Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Skade på jobb


Anbefalte innlegg

Hei. Lang historie kort så kan vi si det slik st jeg jobber på en arbeidsplass med maskiner. Det kreves sertifikat for å bruke disse maskinene, noe jeg ikke har og sjefene vet dette. Likevel har jeg ved noen anledninger brukt maskinene. Nå har det gått galt og jeg har fått ødelagt en maskin og samtidig skadet meg selv mindre alvorlig. Etter en samtale med sjefen vil det bli gjort slik at offisielt er det en annen som brukte maskinen, i forbindelse med forsikring og så videre. Men når disse papirene blir fylt ut slik at jeg ikke har skyld vet jeg ikke.

 

Jeg har kontrakt som vikar, så har litt mindre rettigheter, men får vite på slutten av hver uke om jeg trengs neste uke. Altså jeg har rett på sykepenger teknisk sett, og legen ville skrive sykemelding, men jeg tør ikke helt det i og mef at jeg får baktanker tenk om de sier det er meg likevel siden jeg melder meg syk osv, eller får andre instanser involvert pga det er en yrkesskade.

 

Er det noen som har noe råd?

 

Anonymous poster hash: 115ec...064

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sørg for at dine rettigheter blir ivaretatt, at du får sykemelding pga skaden og at det blir registrert yrkesskade på det i tilfelle det blir en forsikringssak av det senere.

 

Det er arbeidsgiver sitt ansvar og det er arbeidsgiver som har bæsja på leggen. Det får de ta ansvar for.

Lenke til kommentar

Det er du som ikke får yrkesskadeerstatning om det blir senskader av dette på grunn av at det ikke blei meldt inn som yrkesskade når det skjedde.

Det er ytterste konsekvens og hverken NAV, forsikringsselskapet eller arbeidsgiver kommer til å stille opp om senskadene skulle dukke opp.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg kan påpeke at det gjelder et kjøretøy jeg har brukt som jeg ikke har sertifikat til, som sjefen vet, og heller ikke hadde lov å bruke, men jeg ble litt lært opp av kollegaen og brukte dette ved noen få anledninger. Dessverre fikk vi en dag en dårligere maskin med noen feil og jeg veltet maskinen. Vi forsatte å jobbe etter sjefen kom med ny maskin og jeg dro på legevaktennår jeg kom hjem på kvelden. Der er det altså registrert og fikk sterk smertestillende.

 

Det jeg er redd for er at hvis jeg sykemeldes eller lager en greie ut av det her er at sjefen sier det er jeg som kjørte. Da vil politi bli involvert, forsikring regress med krav mot meg? og så videre...

 

Vi jobber med akkordlønn under svært stort press med mange timer så derfor vi gjorde det vi gjorde for å jobbe raskere...

 

Anonymous poster hash: 115ec...064

Lenke til kommentar

Det er snakk om en lastebil C her. Vi har allerede fortalt sjefene jeg kjørte, men uansett hadde det vel blitt ord mot ord. Har ikke noe alvorlige skader, vondt i sener og ledd bare etter å ha flydd gjennom kabinen. Vi bærer mye så derfor jeg egentlig ikke burde jobbe akkurat nå. Ulykken skyldes uansett feil på kjøretøyet egentlig så var et uhell...

 

Anonymous poster hash: 115ec...064

Lenke til kommentar

Dårlig reservebil med dårlige bremser som drsr til siden, supersmal vei med 1m grøft på sidene rett ned, og bremse litt hardt og før man vet det var hjulene utenfor og bilen på siden. Spesielt fullastet.

 

Vurderer om jeg må en tur på legevakten igjen da jeg nå nesten ikke får bevegd nakken. Jobber 12 timer om dagen, stort press fra kollegaer, så vi sparte nesten en time på å bytte på å kjøre så derfor det egentlig skjedde.

 

Som sagt er jeg bare redd for konsekvenser hvis jeg sykemelder meg, eller at jeg da ikke får lønna jeg hsr rett på. Feks at de vrir om historien og sier jeg kjørte likevel osvosv... Føler meg veldig fanget og truet og at de kan få meg til å gjøre nesten hva som helst nå.

