Gå til innhold

Apples promo-video avslørte mindre iPhone 6S-batteri


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er lei av telefoner med dårlig batteri.

Derfor har jeg Sony Xperia Z3. Den har markedets beste batterilevetid.

Mulig det finnes enda bedre, men min telefon er nær toppen i hvert fall.

 

Batterilevetid er et av de viktigste kriteriene når jeg handler telefon.

Ikke mye vits i markedets beste telefon om den går tom for strøm.

 

Jeg liker ikke når produsentene utstyrer en modell med mindre batteri enn forrige modell. Selv om hardwaren kan ha blitt mer effektiv.

Jeg har ikke noe imot at telefonen blir litt tykkere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det har helt sikkert med produksjon å gjøre fra leverandør. Ramme og body er uendret . Batteri måtte tilpasses til ny assembly linje med samme base del var minst omfattende og kostbare og tidkrevende. De skal vel fremdeles produsere iPhone 6 og 6 plus (none S)

 

Konstruksjonen er helt annerledes. Mye tykkere samt at det er et helt nytt metall.

 

Lenke til kommentar

 

Det har helt sikkert med produksjon å gjøre fra leverandør. Ramme og body er uendret . Batteri måtte tilpasses til ny assembly linje med samme base del var minst omfattende og kostbare og tidkrevende. De skal vel fremdeles produsere iPhone 6 og 6 plus (none S)

 

 

Konstruksjonen er helt annerledes. Mye tykkere samt at det er et helt nytt metall.

 

Man kan fint bytte om på legering og benytte samme programm og stanse maskin oppsett i en produksjon.

Det er nok samme fabrikk som lager ramme og body på kontrakt for apple som for none S og det er nok med hensikt gjort slik at kun små justeringer gjøres for å produsere den ene eller den andre.

Er telefonen tykkere enn forgjengeren ?

Har vi noe annet enn animerte 3D video og illustrasjoner å basere dette på ?

Lenke til kommentar

Er det nye ion-X glasset mindre knuselig enn tidligere "Apple-glass"?

Det er bare et fancy ord. De går over til nyere generasjon Gorilla glass, men de vil ikke gi Corning noe credit. Så ja, det er mindre knuselig.

 

Man kan fint bytte om på legering og benytte samme programm og stanse maskin oppsett i en produksjon.

Det er nok samme fabrikk som lager ramme og body på kontrakt for apple som for none S og det er nok med hensikt gjort slik at kun små justeringer gjøres for å produsere den ene eller den andre.

Er telefonen tykkere enn forgjengeren ?

Har vi noe annet enn animerte 3D video og illustrasjoner å basere dette på ?

 

GSM Arena som blir nevnt i artikkelen opplyser om økt tykkelse. Hvis en tenker seg om er det og svært logisk. Hvis du ser bort fra utsagn om "de hadde sikkert ikke noe valg når de skulle putte inn den nye taptic engine", fordi den ser stor ut på et illustrasjonsbilde.

De har jo lagt trykksensorer i skjermen, da må jo nødvendigvis telefonen bli tykkere. Det er ikke noe 100 mAh kan gjøre noe med det. Tykkere mobil, og mindre  batteri er blant trade-offene med å gå for force touch enkelt og greit. Det er snakk om 0.2 mm, så det er mulig at det er mulig å produsere ved eksisterende fabrikker uten altfor store endringer, uten at jeg vet noe om det. Det er godt mulig at S versjonen blir dyrere enn tidligere versjoner for Apple. De har jo "måttet" gå over til DDR4 RAM, 14 nm FinFET fra Samsung blant annet. Trykksensorene øker jo kostnader og. 

Lenke til kommentar

 Hvis du ser bort fra utsagn om "de hadde sikkert ikke noe valg når de skulle putte inn den nye taptic engine", fordi den ser stor ut på et illustrasjonsbilde.

 

Right.

Apple har sikkert manipulert CAD-tegningene brukt til rendringene av videoene for at den skal se størst mulig ut. 

 

Forøvrig tror jeg den største prisdriveren på telefonene utover fjorårets modellers prising er den sterke dollaren og den svake kronen.

Lenke til kommentar

Er egentlig antall mAh i batteriet særlig interessant? Er det ikke bare oppnådd batteritid som teller?

Det vil jo gi en pekepinn på hva vi kan forvente, men noe endelig svar får vi ikke før vi vet mer om A9. Forøvrig merkelig at de skrøt så mye om ytelse på A9 og ingenting om økt effektivitet. Får håpe de ikke har tatt kun 5-10% ut i strømsparing, nok til å holde batteritid lik iPhone 6 non-S og resten ut i ytelse.

Lenke til kommentar

 

Right.

Apple har sikkert manipulert CAD-tegningene brukt til rendringene av videoene for at den skal se størst mulig ut. 

