Gå til innhold

Ny skjermteknologi kan gi mobilene ekstrem batteritid og oppløsning


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Mobiler med denne skjermen leveres med uttrekkbar og fleksibel leselampe for bruk i mørket.

.. fungerer også som selfiestang ved behov. Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
Som avisen The Telegraph melder skjedde det nye og oppsiktsvekkende fremskrittet hos et firma tilknyttet det kjente Oxford-universitetet i Storbritannia.

Nesten like unødvendig som å skrive "det norske stortinget, som befinner seg i Norge."

 

 
Brukte supertynt PCM-materiale

Selve teknologien innebærer å benytte et nytt såkalt PCM-materiale (phase changing materials), som i korte trekk er materialer som kan endre struktur og egenskaper med svært korte intervaller.

PCM handler om faseskift, ikke om hvor raskt det skifter fase.

 

Teknologien har imidlertid også andre store fordeler, blant annet at pikslene kan lages ekstremt små, nærmere bestemt under 100 nanometer. Potensielt kan dette igjen gi vanvittig høyoppløste skjermer.

Rettere sagt 10 000 dpmm (hvis vi antar at det ikke går med noe plass på rammene rundt pikslene), eller 254 000 dpi om vi skal bruke antikvariske målesystemer. Eller omtrent 250 gigapiksler på en typisk telefonskjerm.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kindle piperwhite har en nydelig skjerm både teknisk og bruksmessig, men det hjelper lite når den er begrenset av en programvare-tvangstrøye. Få paperwhite til andre og mer brukervennlige enheter så skal jeg gjerne vurdere en med sånn skjerm.

 

Nå var det mest ment som et eksempel på at også slike skjermer kan ha interne lyskilder. Den typen nevnt i artikkelen høres ut som den har potensiale for å erstatte e-ink og lage enheter med fordelene til ebøker uten bakdelene.

 

Jeg bruker mine eboklesere til eboklesing, og lite (==ingenting) annet. Blir mest brukt når jeg er på steder uten sikker tilgang på ladestrøm til min Surface Pro. Nooken har en slags custom Android-hack med full desktop og en browser, men skjermen er fryktelig dårlig egnet til den slags GUI. Heller ikke egnet til å lese tegneserier.

 

For tiden er det første GoT-bok som leses.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...