Gå til innhold

PlayStation 4 knuser Xbox One på konsollmarkedet, ifølge EA


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Selvsagt sier de som har holdt salgstallene hemmelige i lang tid at disse tallene ikke stemmer, de vil jo ikke vise at de regelrett blir knust i denne konsollgenerasjonen.

 

Microsoft er nødt å gjøre det som gjorde Xbox 360 til en suksess. Starte neste konsollgenerasjonen før Sony, og ikke minst begynne å produsere gode eksklusive spill.

Lenke til kommentar

Problemet til MS er jo at de ikke har spill å vise til. De pumper ut oppfølgere til de samme seriene med jevne mellomrom, samtidig som at Sony hele tiden gjør nye og virkelig utvikler seriene sine. Bakoverkompatibiliteten er det eneste attraktive med Xbox om dagen, men det er ikke nok til å friste til er kjøp.

 

Pussig du skulle si det, når PS4s beste spill i år er nettopp en oppfølger (God of War). En oppfølger er ikke en dårlig ting så lenge en klarer å fornye det nok til at det blir interessant og føles nytt til tross for at det ikke er det.

 

Nei, dette går tilbake lenge før spillene ble et "problem". Det hele startet på E3 messen og Microsoft prøvde å forandre for mye.

De gikk på en smell og jeg tror de har lært.

I dette segmentet som Sony og Microsoft konkurrerer i er det KUN 2 kriterier som teller, det er kraft og høykvalitets AAA titler.

Alt annet er faktisk fullstendig irrelevant. Det ser en på salgstallene.

 

Men det er selvsagt enklere å få eksklusive titler når du er ledende på markedet. I tillegg har Sony den fordelen av å ha flere større og bedre first party utviklere enn Microsoft har, så der har de en jobb å gjøre.

Endret av Cappo
Lenke til kommentar

Pussig du skulle si det, når PS4s beste spill i år er nettopp en oppfølger (God of War). En oppfølger er ikke en dårlig ting så lenge en klarer å fornye det nok til at det blir interessant og føles nytt til tross for at det ikke er det.

 

Om et spill på papiret er en oppfølger eller ikke er ikke relevant for poenget mitt. God of War byr på nettopp den videreutviklingen og nyskaping MS totalt mangler i sine serier. Selvsagt betyr det noe at MS hadde en veldig trøblete start, helt fra annonseringen, men jeg tror hovedgrunnen til at de i dag ikke selger er at de mangler gode, ekslusive spill. Der har de seg selv å skylde, som har lagt ned omtrent alt de hadde av studioer og prosjekter. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Pussig du skulle si det, når PS4s beste spill i år er nettopp en oppfølger (God of War). En oppfølger er ikke en dårlig ting så lenge en klarer å fornye det nok til at det blir interessant og føles nytt til tross for at det ikke er det.

 

Om et spill på papiret er en oppfølger eller ikke er ikke relevant for poenget mitt. God of War byr på nettopp den videreutviklingen og nyskaping MS totalt mangler i sine serier. Selvsagt betyr det noe at MS hadde en veldig trøblete start, helt fra annonseringen, men jeg tror hovedgrunnen til at de i dag ikke selger er at de mangler gode, ekslusive spill. Der har de seg selv å skylde, som har lagt ned omtrent alt de hadde av studioer og prosjekter. 

 

Vel, da er i så fall Microsoft dødsdømt og kan like gjerne legge ned hele Xbox divisjonen i følge deg, for Microsoft er på vei bort fra eksklusive titler (i hvert fall Xbox eksklusive, Microsoft eksklusive er de vel muligens fortsatt).

 

Jeg har personlig begge konsollene. Men til tross for at Sony har mange eksklusive titler, så er det relativt få av de som faktisk appellerer til meg. Og jeg ble veldig skuffet når en av de eksklusive titlene jeg hadde sett mest frem til (Days Gone) ble utsatt til 2019.

Dog har jeg forventninger til Detroit Become Human som er rett rundt hjørnet, hvis jeg ikke har gått glipp av noe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selv har jeg alltid foretrukket Xbox, mest på grunn av håndkontroller osv.. Men med denne generasjonen så syntes jeg Microsoft har gjort det ene feilgrepet etter det andre.

 

Første feilgrep var å komme med en konsoll som kostet hakket mer, og som samtidig hadde hakket svakere skjermkort. De satset sikkert på at folk flest ikke er så opphengt i maskinvare men vi lever i en nyere tidsalder hvor selv Ola og Kari Nordmann fort snubler over diverse artikler på nett som forteller om hvordan den ene yter hakket dårligere enn den andre og når de priset såpass likt, og faktisk litt i favør av Sony og PlayStation 4 så får du et tøft utgangspunkt.

