Gå til innhold

KOMMENTAR: En av tiårets viktigste spillserier takker for seg


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det så viktig som artikkelen gir inntrykk av? Har ikke spilt serien, og det er sikkert kanon-spill, men kan ikke si jeg har merket noen større forandring i andre spill? Hadde vært interessant å høre hvordan artikkelforfatter mener andre spill har vært påvirket, hvilke spill det er snakk om osv. 

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor sjekker Prisguide pris fra G2A fremdeles? Etter de siste ukenes styr rundt den nettsiden så burde det vel ikke lenger herske noen tvil om at det er en side som mangler styring og driver med ulovlig virksomhet.

 

Har ikke fått med meg at det er noe "uten tvil", har du en lenke eller liknende?

 

AtW

Lenke til kommentar

Bra skrevet, bare fortsett å skrive mer om DS, det er bare snop. Hadde vært kult om de hadde prøvd å gjenopplive Demonssouls, men enig at mest sansynlig blir det Bloodbourne 2 på E3 i år.

 

Spennende uansett å se hva som skjer, DS1 var bra så mulig jeg skal gi Demonssouls en sjanse. PS3 powah!

Lenke til kommentar

Er det så viktig som artikkelen gir inntrykk av? Har ikke spilt serien, og det er sikkert kanon-spill, men kan ikke si jeg har merket noen større forandring i andre spill? Hadde vært interessant å høre hvordan artikkelforfatter mener andre spill har vært påvirket, hvilke spill det er snakk om osv. 

 

AtW

 

Må si meg litt enig her, har ikke spilt det selv, men det er nok den spill serien jeg har sett mest letsplay og 'lore' videoer på, veldig fascinerende verden. Jeg hadde nok bare ragequita hvis jeg hadde prøvd det.

 

Mulig det er en målestokk for rpg og action rollespill, men det er jaggu ikke mange som benytter den.

Lenke til kommentar

Er det så viktig som artikkelen gir inntrykk av? Har ikke spilt serien, og det er sikkert kanon-spill, men kan ikke si jeg har merket noen større forandring i andre spill? Hadde vært interessant å høre hvordan artikkelforfatter mener andre spill har vært påvirket, hvilke spill det er snakk om osv. 

 

AtW

 

Souls  har blitt en sjanger, på samme måten som Rouge-Like/Rouge-Lite.

 

Flere spill(for det  meste indie) promotoerer seg som Souls aktige spill, men også andre mer AAA gjør det. 

Vi snakker ikke DOOM  type innflytesle,  men den har helt klart hatt en  ganske stor innflytesle.

Jeg har prøvd både Deamon souls, og Dark  souls 1 og 2, likte de ikke, ikke min type spill i det  hele tatt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Er det så viktig som artikkelen gir inntrykk av? Har ikke spilt serien, og det er sikkert kanon-spill, men kan ikke si jeg har merket noen større forandring i andre spill? Hadde vært interessant å høre hvordan artikkelforfatter mener andre spill har vært påvirket, hvilke spill det er snakk om osv. 

 

AtW

 

Souls  har blitt en sjanger, på samme måten som Rouge-Like/Rouge-Lite.

 

Flere spill(for det  meste indie) promotoerer seg som Souls aktige spill, men også andre mer AAA gjør det. 

Vi snakker ikke DOOM  type innflytesle,  men den har helt klart hatt en  ganske stor innflytesle.

Jeg har prøvd både Deamon souls, og Dark  souls 1 og 2, likte de ikke, ikke min type spill i det  hele tatt.

 

 

Ok, har du noen eksempel på noen litt kjente spill i den sjangeren?

 

AtW

Lenke til kommentar

Personlig syntes jeg Dark Souls var "ok-ish", et spill hvor gameplay/combat var fintjunet ned til millisekundet, men alt annet var satt i baksetet...

Spillet fokuserer altså på det aller viktigste, og bruker ikke så mye energi på fjas. Selv om det skal sies at Souls-spillene faktisk har historier, men spilleren blir ikke tvangsforet. I en tid hvor de fleste utviklere har kinematiske vyer og markedet oversvømmes av "historiedrevne spill" (ofte til ufortjent stående applaus), er det forfriskende en sjelden gang å få et spilldrevet spill.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Er det så viktig som artikkelen gir inntrykk av? Har ikke spilt serien, og det er sikkert kanon-spill, men kan ikke si jeg har merket noen større forandring i andre spill? Hadde vært interessant å høre hvordan artikkelforfatter mener andre spill har vært påvirket, hvilke spill det er snakk om osv. 

