Gå til innhold

Foto

TILBAKEBLIKK: Med dette spillet kom Nintendo farlig nær perfeksjon


30 svar i denne tråden

#1 Øyvind Steinkopf Sund

Øyvind Steinkopf Sund

    Skribent, Gamer.no

  • Medlemmer
  • 69 innlegg
  •   9. juni 2015

Skrevet 13. mai 2017 - 12:51

SuperMarioWorld_CED.300x169.jpg

Super Mario World gjorde oss hekta på Super Nintendo, og det er fremdeles et av tidenes beste plattformspill.

TILBAKEBLIKK: Med dette spillet kom Nintendo farlig nær perfeksjon
  • 0

#2 Expired Account

Expired Account

    Bruker

  • Medlemmer
  • 3 innlegg
  •   1. september 2010

Skrevet 13. mai 2017 - 13:52

Gombaene på øverste bildet tilhører mario bros 3
  • 0

#3 Arodem

Arodem

    Redaksjonssjef, Gamer.no

  • Good Game AS
  • 3 606 innlegg
  •   4. mars 2011

Skrevet 13. mai 2017 - 13:56

Gombaene på øverste bildet tilhører mario bros 3


Takk! Retta det nå. Må ha vært et bilde fra Super Mario Maker som snek seg inn.
  • 0

Audun Rodem
Redaksjonssjef, Gamer.no
Twitter E-post


#4 BadCat

BadCat

    Bruker

  • Medlemmer
  • 6 389 innlegg
  •   23. januar 2006

Skrevet 13. mai 2017 - 14:46

Spillet var bra, men det er spilt ihjel av speedrunners. Det er ikke mulig å nyte spillet lenger når man vet at andre kan slå spillet på litt over minuttet ved exploit og 6-7 minutter full run.-
  • 0

#5 Rogshit

Rogshit

    Bruker

  • Medlemmer
  • 58 innlegg
  •   6. februar 2006

Skrevet 13. mai 2017 - 15:03

*
POPULÆR POST!

Spillet var bra, men det er spilt ihjel av speedrunners. Det er ikke mulig å nyte spillet lenger når man vet at andre kan slå spillet på litt over minuttet ved exploit og 6-7 minutter full run.-


hvorfor bry seg om hva andre gjør i et singleplayer-spill?
  • 18

#6 ATWindsor

ATWindsor

    Bruker

  • Medlemmer
  • 68 909 innlegg
  •   17. april 2002

Skrevet 13. mai 2017 - 15:14

Spillet var bra, men det er spilt ihjel av speedrunners. Det er ikke mulig å nyte spillet lenger når man vet at andre kan slå spillet på litt over minuttet ved exploit og 6-7 minutter full run.-

 

Så bare spill der det er dårlig konkurranse som speedruns kan nytes?

 

SMW er et spill som holder seg svårt godt, runner det jevnlig, det er ikke så mange gamle spill som er morsomme også i dag, uten å ta nostalgien med i bildet, men dette er ett av de.

 

AtW


  • 0
"It is not so much that I have confidence in scientists being right, but that I have so much in nonscientists being wrong"
-Isaac Asimov

#7 Mauro

Mauro

    Bruker

  • Medlemmer
  • 1 335 innlegg
  •   21. juli 2004

Skrevet 13. mai 2017 - 15:29

Spillet var bra, men det er spilt ihjel av speedrunners. Det er ikke mulig å nyte spillet lenger når man vet at andre kan slå spillet på litt over minuttet ved exploit og 6-7 minutter full run.-

 

Det er vel knapt noen spill du kan nyte, når du innser hvor mange spill som speedrunnes, og hvor det brukes exploits, aka any % runs.


  • 0
:>

#8 grim_reaper_jib

grim_reaper_jib

    Bruker

  • Medlemmer
  • 818 innlegg
  •   29. juni 2008

Skrevet 13. mai 2017 - 15:45

Klart det beste Mario spillet.
  • 1

#9 Gunfreak

Gunfreak

    Bruker

  • Medlemmer
  • 26 498 innlegg
  •   27. oktober 2003

Skrevet 13. mai 2017 - 16:36

Spillet var bra, men det er spilt ihjel av speedrunners. Det er ikke mulig å nyte spillet lenger når man vet at andre kan slå spillet på litt over minuttet ved exploit og 6-7 minutter full run.-

Hva med å ikke se på steedruns? Har aldri i mitt 32 år gamle liv sett på speedruns.