 

Microsoft markedsførte seg også utrolig dårlig i starten. Alt for mye fokus på TV og multimedia, og alt for lite fokus på spill. De lovet også full satsing på Kinect v2.0 som derfor fulgte med alle Xbox One i starten for deretter å fjerne den kort tid etterpå. Ergo ble det verken fugl eller fisk. Kinect fikk aldri den backingen den trengte for å ha noe som helst relevans i markedet og blant utviklere, samtidig som Microsoft da har brukt en betydelig del av markedsføringen til konsollen rundt et tilbehør som kort tid senere blir skrinlagt. De taper veldig ansikt når de går imot seg selv såpass tidlig og skaden som resultat av dårlig markedsføring, for dyr konsoll osv har jo allerede inntruffet.

 

Videre så har de jo forsøkt å bedre på situasjonen rundt maskinvaren ved å introdusere Xbox One X. Problemet er bare at den kom alt for sent. Sony var tidlig ute med PlayStation 4 Pro som gjorde differansen mellom Xbox One og PlayStation 4 i ytelse enda større og når først Xbox One X kommer på markedet så er denne konsollgenerasjonen allerede såpass gammel og de fleste vil nok allerede ha anskaffet seg en konsoll så det blir for mye "too little, too late" selv om Xbox One X utvilsomt er den beste konsollen per nå med ganske så grei margin.

 

 

Oppi det hele så har jo Microsoft mistet fokus fullstendig. I jaget etter å få ut en konsoll som er bedre enn PlayStation 4 og PlayStation 4 Pro så har de jo helt glemt at konsollen er temmelig verdiløs uten gode spill. Så langt i denne konsollgenerasjonen så har Sony rett og slett feid Microsoft av banen. Det er ingen reell konkurranse. Det finnes knapt et eneste Xbox One eksklusivt spill som har høstet kjempegode anmeldelser og blitt kjempe populære i markedet, samtidig som det har kommet det ene etter det andre til Sony og PlayStation 4.

 

 

Blir fryktelig spennende å se hva Microsoft har å by på i Juni på årets E3. Om de ikke har noen ess oppe i ermet så har de tapt denne konsollgenerasjonen så det synger og det vil naturligvis bli med på å farge starten av en eventuelt ny konsollgenerasjon når den tid kommer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg tror dere overanalyserer. Det er så enkelt som "mind share". Selv når AMD hadde overlegne CPU'er solgte de færre enn Intel. Og selv når AMD hadde overlegne skjermkort, solgte de færre enn Nvidia. Jeg har sett det lyse opp i øynene på kunder med null peiling når selgeren på Elkjøp prøver å smyge under en stol at det bare er en Pentium prosessor i notebook'en de skal selge. Men kunden er jo ekstatisk! "Pentium! Ja det har jeg hørt om! Det er jo kjempebra!"..

 

Jeg har fulgt med på finn.no en stund nå, på jakt etter en PS4 pro. Og om det var sant at eksklusive titler var så viktig, så burde det fulgt med de fleste av PS4'ene på markedet, ikke bare unntaksvis. Men det er akkurat det man ser. Det er Fifa og/eller COD/Battlefield det går i. I tillegg til Fallout 4, GTAV, og Skyrim. I det hele tatt, for det meste multiplatform spill. Det er klart Horizon ZD dukker opp med jevne mellomrom, men det skulle jo bare mangle så mange som det er solgt av den..

 

Det blir nok undervurdert at selv om mange "voksne" i dag spiller på konsoll. Så er nok svært mange av konsolleierne barn som ønsket seg PS4, fordi det er det "alle" de andre i klassen har. Og de driter i 10% raskere HW, og eksklusive titler. Med mindre det er en eksklusiv tittel kompisen har da. Poenget er at de neppe en gang er klar over at tittelen er eksklusiv, med mindre de selv har en Xbox.. Og det er det jo ingen av dem som har.. :p

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå handler vel mange digitalt om dagen uansett, kan jo ha noe å si på at man ikke alltid finner perler av spill bundlet med videresalg.

 

Jo, det kan jo tenkes. Har ment å spørre PS4 folket hvordan det skal gå til å overta spillene på HDD som enkelte averterer følger med. Man må vel overta hele PSN kontoen da?

Lenke til kommentar

Jeg tror dere overanalyserer. Det er så enkelt som "mind share". Selv når AMD hadde overlegne CPU'er solgte de færre enn Intel. Og selv når AMD hadde overlegne skjermkort, solgte de færre enn Nvidia. 

 

Om dette var tilfellet så burde jo salgstallene til Xbox One vært langt bedre. Xbox 360 og PlayStation 3 solgte begge veldig bra og endte vel opp på noe av de samme tallene til slutt. Xbox 360 globalt sto ikke tilbake for PlayStation 3 så om alt handler om mind set og mind share så er det jo veldig rart at Xbox plutselig selger så mye dårligere denne generasjonen sammenlignet med den forrige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Nå handler vel mange digitalt om dagen uansett, kan jo ha noe å si på at man ikke alltid finner perler av spill bundlet med videresalg.

 

Jo, det kan jo tenkes. Har ment å spørre PS4 folket hvordan det skal gå til å overta spillene på HDD som enkelte averterer følger med. Man må vel overta hele PSN kontoen da?

