Gå til innhold

Virgin introduserer «smarte fortau»


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-80wCWpIM

Når alle kan få inn public wifi i hjemmet gidder vel ingen å betale en ISP for nett da public wifi er "godt nok" for deres bruk?

 

Spørs vel hva som er "deres bruk".

 

Ikke det at det høres ut som en god ide, uansett.

Lenke til kommentar

Dette burde vært forbudt, da det gir Virgin mulighet til å tracke alle med smartphone (som ikke har iPhone, da denne er sikret mot sånt)) og se akkurat hvor de går også uten at de har logget på nettet.

Da denne er sikret mot sånt? Hva? Da? Mulighet til å skru av "Scanning always available"?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den spoofer MAC-adressene som sendes ut til nett den ikke har hatt kontakt med før sånn at man ikke kan trace fra tilgangspunkt til tilgangspunkt selv om den scanner etter nett.

 

Såvidt jeg vet er iPhone den eneste telefonen som gjør dette automatisk out of the box. Grunnen er at man vil beskytte folk mot akkurat sånt som dette. 

 

Men dette burde hindres på et annet nivå - byer burde ikke tillate denne typen aktivitet. 

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Altså å forby private selskap å tilby en god public service er idiotik, de er mer interessert i publisitet enn brukerinfo, ved å forby noe slik og hvis noen faktisk ville hatt denne informasjonen kunne de bare betalt og lagt inn gratis wifi i alle kaffesjapper og småbedrifter, eller putte det på privat eiendom de eier. Det er også teleselskap som har interesse av slike prosjekt og de har allerede et mye mer detaljert bilde av hvor du befinner deg og et mye mer omfattende nettverk. Eller spoofer du kanskje imei å?

Lenke til kommentar

Da er vi uenige - jeg mener folk bør ha en rett til å ikke trackes av andre enn dem de har et forhold til når de er på offentlig plass. I butikker får butikkene gjøre som de vil.

Mitt poeng er, du blir allerede tracka av de samme selskapene, i mye større og mer detaljert skala. Hvis du ikke vil bli tracka, ikke broadcast deg selv.

Lenke til kommentar

Da er vi uenige - jeg mener folk bør ha en rett til å ikke trackes av andre enn dem de har et forhold til når de er på offentlig plass. I butikker får butikkene gjøre som de vil. 

 

Så klart har hvem osm helst muligheten til dette. Ikke koble deg opp mot nettet. Ingen av telefonene jeg har brukt så langt kobler seg automatisk opp til et usikret nett som jeg ikke har merket av "Koble til automatisk" på. Er du mer opptatt av overvåning enn å få tilgang på nett så trenger du ikke å koble deg til.

Er du opptatt av overvåkning bør du heller ikke bruke nettforum eller sosiale medier. Det er også en fordel å ikke bruke smarttelefon i det hele tatt. Eller telefon. Eller epost. Eller post. Eller å være et aktivt medlem av samfunnet. Vi kan trekke dette svært langt om det er ønskelig.

Lenke til kommentar

 

Hele poenget er at dette funker også uten at man kobler seg opp. Har man Windows eller Android-telefon kan man trackes dersom man har wifi på.

Det er bare å innstallere Pry-Fi, problem solved...

 

Dersom iPhonen har vært koblet på nettet noen gang er dog saken en annen...

 

 

De som har peiling kommer seg unna dette. Det er de 99% andre vi må tenke på - jeg synes det er galt å gi private aktører rett til å sette opp nett som gir dem mulighet til å tracke folk de ikke har et kundeforhold til. Det er en prinsippsak.

Lenke til kommentar

 

 

 

Hele poenget er at dette funker også uten at man kobler seg opp. Har man Windows eller Android-telefon kan man trackes dersom man har wifi på.

Det er bare å innstallere Pry-Fi, problem solved...

 

Dersom iPhonen har vært koblet på nettet noen gang er dog saken en annen...

De som har peiling kommer seg unna dette. Det er de 99% andre vi må tenke på - jeg synes det er galt å gi private aktører rett til å sette opp nett som gir dem mulighet til å tracke folk de ikke har et kundeforhold til. Det er en prinsippsak.

Skjønner den, men det er noe man svarer ja på i den EULA/TOSen man må aksepterer...

Om det endrer noe? Nei, utenom for den 0.1% av de som vet hva som står der...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...