 

 

 

 

Hvis taptic engine er like stor som i videoen, så virker det for meg som at de har dobblet størrelsen hvertfall:

https://d3nevzfk7ii3be.cloudfront.net/igi/DbsuRZXxVu3biRYm.huge

Det er jo selvfølgelig mulig, men jeg ser ikke helt poenget? Den skulle kunne vibrere kraftig raskere, ikke kraftigere. Kan jo selvfølgelig være den må være dobbelt så stor for å oppnå dette. Jeg ville hvertfall helt klart ventet til jeg så en teardown før jeg konkluderte med noe. Jeg har sett bildet av iPad Pro med masse hulrom, fra Apple. Det er ikke snakk om å manipulere noe. Det er bare fult mulig at Apple har endret litt for å illustrere poenget sitt bedre, og lage en bedre video. 

Lenke til kommentar

 

Er det nye ion-X glasset mindre knuselig enn tidligere "Apple-glass"?

 

Det er bare et fancy ord. De går over til nyere generasjon Gorilla glass, men de vil ikke gi Corning noe credit. Så ja, det er mindre knuselig.

 

Man kan fint bytte om på legering og benytte samme programm og stanse maskin oppsett i en produksjon.

Det er nok samme fabrikk som lager ramme og body på kontrakt for apple som for none S og det er nok med hensikt gjort slik at kun små justeringer gjøres for å produsere den ene eller den andre.

Er telefonen tykkere enn forgjengeren ?

Har vi noe annet enn animerte 3D video og illustrasjoner å basere dette på ?

 

GSM Arena som blir nevnt i artikkelen opplyser om økt tykkelse. Hvis en tenker seg om er det og svært logisk. Hvis du ser bort fra utsagn om "de hadde sikkert ikke noe valg når de skulle putte inn den nye taptic engine", fordi den ser stor ut på et illustrasjonsbilde.

De har jo lagt trykksensorer i skjermen, da må jo nødvendigvis telefonen bli tykkere. Det er ikke noe 100 mAh kan gjøre noe med det. Tykkere mobil, og mindre batteri er blant trade-offene med å gå for force touch enkelt og greit. Det er snakk om 0.2 mm, så det er mulig at det er mulig å produsere ved eksisterende fabrikker uten altfor store endringer, uten at jeg vet noe om det. Det er godt mulig at S versjonen blir dyrere enn tidligere versjoner for Apple. De har jo "måttet" gå over til DDR4 RAM, 14 nm FinFET fra Samsung blant annet. Trykksensorene øker jo kostnader og.

Nå har jeg sett nøye på bøyetesten av skallene i videoen postet over og de ser identiske ut for meg.

Skjermen på iPhone 6 er jo litt forhøyet over body/skall allerede og de 0.2mm du nevner ekstra for S kan godt være en ytterligere forhøyning utenfor skallet. Man har den nye edge/kant sveip berøringen.

 

Edit:

Man må nok bruke et skyvelær på to modeller for å få klarhet i dette :p

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

 

Er egentlig antall mAh i batteriet særlig interessant? Er det ikke bare oppnådd batteritid som teller?

 

Joda, men det er jo veldig mange forskjellige parametre som bestemmer det, og batteriets kapasitet er et av de viktigste.

 

Åpenbart. Men enkeltparametre har ingenting å si til slutt, bare resultatet. For meg er det knekkende likegyldig om batteriet er på 1000mAh og forbruket på 50mAh/t eller om det er på på 2000mAh og fobruket på 1000mAh. Enkelt sagt. Det blir som med minne - om minnet dobles eller forbruket halveres er knekkende likegyldig.

Lenke til kommentar

 

 

Er egentlig antall mAh i batteriet særlig interessant? Er det ikke bare oppnådd batteritid som teller?

 

Joda, men det er jo veldig mange forskjellige parametre som bestemmer det, og batteriets kapasitet er et av de viktigste.

 

Åpenbart. Men enkeltparametre har ingenting å si til slutt, bare resultatet. For meg er det knekkende likegyldig om batteriet er på 1000mAh og forbruket på 50mAh/t eller om det er på på 2000mAh og fobruket på 1000mAh. Enkelt sagt. Det blir som med minne - om minnet dobles eller forbruket halveres er knekkende likegyldig.

 

 

Joda, men strømtrekket er for det første ikke konstant, 10% større batteri gir alltid 10% høyere kapasitet, 10% strømsparing i snitt kan gi lavere kapasitet for endel,(og høyere for andre), fordi folk bruker telefonen forskjellig. Derfor får man gjerne ikke ett "endelig resultat", og per idag så vet vi heller ikke hvordan forbruket er på telefonen, så batteriets kapasitet er absolutt interessant. Vi har rett og slett ikke "resultatet"

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...