 

 

Det blir nok sånn. Jeg mener en digital spillsamling er totalt verdiløs ved videresalg. Jeg hadde ikke vært komfortabel med å få en annen sin konto servert med i pakken. Da må man i hvertfall få endret epostadresse til sin egen som er knyttet til konto og legge inn egen betalingsinfo osv. 

Endret av Mala
Lenke til kommentar

 

Jeg tror dere overanalyserer. Det er så enkelt som "mind share". Selv når AMD hadde overlegne CPU'er solgte de færre enn Intel. Og selv når AMD hadde overlegne skjermkort, solgte de færre enn Nvidia. 

 

Om dette var tilfellet så burde jo salgstallene til Xbox One vært langt bedre. Xbox 360 og PlayStation 3 solgte begge veldig bra og endte vel opp på noe av de samme tallene til slutt. Xbox 360 globalt sto ikke tilbake for PlayStation 3 så om alt handler om mind set og mind share så er det jo veldig rart at Xbox plutselig selger så mye dårligere denne generasjonen sammenlignet med den forrige.

 

 

Jo, men denne gangen var jo "alle" enige fra dag en om at PS4 var "bedre" til gaming. Og MS klarte ikke å "snu skuta" før det var for sent..

 

Det blir spennende å se om "PS5" og "XBoxTWO" blir noe helt nytt der de starter fra scratch igjen. Eller om vi allerede er inne i gradvise oppgraderinger slik som har blitt spådd. I så fall er det langt frem for MS. Men på den annen side, så blir det PS4 pro vs XB1X tallene som er mest interessante for fremtiden. For disse konsollen blir da i fremtiden hva man "minimum" må ha for de nye titlene..

Lenke til kommentar

Jeg tror dere overanalyserer. Det er så enkelt som "mind share". Selv når AMD hadde overlegne CPU'er solgte de færre enn Intel. Og selv når AMD hadde overlegne skjermkort, solgte de færre enn Nvidia. Jeg har sett det lyse opp i øynene på kunder med null peiling når selgeren på Elkjøp prøver å smyge under en stol at det bare er en Pentium prosessor i notebook'en de skal selge. Men kunden er jo ekstatisk! "Pentium! Ja det har jeg hørt om! Det er jo kjempebra!"..

 

Jeg har fulgt med på finn.no en stund nå, på jakt etter en PS4 pro. Og om det var sant at eksklusive titler var så viktig, så burde det fulgt med de fleste av PS4'ene på markedet, ikke bare unntaksvis. Men det er akkurat det man ser. Det er Fifa og/eller COD/Battlefield det går i. I tillegg til Fallout 4, GTAV, og Skyrim. I det hele tatt, for det meste multiplatform spill. Det er klart Horizon ZD dukker opp med jevne mellomrom, men det skulle jo bare mangle så mange som det er solgt av den..

 

Det blir nok undervurdert at selv om mange "voksne" i dag spiller på konsoll. Så er nok svært mange av konsolleierne barn som ønsket seg PS4, fordi det er det "alle" de andre i klassen har. Og de driter i 10% raskere HW, og eksklusive titler. Med mindre det er en eksklusiv tittel kompisen har da. Poenget er at de neppe en gang er klar over at tittelen er eksklusiv, med mindre de selv har en Xbox.. Og det er det jo ingen av dem som har.. :p

Et lite utvalg av folk som selger maskinene sine på Finn er ikke så bra å bruke som utgangspunkt.

 

Tror de som har de ekslusive titlene er såpass fornøyde med de at de ikke vil selge hverken maskinen eller spillene de har til den. Den dagen jeg oppgraderer min PS4 til en PS4 Pro kommer jeg til å selge maskinen min på Finn, og da blir det de middelmådige spillene som Fallout 4 og Assassins Creed Origins osv som jeg kommer til å selge sammen med maskinen. Alle de ekslusive spillene jeg liker beholder jeg selvsagt (kjøper kun fysisk).

 

 

Lenke til kommentar

 

Et lite utvalg av folk som selger maskinene sine på Finn er ikke så bra å bruke som utgangspunkt.

 

Tror de som har de ekslusive titlene er såpass fornøyde med de at de ikke vil selge hverken maskinen eller spillene de har til den. Den dagen jeg oppgraderer min PS4 til en PS4 Pro kommer jeg til å selge maskinen min på Finn, og da blir det de middelmådige spillene som Fallout 4 og Assassins Creed Origins osv som jeg kommer til å selge sammen med maskinen. Alle de ekslusive spillene jeg liker beholder jeg selvsagt (kjøper kun fysisk).

 

 

 

 

Joda, jeg har tenkt den tanken. Men jeg har vært på jakt ganske lenge. Og det dukker opp mange PS4'er på finn. Ikke mange pro'er, men jeg kikker nå på det jeg kommer over. Og jeg synes det er "misstenkelig" få eksklusive titler som følger med. Selv om vi tar hensyn til digitale salg og folk som beholder favorittene når de skal oppgradere til pro.

 

"Mind share" er et kjent fenomen. Så at det spiller en rolle er jeg uansett sikker på. Hvor mye er jo da mindre sikkert, siden både du og Mala tar opp gode poenger..

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...