Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Nedkjøling av et enkelt rom - portabel aircondition?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Ser etter en veldig enkel måte å kjøle ned et enkelt rom på. Bor på en plass der montering av aircondition slanger og lignende ikke er mulig. Alle enhetene jeg finner på power og elkjøp er sånne store doninger.

 

Finnes det en enkel portabel enhet som ikke krever montering for nedkjøling? Kaller det aircondition da jeg ikke vet bedre...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Altså har du ingen rømningsvei ut fra soverommet ved brann?

Ellers kan du lage til en plate med hull til slangen som kan settes forran nettingen.

 

Noe som dette:

maxresdefault.jpg

 

portableAChose-188098.jpg

 

Nei, da brenner jeg opp :p Det er dog sprinklere på alle rom.

 

 

 

Du kan ikke feste noe i eller på denne nettingen? Det finnes diverse løsninger for tilkobling av eksosslangen. Mye man kan lage selv også.

 

attachicon.gifs-l1600.jpg

attachicon.gifimageproxy.jpg

attachicon.gifportable-air-conditioner.jpg

attachicon.gifPortable-Air-Conditioner-Vs-Window-Mounted-Air-Conditioner.jpg

 

 

Kanskje en ghetto løsning kunne fungert, er dog veldig tungvint :)

Lenke til kommentar

Trenger ikke være tungvindt, en papp-plate, litt teip og en kniv er strengt tatt det du trenger :)

Kutt til papp-platen slik at den passer forran gitteret, lag hull til slangen og fest alt sammen, tar en liten time med en dårlig kniv og liten erfaring.

 

Jalla, jepp, men du kan ikke både ha ett problem, være lat og samtidig kreve en proff løsning..

Lenke til kommentar

Jeg lurer også litt på dette, til et ca. 110 kvadratmeter stort kontor (ett stort rom). Dessverre er det ingen mulighet til å installere noe fast.

 

Vi har sett på portable kjølere med slange ut vinduet, men ingen som har mer kapasitet enn til 70kvm. Vil det likevel kunne hjelpe en god del med en slik portabel kjøler i et stort rom? Om vi kan få ned temperaturen med 4-5 grader er det godt nok. Noen som har erfaring med dette i store rom?

Lenke til kommentar

Vær litt forsiktig med å ha avkast fra aircon rett i lufteluken. Luka er en Securo-luke (https://securo.no/produkter/lufteluke/). Du har soverom mot svalgang vil jeg tro?

Sjekk ihvertfall at den tåler langvarig høy temperatur som aircon produserer. Du risikerer at den tror det er brann og tetter seg selv.

 

Er en slik ja eller noe veldig likt som er her. Den kan tette seg selv? Kanskje ikke så lurt med noe avløp der da nei. Takk for advarsel!

Lenke til kommentar

De Securo-lukene inneholder termoekspanderende masse, slik at ved eventuell brann vil ventilasjonsristen tettes igjen. Det er en såkalt "dum"/passiv løsning som trenger ytre påvirkning for å fungere/aktivere (i motsetning til helautomatisk spjeld med motor som er forriglet til brannalarmanlegg). Så ved for høy temperatur, eller langvarig høy temperatur, vil de kunne tette seg selv. 

Usikker på om aircondition klarer å lage høy nok temperatur til å skape problemer, men det bør definitivt sjekkes ut, ellers mister du all luftemulighet på soverommet

Lenke til kommentar

Jeg lurer også litt på dette, til et ca. 110 kvadratmeter stort kontor (ett stort rom). Dessverre er det ingen mulighet til å installere noe fast.

 

Vi har sett på portable kjølere med slange ut vinduet, men ingen som har mer kapasitet enn til 70kvm. Vil det likevel kunne hjelpe en god del med en slik portabel kjøler i et stort rom? Om vi kan få ned temperaturen med 4-5 grader er det godt nok. Noen som har erfaring med dette i store rom?

 

110 kvm blir nok litt drøyt for en enkel portabel enhet. Jeg hadde en slik i en 70 kvm leilighet, det fungerte ikke så veldig bra. Den var dog beregnet for rom opp til 55 kvm. Men om du har mulighet til å sette inn 2, feks. i hver ende av lokalet, tror jeg du fint klarer å få ned temperturen 5-6 grader.

Endret av magnusalex
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...