Gå til innhold

SNIKTITT: Denne TV-en fra Sony gir hele 10 000 nits


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Problemet nå for tiden er at teknologien overgår innholdet. Er vel kun Netflix som begynner å få en fornuftig mengde 4k innhold, og det er til og med hardt komprimert - For å nyte slike Tv'er må man opp i 4k blueray filmer som i tillegg er spilt inn med HDR 4k - Og det er seriøst labert utvalg av...med andre ord ikke verdt pengene enn så lenge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet nå for tiden er at teknologien overgår innholdet. Er vel kun Netflix som begynner å få en fornuftig mengde 4k innhold, og det er til og med hardt komprimert - For å nyte slike Tv'er må man opp i 4k blueray filmer som i tillegg er spilt inn med HDR 4k - Og det er seriøst labert utvalg av...med andre ord ikke verdt pengene enn så lenge.

Tror ikke de trenger og være spilt inn med HDR, det er noe de har vist dem legger fint oppå filmene i ettertid.

Det finnes over 400 4k Bluray tittler alerede ser jeg, så det er masse HDR 4k innhold, og det fosser ut med både nytt, samt de pusser opp og remastrer eldre titler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Overgangen mellom den enorme lyskilden og den sorte bakgrunnen er nærmest fri for lekkasjer – selv om representanten fra Sony kunne fortelle at det var snakk om en LCD-teknologi.

 

Det er nok snakk om μLED/Micro-LED og ikke "vanlig LCD". Selv ser jeg ikke helt poenget med 2000 nits og jeg går ut ifra at panelet ikke klarer 2000 nits om det lyseområdet strekker seg utover store områder på skjermen så her er det jo interessant å vite over hvor stor overflate skjermen klarer å vise 2000 nits på. Selv syntes jeg HDR til tider blir nesten i overkant lyssterkt og det er på en LG OLED65C7V og den oppnår jo "bare" 733 nits over små områder.

Endret av RamGuy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jepp, har selv slått av hdr flere ganger fordi det blir for blendende i min mørklagde stue når man skal se film/serie. Det ødelegger fullstendig "mørkesynet" - min tv har over 800 i 10 og 2% window.

 

I tillegg så lyses hele stua opp, slik at man mister "kino-følelsen".

 

Moro til å begynne med, men egentlig ikke noe jeg har utbytte av.

 

Edit: Men det er greit å se på tv på dagtid, trenger ikke å dra for gardiner når solen skinner (slik jeg måtte med gamle plasmaen) - faktisk ser bildet like bra ut selv om solen skinner direkte på skjermen :)

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar

Spør dem om hvor mange sekunder den kan vise 10000 nits, og deretter nedkjøling tiden skjermen trenger før den igjen evner 10000 nits.

 

Det er nok ikke mange som er klar over at en lyssterk skjerm bare kan vise oppgitte nits i noen få sekunder, og trenger opp mot en halv time nedkjøling før den igjen kan dra på med maks nits.

Lenke til kommentar

Har ikke noe særlig forhold til 2000 eller 10k nits. Kan noen gå i opplysningens ærende, siden artikkelskribent ikke har tid til dette?

 

Er svært skeptisk til alle som spiser dette nits jaget, er det over 500 nits fra skjermen i et dempet rom, blir du blendet av lyset, og må ta solbriller på.

Det at skjermen viset detaljer i lyset fra lykter har ingenting med 10000 nits å gjøre, men med kvaliteten på panelet og programvaren å gjøre.

De eneste plassene man har behov for mer enn 1000 nits er på utendørsskjermer, på arenaer osv, der vil de gjøre mye for opplevelsen, men ikke hjemme i stuen. definisjonen på nits: On a more technical level, a NIT is an amount of light output equal to one candela per square meter (cd/m2).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...