Gå til innhold

LGs nye 5K-skjerm til Mac kan ikke plasseres nær en ruter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva er det i en ruter som gjør at skjermen kneler? Uten at jeg noen gang har tenkt særlig over det, men er det noe voldsom forskjell i teknisk oppbygging på ruter og f.eks. switch, annet enn at ruteren sender pakker mellom to ulike nettverk? Merkelig at skjermen bare reagerer på ruter, og at det ikke blir samme problem med en switch.

 

Hadde det vært snakk om at skjermen reagerer på å stå tett innpå et aksesspunkt, herunder selvfølgelig inkludert "trådløs ruter" (aka ruter med innebygget aksesspunkt), så hadde det gitt noe mer mening. Et aksesspunkt er jo i det minste laget for å sende ut signaler ...

 

 

Husker at de gamle crt skjemene ble forvrengt om du satte store høytalere ved siden av dem.

 

Høyttalere drives av magneter. Skjermer basert på katoderør "skyter" ut elekroner mot skjermen. Elektroner påvirkes av magneter. Den sammenhengen er i hvert fall enkel å forklare, i motsetningen til hvorfor en ruter skal påvirke en flatskjerm. =)

 

Husker gleden var stor da jeg omsider fikk magnetisk skjermede høyttalere, slik at jeg kunne ha dem ved siden av skjermene på pulten.

Endret av Horge
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det menes åpenbart trådløst aksesspunkt.

Ja, jeg mistenker også det; men jeg kan ikke fri meg fra at det er litt trist at en skribent for et teknisk nettsted ikke er bevisst på forskjellen på ruter og aksesspunkt.

 

At dette hadde passert i redaksjonen hos en lokalavis, det får så være, men på et nettsted som sågar har Tek som navn, og hvor man kunne håpe at det fremdeles var litt tradisjon igjen i veggene fra den gang det het Hardware. Akk ja.

 

Gleder meg allerede til neste test av tannbørster og vaffeljern.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Siden den er 5K har den jo en spesiell skjermkontroller for å kunne ta imot signalet, siden det ikke er vanlig støtte for det. Jeg regner med at LG ikke har holdt så mye på med slikt før. Så da er det muligens den, siden det er uprøvd og nytt. Interferens er jo noe som kan komme i all elektronikk, og du kan ikke alltid unngå at det bruker samme frekvens. USB 3 kontrollere og Thunderboltkontrollere har resonansfrekvens på 2,4 Ghz også. Det var det jo en på YT som viste problemer med på rMBA u/TB. Du må enten isolere eller redesigne for å fikse det.

 

Men det går fint, bare kjøp sånn anti-stråle maling og folier og slikt og ha på skjermen, så er problemet løst :) :)

 

Ellers så finnes det en enkel forklaring på hvordan de kan ha levert det uten å se en slik feil. Den var aldri i nærheten av en router eller noe slik under test, og det har aldri vært et problem med alle andre skjermer de har lagd, men nå fikk de f.eks inn en spesiell display-kontroller som er veldig sensitiv for EM-felt av samme frekvens som er vanlige hos routere.

Lenke til kommentar

 

Ja, jeg mistenker også det; men jeg kan ikke fri meg fra at det er litt trist at en skribent for et teknisk nettsted ikke er bevisst på forskjellen på ruter og aksesspunkt.

 

At dette hadde passert i redaksjonen hos en lokalavis, det får så være, men på et nettsted som sågar har Tek som navn, og hvor man kunne håpe at det fremdeles var litt tradisjon igjen i veggene fra den gang det het Hardware. Akk ja.

 

Gleder meg allerede til neste test av tannbørster og vaffeljern.

 

Tek skriver router, fordi det alle tenker på når de hører router og det du finner når du søker på router på komplett har et AP. Den pakken med nettverksutstyr som blant annet inneholder router heter i dagligtale router, selv om det ikke er riktig.

 

Akkurat som at alle sier stikkontakt. Selv om de mener støpsel. Begge deler er liksom stikkontakt, men om du skal begynne med å si støpsel så må du gjerne forklare litt mer hva du mener og slikt.

 

Tek vet forskjellen, men de vet og hva folk sier når de snakker om det. Og alle som ikke vil være vanskelige forstår også hva de mener.

Endret av TKongen
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Tek vet forskjellen, men de vet og hva folk sier når de snakker om det. Og alle som ikke vil være vanskelige forstår også hva de mener.

