Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva er hensikten med en Webasto?


Anbefalte innlegg

Jeg har Webasto på min bil, og det fungerer fint det, men jeg stusser på et par ting som jeg håper lure hoder kan forklare meg. Slik jeg har forstått det sørger den for at kjølevæsken varmes opp og sirkulerer, noe som i seg selv høres merkelig ut hvis dens hensikt skal være å kjøle, men det er nå en annen sak  :huh: Oljen varmes vel ikke i det hele tatt, og det er hovedsakelig det jeg stusser på. Når det ligger rundt -15° merker jeg at de første omdreiningene før start er akkurat like "tunge" om jeg bruker den eller ikke, og hvis webastoen ikke får hjelper til med motorens første "hinder" under start - hva var egentlig vitsen da? Fint med varmluft, men det er egentlig sidestilt. Tomgangsturtallet etterpå er riktignok lavere enn ved vanlig kaldstart, men da har jo motoren tross alt startet, så da tusler den jo og går ved egen hjelp uansett. Noen som kan forklare?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mye av funksjonen er bare komfort. Komme til oppvarma bil og/eller få varme i apparatet umiddelbart.

 

Det blir også mindre motorslitasje når motoren er delvis ferdig oppvarmet. Kjølevannet skal kjøle men temperaturen skal likevel være rundt 80-100 grader.

 

At motoren fremdeles er tung å starte kan nok komme av at batteriet yter dårligere i kulde og at motorolja er tykkere. Olja vil forresten varmes fortere opp hvis kjølevannet og motorblokka allerede er varme. Noe som igjen gir mindre slitasje.

Lenke til kommentar

Uten hadde du fryst i bilen din. Jeg har Eberspächer(mer det samme som Webasto) og uten hadde ikke bilen min blitt varm i 15minus, som det har vært i det siste her jeg bor. Kjølevæsken er der for å holde en gitt temperatur, ikke for å holde motoren kaldest mulig. Litt dårlig forklart :p

 

 

 

Pluss:

- Du kan sette deg i varm bil.

- Du slipper å skrape is.

- Bilen holder seg varm under kjøring.

- Motoren er varmere enn ved kaldstart og reduserer slitasje.

 

Minus:

- Bruker mer drivstoff

- Tapper bilen for strøm/bruker mer strøm, må være litt obs hvis batteriet begynner å dra på årene.

- During/eksos ved drift, kan sive inn soveroms vindu hos naboen f.eks.

Lenke til kommentar

Jeg har Webasto på min bil, og det fungerer fint det, men jeg stusser på et par ting som jeg håper lure hoder kan forklare meg. Slik jeg har forstått det sørger den for at kjølevæsken varmes opp og sirkulerer, noe som i seg selv høres merkelig ut hvis dens hensikt skal være å kjøle, men det er nå en annen sak :huh: Oljen varmes vel ikke i det hele tatt, og det er hovedsakelig det jeg stusser på. Når det ligger rundt -15° merker jeg at de første omdreiningene før start er akkurat like "tunge" om jeg bruker den eller ikke, og hvis webastoen ikke får hjelper til med motorens første "hinder" under start - hva var egentlig vitsen da? Fint med varmluft, men det er egentlig sidestilt. Tomgangsturtallet etterpå er riktignok lavere enn ved vanlig kaldstart, men da har jo motoren tross alt startet, så da tusler den jo og går ved egen hjelp uansett. Noen som kan forklare?

Webasto krever fulladet batteri,hele meningen med webasto er å varme motorblokk slik at den slites mindre ved kald start,og å få driftstemperatur fortere.Også er det viktig å kjøre minst en kvarter etter at webasto har gjort jobben sinså batteriet blir fulladet før neste bruk.

Hvis du skal være sikker på å få start hver gang du setter deginn i bilen da er Defa WarmUp det beste løsningen,for den både lader batteriet og samtidig holder bilen varm.

Lenke til kommentar

Kjølevæsken er kanskje et misvisende ord. Det er den væsken som flytter på energi/varme rundtom. Det er f.eks (normalt iallfall) kjølevæsken som sørger for varme i varmeapparatet ditt. Den kan like fint brukes til å varme opp motoren som å kjøle den ned.
Motorvarmer, uansett om den er elektrisk eller drevet av fossilt brennstoff, ment til å varme opp motor. Dette for å unngå verste slitasjen ved oppstart, samt å få varme til kupeen raskere. Motorvarmer er dokumentert veldig gunstig mot motorslitasje. Hva som gjør at du opplever at motor er like treg å starte er ikke godt å si, men om varmeren din gjør jobben sin som den skal, er det uansett en betydelig hjelp mot slitasje.

