Gå til innhold

RYKTE: Sonys neste flaggskip-mobil vil antagelig få 4K-oppløsning


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

4K er jo stilig det, synes bare dette blir for tidlig mtp dagens batterikapastitet/teknologi.. samt at VR stort sett er i Beta fasen. 

Dette blir neppe en "folkemodell", og i mellomtiden koser jeg meg med 1080p :)

 

Gleder meg til å lese nyhetene om Z5 lanseringen i morgen.  Z5 Compact blir mest sannsynlig arvtager til min kompis Z3C.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

1000 piksler per kvadratmillimeter er langt inne i meningsløst-territoriet. Høy oppløsning er ikke direkte skadelig, men det går dessverre ut over fargepresisjon, kontrastnivå og batterikapasitet (mer baklys kreves for å oppnå en viss lysstyrke og grafikkprosessoren får en tyngre jobb). Jeg vil heller gått for et kompromiss med FullHD for å få mer baklys, bedre kontrast og bedre batteritid.

 

De burde heller lagt litt innsats i å gjøre mobilkameraet bedre for oss som er vant til ordentlige kamera. Flere knapper, hjul, bedre brukervennlighet, råformat etc.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

For dere som med en gang klager på at 4k kan umulig være brukbart for mobiler, bare tenk på VR! Jo høyere oppløsning på små størrelser jo bedre blir VR.

 

Kanskje alle mobiler i fremtiden vil brukes til VR?

 

Jeg har Oculus Rift DK2 og jeg kan med en gang si at en mobil med sin begrensede prosessorkraft aldri vil klare å levere opplevelser som er halvparten så kule som prototypen DK2 kan. Om det er 1k, 4k eller 8k så er uansett mobiler for slappe til å kunne prosessere noe som helst av brukbar grafikk for VR.

 

Nei, skal man ha VR så får man kjøpe seg et VR-kit. Så kan Google Cardboard stå for simple mobilopplevelser :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

4k. På en mobil. Hva i all verden er vitsen?

 

Det er absolutt et poeng i det, men dagens teknologi er ikke kommet langt nok til at dette vil være smart. Selv om Samsung øker oppløsningen på sine skjermer, senker de samtidig strømforbruket ganske mye år etter år. Med LCD er ikke dette mulig, og vi vil altså se et altfor stort strømsluk. Den vil gjerne ende opp som LG G3 som ble ødelagt av skjermen. G4 har akkurat samme oppløsning, men er en fantastisk telefon. Med G3 var de altså bare altfor raskt ute til 1440p, i G4 fungerte det strålende.

 

Når du putter 4K skjerm sammen med SD 810 derimot! Det kommer til å bli et virkelig forferdelig produkt hvis de lanserer noe slikt!

 

Endurance rating på Z3 er 85h, mens den er 65h(!) for Z3+ pga SD 810:

http://www.gsmarena.com/sony_xperia_z3-6539.php

http://www.gsmarena.com/sony_xperia_z3+-6878.php

Lenke til kommentar

1000 piksler per kvadratmillimeter er langt inne i meningsløst-territoriet. Høy oppløsning er ikke direkte skadelig, men det går dessverre ut over fargepresisjon, kontrastnivå og batterikapasitet (mer baklys kreves for å oppnå en viss lysstyrke og grafikkprosessoren får en tyngre jobb). Jeg vil heller gått for et kompromiss med FullHD for å få mer baklys, bedre kontrast og bedre batteritid.

Det vil kunne fungere med OLED om noen år sannsynligvis. OLED har gått frem på alle disse områdene til tross for overgang til stadig høyere pikseltetthet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

4k. På en mobil. Hva i all verden er vitsen?

Utvikling.

Utvikling er ikke en grunn. Fint om du hadde svart på spørsmålet i stedet for..

 

Det store problemet er vel at utviklingen ikke har kommet langt nok til at en 4K skjerm ikke vil by på en rekke ulemper, som gjør den dårligere enn en 1440p og sannsynligvis en 1080p skjerm også (altså utover strømforbruk).

 

Det finnes mange high res IPS skjermer på ultrabooks for tiden, men det er ikke mange gode korrekte og bra kalibrerte skjermer. (Men ikke pga oppløsningen, bare pga av at slike skjermer er billigere)

Lenke til kommentar

 

4k. På en mobil. Hva i all verden er vitsen?

 

Utvikling.

Ser mer på det som markering. Folk liker tall for å gjøre seg en formening om et produkt er bedre enn noe annet.

Antall kjerner og MHz har folket mistet et forhold til forlengst. Piksler er det store nå for tiden. Holder vel på til vi når 8k og så begynner de sikkert å se etter noe nytt å fokusere på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

1000 piksler per kvadratmillimeter er langt inne i meningsløst-territoriet. Høy oppløsning er ikke direkte skadelig, men det går dessverre ut over fargepresisjon, kontrastnivå og batterikapasitet (mer baklys kreves for å oppnå en viss lysstyrke og grafikkprosessoren får en tyngre jobb). Jeg vil heller gått for et kompromiss med FullHD for å få mer baklys, bedre kontrast og bedre batteritid.

 

De burde heller lagt litt innsats i å gjøre mobilkameraet bedre for oss som er vant til ordentlige kamera. Flere knapper, hjul, bedre brukervennlighet, råformat etc.

 

Du får holde deg til Microsoft Lumia "bestefar". ;)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...