Gå til innhold

Foto

De nye Kystvakt-skipene skal bygges på gammelt design: Tre verft kjemper om kontrakten


14 svar i denne tråden

#1 torest

torest

    Bruker

  • Medlemmer
  • 684 innlegg
  •   24. februar 2016

Skrevet 19. juni 2017 - 11:46

KV_Arctic_Kystvaktfartoy_2.300x168.jpg

Forsvarsmateriell forhandler med alle de tre verftene som har gitt tilbud.

De nye Kystvakt-skipene skal bygges på gammelt design: Tre verft kjemper om kontrakten
  • 0

#2 cbrr6

cbrr6

    Bruker

  • Medlemmer
  • 102 innlegg
  •   9. november 2009

Skrevet 19. juni 2017 - 12:08

Åja giiid, det har skjedd såå mye de siste par årene lzm.

Dere skjønner at gass er helt håpløst i et skip som skal ha flere måneders utholdenhet?

Dere skjønner at kompleksitet og "grensesprengende" teknologier er det siste du vil ha i skip langt oppi arktis? Hvem skal komme å taue disse tilbake på noen timers varsel hvis de ligger der som en dupp uten motorkraft?


Dette innlegget har blitt redigert av cbrr6: 19. juni 2017 - 12:09

  • 9

#3 Viggo Stenbekk

Viggo Stenbekk

    Bruker

  • Medlemmer
  • 328 innlegg
  •   9. februar 2016

Skrevet 19. juni 2017 - 13:01

Dette er et krigsskip. LNG har energi ekvivalent mot TNT på 1:10. Ved en eventuell skade og LNG lekkasje ombord, vil LNG utvide seg 600 ganger i overgang til gassform. Gass har høyest detonasjonskraft i lukkede rom. Er lekkasjen 1500 kg LNG tilsvarer dette 15 000 kg TNT på avveie i skipet, eller 1 stk. Hiroshima atombombe.
Tror nok de som ikke har bestilt gassdrift vet hva de driver med.
  • 8

#4 magne.moe

magne.moe

    Bruker

  • Medlemmer
  • 1 566 innlegg
  •   11. februar 2009

Skrevet 19. juni 2017 - 13:19

Dette er et krigsskip. LNG har energi ekvivalent mot TNT på 1:10. Ved en eventuell skade og LNG lekkasje ombord, vil LNG utvide seg 600 ganger i overgang til gassform. Gass har høyest detonasjonskraft i lukkede rom. Er lekkasjen 1500 kg LNG tilsvarer dette 15 000 kg TNT på avveie i skipet, eller 1 stk. Hiroshima atombombe.
Tror nok de som ikke har bestilt gassdrift vet hva de driver med.

Enda et argument i tillegg til det med forskyninger.
Ikke umulig at skipet blir brukt langt fra norge å må tanke opp i fremmede havnet eller fra andre skip.
  • 2

#5 Sutekh

Sutekh

    Bruker

  • Medlemmer
  • 6 625 innlegg
  •   30. mai 2005

Skrevet 19. juni 2017 - 13:20

Er lekkasjen 1500 kg LNG tilsvarer dette 15 000 kg TNT på avveie i skipet, eller 1 stk. Hiroshima atombombe.

Hva gjør vel en faktor på 1000 fra eller til?
  • 5
Mine kjepphester: Antall megapiksler sier ingenting om oppløsningen.
Det du henger frempå kamerahuset ditt er et objektiv. Et objektiv er bygget opp av flere linser.
Zoom sier ingenting om brennvidde
En råfil er ikke et bilde

#6 Halvor Sølvberg- the MOV

Halvor Sølvberg- the MOV

    Bruker

  • Medlemmer
  • 1 694 innlegg
  •   12. februar 2016

Skrevet 19. juni 2017 - 13:34

Er lekkasjen 1500 kg LNG tilsvarer dette 15 000 kg TNT på avveie i skipet, eller 1 stk. Hiroshima atombombe.

Hva gjør vel en faktor på 1000 fra eller til?
Ha, haa.., artig vinkling og godt plasert.

Dette innlegget har blitt redigert av Halvor Sølvberg- the MOV: 20. juni 2017 - 11:56

  • 0

#7 EremittPåTur

EremittPåTur

    Bruker

  • Medlemmer
  • 820 innlegg
  •   28. juni 2007

Skrevet 19. juni 2017 - 15:27

Skal du lage noe som du vet virker, over alt alltid, så velger du gammelt nytt. >
Hadde Nordmenn hatt baller hadde vi valgt atomkraft, men alt vi har er dinglebær i r......
  • 3

#8 Magnetmannen

Magnetmannen

    Bruker

  • Medlemmer
  • 341 innlegg
  •   5. februar 2015

Skrevet 19. juni 2017 - 19:20

diesel er ett kjent drivstoff i krigsbåter, og er relativt trygt å bruke.