Ang fossildrevne, type Eberspächer, Webasto og lignende, så er min erfaring at forbruket på en dieselbil faktisk blir mindre, totalt sett. En kald motor, både diesel og bensin, bruker betydelig mer drivstoff før den er driftsvarm, og de 2-3 desilitrene en oppvarmingssyklus bruker, er spart inn på at motoren fortere blir driftsvarm. Dette er noe som sikkert nok kan variere noe, men noe voldsomt økt forbruk blir det neppe uansett, siden vi snakker om 2-3 desiliter per gang. Som flere påpeker, vær obs på batteriet. Har du mye småkjøring bør du lade batteriet fra tid til annen. Noen biler har automatikk som slår av varmeren om det nærmer seg grensen for hvor mye batteri du trenger for å starte bilen, men ikke alle har dette.

Vær og obs på eksosen fra en slik varmer. Ikke kjør varmeren om bilen står i tett garasje.

Generelt vil jeg sterkt anbefale å fortsette å bruke varmeren. Det er absolutt flere fordeler enn bakdeler.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Webasto er best egnet på dieselbiler da diesel bruker lang tid på å varme kupeen/bilen

 

Står bilen i garasje og/eller alltid nær strømuttak så er defa en bedre og billigere løsning

 

Skal ha webasto på bilen min, men det koster 30k å få det installert så blir ikke med det første (vente på kampanje eller noe)

Lenke til kommentar

Uten hadde du fryst i bilen din. Jeg har Eberspächer(mer det samme som Webasto) og uten hadde ikke bilen min blitt varm i 15minus, som det har vært i det siste her jeg bor. Kjølevæsken er der for å holde en gitt temperatur, ikke for å holde motoren kaldest mulig. Litt dårlig forklart :p

 

Minus:

- Bruker mer drivstoff

- Tapper bilen for strøm/bruker mer strøm, må være litt obs hvis batteriet begynner å dra på årene.

- During/eksos ved drift, kan sive inn soveroms vindu hos naboen f.eks.

Du glemmer en ting til, en slik varmer krever også vedlikehold og dette er noe svært få verksteder kan noe særlig om..

Standarddiagnosen hos de fleste bilverksteder er enkel, de sier det er defekt dieselvarmer og bytter hele saken..

Som regel er det bare noen deler til et noen hundelapper som er defekt, men dette vil ikke verkstedene fikse..

Når det gjelder punktet med strøm er det ikke bare hvis batteriet drar på årene man må være forsiktig her, men også hvis det er mye småkjøring siden de fleste biler har for dårlig lading for kalde forhold. 

 

Webastoen kan også brukes som kjørevarmer, det ikke defa. Og kjørevarmer trengs vel på en del av de nyere dieselbilene på de riktig kalde dagene.

Som kjørevarme finnes det bedre alternativer, Mercedes bruker et elektrisk element for å gi denne effekten.

Det er minst like bra som kjørevarmer og krever ikke vedlikehold.

Lenke til kommentar

 Som kjørevarme finnes det bedre alternativer, Mercedes bruker et elektrisk element for å gi denne effekten.

Hvilken effekt, og hvor stor dynamo er disse Mercedesene utstyrt med? Til sammenligning, så yter en standard-webasto av person/varebilstørrelse ca 4-5kW, noe som tilsvarer 300-400 Ampere i strømtrekk (mer enn startmotoren...) fra et 12V batteri. Nå er sikkert 5kW mye mer enn nødvendig som tilleggsvarme under kjøring, da...

Lenke til kommentar

Disse webastoene har en tendens til å ikke brukes optimalt når de fungerer som kjørevarmer.

 

Mercedesene har et varmeelement på alt fra 1000 til 1700W, ved 14V vil dette tilsvare drøyt 120A.

