

Det orginale målet for desember var 5.000/uke eller 20.000/mnd, så de er en del forsinket. Men du har rett at i det store bildet har det liten betydning. Det viktigste er at de får opp produksjonstakten og klarer å gå med profitt, før de går tom for penger. Da slipper de å hente inn mer penger. Og alt tyder på at det klarer de.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Nå var vel det OPPRINNELIGE målet mye mindre ambisiøst, Model 3 produksjonen ble vel fremskyndet med hele 2 år.

 

For de som forstår bilbransjen så er det intet mindre enn svært imponerende det Tesla har gjort. Å lage biler i mellom-høyvolum er ufattelig vanskelig. Produksjon av f.eks. smarttelefoner og laptoper er barnemat i forhold.

 

Tesla har møtt mange utfordringer (ikke minst media og shortere), men de lærer fort og har god progresjon. Husk at forrige bilstartup som lyktes i USA var Ford, dette er en av de desidert mest konkurranseutsatte bransjene i verden. Selv om de skulle gå under har de klart noe så utrolig som å fremskynde satsing på elbil blant store OEMs med MANGE år.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

 

Målet i desember var 20000 biler i måneden, må vel være et voksent etterslep 6,5 mnd senere?

Målet i desember var vel 2000 biler i måneden? Dersom det her fortsetter, så vil ingen huske at opprustningen av Teslas model 3 produksjon om noen år. 2000 biler i desember ble kanskje forsinket med 3 måneder? Hva er det i det store og hele?

 

Dersom de i sommer klarer å produsere 5000 biler i uka, så produserer de nesten like mange Model 3 på en måned som de produserer Model X og Model S kombinert i kvartalet.

 

Utrolig imponerende vekst av en fersk bil produsent synes nå jeg.

 

Målet var 20000 så de ligger "litt" etter kan man si.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

Målet i desember var 20000 biler i måneden, må vel være et voksent etterslep 6,5 mnd senere?

Målet i desember var vel 2000 biler i måneden? Dersom det her fortsetter, så vil ingen huske at opprustningen av Teslas model 3 produksjon om noen år. 2000 biler i desember ble kanskje forsinket med 3 måneder? Hva er det i det store og hele?

 

Dersom de i sommer klarer å produsere 5000 biler i uka, så produserer de nesten like mange Model 3 på en måned som de produserer Model X og Model S kombinert i kvartalet.

 

Utrolig imponerende vekst av en fersk bil produsent synes nå jeg.

 

Målet var 20000 så de ligger "litt" etter kan man si.

 

 

Men hva har det å si? Hvis de når 20k biler i juli, så tror jeg ikke det forandrer så mye på ting så lenge de har penger til å holde det gående. Noe som virker så absolutt gjeldende. Det er ingen andre elbiler med pris/ytelse som er i nærheten av Model 3. Ikke minst, ingen andre som kan leveres i såpass stort volum som det Model 3 kan nå framover. Selv om det er en halv million reserverte biler, så tror de fleste av disse faktisk får bilene sine før en konkurrent er på banen med tilsvarende modell med samme type tilgjengelighet.

 

Bare se på Chevrolet Bolt/Opel Ampera-E. Den er jo alt annet enn tilgjengelig. Leaf 60kWh? Kanskje, men den er mindre, og er ikke virkelig en sedan i samme klasse (Forøvirg ikke Ampera-E heller). Men når sant skal sies, så tror jeg kanskje en del vil kjøpe Leaf med 60kWh batteri. Så lenge den blir tilgjengelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Bare se på Chevrolet Bolt/Opel Ampera-E. Den er jo alt annet enn tilgjengelig. Leaf 60kWh? Kanskje, men den er mindre, og er ikke virkelig en sedan i samme klasse (Forøvirg ikke Ampera-E heller). Men når sant skal sies, så tror jeg kanskje en del vil kjøpe Leaf med 60kWh batteri. Så lenge den blir tilgjengelig.