  • 9

#10 Tyrannus

Tyrannus

    Bruker

  • Medlemmer
  • 90 innlegg
  •   13. oktober 2010

Skrevet 13. mai 2017 - 16:38

Helt klart et av tidenes spill, men selv holder jeg en knapp på Super Mario Bros 3 som det beste 2D Mario spillet. Imponerende hvor my de greide å få ut av en 8-bit maskin, og jeg synes ikke Mario World gjorde så mange ting bedre. Faktisk synes jeg det er svakere på noen punkter. Kontrollen, for eksempel, føles mer tight og presis i 3'eren. Men det er nå bare min mening. Yoshis Island var vel det Mario spillet som virkelig utnyttet potensiale i Super Nintendo fullt ut, men det betyr jo ikke nødvendigvis at det er bedre enn SMW. :-)
  • 2

#11 hekomo

hekomo

    Bruker

  • Medlemmer
  • 13 049 innlegg
  •   13. juli 2013

Skrevet 13. mai 2017 - 17:17

Helt klart et fantastisk spill, men jeg vet heller ikke om det kan slå SMB3. SMB3 var helt spesielt. Det er utrolig hvor stor utvikling det var fra SMB2 (og spesielt den japanske versjonen) til SMB3.

SMB3 og SMW er likevel begge blant tidenes beste spill.
  • 0

#12 BadCat

BadCat

    Bruker

  • Medlemmer
  • 6 389 innlegg
  •   23. januar 2006

Skrevet 13. mai 2017 - 17:24

Jeg greide å nyte SMW inntil ca 2012. Joda, det er gøy med et kort gjensyn, mounte Yoshi og knuse noen blokker.
  • 0

#13 BadCat

BadCat

    Bruker

  • Medlemmer
  • 6 389 innlegg
  •   23. januar 2006

Skrevet 13. mai 2017 - 17:27

Tyrannus: Yoshis Island har så vidt jeg vet en ekstra chip.
  • 0

#14 Istapp

Istapp

    Bruker

  • Medlemmer
  • 851 innlegg
  •   13. november 2004

Skrevet 13. mai 2017 - 22:39

Herlig artikkel på en ellers dorsk lørdagskveld.
 
Husker mitt første møte med SNES-en, det var i et bursdagselskap på barneskolen. Var sammen med SMW. Husker jeg ble litt sånn "wow, det var mange fargerike knapper" i forhold til NES-en, for ikke å snakke om spillet.
 
Tror faktisk ikke jeg var klar over at konsollen eksisterte før dette... Begynte ikke å lese i spillblader før noe senere, og dette var selvfølgelig før vi hadde internett hjemme. Men får meg til å tenke på at vi lever i ganske overstimulerte tider nå, i alle fall i forhold til den gang.
 
Forresten interessant å lese at utgivelsen var 21. november 1990 i Japan, 13. august 1991 i Nord-Amerika og 11. april 1992 i Europa. Litt av noen gap.

 

 

Helt klart et fantastisk spill, men jeg vet heller ikke om det kan slå SMB3. SMB3 var helt spesielt. Det er utrolig hvor stor utvikling det var fra SMB2 (og spesielt den japanske versjonen) til SMB3.

SMB3 og SMW er likevel begge blant tidenes beste spill.

 

Egentlig verdt å spille alle synes jeg, inkludert SMB2 som er et stilig spill. Men var ikke klar over at det er noen forskjeller med den japanske versjonen av SMB3. Må sjekke det på tuben. :)


  • 0


#15 hekomo

hekomo

    Bruker

  • Medlemmer
  • 13 049 innlegg
  •   13. juli 2013

Skrevet 13. mai 2017 - 23:45

Det er SMB2 som er forskjellig i Japan og resten av verden. I Japan var toeren veldig likt det første spillet, mens i resten av verden (i det minste US/EU) var jo spillet egentlig et annet plattformspill som ble omgjort til et Mario-spill.

Men ja, jeg likte også toeren. Jeg tror faktisk jeg spilte det før det opprinnelige SMB, hvis jeg ikke husker feil.

Og så kom SMB3 og jeg ble "blown away".
  • 0

#16 olympic

olympic

    Bruker

  • Medlemmer
  • 17 innlegg
  •   26. april 2014

Skrevet 14. mai 2017 - 06:44

Spillet var bra, men det er spilt ihjel av speedrunners. Det er ikke mulig å nyte spillet lenger når man vet at andre kan slå spillet på litt over minuttet ved exploit og 6-7 minutter full run.-

 
Så bare spill der det er dårlig konkurranse som speedruns kan nytes?
 
SMW er et spill som holder seg svårt godt, runner det jevnlig, det er ikke så mange gamle spill som er morsomme også i dag, uten å ta nostalgien med i bildet, men dette er ett av de.
 
