Gå til innhold

TILBAKEBLIKK: Med dette spillet kom Nintendo farlig nær perfeksjon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

Jeg tror folk overvurderer kvaliteten til de fleste spill.

 

Fakta er at mange spill er bygd opp av noe skrot som var til overs fra avsluttedede r&d eksperimenter. Selv i SMW er det en dele elementer som virker malplasert og trukket frem fra ei skuff med tildligere skrotede forslag.

Det virker som om du tror at gjenbruk av R&D-ideer automatisk betyr et dårlig spill. La oss ikke glemme at en av storhetstidene i kunst kom fra en gjennoppdagelse av gammel filosofi.

Lenke til kommentar

Jeg tror folk overvurderer kvaliteten til de fleste spill.

 

Fakta er at mange spill er bygd opp av noe skrot som var til overs fra avsluttedede r&d eksperimenter. Selv i SMW er det en dele elementer som virker malplasert og trukket frem fra ei skuff med tildligere skrotede forslag.

 

Skrekkeksempelet er Quake som er resultatet av et prosjekt som feilet. Spillet var basert på hånd-til-hånd kamp i festninger og slott og når prosjektet gikk i vasken så tok de rett og slett og bygde en tilfeldig shooter med innholdet fra produksjonen.

 

Når spill produserers av bedrifter vil de gjerne ha tilbake mest mulig for tidligere r&d og da får man mye rart. Fotballspillerene i SMW passer ikke inn feks. NFL er populært i USA, men for Europeiske spillere virker det helt bak mål.

 

God kode er god kode uansett om det skrotes og brukes til noe annet enn det skulle bli brukt til i utgangspunktet.

 

Fotballfolka passer inn i forhold til hva de gjør og mekanikken dems passer godt med målet om (ikke)tilfeldig kaos som gjør at man må være flink til å trykke riktig. Det skal være humoristisk og en tilfeldig fotballspiller passer godt inn i tema :)

 

Gjenbruk og "skrot" fra tidligere prosjekter har aldri vært en negativ ting for spillere. Vi vil ha et bra spill og hvordan de har laget det er irrelevant, så sant det ikke er barnearbeidere på 4 år som sitter og koder :p

 

Blir som å si at mobiltelefoner ikke skal ha noe av den samme maskinvaren fordi det er skrot pga. at maskinvaren er "til overs fra forrige modell". Eller at de ikke kan bruke samme OS(versjon) siden den koden alerede har blitt brukt i en annen telefon.

 

You, sir, make no sense :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg snakker ikke om gjenbruk med et godt resultat, jeg snakker om tilfeller hvor det svekker produktet men går gjennom for å redusere kostnadene.

 

Poenget mitt var at enkelte spill ikke er så fantastiske og gjennomtenkte som enkelte tror, men at mye innhold er tilfeldigheter eller resultat av besparelser eller tidsfrister.

 

Ikke bare skal du vri på det jeg sier, du skal også være frekk.

 

Jeg har ikke nevnt kode. Med unntak av fotballspilleren holder du deg ikke engang saklig. Du snakker ikke om det samme som meg. Jeg elsker gjenbruk når det er gjort riktig, feks som i Super Metroid. Jeg har aldri påstått at SMW er dårlig, det er et spill jeg har spilt mye. Når du trekker inn koding for andre gang uten at jeg har nevnt kode og topper det med barnearbeidere og en metafor, ja da er du ute på viddene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Jeg snakker ikke om gjenbruk med et godt resultat, jeg snakker om tilfeller hvor det svekker produktet men går gjennom for å redusere kostnadene.

 

Poenget mitt var at enkelte spill ikke er så fantastiske og gjennomtenkte som enkelte tror, men at mye innhold er tilfeldigheter eller resultat av besparelser eller tidsfrister.

 

Ikke bare skal du vri på det jeg sier, du skal også være frekk.

 

Jeg har ikke nevnt kode. Med unntak av fotballspilleren holder du deg ikke engang saklig. Du snakker ikke om det samme som meg. Jeg elsker gjenbruk når det er gjort riktig, feks som i Super Metroid. Jeg har aldri påstått at SMW er dårlig, det er et spill jeg har spilt mye. Når du trekker inn koding for andre gang uten at jeg har nevnt kode og topper det med barnearbeidere og en metafor, ja da er du ute på viddene.

 

Hvis man mener resultatet er dårlig, er det vel få som mener at spillet er fantastisk, uavhengig av hvordan man kom frem til resultatet. På samme måte som det er rivende likegyldig om spillet var resultatet av besparelser eller tilfedigheter, sålenge det endelige produktet var bra. I Frankrike ble champagne oppfunnet ved tilfeldighet, og det samme ble penicillin. Filmen Doom ble derimot ikke laget ved tilfeldighet.

Lenke til kommentar

Jeg snakker ikke om gjenbruk med et godt resultat, jeg snakker om tilfeller hvor det svekker produktet men går gjennom for å redusere kostnadene.

 

Poenget mitt var at enkelte spill ikke er så fantastiske og gjennomtenkte som enkelte tror, men at mye innhold er tilfeldigheter eller resultat av besparelser eller tidsfrister.

 

Ikke bare skal du vri på det jeg sier, du skal også være frekk.

 

Jeg har ikke nevnt kode. Med unntak av fotballspilleren holder du deg ikke engang saklig. Du snakker ikke om det samme som meg. Jeg elsker gjenbruk når det er gjort riktig, feks som i Super Metroid. Jeg har aldri påstått at SMW er dårlig, det er et spill jeg har spilt mye. Når du trekker inn koding for andre gang uten at jeg har nevnt kode og topper det med barnearbeidere og en metafor, ja da er du ute på viddene.

