Gå til innhold

LGs nye 5K-skjerm til Mac kan ikke plasseres nær en ruter


Anbefalte innlegg

Snodig at et trådløst aksesspunkt kan sette ut skjermen.

Hva kommer det av? Er det fordi sendestyrken er for stor?

 

Hvor høy er i så fall sendestyrken i fra det trådløse nettverkskortet, kontra sendestyrken som brukes på laptopper, mobiler, og andre trådløse dingser?

 

(Det er tross alt mange enheter innen en radius på <1m fra skjerm, og som sender over 2.4- og 5-båndet. På hvilken måte skiller aksesspunktet/routeren seg ut?)

En USB 3 kontroller har eksempelvis 2.4 Ghz som frekvens. Når du da har et kraftig wi-fi signal på 2.4 GHz, så påvirker det signalene i USB 3 kontrolleren. Så det blir masse feil på data som sendes ut. Så om du da har et eller annet elektronikk i skjermen som har noe med styringen og den plukker opp signaler godt. Altså en ledning fungerer jo som antenne som du sikkert vet. Så en del i skjermen kan ha gode antenneegenskaper og likt frekvens som et aksesspunkt sender på. Da vil denne delen i skjermen plukke opp signalene fra aksesspunktet, som da er masse tull + det som er riktig, og i signalverden er masse tull + riktig = masse tull. Og så fungerer ikke skjermen som den skal.

 

Så det er mer at skjermen må være ekstra følsom, en et AP for kraftig. Og noe spesifikt med denne skjermen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Ingenting av dette er noen forklaring i betydningen "forståelig grunn". Det er helt grunnleggende å teste all forbrukerelektronikk for problemer med interferens på bånd som er i fri bruk, særlig 2,4 og 5ghz. 

 

LG har åpenbart helt fraværende testregime, lurer på hva annet de ikke har kontroll på. Får håpe alle de brannfarlige delene er bedre testa, iallfall. 

 

Det er forskjell på forståelig grunn og god grunn. Hvis det ikke er en forståelig grunn, så kan du aldri fikse problemet, fordi du forstår ikke hvordan problemet ikke ble oppdaget. Hvis det f.eks er noe slik som jeg skriver, så forstår du hvordan problemet skjedde og så ser du at testrutinene dine har en alvorlig svikt. Hvis du ikke forstår det så sitter du bare der og klør deg i hodet og finner ikke ut hvordan problemet ikke ble oppdaget.

 

Uansett, du mener LG har fraværende testregime? Hvordan har det seg at rMBP u/TB har interferensproblem pga resonansfrekvens da? Fraværende testregime hos Apple? Hvorfor var batteritiden der så irregulær? Du har også de punktene AtW nevner. LG må åpenbart og bruke mye av den samme elektronikken Apple brukte før i sine LG 5K skjermer til iMac. Og det er spesifikt 5K skjermen det er problemer med. Så kanskje ikke samarbeidet og outsourcingen av skjermproduksjonen har gått helt etter planen? 

 

LG har nemlig laget PC skjermer og TVer i evigheter, og er verdens største LCD produsent. Så hvorfor er det akkurat 5K skjermen til Mac som har alle disse problemene? Hvorfor er det fortsatt problemer med OSX som henger seg og slikt for 4K versjonen? Så når skjermene til Mac ikke fungerer så bra mot Mac, så er det åpenbart for deg at LG har fraværende testregimer, selv om de altså har tusenvis av bevis på markedet på at produktene deres fungerer uten problemer?

 

Og vi vet ikke engang hva feilen er, så er det ikke litt tidlig å konkludere med hvem som mangler hva? Det jeg sa var et eksempel på hva jeg tenkte meg kunne ha skjedd, hva som faktisk har skjedd vet nok bare LG og Apple.

 

Forstålig grunn i at wifi forstyrrer elektronikken i skjermen. Den var ikke sjermet godt nok. 

Ja det er svakt og en opplagt klage grunn men forstårlig. Var forbudt med moblil på fly kjempelenge siden de var redd for slikt som dette. 