Dynamoen kan gjerne levere 150 til 180A (mulig også kraftigere på noen)

 

Bensinbilen min har ikke slik tilleggsvarme (er visst ikke så vanlig at biler med V8 bensinmotor trenger det..) og er levert med en dynamo på 150A.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Webastoen kan også brukes som kjørevarmer, det ikke defa. Og kjørevarmer trengs vel på en del av de nyere dieselbilene på de riktig kalde dagene.

Som kjørevarme finnes det bedre alternativer, Mercedes bruker et elektrisk element for å gi denne effekten.

Det er minst like bra som kjørevarmer og krever ikke vedlikehold.

Men elvarme holder ikke motoren varm. Er jo endel av de mindre motorene som ikke klarer holde driftstemperatur annet enn mens gir gass.

 

Og en Webasto holder nå rimelig lenge såfremst man ikke bruker som kjørevarmer på småturer der den ikke får brent seg ren. Ebersprachern på Mondeoen jeg hadde holdt nå i 10år (da solgte jeg bilen) med uforsiktig bruk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men elvarme holder ikke motoren varm. Er jo endel av de mindre motorene som ikke klarer holde driftstemperatur annet enn mens gir gass.

 

Og en Webasto holder nå rimelig lenge såfremst man ikke bruker som kjørevarmer på småturer der den ikke får brent seg ren. Ebersprachern på Mondeoen jeg hadde holdt nå i 10år (da solgte jeg bilen) med uforsiktig bruk.

Elvarmen hjelper også til med å holde motoren varm, både i form av at dynamoen leverer maksimalt (det medfører økt belastning på motoren), og i form av at man har mindre behov for å bruke varmeapparatregisteret for å varme opp kupeen.

 

Jeg har reparert min del av defekte varmere både fra Eberspächer (uten r) og Webasto, mange av de langt under 10 år gamle.

 

Når man vet at regninga har 5 sifre så fort det oppstår problemer med de er det grunn nok til å forsøke å unngå elendigheten.

Lenke til kommentar

 

Joda, men bensin biler trenger det egentlig ikke, blir et luksusproblem (mer enn for diesel)

Nuvel. En bensinmotor har definitivt også godt av å bli oppvarmet før man starter. En gammel mekanikerbekjent sa til meg at han kunne se på de bilene som hadde gått i kalde strøk, og brukt motorvarmer. Folk som bor i riktig kalde strøk som Finnmark-Telemark-etc pleier gjerne å være ekstra nøye med å bruke motorvarmer. Kjølevæsken mister litt fortere egenskapene sine og må gjerne byttes litt oftere (varmelementet har ganske høy temperatur, og det sliter litt mer på kjølevæsken), men motoren ellers hadde gjerne svært liten slitasje.

Jeg har nettopp kjøpt en gammel Pajero med V6 bensiner som har vært kjørt nesten 300.000KM, i Nordland/Finnmark. Null rust, og kompresjonen er helt fin på alle sylindre, noe som ikke er noen selvfølge på disse motorene. Forrige eier har brukt (EL) motorvarmer i hele den kalde årstiden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

webasto og eber kan også være koblet som KUN kupe-varmer, elektriske 3 veisventiler som stenger sirkulasjon gjennom motor når varmeren brukes som parkeringsvarmer.

 

småkjøring: til eber finnes det (ekstra) utstyr som gjør at varmeren aldri går mindre enn 15 minutter, unngår sot, men tapper batteriet mer.

Lenke til kommentar

Hva som gjør at du opplever at motor er like treg å starte er ikke godt å si, men om varmeren din gjør jobben sin som den skal, er det uansett en betydelig hjelp mot slitasje.

 

I dag var det med et nødskrik at jeg fikk start i det hele tatt etter at den hadde gått rundt 20 min før start. Den oljen var sikkert som sirup, og den måte virkelig jobbe for å dra rundt de første omdreiningene. Når den da starter er turtallet nede på komfortable 800 med én gang, så det er bare de første rundene den sliter med. Nå er sikkert ikke batteriet på topp etter et par uker med 10-15 minus heller, men ville det ikke hatt noe for seg at det var lagt opp sånn at oljen ble litt forvarmet også? Hadde man hatt et fulladet batteri til enhver tid hadde det ikke vært en stor sak, men der er man jo gjerne ikke i disse tider. Det er jo en mager trøst at motorblokka er god og varm hvis oljen er så kald og tykk at motoren ikke klarer å få den opp dit i første omgang...?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...