Det handler ikke om å være vanskelig, det handler om å være presis - noe man må kunne forvente i et fagtidsskrift.

 

På sikt handler det også om hvilket publikum man vi ha. For en som har lest hw.no siden den gang det i praksis bare var prisguide, så er det trist å se hvor labert nivået har blitt. Det henger nok sammen med at de forsøker å få et mye bredere kundegrunnlag enn bare "datanerder", men denne utvanningen vil også gjøre at vi mister det som en gang var et godt - norsk - nettsted for datainteresserte. Enda godt at vi nå i det minste får grundige tester av elektriske tannbørster.

 

All den tid Tek nå retter seg mer mot allmuen og ikke bare de teknisk interesserte, så kan jeg i hvert fall ikke forstå hvorfor de ikke kan forsøke å drive et snev av folkeopplysning. På samme måte som at folk flest kan ha litt nytte av å skjønne forskjell på harddisk og ssd, så vil flere også ha glede av å forstå at en "trådløs ruter" faktisk gjør to forskjellige ting i nettverket ditt, og det er ikke ruter-delen som gjør at du får WiFi.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Det menes åpenbart trådløst aksesspunkt.

Ja, jeg mistenker også det; men jeg kan ikke fri meg fra at det er litt trist at en skribent for et teknisk nettsted ikke er bevisst på forskjellen på ruter og aksesspunkt.

 

At dette hadde passert i redaksjonen hos en lokalavis, det får så være, men på et nettsted som sågar har Tek som navn, og hvor man kunne håpe at det fremdeles var litt tradisjon igjen i veggene fra den gang det het Hardware. Akk ja.

 

Gleder meg allerede til neste test av tannbørster og vaffeljern.

Copy / paste sikkert også en surrete kilde.

Men at det er et tråløst access punkt er temmelig sikkert,

Om den reagerer på routere uten tråløs og kun rutere og ikke pcer og annet er det best å ringe ghostbusters.

Lenke til kommentar

Siden den er 5K har den jo en spesiell skjermkontroller for å kunne ta imot signalet, siden det ikke er vanlig støtte for det. Jeg regner med at LG ikke har holdt så mye på med slikt før. Så da er det muligens den, siden det er uprøvd og nytt. Interferens er jo noe som kan komme i all elektronikk, og du kan ikke alltid unngå at det bruker samme frekvens. USB 3 kontrollere og Thunderboltkontrollere har resonansfrekvens på 2,4 Ghz også. Det var det jo en på YT som viste problemer med på rMBA u/TB. Du må enten isolere eller redesigne for å fikse det.

 

Men det går fint, bare kjøp sånn anti-stråle maling og folier og slikt og ha på skjermen, så er problemet løst :) :)

 

Ellers så finnes det en enkel forklaring på hvordan de kan ha levert det uten å se en slik feil. Den var aldri i nærheten av en router eller noe slik under test, og det har aldri vært et problem med alle andre skjermer de har lagd, men nå fikk de f.eks inn en spesiell display-kontroller som er veldig sensitiv for EM-felt av samme frekvens som er vanlige hos routere.

 

 

Ingenting av dette er noen forklaring i betydningen "forståelig grunn". Det er helt grunnleggende å teste all forbrukerelektronikk for problemer med interferens på bånd som er i fri bruk, særlig 2,4 og 5ghz. 

 

LG har åpenbart helt fraværende testregime, lurer på hva annet de ikke har kontroll på. Får håpe alle de brannfarlige delene er bedre testa, iallfall. 

Lenke til kommentar

Enig i Horge med at det bør være bedre definisjoner på et nettsted som Tek.

Er selv over snittet interessert i alt som har med PC/nettverk ++ å gjøre, og jeg synes det blir litt tynt av Tek å skrive router, da det ikke har noe med trådløst å gjøre isolert sett. Til og med Elkjøp skriver trådløsrouter.

 

Nei til fordumming, ja til folkeopplysning :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Siden den er 5K har den jo en spesiell skjermkontroller for å kunne ta imot signalet, siden det ikke er vanlig støtte for det. Jeg regner med at LG ikke har holdt så mye på med slikt før. Så da er det muligens den, siden det er uprøvd og nytt. Interferens er jo noe som kan komme i all elektronikk, og du kan ikke alltid unngå at det bruker samme frekvens. USB 3 kontrollere og Thunderboltkontrollere har resonansfrekvens på 2,4 Ghz også. Det var det jo en på YT som viste problemer med på rMBA u/TB. Du må enten isolere eller redesigne for å fikse det.