AtW

Ikke for å pirke i språket. Jeg er bare nysgjerrig på skrivemåten av ordet jeg har brukt mye muntlig, men sjelden skrevet. Jeg trodde det het " runde et spill" som i " runde av noe"? eller er det en fornorsking av engelsk "run"? " to run a game"? runne det? kommentarer fra andre her?
  • 0

#17 ATWindsor

ATWindsor

    Bruker

  • Medlemmer
  • 68 909 innlegg
  •   17. april 2002

Skrevet 14. mai 2017 - 08:36

Jeg er egentlig enig med deg, gikk nok litt fort og hadde speedrun i hodet. Jeg mener runde er mest riktig sånn jeg oppfatter ordet. AtW
  • 2
"It is not so much that I have confidence in scientists being right, but that I have so much in nonscientists being wrong"
-Isaac Asimov

#18 sosh82

sosh82

    Bruker

  • Medlemmer
  • 42 innlegg
  •   26. januar 2017

Skrevet 15. mai 2017 - 09:19

Det er SMB2 som er forskjellig i Japan og resten av verden. I Japan var toeren veldig likt det første spillet, mens i resten av verden (i det minste US/EU) var jo spillet egentlig et annet plattformspill som ble omgjort til et Mario-spill.

Men ja, jeg likte også toeren. Jeg tror faktisk jeg spilte det før det opprinnelige SMB, hvis jeg ikke husker feil.

Og så kom SMB3 og jeg ble "blown away".


mario bros lost levels og doki doki panic.
  • 0

#19 war2war

war2war

    Bruker

  • Medlemmer
  • 238 innlegg
  •   2. februar 2005

Skrevet 15. mai 2017 - 15:13

Bestes priser; "Fant ingen priser" og det beste
"få varsel når det kommer pris på produktet"

Mulig kanditat til mini snes ?
  • 0
-Money is the devils best work!-
-Don't take life too seriously; nobody gets out alive-

#20 BadCat

BadCat

    Bruker

  • Medlemmer
  • 6 389 innlegg
  •   23. januar 2006

Skrevet 15. mai 2017 - 20:44

Jeg tror folk overvurderer kvaliteten til de fleste spill.

Fakta er at mange spill er bygd opp av noe skrot som var til overs fra avsluttedede r&d eksperimenter. Selv i SMW er det en dele elementer som virker malplasert og trukket frem fra ei skuff med tildligere skrotede forslag.

Skrekkeksempelet er Quake som er resultatet av et prosjekt som feilet. Spillet var basert på hånd-til-hånd kamp i festninger og slott og når prosjektet gikk i vasken så tok de rett og slett og bygde en tilfeldig shooter med innholdet fra produksjonen.

Når spill produserers av bedrifter vil de gjerne ha tilbake mest mulig for tidligere r&d og da får man mye rart. Fotballspillerene i SMW passer ikke inn feks. NFL er populært i USA, men for Europeiske spillere virker det helt bak mål.

Poenget mitt er at mange populære spill er blitt til gjennom prøving og feiling på måfå og ikke så mye fordi folk hadde peiling. Ved faglig utdanning får man ikke bestått om man oppnår resultatet på måfå, selv om oppgaven er løst.

Det hadde vært mye bedre hvis spillene ble til av dyktighet og ikke pga slump. Det verste er når franchiser blir videreført av andre selskaper eller utviklingslag.

Hvis noen ser et sykkelløp, ønsker de å se noen gode vinne eller ønsker de å se at sistemann vinner fordi de andre tilfeldigvis ramla?

Heldigvis er det litt bedre nå siden de seriøse selskapene satser stort på betatesting og feedback fra spillere.

Jeg tror ikke SMW er en perfeksjon, jeg tror det er summen av alt skrotet som var til overs fra R&D fra 1983 og utover som nå endelig var realiserbart pga kraftigere maskinvare. Det finnes ganske mye info og bilder fra utviklinga til spillet og tidlige versjoner. Spillet ble bygd over SMB3 ved at diverse skrot ble satt inn. Prøv, feil, gjenta. Å ta frem tidligere skrotet materiale er langt billigere enn å sette seg ned og tenke ut noe bra.

Det siste komiske nå er at Quake Champions skal få karakterer med ulike egenskaper. Et konsept som ble prøvd ut og skrotet under utviklinga til Quake III: Arena og med god grunn. Nå er det plutselig ok fordi andre selskaper ha lagd casual-vennige spill med denne egenskapen. Hvis ikke folk greier å hevde seg i lik kamp så får de legge inn ulikheter. "Jeg greier ikke å skyte deg i spillet så nå skal jeg ha cooldown på en egenskap som løper eller slimer deg ned. Hurra!"

Dette innlegget har blitt redigert av BadCat: 15. mai 2017 - 21:16

  • 0


0 bruker(e) leser denne tråden

0 medlemmer, 0 gjester, 0 skjulte brukere