Gå til innhold

Hvor går grensen for å være "rik"?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg vil si å være rik - hvis du nå kun mener i form av penger - er å ha nok penger til å dekke en behagelig livsstil, og ikke være presset av noen hold for å gjøre noe for å beholde dem, annet enn kanskje å møte i banken fra tid til annen. Økonomisk uavhengig, er et bedre begrép jeg liker å bruke.

 

Har regnet ut at hvis man har 7 000 000 i banken, betaler formueskatt på 0,85%, og får en årlig rente på 5%

 

 

http://www.skatteetaten.no/no/Tabeller-og-satser/Formuesskatt/

 

 

så blir regnestykket slik: 7 000 000 - 0,85% = 6 940 500 + 5% = 7 287 525. Så du vil da tjene 287 525 i året på å gjøre akkurat ingenting. Jeg tenker at dét er en temmelig grei sum å klare seg på.

 

Så det er ikke nok å bare vinne 2-3 millioner i lotto. Bør vinne 6-7 mill + for å vurdére å trekke seg tilbake.

Lenke til kommentar

Jeg vil si å være rik - hvis du nå kun mener i form av penger - er å ha nok penger til å dekke en behagelig livsstil, og ikke være presset av noen hold for å gjøre noe for å beholde dem, annet enn kanskje å møte i banken fra tid til annen. Økonomisk uavhengig, er et bedre begrép jeg liker å bruke.

 

Har regnet ut at hvis man har 7 000 000 i banken, betaler formueskatt på 0,85%, og får en årlig rente på 5%

 

 

http://www.skatteetaten.no/no/Tabeller-og-satser/Formuesskatt/

 

 

så blir regnestykket slik: 7 000 000 - 0,85% = 6 940 500 + 5% = 7 287 525. Så du vil da tjene 287 525 i året på å gjøre akkurat ingenting. Jeg tenker at dét er en temmelig grei sum å klare seg på.

 

Så det er ikke nok å bare vinne 2-3 millioner i lotto. Bør vinne 6-7 mill + for å vurdére å trekke seg tilbake.

 

5% rente? Da investerer du i fond da?

 

Anonymous poster hash: 5ec0e...dfa

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tenker at rike personer er millionærer. 

Så har du en million på konto så skal du få lov å kalle deg rik/millionær

En million er ikke hva det en gang var. Du kommer ikke langt med en million i dagens Norge. Millionærer kan ikke engang kjøpe et hus.

 

Det som tidligere var millionær er tilsvarende til det som idag er mer enn 50 million. Så lite har pengene blitt verdt.

 

Jeg vil definere "rik" som noen som har råd til alt de ønsker seg. Jeg tenker ikke på Ferrari og Luksusyatcher, men et stort hus, en fin bil, hytte og bomullsmykt toalettpapir. En som ikke er rik er en som må prioritere pengene sine.

Nesten enig her. Jeg vil si en person som er rik er en som har mer enn nok formue og eiendeler til å leve resten av livet uten bekymring og uten å måtte jobbe.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

http://e24.no/jobb/aarsloennen-som-gjoer-deg-lykkelig/20071395

Denne er kanskje relevant her? Kan man måle rikdom bare i et siffer på kontoen eller fancy hus?

 

Hadde forøvrig godt over millionen på konto i noen dager i vinter da jeg byttet bolig. Nå står de som egenkapital i en ny leilighet. Føler meg ca økonomisk trygg, men ikke rik på noen måte. Som zeebra prøver å si er den oppfatningen om at en million er mye penger noe utdatert. Det er en stund siden Olsenbandenfilmene ble laget.

Lenke til kommentar

Økonomisk uavhengig er man dersom man kan slutte å jobbe, å klare seg resten av livet på det man har.

 

Rik, i det minste på penger og verdier, er man dersom man kan kjøpe nær sagt det man vil, når man vil, og for de fleste betyr det mer enn et greit hus og en bil, sannsynligvis mange millioner kroner i verdier, og en såpass velfylt konto at selv store kjøp gjør ytterst lite innhugg.

 

Søkkrik er man når man har verdier for minst tusen millioner, eller med andre ord når man er milliardær.

 

Onkel Skrue-rik er man dersom man kan bygge sin egen pengebinge, å fylle den til randen.

Endret av adeneo
Lenke til kommentar

Taurean, du mener det er enkelt for en normal person å åpne konto i et annet land. Da får jeg kaste en isbøtte over deg, for det er det nemlig ikke.

 

Er du rik, så er det enkelt.

Ja, men nå var det vel dét vi diskutérte her, om man var rik ^^ så da er vel dét et bra alternativ.

 

 

 

Men tilbake til dårlige renter på formue i Norge: Det må vel være mulig å ha pengene plassert i en bank i et annet land, med bedre renter?

Da er pengene plassert i en annen valuta, og du tar enorm valutakursrisiko. 

 

Muligens, men dét er vel en kalkulért risiko man tar for å slippe unna å tape penger i dette landet. Jeg har enda ikke helt skjønt hvorfor så utrolig mange milliarder ble gjemt bort, som ble avslørt i "panama papers"-saken.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Men tilbake til dårlige renter på formue i Norge: Det må vel være mulig å ha pengene plassert i en bank i et annet land, med bedre renter?

Da er pengene plassert i en annen valuta, og du tar enorm valutakursrisiko. 

 

Muligens, men dét er vel en kalkulért risiko man tar for å slippe unna å tape penger i dette landet. Jeg har enda ikke helt skjønt hvorfor så utrolig mange milliarder ble gjemt bort, som ble avslørt i "panama papers"-saken.

 

Samfunnsøkonomisk teori (dog med varierende empirisk grunnlag), tilsier at rentedifferanser mellom valutaer, vil motsvares ved en forventet svekkelse av valutaen med høy rente. Å plassere pengene sine utenlands til høy rente er altså en dårlig idé, både fordi du på forvetningsbasis ikke vil tjene på det, samtidig som risikoen som nevnt er stor. 

 

Panama papers handlet vel først og fremst om å unngå beskatning. 

Lenke til kommentar

Jeg tenker at rike personer er millionærer. 

Så har du en million på konto så skal du få lov å kalle deg rik/millionær

Hvis jeg selger huset mitt nå kan jeg nok sitte igjen med en million på konto - men uten hus. Vil da overhodet ikke kalle meg rik.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...