 

Men det går fint, bare kjøp sånn anti-stråle maling og folier og slikt og ha på skjermen, så er problemet løst :) :)

 

Ellers så finnes det en enkel forklaring på hvordan de kan ha levert det uten å se en slik feil. Den var aldri i nærheten av en router eller noe slik under test, og det har aldri vært et problem med alle andre skjermer de har lagd, men nå fikk de f.eks inn en spesiell display-kontroller som er veldig sensitiv for EM-felt av samme frekvens som er vanlige hos routere.

 

 

Ingenting av dette er noen forklaring i betydningen "forståelig grunn". Det er helt grunnleggende å teste all forbrukerelektronikk for problemer med interferens på bånd som er i fri bruk, særlig 2,4 og 5ghz. 

 

LG har åpenbart helt fraværende testregime, lurer på hva annet de ikke har kontroll på. Får håpe alle de brannfarlige delene er bedre testa, iallfall. 

 

 

Enig, det er ingen god unnskyldning. Men hvorfor henger OSX seg om den mister kontakt med skjermen? Det er heller ikke så gunstig.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eneste plausible grunnen jeg kan komme på er om skjermen er så dårlig skjerma at det går masse støy rett ut på ledningen og at ikke kontrolleren i maskina er god på å takle det.  Hvis det er sånn at feilaktige data over thunderbolt kan kræsje maskina har Apple en jobb å gjøre!

Endret av Audun_K
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ingenting av dette er noen forklaring i betydningen "forståelig grunn". Det er helt grunnleggende å teste all forbrukerelektronikk for problemer med interferens på bånd som er i fri bruk, særlig 2,4 og 5ghz. 

 

LG har åpenbart helt fraværende testregime, lurer på hva annet de ikke har kontroll på. Får håpe alle de brannfarlige delene er bedre testa, iallfall. 

 

Det er forskjell på forståelig grunn og god grunn. Hvis det ikke er en forståelig grunn, så kan du aldri fikse problemet, fordi du forstår ikke hvordan problemet ikke ble oppdaget. Hvis det f.eks er noe slik som jeg skriver, så forstår du hvordan problemet skjedde og så ser du at testrutinene dine har en alvorlig svikt. Hvis du ikke forstår det så sitter du bare der og klør deg i hodet og finner ikke ut hvordan problemet ikke ble oppdaget.

 

Uansett, du mener LG har fraværende testregime? Hvordan har det seg at rMBP u/TB har interferensproblem pga resonansfrekvens da? Fraværende testregime hos Apple? Hvorfor var batteritiden der så irregulær? Du har også de punktene AtW nevner. LG må åpenbart og bruke mye av den samme elektronikken Apple brukte før i sine LG 5K skjermer til iMac. Og det er spesifikt 5K skjermen det er problemer med. Så kanskje ikke samarbeidet og outsourcingen av skjermproduksjonen har gått helt etter planen? 

 

LG har nemlig laget PC skjermer og TVer i evigheter, og er verdens største LCD produsent. Så hvorfor er det akkurat 5K skjermen til Mac som har alle disse problemene? Hvorfor er det fortsatt problemer med OSX som henger seg og slikt for 4K versjonen? Så når skjermene til Mac ikke fungerer så bra mot Mac, så er det åpenbart for deg at LG har fraværende testregimer, selv om de altså har tusenvis av bevis på markedet på at produktene deres fungerer uten problemer?

 

Og vi vet ikke engang hva feilen er, så er det ikke litt tidlig å konkludere med hvem som mangler hva? Det jeg sa var et eksempel på hva jeg tenkte meg kunne ha skjedd, hva som faktisk har skjedd vet nok bare LG og Apple.

Lenke til kommentar

Snodig at et trådløst aksesspunkt kan sette ut skjermen.

Hva kommer det av? Er det fordi sendestyrken er for stor?

 

Hvor høy er i så fall sendestyrken i fra det trådløse nettverkskortet, kontra sendestyrken som brukes på laptopper, mobiler, og andre trådløse dingser?

 

(Det er tross alt mange enheter innen en radius på <1m fra skjerm, og som sender over 2.4- og 5-båndet. På hvilken måte skiller aksesspunktet/routeren seg ut?)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...