 

 

Nissan Leaf er faktisk en overaskende stor bil. Mer baggasjeplass sammenlignet med Model 3. Jeg ble skikkelig overasket over hvor stor 2gen leaf var når jeg prøvekjørte den. Større enn min trofaste Alfa Romeo 156 Sportwagon (Stasjonsvogn).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

Målet i desember var 20000 biler i måneden, må vel være et voksent etterslep 6,5 mnd senere?

Målet i desember var vel 2000 biler i måneden? Dersom det her fortsetter, så vil ingen huske at opprustningen av Teslas model 3 produksjon om noen år. 2000 biler i desember ble kanskje forsinket med 3 måneder? Hva er det i det store og hele?

 

Dersom de i sommer klarer å produsere 5000 biler i uka, så produserer de nesten like mange Model 3 på en måned som de produserer Model X og Model S kombinert i kvartalet.

 

Utrolig imponerende vekst av en fersk bil produsent synes nå jeg.

 

Målet var 20000 så de ligger "litt" etter kan man si.

 

 

Men hva har det å si? Hvis de når 20k biler i juli, så tror jeg ikke det forandrer så mye på ting så lenge de har penger til å holde det gående. Noe som virker så absolutt gjeldende. Det er ingen andre elbiler med pris/ytelse som er i nærheten av Model 3. Ikke minst, ingen andre som kan leveres i såpass stort volum som det Model 3 kan nå framover. Selv om det er en halv million reserverte biler, så tror de fleste av disse faktisk får bilene sine før en konkurrent er på banen med tilsvarende modell med samme type tilgjengelighet.

 

Bare se på Chevrolet Bolt/Opel Ampera-E. Den er jo alt annet enn tilgjengelig. Leaf 60kWh? Kanskje, men den er mindre, og er ikke virkelig en sedan i samme klasse (Forøvirg ikke Ampera-E heller). Men når sant skal sies, så tror jeg kanskje en del vil kjøpe Leaf med 60kWh batteri. Så lenge den blir tilgjengelig.

 

Hva har det å si?

 

Bare kaster noen tanker ut i lufta her

 

- Forsinkelsen gjør at flere kommer til å avbestille

- Forsinkelsen gjør at konkurrenter som kommer på banen først neste år og i 2020 plutselig ikke er så langt unna allikevel

- Kredittratingen er allerede elendig, kan den bli dårligere?

- Reduserer sjansen for at de får tilført ny kapital hvis behovet dukker opp igjen, noe det er stor sjanse for.

- Man tjener ikke penger når man ikke har en vare å levere.

 

Bortsett fra dette, har det kanskje ikke noe å si?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Istedenfor å fokusere på antall biler per mnd burde de fokusere å skrive om kvaliteten på model 3. Tror de fleste kundene forventer forsinkelser, men ikke dårlig kvalitet. Er spent på erfaringer med model 3 taxier....

Hva med kvaliteten? Du uttaler deg ikke basert på testen av en av de opprinnelige "prototypene" som ble omtalt her for litt siden vel?

 

Du kan ikke dømme kvaliteten i dag ut ifra kvaliteten på en av de aller første bilene som ble produsert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Målet i desember var 20000 biler i måneden, må vel være et voksent etterslep 6,5 mnd senere?

Målet i desember var vel 2000 biler i måneden? Dersom det her fortsetter, så vil ingen huske at opprustningen av Teslas model 3 produksjon om noen år. 2000 biler i desember ble kanskje forsinket med 3 måneder? Hva er det i det store og hele?

 

Dersom de i sommer klarer å produsere 5000 biler i uka, så produserer de nesten like mange Model 3 på en måned som de produserer Model X og Model S kombinert i kvartalet.

 

Utrolig imponerende vekst av en fersk bil produsent synes nå jeg.

 

Målet var 20000 så de ligger "litt" etter kan man si.

 

 

Men hva har det å si? Hvis de når 20k biler i juli, så tror jeg ikke det forandrer så mye på ting så lenge de har penger til å holde det gående. Noe som virker så absolutt gjeldende. Det er ingen andre elbiler med pris/ytelse som er i nærheten av Model 3. Ikke minst, ingen andre som kan leveres i såpass stort volum som det Model 3 kan nå framover. Selv om det er en halv million reserverte biler, så tror de fleste av disse faktisk får bilene sine før en konkurrent er på banen med tilsvarende modell med samme type tilgjengelighet.