 

AtW

 

Souls  har blitt en sjanger, på samme måten som Rouge-Like/Rouge-Lite.

 

Flere spill(for det  meste indie) promotoerer seg som Souls aktige spill, men også andre mer AAA gjør det. 

Vi snakker ikke DOOM  type innflytesle,  men den har helt klart hatt en  ganske stor innflytesle.

Jeg har prøvd både Deamon souls, og Dark  souls 1 og 2, likte de ikke, ikke min type spill i det  hele tatt.

 

 

Ok, har du noen eksempel på noen litt kjente spill i den sjangeren?

 

AtW

Nioh, Eitr, Lords of The Fallen, The Surge, Salt and Sanctuary, Necropolis, Titan Souls osv. Berre søk på "Souls-like".

 

Elles er det jo mange spel som er lettare inspirert av DS. Til dømes meiner eg å hugse at Damien Monnier hos CD PR sa at Dark Souls var ei stor inspirasjonskjelde for kampsystemet til The Witcher 2 og 3. 

Endret av iR' BR34K
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

Er det så viktig som artikkelen gir inntrykk av? Har ikke spilt serien, og det er sikkert kanon-spill, men kan ikke si jeg har merket noen større forandring i andre spill? Hadde vært interessant å høre hvordan artikkelforfatter mener andre spill har vært påvirket, hvilke spill det er snakk om osv. 

 

AtW

 

Souls  har blitt en sjanger, på samme måten som Rouge-Like/Rouge-Lite.

 

Flere spill(for det  meste indie) promotoerer seg som Souls aktige spill, men også andre mer AAA gjør det. 

Vi snakker ikke DOOM  type innflytesle,  men den har helt klart hatt en  ganske stor innflytesle.

Jeg har prøvd både Deamon souls, og Dark  souls 1 og 2, likte de ikke, ikke min type spill i det  hele tatt.

 

 

Ok, har du noen eksempel på noen litt kjente spill i den sjangeren?

 

AtW

Nioh, Eitr, Lords of The Fallen, The Surge, Salt and Sanctuary, Necropolis, Titan Souls osv. Berre søk på "Souls-like".

 

Elles er det jo mange spel som er lettare inspirert av DS. Til dømes meiner eg å hugse at Damien Monnier hos CD PR sa at Dark Souls var ei stor inspirasjonskjelde for The Witcher 3. 

 

 

Takk for tilbakemelding. Er det et sånn passe representativt utvalg? Mest indie-spill pluss 3 litt større titler, som alle har gått under min radar. Mulig jeg er litt streng, men synes det fortsatt er litt unna "tiårets mest innflytelsesrike spill", selv om jeg har litt mer forståelse for hva man bygger det på nå. Det er jo interessant at (noen) slike spill har fått merkelappen "souls-like", den grunnleggende spillmekanikken virker jo ikke til å være ny (i dark souls kontra tidligere spill av liknende type), men de virker til å ha lagd sin egen vri.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvorfor sjekker Prisguide pris fra G2A fremdeles? Etter de siste ukenes styr rundt den nettsiden så burde det vel ikke lenger herske noen tvil om at det er en side som mangler styring og driver med ulovlig virksomhet.

 

Har ikke fått med meg at det er noe "uten tvil", har du en lenke eller liknende?

 

AtW

Det er litt "He said, she said" rundt denne situasjonen.

 

Det er mer ett etisk spørsmål enn rettslig.

 

Jeg vet for ett faktum at grunnen til at Mario ikke hadde bedre svar under Reboot var fordi:

 

1. Hendene hans var bundet av PR avdelingen og hadde ikke lov til å svare på uforberedte spørsmål

 

2: PR avdelingen hadde ikke forberedt seg på de spørmålene han fikk hvilket resulterte i punkt 1.

 

Det var svært interessant å se klippet men jeg syns de burde valgt en annen representat for dette.

Lenke til kommentar

For å være litt personlig først: Dette er sannsynligvis den spillserien som har engasjert meg mest i denne og forrige generasjon. Når man har holdt på med denne hobbyen i mange år og spilt mye forskjellig kan det etterhvert bli vanskelig å finne spill som virkelig gir det gode, gamle kicket - selv å spille gamle perler på nytt gir ikke helt den samme effekten som før. Der kom From Software inn og reddet dagen for min del. Dette er spill jeg er 100% fokusert på mens jeg spiller dem og når jeg ikke spiller sitter jeg gjerne og leser meg opp på builds, sjekker diskusjonsfora og let's plays. Jeg sitter i disse dager og spiller gjennom Bloodborne og blir like oppslukt som jeg ble med Demon's Souls for mange år siden.