Hadde den kun reagert på routere med elle uten wifi og ikke switcher eller wifi aksess punkter hadde det vært uforklarlig :)

 

Lenke til kommentar

Det kommer vel en teardown av skjermen snart så man får seg en titt på kontrolleren til skjermen.

Når man oppererer med så høybåndbredde så er signal timing utrolig viktig.

Selv banene på kretskortet må være avstemt på en spesiell måte så timingen ikke blir feil.

Dette fører ofte til at banene blir litt lengre en normalt og disse kan oppføre seg som antenner.

Derfor er det blitt ganske vanlig med store metall plater over di kritiske delene av kretskortet som er jordet. Dette vil fungere som et farraday bur og hindre forstyrrelser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er ikke helt ukjent for meg.

 

Jeg har 10m DP-kabel som overfører et 1440p-bilde. Tror det er et godt stykke utenfor spec, men alllikevel: Da jeg i 2013 skulle ha ny skjerm til bildebehandling, kjøpte jeg først en Dell U2713H. På denne falt bildet ut omtrent en gang i timen. Det var helt uaktuelt å ta telefonsamtaler i nærheten av den, da falt bildet ut umiddelbart. På grunn av andre kvalitetsproblemer i tillegg, byttet jeg inn skjermen.

 

Kjøpte deretter en NEC PA272W. På denne skjermen faller bildet aldri ut, selv med like lang kabel. Skjermen var riktignok dobbelt så dyr, men det er tydelig at det er forskjell på flere komponenter enn bare panelet, og at det går an å gjøre det riktig. På denne 5K-skjermen fra LG burde man kunne forvente bedre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Apple stoppet nok å selge fordi de ikke tjente noe på det, men de vil fortsatt ha tilbudet der. Så når LG selger det så vil Apple ikke tape på det. De burde nok derimot heller fått Dell til å lage dem. Dell Ultrasharp Apple edition. Det er tross alt de som lager de fleste slike skjermer med LG sine IPS paneler.

 

Ikke at jeg forstår hvorfor bare et selskap skal få love å lage Apple skjermer, når Apple ikke lager dem selv. Vi har fritt markedet, nettopp på grunn av slike ting. Disse folka hadde alvorlig svikt i testing? Greit, kjøper noe annet da. Det er jo en svakhet når du skal ha spesielle greier for deg selv. Og når du da outsourcer og ikke gjør det selv, føler jeg det blir litt merkelig. Hvis de skal ha en så Apple spesifikk skjerm, bør de da ikke lage den selv? Skal de la andre lage den, så kan vel hvem som helst som vil lage?

Lenke til kommentar

Alle kan lage skjermer til Mac, det er ingen som stopper noen.

 

Selv synes jeg det er synd og foruroligende at ikke Apple synes skjermer er en viktig nok del av økosystemet til at de lager dem selv. Akkurat som med routere, som de fortsatt selger men ikke har oppdatert på altfor lenge, og Mac Mini og Mac Pro. Ikke alle produkter kan være det mestselgende, men det har fortsatt stor verdi å tilby et fullverdig økosystem - det er liksom derfor en del av oss velger å betale en del ekstra for å holde oss i Apple-universet. 

Lenke til kommentar

"Most monitors use physical buttons for controlling brightness and volume, but the LG UltraFine displays use the integrated controls that macOS provides, meaning that it can respond to the volume and brightness keys on Mac keyboards. It doesn't look like the monitors have any buttons to fall back on"

 

og

 

"It's also very likely that they do not have any sort of sRGB fallback mode, as such an option is unnecessary on macOS where there is end to end color management in any AppKit app and even in most apps that don't use AppKit. This is important to keep in mind for anyone interested in buying these for a Windows computer. The state of color management on Windows means that in nearly every application you'll be stuck with oversaturated colors and no workaround, so I wouldn't recommend it even if it can work."

 

 

Så noen reviews, og virker som de fleste sier skjermen og sånt er greit og bra, men det virker på ingen måte som en Apple skjerm, og de hadde likt det mye bedre om Apple lagde den. Så du er nok ikke alene. Jeg forstår ikke hvorfor de valgte LG når de ikke skulle gjøre det selv da. Ultrasharp har jo alltid vært det som er likest Thunderbolt display.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...