 

Bare se på Chevrolet Bolt/Opel Ampera-E. Den er jo alt annet enn tilgjengelig. Leaf 60kWh? Kanskje, men den er mindre, og er ikke virkelig en sedan i samme klasse (Forøvirg ikke Ampera-E heller). Men når sant skal sies, så tror jeg kanskje en del vil kjøpe Leaf med 60kWh batteri. Så lenge den blir tilgjengelig.

 

Hva har det å si?

 

Bare kaster noen tanker ut i lufta her

 

- Forsinkelsen gjør at flere kommer til å avbestille

- Forsinkelsen gjør at konkurrenter som kommer på banen først neste år og i 2020 plutselig ikke er så langt unna allikevel

- Kredittratingen er allerede elendig, kan den bli dårligere?

- Reduserer sjansen for at de får tilført ny kapital hvis behovet dukker opp igjen, noe det er stor sjanse for.

- Man tjener ikke penger når man ikke har en vare å levere.

 

Bortsett fra dette, har det kanskje ikke noe å si?

 

 

Jeg tror ikke det er så mange som kommer til å avbestille for å være ærlig. Kanskje noen i Norge som er redd for å gå glipp av momsfritak har kjøpt seg Model S i stedet. 

 

Det er ikke så mange sedaner i samme klasse som er planlagt i 2020 heller såvidt meg bekjent. I-Pace er her, og nye Audien er jo biler i samme prisklasse som Model S f.eks. De fleste bilene som skal komme har ikke et eget ladenettverk og det er ganske få av de som har skikkelig hurtiglading tilgjengelig (Porsche får 350kW, men den er jo virkelig ikke i klassen til Model 3).

 

Alt i forhold til kredittrating og Teslas økonomi ser jeg absolutt ingen bekymringer for. Mye blest om ingenting fra shortere og de som vil se Tesla feile. 

 

Vi får jo se over sommeren allerede tipper jeg, hvor dette virkelig går hen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Bare se på Chevrolet Bolt/Opel Ampera-E. Den er jo alt annet enn tilgjengelig. Leaf 60kWh? Kanskje, men den er mindre, og er ikke virkelig en sedan i samme klasse (Forøvirg ikke Ampera-E heller). Men når sant skal sies, så tror jeg kanskje en del vil kjøpe Leaf med 60kWh batteri. Så lenge den blir tilgjengelig.

 

 

Nissan Leaf er faktisk en overaskende stor bil. Mer baggasjeplass sammenlignet med Model 3. Jeg ble skikkelig overasket over hvor stor 2gen leaf var når jeg prøvekjørte den. Større enn min trofaste Alfa Romeo 156 Sportwagon (Stasjonsvogn).

 

 

Det viste jeg ikke. Har kun hatt 30kWh-utgaven av Leaf selv. Det var grei plass i den, men ikke noe å dra på ferietur med :-)

Lenke til kommentar

Nå var vel det OPPRINNELIGE målet mye mindre ambisiøst, Model 3 produksjonen ble vel fremskyndet med hele 2 år.

Ja, det er mange som glemmer at når Model 3 ble lansert så var målet å produsere mer enn 500.000 Model 3 i året innen 2020 - før Elon Musk fremskyndet dette med 2 år som du sier. Nå ser det ut til at 10.000/uke (eller 500.000 per år) som var planlagt i den nye fremskyndete planen ryker med minst 6-12 måneder - mest sannsynlig 12+ måneder.

 

Men vi må ta med oss i kritikken av Tesla at de faktisk ser ut til å klare å fremskynde i forhold til opprinnelig plan ved lansering med kanskje 12 måneder. Det er rett og slett svært imponerende.

 

Nå sier også Elon Musk indirekte at dette har gått for fort og har påført Tesla for mye kostnader ifbm oppramping av produksjonen, og Model Y vil nok ikke få en like ambisiøs plan som Model 3.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...