 

Da misforsto jeg deg. Poenget faller dog litt på sin egen hatt da det blir laget enormt mye dritt i spillverdenen og det er uanvhengig av resirkulering, tidsfrister og kostnadsbesparelser.

 

Du nevnte kode bare uten å bruke ordet kode da et spill er laget av kode, bilder og animasjoner. Når de resirkulerer så bruker de koden på nytt så sant det ikke er snakk om bilder eller diverse videoer. Vel, du snakket kanskje om fysiske brettspill eller noe siden det ikke handler om kode?

 

Beklager at du tok deg nær av det jeg skrev :)

Endret av 4 3
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
  • 2 år senere...

Snedig denne artikkelen plutselig ble lagt ut igjen da jeg rundet det for første gang i går.

Flott spill, men holder fortsatt SMB3 som favoritt:

- Grafikken er bedre i SMW, men SMB3 utnyttet NES til det maksimale og ser nesten ut som et SNES-spill. Forskjellen fra SMB1 til SMB3 er som natt og dag, overgangen til SMW føles ikke så stor i ettertid. Fargepaletten i SMW er flott da.

- Musikken føler jeg jevnt over er mer ikonisk og variert i SMB3.

- Jeg liker at verdenene er mer tydelig definert (gressverden, ørkenverden, snøverden osv.) som i SMB3s 8 verdener

- Jeg like mer lineæriteten og enkelheten i SMB3, ingen hemmelige exits man må finne for å komme seg videre (selv om det også har sine hemmeligheter). 

- Slutten (verden 8 med blant annet skipet i SMB3 overgår den siste delen av SMW. Sistnevnte har best sluttcredits da.

- Kontrollen er litt mer tight og naturlig i SMB3, Mario føles litt for lett i SMW

- Yoshi er genial ny power-up og beste nyheten SMW kommer med, men SMB3 introduserte det klassiske P-wingen, tanooki suit osv.

Endret av kilik
Lenke til kommentar
BadCat skrev (På 15.5.2017 den 21.44):

Det hadde vært mye bedre hvis spillene ble til av dyktighet og ikke pga slump. Det verste er når franchiser blir videreført av andre selskaper eller utviklingslag.

Hvis noen ser et sykkelløp, ønsker de å se noen gode vinne eller ønsker de å se at sistemann vinner fordi de andre tilfeldigvis ramla?

Heldigvis er det litt bedre nå siden de seriøse selskapene satser stort på betatesting og feedback fra spillere.

Den andre siden av denne mynten er at de fleste store franchiser nå har årlige utgivelser som er veldig formel-baserte. Det er lite reell innovasjon i spillmekanikker og man ser ikke lenger store firmaer ta sjanser med nye utgivelser. Dersom man vil ha innovasjon er man nødt til å se mot indiescenen. 

Lenke til kommentar
Mala skrev (På 17.5.2017 den 21.39):

Denne artikkelen fikk med omsider til å skaffe meg en SNES pakke fra eBay :) Husker vi spillte dette mye som mindre.

Var smart og kjøpte SNES mini når den var tilgjengelig. Kosta meg 800kr. 21 spel inkludert Super Mario World, F-zero og Street Fighter. Nåken mangler var det på den, men det fiksa eg fint sjøl.

Angrer ikkje eit sekund. Fantastisk konsoll. Med masse nostalgi.

Lenke til kommentar

Spillet som er så bra at det den dag i dag har et gigantisk og aktivt miljø for romhacks.

Bare sjekk ut SMW-kategorien på Twitch, eller smwcentral.

Det er et spill som har en enorm oppslutning enda, fordi det er så mye artig man kan gjøre med game mechanics at folk blir ikke lei av å lage nye nivåer, eller å spille dem :)

Lenke til kommentar
Pallehysa skrev (1 time siden):

Var smart og kjøpte SNES mini når den var tilgjengelig. Kosta meg 800kr. 21 spel inkludert Super Mario World, F-zero og Street Fighter. Nåken mangler var det på den, men det fiksa eg fint sjøl.

Angrer ikkje eit sekund. Fantastisk konsoll. Med masse nostalgi.

Artig!

Ballet på seg med retro-kjøret her  siden den  posten der 😛 . I  grunn  over hele linja. Men for å holde det kort og relevant til SNES, så har jeg nå endt opp med en 1-CHIP SNES, regionfri mod + en FX Pack Pro (ble bitt av NTSC basillen på sikt) så nå har jeg i grunn hele SNES biblioteket forran meg om jeg måtte ønske det :) Selvsagt koblet opp til en CRT-TV (det har blitt en rekke slike også med årenes løp) 

Skaffet meg en SNES mini selv, men den har knapt blitt brukt 😛

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 5/17/2021 at 9:53 PM, Feenyx said:

Spillet som er så bra at det den dag i dag har et gigantisk og aktivt miljø for romhacks.

Bare sjekk ut SMW-kategorien på Twitch, eller smwcentral.

Det er et spill som har en enorm oppslutning enda, fordi det er så mye artig man kan gjøre med game mechanics at folk blir ikke lei av å lage nye nivåer, eller å spille dem

folk noen sære raringer blir ikke lei av å lage nye nivåer, eller å spille dem :) :dremel:

 

Det kan diskuteres hvor lei man ikke blir etter 30 år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...