 

Anonymous poster hash: 115ec...064

Lenke til kommentar

Spørsmålet er vell kor stor grad av skyld du sjølv har. Har du til tross for reglane sjølv valgt å kjøyre, eller har du kjøyrt med sjefens velsignelse?

Dette har betydning for kven som har kva del av ansvaret for ulykka.

 

Det viktigaste er uansett at du får dette registrert som yrkesskade slik at du ikkje sitter igjen med svarte-Per til slutt.

Lenke til kommentar

Jepp, godkjent yrkesskade er viktig. https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Sykmeldt,+arbeidsavklaringspenger+og+yrkesskade/yrkesskade-og-yrkessykdom

 

Er det ikke på grensen til ulovlig at arbeidsgiver ikke melder fra til NAV?

 

Å fortsette å arbeide med smerter og spesiellt det med nakken kan være ganske farlig. Smerter er et varselssystem og en slik skade kan bli titalls ganger verre bare med litt ekstra belasting. Hvis dette skjer så er du enda mer rævkjørt (for å si det på godt norsk) hvis du ikke får registrert og godkjent skaden.

Lenke til kommentar

Hun på legevakten sa ihvertfall skaden er registrert der i tilfelle det blir noe mer. Ble ikke spurt om vi hadde skader. Er renovasjon vi driver med. Hadde hverken sjefens velsignelse eller forbud for å si det sånn, men skjøntejo jeg ikke fikk lov. Er jo alltids mulig å si jeg trodde det var greit siden flere kollegaer spurte om jeg ville til tross at jeg sa jeg ikke innehar C førerkort. Skulle egentlig på jobb men sa jeg ikke klartepga vond i håndleddet. Vurderer en tur til til legevanten ifm nakken. Er jo mye belastning på jobb 12t i strekkog jeg er regnet med på jobb de neste dagene og ukene...

 

Anonymous poster hash: 115ec...064

Lenke til kommentar

Som sagt, jeg tør ikke melde ifra om yrkesskade. Nå har sjefen sagt han skal gjøre slik at det var han jeg jobbet med som var sjåfør når dette skjedde ifm forsikring og så videre. Jeg er redd for hvis jeg spør om sykepenger, melder om yrkesskade, eller noe annet, at de bestemmer seg for å ikke gjennomføre dette likevel og klandre meg. Sånn rent teknisk sett er det jo mitt ord mot kollegaen som alle er polakker men...

 

Anonymous poster hash: 115ec...064

Lenke til kommentar

For å gjøre det enkelt da så tror jeg ikke de sier jeg kjørte, for det er mye ulovligpå jobb jeg kan ha imot dem feks. Ikke overtid, jobbe 250t i måneden uten overtid, farlige situasjoner, manglende opplæring og kurs, sikring tatt ut slik at renovasjonsbilene kan kjøre 80 med noen bakpå, rygge med noen bakpå, osv.

 

Kommer det til at de sier det likevel er det jo bare for meg å nekte, det er tross alt ingen bevis annet enn mitt ord mot kollegaens ord som er polakk som ikke snakker norsk. Sier de jeg kjørte skaper de jo uansett bare mer papirarbeid og problemer for seg selv.

 

Jeg er bare ansatt som tilkallingsvikar så er usikkert hvor lenge jeg jobber, men skulle jobbet denne uken og har jobbet mer enn 4uker så disse tre dagene har jeg jo uansett rett på sykepenger...

 

Anonymous poster hash: 115ec...064

Lenke til kommentar

TS:
Skaff deg sjukemelding og meld i fra om arbeidsskade. Men si i fra til sjefen, at du skal holde deg til historien, at det var en anna som satt bak ratte, om noen spør.

På den måten får du registrert skade, uten å komme i dårlig lys med sjefen. Men igjen, husk at det også litt ulovlig, da du lyger om hvem som kjørte osv. Men det er vel opp til deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...