Jeg vil helst være beskyttet av krigsbåter, ikke "prius"er*


Dette innlegget har blitt redigert av Magnetmannen: 19. juni 2017 - 19:25

  • 2

#9 Magnetmannen

Magnetmannen

    Bruker

  • Medlemmer
  • 341 innlegg
  •   5. februar 2015

Skrevet 19. juni 2017 - 19:23

Dette er et krigsskip. LNG har energi ekvivalent mot TNT på 1:10. Ved en eventuell skade og LNG lekkasje ombord, vil LNG utvide seg 600 ganger i overgang til gassform. Gass har høyest detonasjonskraft i lukkede rom. Er lekkasjen 1500 kg LNG tilsvarer dette 15 000 kg TNT på avveie i skipet, eller 1 stk. Hiroshima atombombe.
Tror nok de som ikke har bestilt gassdrift vet hva de driver med.


hiroshima var "15 kilotons" altså 15000000 kg.
  • 1

#10 skripis

skripis

    Bruker

  • Medlemmer
  • 841 innlegg
  •   17. februar 2010

Skrevet 19. juni 2017 - 19:43

"Gammelt" design, fru Blom: fra 2013.

 

I militærkretser er vel det ansett som moderne? Fin clickbait, TU!


Dette innlegget har blitt redigert av skripis: 19. juni 2017 - 19:44

  • 4

#11 Halvor Sølvberg- the MOV

Halvor Sølvberg- the MOV

    Bruker

  • Medlemmer
  • 1 694 innlegg
  •   12. februar 2016

Skrevet 20. juni 2017 - 00:32

Skal du lage noe som du vet virker, over alt alltid, så velger du gammelt nytt. >
Hadde Nordmenn hatt baller hadde vi valgt atomkraft, men alt vi har er dinglebær i r......

Atomkraft er vår viktigste og reneste energikilde
Den miljøvenlige energi i all tenklig fremtid består av 3/4 Hydrogen
Og snart 1/4 av mangelvaren Helium

Det er litt som med lukka til Kvinner, som går rundt i telt.
Således ser ikkje Gud dei.

Dette innlegget har blitt redigert av Halvor Sølvberg- the MOV: 20. juni 2017 - 12:08

  • 1

#12 Per Ivar Strømhylden

Per Ivar Strømhylden

    Bruker

  • Medlemmer
  • 25 innlegg
  •   12. august 2016

Skrevet 20. juni 2017 - 09:53

LPG. Hvordan vil tilgangen til drivstoff være i en krise-/krigssituasjon? Og før noen banner på kommentaren, dette er ett krigsskip. Det står i artikkelen.
  • 3

#13 Halvor Sølvberg- the MOV

Halvor Sølvberg- the MOV

    Bruker

  • Medlemmer
  • 1 694 innlegg
  •   12. februar 2016

Skrevet 20. juni 2017 - 12:27

LPG. Hvordan vil tilgangen til drivstoff være i en krise-/krigssituasjon? Og før noen banner på kommentaren, dette er ett krigsskip. Det står i artikkelen.

Blir nesten som å hindre russen med eit krav om autopasbrikke og krav om euro6 motorer.
  • 0

#14 likferd

likferd

    Bruker

  • Medlemmer
  • 5 190 innlegg
  •   8. februar 2004

Skrevet 20. juni 2017 - 22:52

Det blir jo noen massive skip dette her! nesten 140 meter lang og 9800t deplasement er på størrelse med en destroyer og vel så det, og det blir vel marinens største væpnede skip når de kommer. Er det en spesiell grunn til at man har gått for en nesten tredobling av deplasementet og dobling av mannskaper i forhold til forgjengeren?


Dette innlegget har blitt redigert av likferd: 20. juni 2017 - 22:54

  • 0

#15 EremittPåTur

EremittPåTur

    Bruker

  • Medlemmer
  • 820 innlegg
  •   28. juni 2007

Skrevet 23. juni 2017 - 14:37

 

Skal du lage noe som du vet virker, over alt alltid, så velger du gammelt nytt. >
Hadde Nordmenn hatt baller hadde vi valgt atomkraft, men alt vi har er dinglebær i r......

Atomkraft er vår viktigste og reneste energikilde
Den miljøvenlige energi i all tenklig fremtid består av 3/4 Hydrogen
Og snart 1/4 av mangelvaren Helium

Det er litt som med lukka til Kvinner, som går rundt i telt.
Således ser ikkje Gud dei.

Unnskyld meg, men ....

 

En hydrogen fusjon produserer hydrogen, forbruker ikke. Faktisk så produserer en stor brorpart av alle kjente fusjons prosesser Helium som ett biprodukt, det inkludert min favoritt, aneutron fusjon mellom p og B11.

Og hva angår Gud, når du først nevner ham, så er vel han fusjonens mester over alle mestre, og fusjon er den energikilden han ser ut til å foretrekke med tanke på alle solene som han har plassert ut rundt forbi. Svært få vindmøller, dog.


Dette innlegget har blitt redigert av EremittPåTur: 23. juni 2017 - 14:38

  • 2


0 bruker(e) leser denne tråden

0 medlemmer, 0 gjester, 0 skjulte brukere