 

Når det gjelder Dark Souls sin påvirkning på andre spill tror jeg vi bare har sett begynnelsen. Det er som påpekt flere eksempler på spill som i større og mindre grad har hentet ideer fra Dark Souls, og jeg er sikker på at det er mange slike spill under utvikling as we speak. Jeg er også like sikker på at soulslike-konseptet etterhvert kommer til å bli utvannet og kjipt på samme måte som alt annet som blir populært.

 

Men når det er sagt så synes jeg ikke det spiller noen rolle hvilken betydning Dark Souls har på andre spill, for det som betyr noe er at Dark Souls er Dark Souls og etter min mening blant de beste spillkonseptene noensinne, på linje med Mario, Metal Gear og Final Fantasy.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jepp, akkurat som vi tok farvel med God of War osv.. Men nå kommer det jaggumeg et nytt spill i den serien akkurat som det sikkert gjør med Dark Souls/Demon Souls/Bloodborn også i fremtiden.

 

Kan tenkes, men personlig håper jeg heller at From Software tar sjangeren videre mer i retning av Bloodborne. Har vært en stor fan av Souls-serien helt siden Demon's Souls, men føler egentlig at den settingen begynner å bli litt oppbrukt. Bloodborne tok etter min mening hele sjangeren opp til et nytt nivå, både med tanke på gameplay og lore, og Dark Souls III føltes mer som et steg tilbake. Det at DS3 er det klart svakeste spillet i serien med tanke på gjenspillbarhetsverdi hjelper selvsagt ikke heller.

Lenke til kommentar

 

 

Er det så viktig som artikkelen gir inntrykk av? Har ikke spilt serien, og det er sikkert kanon-spill, men kan ikke si jeg har merket noen større forandring i andre spill? Hadde vært interessant å høre hvordan artikkelforfatter mener andre spill har vært påvirket, hvilke spill det er snakk om osv. 

 

AtW

 

Souls  har blitt en sjanger, på samme måten som Rouge-Like/Rouge-Lite.

 

Flere spill(for det  meste indie) promotoerer seg som Souls aktige spill, men også andre mer AAA gjør det. 

Vi snakker ikke DOOM  type innflytesle,  men den har helt klart hatt en  ganske stor innflytesle.

Jeg har prøvd både Deamon souls, og Dark  souls 1 og 2, likte de ikke, ikke min type spill i det  hele tatt.

 

 

Ok, har du noen eksempel på noen litt kjente spill i den sjangeren?

 

AtW

Bloodborne er nok helt klart det beste spillet i sjangeren, etterfulgt av Dark Souls 1, og et stykke lenger bak, DS2 og 3.

Nioh er også vel verdt å spille gjennom en gang, men gjenspillbarhetsverdien er ikke like god som From Software sine spill pga den håpløse loot-grinden som dominerer endgame.

 

Salt and Sanctuary er Souls-inspirert og er også et meget bra spill, men gameplay-messig ligner det mer på et Castlevania-spill. (2D plattform, med noen element fra Souls-spillene)

Lenke til kommentar
Merker meg kvalitetsartiklene fra gamer.no om dagen. Liker disse kommentar-artiklene. Er enig i mye av det som skrives angående viktigheten av lyd og musikk osv.

 

Anbefaler en dokumentar om dette som kom ut i fjor. Retter oppmerksomhet mot komponister via intervjuer: http://gamessound.com/

 

Men ja, musikken til Donkey Kong vil jeg si er ekstremt skjellsettende for de spillene. På samme måte som det selvfølgelig er for mange andre spill, og spesielt viktige spill. Det er nettopp dette som er mye av grunnen til at de blir regnet som klassikere i dag. Prøv å spille uten musikken, eller noe annet i bakgrunnen, så vil en raskt oppdage dette.

 

Men, så må vi ikke glømme lydeffekter. Her gjør Souls-spillene det meget bra. Den ensomme opplevelsen av å utforske en "mental" verden mens en hører vinden blåser og alt mulig snodige lyder rundt hjørnene.. Det har helt klart bidratt til å definere spillene. Samt den taktiske og taktile følelsen i kampene. Alt kommer tydeligere fram i miksen når en ikke har et lydspor som sviver og går. Så her ble det snudd litt på hodet føler jeg. Husker dette var noe av det første jeg la merke til da jeg startet Demon's Souls i 2010.

 

Føler artikkelen til Mikkjell Lønning fortjener en liten bump (0 kommentarer?): https://www.gamer.no/artikler/kommentar-soulsborne-seriens-geniale-formidling/378608

Endret av Istapp
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...