Gå til innhold

Mozilla-sjefen rasende på Microsoft


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Oppgraderte fra 8.1 med alt av innstillinger og filer. Windows hoppet lett over at Opera tidligere var standard nettleser, og åpnet Edge som det mest naturlige i verden.

Fikk ikke noe spørsmål om å velge, samtidig ble også menyene i Opera (siste versjon når oppgraderingen ble gjort) gjort om. Så nå ligner de omtrent på menyene som var i Windows 95/98. Reinstall på Opera hjalp heller ikke på dette. Artig.

Tipper en clean install av Windows ordner det, men skulle da virkelig ikke være nødvendig. 

Lenke til kommentar

Stemmer ikke det artikkelen sier, testet på 2 maskiner hvor begge hadde Win 8.1 tidligere med Chrome som standard nettleser. Chrome var standard etter Win10 oppgraderingen. Uansett veldig til styr for en sånn filleting. Virker som det er "hipt" å kritisere Microsoft.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Har oppdatert to maskin i helgen som var (en fra Windows 7 og en fra 8.1), og på begge disse maskinene ble Edge satt som standard nettleser, fikk ikke noe spørsmål om å velge. 

Måtte i begge tilfellene starte Chrome manuelt og velge den som standard nettleser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Korfor sutrer sjefen av Firefox sånn. Når det er mulighet for endre det tilbake til Firefox. Jeg skjønner det med at det dumt når folk har valgt Firefox som standard. Men Windows 10 er nytt og det er veldig viktig for Microsoft og få Windows 10 til bli en hit. At den setter edge som standard kan Være fordi microsoft vil overbevise folk om gå for Windows innebygget nettleser etter som Explorer var søppel. Men nå kan man endre standard nettleseren

Lenke til kommentar

Stemmer ikke det artikkelen sier, testet på 2 maskiner hvor begge hadde Win 8.1 tidligere med Chrome som standard nettleser. Chrome var standard etter Win10 oppgraderingen. Uansett veldig til styr for en sånn filleting. Virker som det er "hipt" å kritisere Microsoft.

 

 

Jeg fikk også spørsmål fra Windows om hvilken nettleser jeg ville ha som standard.

Skjønner ikke hvorfor Microsoft blir kritisert?

 

 

Spiller det noen rolle? Hvor vanskelig er det å sette eller en annen nettleser som standard når man installerer dette?

 

 

Korfor sutrer sjefen av Firefox sånn. Når det er mulighet for endre det tilbake til Firefox. Jeg skjønner det med at det dumt når folk har valgt Firefox som standard. Men Windows 10 er nytt og det er veldig viktig for Microsoft og få Windows 10 til bli en hit. At den setter edge som standard kan Være fordi microsoft vil overbevise folk om gå for Windows innebygget nettleser etter som Explorer var søppel. Men nå kan man endre standard nettleseren

 

 

Herregud for en sutring

Hvis de har så heite lyst til at Mozilla skal være standard så kan de jaggu lage sitt eget operativsystem og gjøre akkurat det de vil med det. Men nå er det engang slik at Windows 10 er Microsoft sitt produkt og det samme er edge/explorer. Makan

 

 

Mozilla-sjefen kan ta seg en bolle :)

 

 

Ikke for å være frekk, men med tanke på hvor elendig oppgraderingsprosessen egentlig er syns jeg Mozilla kan ta seg en bolle, det er større irritasjonsmoment enn hvilken nettleser man starter med syns jeg.

 

 

For noe sutring. Kan ikke Mozilla heller lage sitt eget operativsystem? Da kan de ha Firefox som standard.

 

Tydeligvis mange som enten ikke har opplevd eller som har glemt hvordan MS overkjørte Netscape i sin tid, og i ettertid gjorde tilsvarende for andre nettlesere og andre programmer som konkurrerte mot tilsvarende MS-produkter.

 

La meg få minne dere om at MS faktisk ble dømt for å ha brukt sin tilnærmede monopolsituasjon til å stikke kjepper i hjulene for konkurrentene på tilsvarende måte.

 

I det lyset så er det veldig forståelig at sjefen for Mozilla/Firefox sender en kraftsalve til MS når det viser seg at mange brukere ikke får valget, og at Edge dermed settes som standardnettleser. Forventer egentlig at Vivaldi, Opera, Chrome/Google og andre som leverer nettlesere står frem og støtter Mozilla/Firefox i klagen.

 

Hadde dere hatt mere forståelse for klagen om det f.eks. skjedde det samme overfor konkurrerende musikkavspillere, videoavspillere, bilderedigeringsverktøy eller videoredigeringsverktøy?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...